본 연구는 교수능력 개발을 위한 하나의 방안으로 수업 포트폴리오의 활용가치를 살펴보기 위해 강원도 춘천시의 B초등학교 L교사의 6학년‘사회’수업을 대상으로 사례연구를 실시하였다. 2006년 2학기-2007년도 2학기 동안 1학기당 대단원 10-15차시 분량을 관찰하고, 교사와의 면담은 필요에 따라 실시하였다. 교사의 수업실행능력에 초점을 두어 수업조직, 수업수행 및 전략 그리고 학습 분위기 및 환경 조성의 세 가지 영역과 관련하여 수업 분석 요소를 총 38개 항목으로 개발하여 2006년 수업을 분석한 결과, 1차시 내의 모둠활동, 다양한 활동 그리고 학습 자료 수의 과다로 인해 수업시간 부족과 개별학생의 이해 부족 등의 문제가 발견되어, 이러한 문제점을 보완하기 위해 교수-학습에 대한 자신의 철학과 관점, 수업계획서, 계획점검표, 수업자료와 목록, 학생들의 수업행동과 수업전략을 수시로 기입한 수업노트, 자신의 수업분석 자료, 학생과의 면담 자료 그리고 교수 경험에 대한 반성 등으로 구성된 수업 포트폴리오를 활용하였다. 활용 후, L교사의 수업은 모둠학습과 발표활동을 하되, 단어말하기, 빙고게임, 퀴즈 등 비학문적인 수업활동이나 상호작용을 최소화하며, 학습과제에 직접적으로 관계있는 과제지향적 수업활동 위주로 활동 수를 줄이고 학생들의 활동상황과 반응을 수시로 점검하여 기록하는 등 보다 체계적으로 구조화된 수업을 조직하였다. 이러한 결과는 수업 포트폴리오가 초등 교사에게 사회과 교수 능력과 관련된 반성적 성찰의 기회를 제공하였으며, 또한 비판적 합리성을 증진시키는 매개 도구로서의 역할을 한것으로 앞으로 수업의 전문성 개발을 위한 하나의 방안으로서 수업 포트폴리오의 무한한 가능성을 보여주었다.
본 연구는 교수능력 개발을 위한 하나의 방안으로 수업 포트폴리오의 활용가치를 살펴보기 위해 강원도 춘천시의 B초등학교 L교사의 6학년‘사회’수업을 대상으로 사례연구를 실시하였다. 2006년 2학기-2007년도 2학기 동안 1학기당 대단원 10-15차시 분량을 관찰하고, 교사와의 면담은 필요에 따라 실시하였다. 교사의 수업실행능력에 초점을 두어 수업조직, 수업수행 및 전략 그리고 학습 분위기 및 환경 조성의 세 가지 영역과 관련하여 수업 분석 요소를 총 38개 항목으로 개발하여 2006년 수업을 분석한 결과, 1차시 내의 모둠활동, 다양한 활동 그리고 학습 자료 수의 과다로 인해 수업시간 부족과 개별학생의 이해 부족 등의 문제가 발견되어, 이러한 문제점을 보완하기 위해 교수-학습에 대한 자신의 철학과 관점, 수업계획서, 계획점검표, 수업자료와 목록, 학생들의 수업행동과 수업전략을 수시로 기입한 수업노트, 자신의 수업분석 자료, 학생과의 면담 자료 그리고 교수 경험에 대한 반성 등으로 구성된 수업 포트폴리오를 활용하였다. 활용 후, L교사의 수업은 모둠학습과 발표활동을 하되, 단어말하기, 빙고게임, 퀴즈 등 비학문적인 수업활동이나 상호작용을 최소화하며, 학습과제에 직접적으로 관계있는 과제지향적 수업활동 위주로 활동 수를 줄이고 학생들의 활동상황과 반응을 수시로 점검하여 기록하는 등 보다 체계적으로 구조화된 수업을 조직하였다. 이러한 결과는 수업 포트폴리오가 초등 교사에게 사회과 교수 능력과 관련된 반성적 성찰의 기회를 제공하였으며, 또한 비판적 합리성을 증진시키는 매개 도구로서의 역할을 한것으로 앞으로 수업의 전문성 개발을 위한 하나의 방안으로서 수업 포트폴리오의 무한한 가능성을 보여주었다.
This research has the objective to find theoretically a practical use of teaching portfolio as a plan to develop the teaching ability of a social studies class. So the researcher goes to see deeply the changing process how the teaching ability will be improved in actual lessons through the process t...
This research has the objective to find theoretically a practical use of teaching portfolio as a plan to develop the teaching ability of a social studies class. So the researcher goes to see deeply the changing process how the teaching ability will be improved in actual lessons through the process that a teacher utilize teaching portfolio. For this research problem, a research was carried out with a teacher selected elementary schools and the relevant data collection and analysis were divided largely into document analysis, participant observation and in-depth Interview in this research. This participant observation was done from the second semester of 2006 to the second semester of 2007, and the interviews with the teacher were often conducted whenever needed. The result of this research is following. First, as the analysis for the lessons during 2006 of the practical research teachers, the problems such as a lack of lesson time and an inefficient understanding of individual student were caused by the group activities, the various activities and the oversupply of studying materials in the lessons carried out by L teacher of B elementary school. Second, L teacher showed some changes in the process of conducting their lessons with respect to the lesson formation and lesson strategy after the social studies teachers had utilized the teaching portfolio. In particular, L teacher formed the lesson in systematically organized level, minimized unacademic activities or interactions such as word-speaking, bingo game and quiz in group study and presentation activity, usually took the studyoriented activities closely connected with coursework reducing the activities, and often checked and noted down students’ actions and reactions in the progressing of lesson. In conclusion, teaching portfolio provided an opportunity to reflect her teaching abilities to a social studies class, and performed a role as a vehicle to promote a critical rationality. That is, the promotion of reflectional thoughts with utilizing the teaching portfolio increases the critical rationality as teacher’s understanding and view considerably affect its behavior, operating in the inside of lesson behavior. This research result shows the infinite possibilities of teaching portfolio as a plan to develop professional lessons as well as a method to evaluate teacher’s efficiency.
This research has the objective to find theoretically a practical use of teaching portfolio as a plan to develop the teaching ability of a social studies class. So the researcher goes to see deeply the changing process how the teaching ability will be improved in actual lessons through the process that a teacher utilize teaching portfolio. For this research problem, a research was carried out with a teacher selected elementary schools and the relevant data collection and analysis were divided largely into document analysis, participant observation and in-depth Interview in this research. This participant observation was done from the second semester of 2006 to the second semester of 2007, and the interviews with the teacher were often conducted whenever needed. The result of this research is following. First, as the analysis for the lessons during 2006 of the practical research teachers, the problems such as a lack of lesson time and an inefficient understanding of individual student were caused by the group activities, the various activities and the oversupply of studying materials in the lessons carried out by L teacher of B elementary school. Second, L teacher showed some changes in the process of conducting their lessons with respect to the lesson formation and lesson strategy after the social studies teachers had utilized the teaching portfolio. In particular, L teacher formed the lesson in systematically organized level, minimized unacademic activities or interactions such as word-speaking, bingo game and quiz in group study and presentation activity, usually took the studyoriented activities closely connected with coursework reducing the activities, and often checked and noted down students’ actions and reactions in the progressing of lesson. In conclusion, teaching portfolio provided an opportunity to reflect her teaching abilities to a social studies class, and performed a role as a vehicle to promote a critical rationality. That is, the promotion of reflectional thoughts with utilizing the teaching portfolio increases the critical rationality as teacher’s understanding and view considerably affect its behavior, operating in the inside of lesson behavior. This research result shows the infinite possibilities of teaching portfolio as a plan to develop professional lessons as well as a method to evaluate teacher’s efficiency.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.