본 연구는 국내 숲유치원 운영현황 및 활성화 방안에 관해 알아보는데 그 목적이 있다. 국내 숲유치원 운영현황을 알아보기 위해 숲유치원에 관련된 저서 및 연구물, 숲유치원 국내세미나 자료집과 뉴스나 신문, 인터넷 게시물 등의 각종 보도 자료를 중심으로 분석하였다. 우선, 국내 숲유치원을 운영하는 주관기관에 따라 산림청 주관 숲유치원, 지방자치단체 주관 숲유치원, 대학․연구소․법인․기업 주관 숲유치원, 민간 주관 숲유치원으로 나누어 살펴보았다. 그리고 각 운영주체별로 지역, 관할부처(설립기관), 설립년도, 소재지, 명칭, 프로그램 유형 6가지 하위범주로 나누어 살펴보았다. 다양한 주관 기관에 따른 숲유치원은 다양한 명칭과 자율적인 프로그램으로 운영되고 있음을 알 수 있었다. 국내 숲유치원 활성화 방안으로 한국형 숲유치원 프로그램 모형 개발, 지역별 고른 분포를 위한 전국적 숲유치원 시범 운영 모색, 숲유치원에 대한 효과검증 연구를 제시하였다.
본 연구는 국내 숲유치원 운영현황 및 활성화 방안에 관해 알아보는데 그 목적이 있다. 국내 숲유치원 운영현황을 알아보기 위해 숲유치원에 관련된 저서 및 연구물, 숲유치원 국내세미나 자료집과 뉴스나 신문, 인터넷 게시물 등의 각종 보도 자료를 중심으로 분석하였다. 우선, 국내 숲유치원을 운영하는 주관기관에 따라 산림청 주관 숲유치원, 지방자치단체 주관 숲유치원, 대학․연구소․법인․기업 주관 숲유치원, 민간 주관 숲유치원으로 나누어 살펴보았다. 그리고 각 운영주체별로 지역, 관할부처(설립기관), 설립년도, 소재지, 명칭, 프로그램 유형 6가지 하위범주로 나누어 살펴보았다. 다양한 주관 기관에 따른 숲유치원은 다양한 명칭과 자율적인 프로그램으로 운영되고 있음을 알 수 있었다. 국내 숲유치원 활성화 방안으로 한국형 숲유치원 프로그램 모형 개발, 지역별 고른 분포를 위한 전국적 숲유치원 시범 운영 모색, 숲유치원에 대한 효과검증 연구를 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the state of domestic forest kindergartens and to seek ways of dynamizing the kindergartens. Data were gathered from newspapers, news programs and the Internet to find out the operating state of domestic forest kindergartens. There were four sorts of forest k...
The purpose of this study was to examine the state of domestic forest kindergartens and to seek ways of dynamizing the kindergartens. Data were gathered from newspapers, news programs and the Internet to find out the operating state of domestic forest kindergartens. There were four sorts of forest kindergartens in our country according to a super-intendent, which were respectively under the supervision of Korea Forest Service, of local governments, of universities, research institutions, corporations and businesses, and of the private sectors. Thus, forest kindergartens were supervised by various organizations, different in their names and offered programs in their own way. How to dynamize domestic forest kindergartens could be recommended as follows: First, Development of Korean-Forest Kindergarten`s programs model, second, finding pilot projects of the Forest Kindergarten of every region across the nation, third, study on the effect of the Forest Kindergarten.
The purpose of this study was to examine the state of domestic forest kindergartens and to seek ways of dynamizing the kindergartens. Data were gathered from newspapers, news programs and the Internet to find out the operating state of domestic forest kindergartens. There were four sorts of forest kindergartens in our country according to a super-intendent, which were respectively under the supervision of Korea Forest Service, of local governments, of universities, research institutions, corporations and businesses, and of the private sectors. Thus, forest kindergartens were supervised by various organizations, different in their names and offered programs in their own way. How to dynamize domestic forest kindergartens could be recommended as follows: First, Development of Korean-Forest Kindergarten`s programs model, second, finding pilot projects of the Forest Kindergarten of every region across the nation, third, study on the effect of the Forest Kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.