본 연구는 인터넷 이용자 내부의 정보격차 현상을 접근성(access), 활용성(literacy) 및 참여(participation)의 측면에서 탐구하려는 시도이다. 구체적으로 각 부문별 격차 구조를 성, 연령, 교육 및 소득의 측면에서 분석하고 더 나아가 접근성, 활용성, 그리고 참여 간의 상호 관계를 탐색하였다. 전국 규모의 온라인 조사 결과(N = 1,420), 첫째 인터넷 이용자의 물리적, 환경적 접근성은 계층에 상관없이 높은 수준을 보였으나 여전히 교육과 소득에 따른 격차가 존재했다. 둘째, 격차 구조가 가장 뚜렷하게 나타난 부문은 인터넷 활용의 역량과 수준에 관련된 것이었다. 특히 고연령 계층의 활용성 수준은 매우 제한적이었다. 셋째, 참여 부문은 인터넷을 매개로 정보 생산 및 사회적 상호작용에 관여하는 정도로 측정 되었는데, 전반적으로 매우 미약한 수준에 머물러 있어 계층을 막론하고 이러한 참여적 실천을 활성화시키는 것이 중요한 과제로 대두되었다. 한편 접근성, 활용성, 그리고 참여 사이에도 유의미한 관계가 관찰되었다. 구체적으로 접근성은 인터넷을 실질적으로 활용하고 향유하는 데에 있어 중요한 토대로 작용하였고, 활용성은 온라인 공간에서의 참여 활동을 진작시키는 것으로 나타났다.
본 연구는 인터넷 이용자 내부의 정보격차 현상을 접근성(access), 활용성(literacy) 및 참여(participation)의 측면에서 탐구하려는 시도이다. 구체적으로 각 부문별 격차 구조를 성, 연령, 교육 및 소득의 측면에서 분석하고 더 나아가 접근성, 활용성, 그리고 참여 간의 상호 관계를 탐색하였다. 전국 규모의 온라인 조사 결과(N = 1,420), 첫째 인터넷 이용자의 물리적, 환경적 접근성은 계층에 상관없이 높은 수준을 보였으나 여전히 교육과 소득에 따른 격차가 존재했다. 둘째, 격차 구조가 가장 뚜렷하게 나타난 부문은 인터넷 활용의 역량과 수준에 관련된 것이었다. 특히 고연령 계층의 활용성 수준은 매우 제한적이었다. 셋째, 참여 부문은 인터넷을 매개로 정보 생산 및 사회적 상호작용에 관여하는 정도로 측정 되었는데, 전반적으로 매우 미약한 수준에 머물러 있어 계층을 막론하고 이러한 참여적 실천을 활성화시키는 것이 중요한 과제로 대두되었다. 한편 접근성, 활용성, 그리고 참여 사이에도 유의미한 관계가 관찰되었다. 구체적으로 접근성은 인터넷을 실질적으로 활용하고 향유하는 데에 있어 중요한 토대로 작용하였고, 활용성은 온라인 공간에서의 참여 활동을 진작시키는 것으로 나타났다.
This study investigates the divide structures among Internet users in terms of digital access, literacy, and participation. Specifically, this study explores how such factors as gender, age, education, and income contribute to the unequal distribution of access, literacy, and participation among the...
This study investigates the divide structures among Internet users in terms of digital access, literacy, and participation. Specifically, this study explores how such factors as gender, age, education, and income contribute to the unequal distribution of access, literacy, and participation among the people online and, further, examine how those three dimensions of digital divide are related to each other. A nationwide online survey(n=1,420) indicated the following results. First, while the overall level of Internet access was robustly high, there were still some disparities in Internet ownership and autonomy mainly according to education and income levels. Secondly, the most problematic divide structure was found with regard to the level of literacy, which encompasses online skills, web‐use diversity, and (perceived) web utilities. All four factors mattered to the level of digital literacy, yet age exhibited the strongest effects; older generations’ Internet competence and utilization were seriously limited. Third, the overall level of participation, in other words, content‐creating and capital‐enhancing activities online, appeared very low regardless of different gender, age, education, and income groups. There were also found some interesting relationships between access, literacy, and participation. The physical and environmental access to the information network functioned as an important basis for one’s literacy level and digital literacy significantly enhanced Internet‐mediated participatory activities.
This study investigates the divide structures among Internet users in terms of digital access, literacy, and participation. Specifically, this study explores how such factors as gender, age, education, and income contribute to the unequal distribution of access, literacy, and participation among the people online and, further, examine how those three dimensions of digital divide are related to each other. A nationwide online survey(n=1,420) indicated the following results. First, while the overall level of Internet access was robustly high, there were still some disparities in Internet ownership and autonomy mainly according to education and income levels. Secondly, the most problematic divide structure was found with regard to the level of literacy, which encompasses online skills, web‐use diversity, and (perceived) web utilities. All four factors mattered to the level of digital literacy, yet age exhibited the strongest effects; older generations’ Internet competence and utilization were seriously limited. Third, the overall level of participation, in other words, content‐creating and capital‐enhancing activities online, appeared very low regardless of different gender, age, education, and income groups. There were also found some interesting relationships between access, literacy, and participation. The physical and environmental access to the information network functioned as an important basis for one’s literacy level and digital literacy significantly enhanced Internet‐mediated participatory activities.
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