인천광역시 계양구의 어린이의 환경보전의 생활화 및 친환경적인 인성을 함양시키기 위한 노력에 대한 평가를 어린이들의 설문조사로부터 얻고자 하였다. 2001년 5월에 3개의 초등학교의 6학년 108명을 대상으로 어린이 환경교육 프로그램에 대한 설문조사를 실시하였다.
어린이 환경교육에 대한 올바른 평가를 위하여 환경교육 경험, 환경문제에 대한 관심, 우리를 가장 위태롭게 하는 것, 어린이가 할 수 있는 환경보호활동, 환경교육 프로그램, 환경오염, 환경과 관련된 단어, 희망 내용 등 8가지로 구분하여 설문조사 하였다.
그 결과, 3개의 초등학교 학생중 46%는 환경교육을 한 번도 받은 경험이 없었으며, 1회 환경교육을 받은 학생이 44%이며, 2회 이상 환경교육을 받은 학생이 10%이었다. 13%의 학생은 ‘항상 관심이 있었다’. 30%의 학생은 ‘별로 관심이 없다’. 27%의 학생은 환경교육을 받은 뒤 환경문제에 ‘관심을 가지게 되었다’. 30%의 학생은 무응답이었다. 무엇이 우리를 가장 위태롭게 한다고 생각하느냐는 질문에 대한 답으로 27%는 공기, 12%는 물, 61%는 쓰레기라고 답하였다. 어린이가 할 수 있는 환경보호 활동으로는 어떤 것이 있을까라는 질문에 대한 결과로는 56%의 어린이가 쓰레기 버리지 않기, 51%의 어린이가 쓰레기 줍기, 31%의 어린이가 분리수거하기를 답하였다.
인천광역시 계양구의 어린이의 환경보전의 생활화 및 친환경적인 인성을 함양시키기 위한 노력에 대한 평가를 어린이들의 설문조사로부터 얻고자 하였다. 2001년 5월에 3개의 초등학교의 6학년 108명을 대상으로 어린이 환경교육 프로그램에 대한 설문조사를 실시하였다.
어린이 환경교육에 대한 올바른 평가를 위하여 환경교육 경험, 환경문제에 대한 관심, 우리를 가장 위태롭게 하는 것, 어린이가 할 수 있는 환경보호활동, 환경교육 프로그램, 환경오염, 환경과 관련된 단어, 희망 내용 등 8가지로 구분하여 설문조사 하였다.
그 결과, 3개의 초등학교 학생중 46%는 환경교육을 한 번도 받은 경험이 없었으며, 1회 환경교육을 받은 학생이 44%이며, 2회 이상 환경교육을 받은 학생이 10%이었다. 13%의 학생은 ‘항상 관심이 있었다’. 30%의 학생은 ‘별로 관심이 없다’. 27%의 학생은 환경교육을 받은 뒤 환경문제에 ‘관심을 가지게 되었다’. 30%의 학생은 무응답이었다. 무엇이 우리를 가장 위태롭게 한다고 생각하느냐는 질문에 대한 답으로 27%는 공기, 12%는 물, 61%는 쓰레기라고 답하였다. 어린이가 할 수 있는 환경보호 활동으로는 어떤 것이 있을까라는 질문에 대한 결과로는 56%의 어린이가 쓰레기 버리지 않기, 51%의 어린이가 쓰레기 줍기, 31%의 어린이가 분리수거하기를 답하였다.
In May 2001, survey of environmental education program of children had been carried out for the 6th grade of 3 elementary schools children (108 boys and girls) in Geyang-gu, Incheon city. For the purpose of correct evaluation, the survey was composed of 8 categories, which are the experience of envi...
In May 2001, survey of environmental education program of children had been carried out for the 6th grade of 3 elementary schools children (108 boys and girls) in Geyang-gu, Incheon city. For the purpose of correct evaluation, the survey was composed of 8 categories, which are the experience of environmental educations, the interest of environmental problems, the most harmful things for them, the environmental protection activities which are able to be done by children, the program of environmental education, environmental pollution, environmentally related words, and hopes. 46% of 3 elementary school children had not been taught any environmental education. 44% had the lesson only one time and 10% of school children had the lesson two times. After they learned environmental education, 13 % of them answered that they always have been interested in the environmental problems and 30% answered that they were never interested in environmental problems. 30% of them didn"t say anything. The answers for the most dangerous things for them were the air(27%), the water(12%), and the wastes(61%). The answers for what the school children can do for the environmental protection activities were not to dump the wastes(56%), not to dump the garbage(51%), and to collect garbage separately(31%).
In May 2001, survey of environmental education program of children had been carried out for the 6th grade of 3 elementary schools children (108 boys and girls) in Geyang-gu, Incheon city. For the purpose of correct evaluation, the survey was composed of 8 categories, which are the experience of environmental educations, the interest of environmental problems, the most harmful things for them, the environmental protection activities which are able to be done by children, the program of environmental education, environmental pollution, environmentally related words, and hopes. 46% of 3 elementary school children had not been taught any environmental education. 44% had the lesson only one time and 10% of school children had the lesson two times. After they learned environmental education, 13 % of them answered that they always have been interested in the environmental problems and 30% answered that they were never interested in environmental problems. 30% of them didn"t say anything. The answers for the most dangerous things for them were the air(27%), the water(12%), and the wastes(61%). The answers for what the school children can do for the environmental protection activities were not to dump the wastes(56%), not to dump the garbage(51%), and to collect garbage separately(31%).
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.