스키리조트 서비스품질 이미지 지각에 따른 포지셔닝 전략을 수립하기 위해 6개 스키리조트를 선정하여 내장 객 900명을 대상으로 설문을 실시한 다음 SPSS 10.0 V. 및 다차원척도법(MDS: Multidimensional Scaling)의 KYST, PROFIT, MDPREF그리고 PREFMAP 통계프로그램을 이용하여 자료를 처리한 걸과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 베어스리조트와 양지리조트, 대명리조트와 보광리조트, 무주리조트와 용평리조트간의 경쟁이미지가 비교적 강하게 나타났으며, 양지, 베어스리조트와 보광, 대명, 무주, 용평리조트간의 경쟁이미지는 나타나지 않았다.
둘째, 양지 및 베어스리조트는 접근성 및 비용요인에서 스키소비자들에게 지각도가 높게 인식되고 있었으나 6개서비스품질 속성 모두 선호도에서는 부정적으로 인식되고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 무주리조트는 주 시설, 및 부대시설, 그리고 프로모션 요인에 대한 소비자들의 지각도 및 선호도가 높게 나타났으나, 비교적 접근성 및 비용요인에서는 지각도 및 선호도가 부정적으로 나타났다.
넷째, 보광리조트는 인적서비스, 프로모션, 주 시설요인에서 소비자들에게 지각도가 높게 인식되고 있으며, 선호도에 있어서는 접근성 인적서비스, 주 시설요인을 선호하는 것으로 나타났다.
다섯째, 대명리조트는 주 시설, 프로모션, 그리고 인적서비스 대한 소비자들의 지각도가 높게 나타났으며, 접근성에 대한 지각도는 부정적으로 나타났다. 그러나 선호도에 있어서는 주 시설, 부대시설, 인적서비스, 그리고 접근성에 대한 선호도가 긍정적으로 나타났다.
여섯째, 용평리조트는 부대시설 및 주 시설, 프로모션에 대한 프로그램에 대한 스키소비자들의 지각도가 높게 나타났으나 접근성, 비용, 그리고 인적서비스 요인에 있어서는 지각도가 부정적으로 나타났다. 그러나 선호도에 있어서는 6개 서비스품질 속성 모두 부정적으로 나타났다.
마지막으로 스키리조트 소비자들이 가장 선호하는 스키리조트는 보광과 대명리조트로 나타났으며, 다음으로는 무주 및 용평리조트로 나타났다.
결론적으로 스키소비자들의 스키리조트 서비스품질 속성에 대한 지각도와 선호도가 상이하게 나타났는데, 이러한 결과는 앞으로 각 스키리조트가 어떻게 재 포지셔닝 되어야 하는 것을 시사해준다 하겠다. 따라서 각 스키리조트 마케터들은 다차원척도법을 이용한 분석결과를 활용하여 경쟁업체사이에서 자사의 속성별 장점과 약점의 위치를 파악하여 전환적인 마케팅믹스 변경에 의한 포지셔닝 또는 재포지셔닝 전략 개발과 스키리조트 소비자 욕구에 부합하는 효과적인 서비스품질 개발에 보다 많은 노력을 해야 할 것이다.
스키리조트 서비스품질 이미지 지각에 따른 포지셔닝 전략을 수립하기 위해 6개 스키리조트를 선정하여 내장 객 900명을 대상으로 설문을 실시한 다음 SPSS 10.0 V. 및 다차원척도법(MDS: Multidimensional Scaling)의 KYST, PROFIT, MDPREF그리고 PREFMAP 통계프로그램을 이용하여 자료를 처리한 걸과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 베어스리조트와 양지리조트, 대명리조트와 보광리조트, 무주리조트와 용평리조트간의 경쟁이미지가 비교적 강하게 나타났으며, 양지, 베어스리조트와 보광, 대명, 무주, 용평리조트간의 경쟁이미지는 나타나지 않았다.
둘째, 양지 및 베어스리조트는 접근성 및 비용요인에서 스키소비자들에게 지각도가 높게 인식되고 있었으나 6개서비스품질 속성 모두 선호도에서는 부정적으로 인식되고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 무주리조트는 주 시설, 및 부대시설, 그리고 프로모션 요인에 대한 소비자들의 지각도 및 선호도가 높게 나타났으나, 비교적 접근성 및 비용요인에서는 지각도 및 선호도가 부정적으로 나타났다.
넷째, 보광리조트는 인적서비스, 프로모션, 주 시설요인에서 소비자들에게 지각도가 높게 인식되고 있으며, 선호도에 있어서는 접근성 인적서비스, 주 시설요인을 선호하는 것으로 나타났다.
다섯째, 대명리조트는 주 시설, 프로모션, 그리고 인적서비스 대한 소비자들의 지각도가 높게 나타났으며, 접근성에 대한 지각도는 부정적으로 나타났다. 그러나 선호도에 있어서는 주 시설, 부대시설, 인적서비스, 그리고 접근성에 대한 선호도가 긍정적으로 나타났다.
여섯째, 용평리조트는 부대시설 및 주 시설, 프로모션에 대한 프로그램에 대한 스키소비자들의 지각도가 높게 나타났으나 접근성, 비용, 그리고 인적서비스 요인에 있어서는 지각도가 부정적으로 나타났다. 그러나 선호도에 있어서는 6개 서비스품질 속성 모두 부정적으로 나타났다.
마지막으로 스키리조트 소비자들이 가장 선호하는 스키리조트는 보광과 대명리조트로 나타났으며, 다음으로는 무주 및 용평리조트로 나타났다.
결론적으로 스키소비자들의 스키리조트 서비스품질 속성에 대한 지각도와 선호도가 상이하게 나타났는데, 이러한 결과는 앞으로 각 스키리조트가 어떻게 재 포지셔닝 되어야 하는 것을 시사해준다 하겠다. 따라서 각 스키리조트 마케터들은 다차원척도법을 이용한 분석결과를 활용하여 경쟁업체사이에서 자사의 속성별 장점과 약점의 위치를 파악하여 전환적인 마케팅믹스 변경에 의한 포지셔닝 또는 재포지셔닝 전략 개발과 스키리조트 소비자 욕구에 부합하는 효과적인 서비스품질 개발에 보다 많은 노력을 해야 할 것이다.
The Purpose of this study was to analyze ski resort visitors" perceptions and preference of the ski resorts and develope the positioning strategies with reference to image perception of ski resort"s service quality. The accomplish the purpose of this study, 563 visitors from six randomly selected sk...
The Purpose of this study was to analyze ski resort visitors" perceptions and preference of the ski resorts and develope the positioning strategies with reference to image perception of ski resort"s service quality. The accomplish the purpose of this study, 563 visitors from six randomly selected ski resorts were surveyed by means of the revise questionnaires. The content validity and reliability of the questionnaire was determined by a pilot study. The reliability coefficient for questionnaire was found to be a α=.743-.859. Questionnaire utilized a seven-point Likert-type scale were employed for ascertaining the degree of importance that each respondent attached to each item. The use statistical methods used for the data analysis were frequency analysis and factor analysis by employing the SPSS 10.0 V. Also the Multidimensional Scaling Method(MDS) with KYST. PROFIT, MDPREF, and PREFMAP methods were adopted to analyze the similarities, skier" perceptions and preferences of ski resorts. The maier findings obtained from this study were following: First, as a result of factor analysis on the ski resort"s service quality of visitors. six factors of main facilities, leisure facilities, accessability, promotions, costs, and personal service, were derived. Second, the results showed that the competing images of Dae-myung and Bo-kuang ski resorts, and Mu-ju, and Young-pyong ski resorts were relatively high. Also Yang-ji and Bears town were so competitive. where as, the competing images of Dae-myung, Bo-kuang, Mu-ju, Young-pyong ski resorts and Yang-ji and Bears town were relatively low. Third, generally, there were significant difference in the skier" perceptions and preferences of ski resorts. Therefore, the following steps should be taken. First, ski resort marketers should take into consideration the customers ideal point changes in their need and wants in his or her own ski resort and those in the competing ski resorts. Next, should come up with repositioning strategy for ski resort"s service qualities in order to increase visitors. Finally, an effective PR plan should be drawn from the strategy and marketing mix should be made in order to inform strength of his or her own ski resort. Hopefully, the empirical findings will be useful in developing marketing strategy related to ski resort positioning.
The Purpose of this study was to analyze ski resort visitors" perceptions and preference of the ski resorts and develope the positioning strategies with reference to image perception of ski resort"s service quality. The accomplish the purpose of this study, 563 visitors from six randomly selected ski resorts were surveyed by means of the revise questionnaires. The content validity and reliability of the questionnaire was determined by a pilot study. The reliability coefficient for questionnaire was found to be a α=.743-.859. Questionnaire utilized a seven-point Likert-type scale were employed for ascertaining the degree of importance that each respondent attached to each item. The use statistical methods used for the data analysis were frequency analysis and factor analysis by employing the SPSS 10.0 V. Also the Multidimensional Scaling Method(MDS) with KYST. PROFIT, MDPREF, and PREFMAP methods were adopted to analyze the similarities, skier" perceptions and preferences of ski resorts. The maier findings obtained from this study were following: First, as a result of factor analysis on the ski resort"s service quality of visitors. six factors of main facilities, leisure facilities, accessability, promotions, costs, and personal service, were derived. Second, the results showed that the competing images of Dae-myung and Bo-kuang ski resorts, and Mu-ju, and Young-pyong ski resorts were relatively high. Also Yang-ji and Bears town were so competitive. where as, the competing images of Dae-myung, Bo-kuang, Mu-ju, Young-pyong ski resorts and Yang-ji and Bears town were relatively low. Third, generally, there were significant difference in the skier" perceptions and preferences of ski resorts. Therefore, the following steps should be taken. First, ski resort marketers should take into consideration the customers ideal point changes in their need and wants in his or her own ski resort and those in the competing ski resorts. Next, should come up with repositioning strategy for ski resort"s service qualities in order to increase visitors. Finally, an effective PR plan should be drawn from the strategy and marketing mix should be made in order to inform strength of his or her own ski resort. Hopefully, the empirical findings will be useful in developing marketing strategy related to ski resort positioning.
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