본 연구는 구성주의 이론과 관련한 읽기 교수ㆍ학습의 방향을 살펴보기 위해 행동주의, 인지적 구성주의, 사회적 구성주의 이론을 비교하여 논의한 후, 대학 신입생의 국어 학습 경험 기술을 통해 초중등학교에서의 국어 읽기 수업의 문제점을 살펴보았다. 그 결과 초중등학교에서의 읽기 수업은 대체로 교사 위주의 획일적 수업으로 이루어져 학습자와 학습자 간은 물론 교사와 학습자 간에도 적극적인 상호작용이 이루어지지 못하고 있음을 확인할 수 있었다. 읽기가 독자와 텍스트의 상호 작용이라는 것을 감안할 때에, 구성주의는 이러한 국어 수업을 개선할 수 있는 적극적인 기제로 작용할 수 있을 것이다.
본고는, 지식이 소통 참여자 간의 상호작용를 통해 만들어지는 유동적인 모습을 갖는다고 가정하고 있는, 사회적 구성주의를 통해 읽기의 본질에 부합하는 수업을 구현할 수 있다고 판단하였다. 이에 따라 학습자가 교실 수업에서 텍스트를 통해 의미를 구성할 수 있도록 방안으로 학습자 중심의 실제 활동을 통한 지식의 구성, 교사와 학생의 대화가 강조되는 수업, 그리고 교사 및 동료와의 상호작용을 통한 텍스트 의미장의 확대로 제안하였다. 아울러 거칠게나마 객관적 의미의 읽기 능력은 텍스트와 맥락의 복잡성에 반비례하고 독자의 능력에 비례한다는 점을 RA=f(R/T×C)라는 공식으로 제안하였다. 향후 이에 대한 정밀 검토와 구체적인 설명이 요구되며, 후속 연구를 기대한다. 구성주의가 모든 읽기 수업의 현상을 설명할 수는 없다. 그러나 본 연구에서 제안한 교수ㆍ학습 방법의 방향은 구성주의와 읽기 수업을 보다 유기적이고 실제적으로 연관 지을 수 있는 단초가 되리라 기대한다.
본 연구는 구성주의 이론과 관련한 읽기 교수ㆍ학습의 방향을 살펴보기 위해 행동주의, 인지적 구성주의, 사회적 구성주의 이론을 비교하여 논의한 후, 대학 신입생의 국어 학습 경험 기술을 통해 초중등학교에서의 국어 읽기 수업의 문제점을 살펴보았다. 그 결과 초중등학교에서의 읽기 수업은 대체로 교사 위주의 획일적 수업으로 이루어져 학습자와 학습자 간은 물론 교사와 학습자 간에도 적극적인 상호작용이 이루어지지 못하고 있음을 확인할 수 있었다. 읽기가 독자와 텍스트의 상호 작용이라는 것을 감안할 때에, 구성주의는 이러한 국어 수업을 개선할 수 있는 적극적인 기제로 작용할 수 있을 것이다.
본고는, 지식이 소통 참여자 간의 상호작용를 통해 만들어지는 유동적인 모습을 갖는다고 가정하고 있는, 사회적 구성주의를 통해 읽기의 본질에 부합하는 수업을 구현할 수 있다고 판단하였다. 이에 따라 학습자가 교실 수업에서 텍스트를 통해 의미를 구성할 수 있도록 방안으로 학습자 중심의 실제 활동을 통한 지식의 구성, 교사와 학생의 대화가 강조되는 수업, 그리고 교사 및 동료와의 상호작용을 통한 텍스트 의미장의 확대로 제안하였다. 아울러 거칠게나마 객관적 의미의 읽기 능력은 텍스트와 맥락의 복잡성에 반비례하고 독자의 능력에 비례한다는 점을 RA=f(R/T×C)라는 공식으로 제안하였다. 향후 이에 대한 정밀 검토와 구체적인 설명이 요구되며, 후속 연구를 기대한다. 구성주의가 모든 읽기 수업의 현상을 설명할 수는 없다. 그러나 본 연구에서 제안한 교수ㆍ학습 방법의 방향은 구성주의와 읽기 수업을 보다 유기적이고 실제적으로 연관 지을 수 있는 단초가 되리라 기대한다.
We suggested some ideas in this article regarding teaching-learning methods of reading in the viewpoint of Constructivism especially Social Constructivism. For this we analysed several descriptions on Korean class experiences in primary and secondary schools, written by new students of a university ...
We suggested some ideas in this article regarding teaching-learning methods of reading in the viewpoint of Constructivism especially Social Constructivism. For this we analysed several descriptions on Korean class experiences in primary and secondary schools, written by new students of a university during 2006-2007. The descriptions showed that students have more positive and strong impressions when the reading methods had been centered on students, i.e the reading classes larger transactions took place between students or between students and teacher, such as questions and answers, writing scripts for play after reading, etc. Unfortunately it seemed that most of the classes in primary and secondary schools didn"t have such a active transactions between students and teacher, or between a student and another student. Comparing behaviorism, Cognitive Constructivism and Social Constructivism, we could get an effective teaching-learning idea from Social Constructivism, which play an important role for improving reading classes. In conclusion, we suggested that reading is a thinking process enlarging and integrating Semantic field of text through social-cultural context, and the following formula which means a reading ability is proportioned to reader(i.e. reader"s schema, skill and strategy), and is inverse proportion to text and context complexities. RA=f(R/T×C) The suggestions need some more concrete elaborations, and we hope to do so in the near future.
We suggested some ideas in this article regarding teaching-learning methods of reading in the viewpoint of Constructivism especially Social Constructivism. For this we analysed several descriptions on Korean class experiences in primary and secondary schools, written by new students of a university during 2006-2007. The descriptions showed that students have more positive and strong impressions when the reading methods had been centered on students, i.e the reading classes larger transactions took place between students or between students and teacher, such as questions and answers, writing scripts for play after reading, etc. Unfortunately it seemed that most of the classes in primary and secondary schools didn"t have such a active transactions between students and teacher, or between a student and another student. Comparing behaviorism, Cognitive Constructivism and Social Constructivism, we could get an effective teaching-learning idea from Social Constructivism, which play an important role for improving reading classes. In conclusion, we suggested that reading is a thinking process enlarging and integrating Semantic field of text through social-cultural context, and the following formula which means a reading ability is proportioned to reader(i.e. reader"s schema, skill and strategy), and is inverse proportion to text and context complexities. RA=f(R/T×C) The suggestions need some more concrete elaborations, and we hope to do so in the near future.
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