그동안 학교교육에서 음악은 주요교과에서 벗어나 주변교과의 위치에 머물러 있었음을 부인할 수 없다 그러나 최근의 연구들에서는 음악감상이나 연주가 유아발달, 지능, 인지능력 및 두뇌기능에 미치는 영향에 대한 연구결과들을 제시하면서, 그동안 소홀히 여겨졌던 음악이 결코 부수적이거나 선택적인 교과가 아니라 필수적인 교과임을 강조하게 되었다. 다행스럽게도 현재 유치원에서는 음악교육이 원활히 이루어지고 있는 편이며, 특히 음악을 ‘표현생활’에 넣어 다루는 동시에 다른 영역의 활동에서도 적극적으로 활용하고 있다는 점에서 유아음악교육은 비교적 두뇌에 부응하는 교수학습을 지향하고 있다고 할 수 있다
본 연구에서는 유아교육에서 음악활동이 두뇌생리학적으로 어떤 의미가 있는지를 탐색하고 이미 이루어지고 있는 음악활동 중 두뇌에 부응하지 않는 요소들은 줄이면서 두뇌에 부응하는 요소들은 좀 더 적극적으로 발전시켜 갈 방안을 타진하려는 의도에서, 음악교육의 의의와 목표를 살펴보고 음악교육의 두뇌생리학적 근거를 탐색한 후에. 이를 기반으로 유아교육에의 시사점을 모색하고, 마지막으로 본 연구와 내용을 정리하여 결혼을 제시하면서 효과적인 유아음악교육에 대하여 제언하고자 한다.
그동안 학교교육에서 음악은 주요교과에서 벗어나 주변교과의 위치에 머물러 있었음을 부인할 수 없다 그러나 최근의 연구들에서는 음악감상이나 연주가 유아발달, 지능, 인지능력 및 두뇌기능에 미치는 영향에 대한 연구결과들을 제시하면서, 그동안 소홀히 여겨졌던 음악이 결코 부수적이거나 선택적인 교과가 아니라 필수적인 교과임을 강조하게 되었다. 다행스럽게도 현재 유치원에서는 음악교육이 원활히 이루어지고 있는 편이며, 특히 음악을 ‘표현생활’에 넣어 다루는 동시에 다른 영역의 활동에서도 적극적으로 활용하고 있다는 점에서 유아음악교육은 비교적 두뇌에 부응하는 교수학습을 지향하고 있다고 할 수 있다
본 연구에서는 유아교육에서 음악활동이 두뇌생리학적으로 어떤 의미가 있는지를 탐색하고 이미 이루어지고 있는 음악활동 중 두뇌에 부응하지 않는 요소들은 줄이면서 두뇌에 부응하는 요소들은 좀 더 적극적으로 발전시켜 갈 방안을 타진하려는 의도에서, 음악교육의 의의와 목표를 살펴보고 음악교육의 두뇌생리학적 근거를 탐색한 후에. 이를 기반으로 유아교육에의 시사점을 모색하고, 마지막으로 본 연구와 내용을 정리하여 결혼을 제시하면서 효과적인 유아음악교육에 대하여 제언하고자 한다.
This study purports to investigate the brain-physiological basis of early childhood music education and its implication. For this purpose of the study, firstly, the significance and object of music education are presented, secondly, brain-physiological basis of music education is closely described, ...
This study purports to investigate the brain-physiological basis of early childhood music education and its implication. For this purpose of the study, firstly, the significance and object of music education are presented, secondly, brain-physiological basis of music education is closely described, thirdly, its implication on early childhood education is discussed, finally, the conclusion and suggestion of music education are derived. There"s a great deal of excitement over music research these days. The Journals or popular press often report on new findings, such as the effects of listening to or playing music on child development, intelligence, cognitive abilities, and brain function. Learning and performing music actually exercise the brain not only by developing specific musical skills, bur also by strengthening the synapses between brain cells. By making music, the sensory-perceptual systems, the cognitive systems, planning movement, feedback and evaluation of actions, the motivational systems, and memory are engaged. What is important is not how well a student plays but rather the simultaneous engagement of senses, muscles, and intellect. In short, making music actively engages the brain synapses, and there is good reason to believe that it increase the brain"s capacity by increasing the strengths of connections among neurons. This study zeroes in on the importance of music in cognition, and suggests application methods of music as arousal, carrier, primer, and, in addition, an essential factor of suggestopedia in early childhood education. This study recommends insuring substantiality of music activity in expression domain, actively integrating music activity into other activities in expression domain and activities in other domains, and applying suggescopedia co preschool settings.
This study purports to investigate the brain-physiological basis of early childhood music education and its implication. For this purpose of the study, firstly, the significance and object of music education are presented, secondly, brain-physiological basis of music education is closely described, thirdly, its implication on early childhood education is discussed, finally, the conclusion and suggestion of music education are derived. There"s a great deal of excitement over music research these days. The Journals or popular press often report on new findings, such as the effects of listening to or playing music on child development, intelligence, cognitive abilities, and brain function. Learning and performing music actually exercise the brain not only by developing specific musical skills, bur also by strengthening the synapses between brain cells. By making music, the sensory-perceptual systems, the cognitive systems, planning movement, feedback and evaluation of actions, the motivational systems, and memory are engaged. What is important is not how well a student plays but rather the simultaneous engagement of senses, muscles, and intellect. In short, making music actively engages the brain synapses, and there is good reason to believe that it increase the brain"s capacity by increasing the strengths of connections among neurons. This study zeroes in on the importance of music in cognition, and suggests application methods of music as arousal, carrier, primer, and, in addition, an essential factor of suggestopedia in early childhood education. This study recommends insuring substantiality of music activity in expression domain, actively integrating music activity into other activities in expression domain and activities in other domains, and applying suggescopedia co preschool settings.
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