본 연구는 사회과 정치 교육과정의 변천 과정을 분석하여 시기별 정치 교육의 의미를 고찰하고자 한다. 고등학교 ‘정치’ 과목의 교육과정 중 내용 체계의 변화 과정에 중점을 두었는데, 역사적 변화 과정에서 사라진 내용 요소, 채택된 내용 요소, 시기별 채택된 분량, 채택의 의미, 과목의 통합·분리 등을 분석하였다.
분석 결과, 초창기 사회과 교수요목기에는 정치 교육의 기틀을 마련하였으며, 제1차·제2차 시기에는 10개·11개의 요소를 선정하여 정치 교육의 기초를 체계적으로 마련하기 시작하였다. 제1차·제2차 시기에는 공산주의에 대한 방어교육을 위한 정치사상을 선정하여 보수적 정치 교육의 특성을 나타냈다.
사회과의 성숙 갈등기인 제3차 시기에는 정치·경제 통합과 ‘우리의 현실과 민족 중흥’ 단원 신설로 정치 내용 요소는 8개만 선정되어 최소한의 정치 교육이 이루어졌다. 제4차 시기에는 사회Ⅰ·사회Ⅱ 과목에서 10개가 선정 되고 제5차 시기에는 정치·경제 통합으로 11개가 선정되어 기본적인 정치 교육이 이루어졌다. 사회과의 성숙 갈등기에는 민주적 내용 요소가 많이 채택되지 못하고 최소한의 내용 요소로 국가 정책 위주의 제한된 정치 교육이 이루어져 정치 교육의 발전이 이루어지지 못했다.
사회과의 본질 추구기에는 ‘정치’ 과목이 독자적으로 구성되어 체계적인 정치 교육이 이루어지고 민주적 정치 교육을 지향하기 시작했다. 제6차 시기에는 15개 요소가 선정되었으며, 민주적 정치 과정인 선거, 정당, 여론, 정치 문화, 이익집단 등의 요소가 2009개정 시기 이전까지 줄곧 선정되었다. 제7차 시기에는 17개가 선정되고 2007개정 시기에는 20개가 선정되어 체계적인 정치 교육의 경향이 확대되어 나갔다. 2009개정 시기에는 ‘법과 정치’의 통합으로 정치 내용 요소는 8개 선정되어 정치 교육의 본질적인 목표를 추구하지 못하고 있어 체계적인 내용 체계 선정이 요망된다고 본다.
본 연구는 사회과 정치 교육과정의 변천 과정을 분석하여 시기별 정치 교육의 의미를 고찰하고자 한다. 고등학교 ‘정치’ 과목의 교육과정 중 내용 체계의 변화 과정에 중점을 두었는데, 역사적 변화 과정에서 사라진 내용 요소, 채택된 내용 요소, 시기별 채택된 분량, 채택의 의미, 과목의 통합·분리 등을 분석하였다.
분석 결과, 초창기 사회과 교수요목기에는 정치 교육의 기틀을 마련하였으며, 제1차·제2차 시기에는 10개·11개의 요소를 선정하여 정치 교육의 기초를 체계적으로 마련하기 시작하였다. 제1차·제2차 시기에는 공산주의에 대한 방어교육을 위한 정치사상을 선정하여 보수적 정치 교육의 특성을 나타냈다.
사회과의 성숙 갈등기인 제3차 시기에는 정치·경제 통합과 ‘우리의 현실과 민족 중흥’ 단원 신설로 정치 내용 요소는 8개만 선정되어 최소한의 정치 교육이 이루어졌다. 제4차 시기에는 사회Ⅰ·사회Ⅱ 과목에서 10개가 선정 되고 제5차 시기에는 정치·경제 통합으로 11개가 선정되어 기본적인 정치 교육이 이루어졌다. 사회과의 성숙 갈등기에는 민주적 내용 요소가 많이 채택되지 못하고 최소한의 내용 요소로 국가 정책 위주의 제한된 정치 교육이 이루어져 정치 교육의 발전이 이루어지지 못했다.
사회과의 본질 추구기에는 ‘정치’ 과목이 독자적으로 구성되어 체계적인 정치 교육이 이루어지고 민주적 정치 교육을 지향하기 시작했다. 제6차 시기에는 15개 요소가 선정되었으며, 민주적 정치 과정인 선거, 정당, 여론, 정치 문화, 이익집단 등의 요소가 2009개정 시기 이전까지 줄곧 선정되었다. 제7차 시기에는 17개가 선정되고 2007개정 시기에는 20개가 선정되어 체계적인 정치 교육의 경향이 확대되어 나갔다. 2009개정 시기에는 ‘법과 정치’의 통합으로 정치 내용 요소는 8개 선정되어 정치 교육의 본질적인 목표를 추구하지 못하고 있어 체계적인 내용 체계 선정이 요망된다고 본다.
This is a study on ‘Politics’ curricular changes in Social Studies. I analyzed the elements of disappeared contents, adopted contents, contents’ quantity taken up, meanings of adoption, integration and independence with other subject in ‘Politics’ curricula of Korea historically. For it, I divided...
This is a study on ‘Politics’ curricular changes in Social Studies. I analyzed the elements of disappeared contents, adopted contents, contents’ quantity taken up, meanings of adoption, integration and independence with other subject in ‘Politics’ curricula of Korea historically. For it, I divided the curricula into early political curricular period(syllabus of the US Military Government, 1th, and 2th political curriculum), mature and conflicted political curricular period(3th, 4th, and 5th political curriculum), and essence-oriented political curricular period(6th, 7th, 2007 revised, and 2009 revised political curriculum). This study found some leading characteristics. Firstly, in early political curricular period, syllabus of the United States Military Government authorities, first and second political curriculum laid the foundation of political education. Political ideas of communism in first and second political curriculum were adopted to fight communism, so conservative political education was designed by national intention. Secondly, in mature and conflicted political curricular period, democratic ‘Politics’ contents weren’t adopted a lot, and limited political education was designed by integration with other subject and conservative national policy. Thirdly, in essence-oriented political curricular period, ‘Politics’ subject was consisted of itself independently, at last it pursued democratic political education. So election, party, public opinion, political participation, political culture, interest group, etc. were selected in sixth curriculum and thereafter. But in 2009 revised curriculum, ‘Politics’ subject was integrated with ‘Law’ subject. So its political education was limited a little, but it is better than integration with any other subject.
This is a study on ‘Politics’ curricular changes in Social Studies. I analyzed the elements of disappeared contents, adopted contents, contents’ quantity taken up, meanings of adoption, integration and independence with other subject in ‘Politics’ curricula of Korea historically. For it, I divided the curricula into early political curricular period(syllabus of the US Military Government, 1th, and 2th political curriculum), mature and conflicted political curricular period(3th, 4th, and 5th political curriculum), and essence-oriented political curricular period(6th, 7th, 2007 revised, and 2009 revised political curriculum). This study found some leading characteristics. Firstly, in early political curricular period, syllabus of the United States Military Government authorities, first and second political curriculum laid the foundation of political education. Political ideas of communism in first and second political curriculum were adopted to fight communism, so conservative political education was designed by national intention. Secondly, in mature and conflicted political curricular period, democratic ‘Politics’ contents weren’t adopted a lot, and limited political education was designed by integration with other subject and conservative national policy. Thirdly, in essence-oriented political curricular period, ‘Politics’ subject was consisted of itself independently, at last it pursued democratic political education. So election, party, public opinion, political participation, political culture, interest group, etc. were selected in sixth curriculum and thereafter. But in 2009 revised curriculum, ‘Politics’ subject was integrated with ‘Law’ subject. So its political education was limited a little, but it is better than integration with any other subject.
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