본 연구의 목적은 인공와우 이식 아동의 조음 발달 특성을 살펴보고자 모음정확도와 자음 정확도 그리고 자음의 조음 및 위치별 발달 양상을 착용 기간과 착용 연령을 고려하여 살펴보았다. 본 연구의 대상 아동은 모두 16명으로 8명은 3세 이전에 인공와우를 착용한 아동이며 8명은 3세 이후에 인공와우를 착용한 아동이다. 또한 16명 중 4명은 인공와우 착용기간이 0-1년이며, 8명은 2-3년, 4명은 24-35개월이다. 인공와우 이식 아동의 인공와우 착용 연령과 기간에 따른 모음과 자음 발달은 U-TAP의 단어 수준 검사를 통하여 모음정확도와 자음정 확도를 산출하여 살펴보았다. 또한 인공와우 착용 기간에 따른 자음의 조음 발달 양상은 조음 방법 및 위치별로 정조음한 자음의 비율로 살펴보았다. 연구 결과 첫째, 인공와우 이식 아동들의 착용 기간에 따른 모음 정확도와 자음정확도는 모두 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나 모음정확도는 초기 2년간 급속히 증가하였으며 자음정확도는 인공와우 착용 2년후부터 급속한 발달을 보였다. 둘째, 인공와우 착용 연령에 따른 조음 발달은 인공와우 착용 연령이 3세 이전인 아동들이 3세 이후 아동들보다 일관되게 모음정확도와 자음정확도가 높게 나타났다. 셋째, 인공와우 이식 아동들의 조음 방법별 발달 양상은 파찰음, 파열음, 비음, 유음, 마찰음 순으로 나타났으며, 조음 위치별 발달 양상은 양순음, 경구개음, 치조음, 연구개음, 성문음 순으로 나타났다.
본 연구의 목적은 인공와우 이식 아동의 조음 발달 특성을 살펴보고자 모음정확도와 자음 정확도 그리고 자음의 조음 및 위치별 발달 양상을 착용 기간과 착용 연령을 고려하여 살펴보았다. 본 연구의 대상 아동은 모두 16명으로 8명은 3세 이전에 인공와우를 착용한 아동이며 8명은 3세 이후에 인공와우를 착용한 아동이다. 또한 16명 중 4명은 인공와우 착용기간이 0-1년이며, 8명은 2-3년, 4명은 24-35개월이다. 인공와우 이식 아동의 인공와우 착용 연령과 기간에 따른 모음과 자음 발달은 U-TAP의 단어 수준 검사를 통하여 모음정확도와 자음정 확도를 산출하여 살펴보았다. 또한 인공와우 착용 기간에 따른 자음의 조음 발달 양상은 조음 방법 및 위치별로 정조음한 자음의 비율로 살펴보았다. 연구 결과 첫째, 인공와우 이식 아동들의 착용 기간에 따른 모음 정확도와 자음정확도는 모두 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나 모음정확도는 초기 2년간 급속히 증가하였으며 자음정확도는 인공와우 착용 2년후부터 급속한 발달을 보였다. 둘째, 인공와우 착용 연령에 따른 조음 발달은 인공와우 착용 연령이 3세 이전인 아동들이 3세 이후 아동들보다 일관되게 모음정확도와 자음정확도가 높게 나타났다. 셋째, 인공와우 이식 아동들의 조음 방법별 발달 양상은 파찰음, 파열음, 비음, 유음, 마찰음 순으로 나타났으며, 조음 위치별 발달 양상은 양순음, 경구개음, 치조음, 연구개음, 성문음 순으로 나타났다.
This investigation assessed how the vowel and consonant production of young users of cochlear implants varied over time and how performance on the age of implantation. 16 prelingually impaired hearing children with cochlear implant were assessed by U-TAP (Urimal-Test of Articulation and Phonation). ...
This investigation assessed how the vowel and consonant production of young users of cochlear implants varied over time and how performance on the age of implantation. 16 prelingually impaired hearing children with cochlear implant were assessed by U-TAP (Urimal-Test of Articulation and Phonation). All children were 5 years old or younger at the time of implant. 16 children were divided into two groups in according with on the age of implantation (group 1 was implanted at pre-3 years (n=8) and group 2 was implanted at post-3 years (n=8)), and they also were divided into three groups in according with over the post-implant period (0-1 year (n=4), 1-2 years (n=8), 2-3 years (n=4)). Results indicated that intelligibility of vowel and consonant exhibited significantly improved percentage over the post-implant period. In vowel, intelligibility was significantly increased during the first one year of implant use. In consonant, intelligibility was significantly increased from two years of implant use. Finally, results indicated that, in manner of articulation, children was developed in order of affricates, stops, nasals, glides and fricatives, and in place of articulation, children was developed in order of bilabials, palatals, alveolars, velars, glottal.
This investigation assessed how the vowel and consonant production of young users of cochlear implants varied over time and how performance on the age of implantation. 16 prelingually impaired hearing children with cochlear implant were assessed by U-TAP (Urimal-Test of Articulation and Phonation). All children were 5 years old or younger at the time of implant. 16 children were divided into two groups in according with on the age of implantation (group 1 was implanted at pre-3 years (n=8) and group 2 was implanted at post-3 years (n=8)), and they also were divided into three groups in according with over the post-implant period (0-1 year (n=4), 1-2 years (n=8), 2-3 years (n=4)). Results indicated that intelligibility of vowel and consonant exhibited significantly improved percentage over the post-implant period. In vowel, intelligibility was significantly increased during the first one year of implant use. In consonant, intelligibility was significantly increased from two years of implant use. Finally, results indicated that, in manner of articulation, children was developed in order of affricates, stops, nasals, glides and fricatives, and in place of articulation, children was developed in order of bilabials, palatals, alveolars, velars, glottal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.