실과교육은 손놀림 활동을 기반으로 하는데, 손놀림 활동은 두뇌와 밀접히 관련되어 있어 결국 실과교육은 두뇌이론과 관련을 맺을 수밖에 없다. 실과는 우뇌중심 성향의 교과내용, 자연친화적 체험활동을 기반으로 하며, 세로토닌이라는 신경전달물질과 알파파라는 뇌파 등과도 밀접한 관련을 맺고 있다. 이 연구는 두뇌이론의 관점에서 실과교육의 당위성을 체계화하고, 두뇌이론의 관점에서 실과교육의 실천 전략을 구체화하기 위하여 문헌연구에 의하여 수행되었으며, 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 뇌의 3층(뇌간-변연계-대뇌피질) 구조 이론의 관점에서 실과교육은 ‘생명의 뇌’인 뇌간과 ‘감정의 뇌’인 변연계의 강화를 위한 실천적 노력이 요구되며, 궁극적으로 3층 구조의 뇌가 수직적인 통합 기능이 발휘되도록 함으로써 창의적 문제해결 능력을 극대화시키는 방향으로 실과 교육과정 내용을 구성하고 운영할 필요가 있다.
둘째, 대뇌피질의 좌ㆍ우뇌 이론의 관점에서 실과교육은 만들고, 가꾸고, 기르는 등의 활동을 통하여 아동들의 우뇌 성향을 강화해줌으로써 좌뇌와 우뇌의 균형적 발전에 기여한다. 위에서 언급한 뇌의 3층 구조의 기능이 통합되고, 좌뇌와 우뇌의 기능이 통합될 때 두뇌의 역량은 최대한 발휘된다. 뇌기능은 정신과 마음과 몸이 혼연일체가 되어 문제해결을 위해 집중할 때, 그리고 범교과적인 통합 문제를 다둘 때 통합된다. 즉, 실과교육의 실천적 방법론에서 뇌기능 통합을 위한 비밀의 열쇠를 찾을 수 있는 것이다.
셋째, 두뇌우성 이론은 아동들의 두뇌우성 조사를 통한 진로교육 활용 방안을 모색하거나 팀 구성 시 다양한 두뇌성향을 가진 아동들로 구성하는 데 활용할 수 있다. 두뇌우성 영역은 더 발달되도록 격려하거나 열성 영역은 보완하기 위한 자료로 활용 가능하다. 팀별 역량을 극대화하기 위해서는 다양한 두뇌 성향을 가진 구성원들로 구성해야 하므로, 두뇌우성 조사 결과를 참고할 필요가 있다.
넷째, 신경전달물질과 뇌파 이론의 관점에서 실과교육은 인간의 건강과 긍정적인 삶에 매우 유용한 영향을 미친다. 인간을 행복하고 긍정적인 마음을 갖게 하는 데 결정적인 요인이 바로 세로토닌이라는 신경전달물질과 알파파라는 뇌파이다. 숲속 체험, 친환경적 활동, 몸 움직이기, 햇빛바라보기, 자연의 소리 듣기와 향기 맡기 등을 통하여 세로토닌과 알파파가 많이 생성되는데, 이것은 실과교육이 추구하는 본질적 목표와 방법을 충실히 실천하는 것과 일맥상통한다.
실과교육은 손놀림 활동을 기반으로 하는데, 손놀림 활동은 두뇌와 밀접히 관련되어 있어 결국 실과교육은 두뇌이론과 관련을 맺을 수밖에 없다. 실과는 우뇌중심 성향의 교과내용, 자연친화적 체험활동을 기반으로 하며, 세로토닌이라는 신경전달물질과 알파파라는 뇌파 등과도 밀접한 관련을 맺고 있다. 이 연구는 두뇌이론의 관점에서 실과교육의 당위성을 체계화하고, 두뇌이론의 관점에서 실과교육의 실천 전략을 구체화하기 위하여 문헌연구에 의하여 수행되었으며, 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 뇌의 3층(뇌간-변연계-대뇌피질) 구조 이론의 관점에서 실과교육은 ‘생명의 뇌’인 뇌간과 ‘감정의 뇌’인 변연계의 강화를 위한 실천적 노력이 요구되며, 궁극적으로 3층 구조의 뇌가 수직적인 통합 기능이 발휘되도록 함으로써 창의적 문제해결 능력을 극대화시키는 방향으로 실과 교육과정 내용을 구성하고 운영할 필요가 있다.
둘째, 대뇌피질의 좌ㆍ우뇌 이론의 관점에서 실과교육은 만들고, 가꾸고, 기르는 등의 활동을 통하여 아동들의 우뇌 성향을 강화해줌으로써 좌뇌와 우뇌의 균형적 발전에 기여한다. 위에서 언급한 뇌의 3층 구조의 기능이 통합되고, 좌뇌와 우뇌의 기능이 통합될 때 두뇌의 역량은 최대한 발휘된다. 뇌기능은 정신과 마음과 몸이 혼연일체가 되어 문제해결을 위해 집중할 때, 그리고 범교과적인 통합 문제를 다둘 때 통합된다. 즉, 실과교육의 실천적 방법론에서 뇌기능 통합을 위한 비밀의 열쇠를 찾을 수 있는 것이다.
셋째, 두뇌우성 이론은 아동들의 두뇌우성 조사를 통한 진로교육 활용 방안을 모색하거나 팀 구성 시 다양한 두뇌성향을 가진 아동들로 구성하는 데 활용할 수 있다. 두뇌우성 영역은 더 발달되도록 격려하거나 열성 영역은 보완하기 위한 자료로 활용 가능하다. 팀별 역량을 극대화하기 위해서는 다양한 두뇌 성향을 가진 구성원들로 구성해야 하므로, 두뇌우성 조사 결과를 참고할 필요가 있다.
넷째, 신경전달물질과 뇌파 이론의 관점에서 실과교육은 인간의 건강과 긍정적인 삶에 매우 유용한 영향을 미친다. 인간을 행복하고 긍정적인 마음을 갖게 하는 데 결정적인 요인이 바로 세로토닌이라는 신경전달물질과 알파파라는 뇌파이다. 숲속 체험, 친환경적 활동, 몸 움직이기, 햇빛바라보기, 자연의 소리 듣기와 향기 맡기 등을 통하여 세로토닌과 알파파가 많이 생성되는데, 이것은 실과교육이 추구하는 본질적 목표와 방법을 충실히 실천하는 것과 일맥상통한다.
Purposes of this study were to justify and search for action strategies of practical arts education based on brain theory. This study was carried out through literature review. The result of this study were as follows. 1. Educational efforts for activities of brainstem which is called "brain of life...
Purposes of this study were to justify and search for action strategies of practical arts education based on brain theory. This study was carried out through literature review. The result of this study were as follows. 1. Educational efforts for activities of brainstem which is called "brain of life" should be made throughout reorganization of practical arts curriculum from the viewpoint of tripple structures(brainstem-limbic system-cerebral cortex) of brain. 2. Practical arts educational activities such as making something, growing flowers, and bringing up animals contributes to the activation of right brain. Eventually, balanced development of left brain and right brain could be made throughout practical arts education. In order to maximum use of the brain, vertical integration of tripple brain structures, horizontal integration of left brain and right brain should be made. To integrate the segregated brains, integrative problems should be treated in practical arts subject, integrative activities of hands, hearts, and brains should be made. 3. Brain dominance theory would be used in searching for students" career or organizing teams for teaching and learning. Brain dominance investigation could inform students brain dominance inclination. So, students could plan their career or future job based on brain traits and inclination. And, it could be used in organizing teams by considering various brain dominance types. 4. Practical arts education was justified from the viewpoint of neurotransmitter and electroencephalogram. Serotonin neurotransmitter and alpha electroencephalogram which are good for our health are emitted a lot when experiencing practical arts activities such as forest experience, nature sounds and flavor experience, sunshines experience, and walking experience.
Purposes of this study were to justify and search for action strategies of practical arts education based on brain theory. This study was carried out through literature review. The result of this study were as follows. 1. Educational efforts for activities of brainstem which is called "brain of life" should be made throughout reorganization of practical arts curriculum from the viewpoint of tripple structures(brainstem-limbic system-cerebral cortex) of brain. 2. Practical arts educational activities such as making something, growing flowers, and bringing up animals contributes to the activation of right brain. Eventually, balanced development of left brain and right brain could be made throughout practical arts education. In order to maximum use of the brain, vertical integration of tripple brain structures, horizontal integration of left brain and right brain should be made. To integrate the segregated brains, integrative problems should be treated in practical arts subject, integrative activities of hands, hearts, and brains should be made. 3. Brain dominance theory would be used in searching for students" career or organizing teams for teaching and learning. Brain dominance investigation could inform students brain dominance inclination. So, students could plan their career or future job based on brain traits and inclination. And, it could be used in organizing teams by considering various brain dominance types. 4. Practical arts education was justified from the viewpoint of neurotransmitter and electroencephalogram. Serotonin neurotransmitter and alpha electroencephalogram which are good for our health are emitted a lot when experiencing practical arts activities such as forest experience, nature sounds and flavor experience, sunshines experience, and walking experience.
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