본 연구는 교사교육자가 자신의 수업을 교수자와 학습자가 만들어가는 ‘실천공동체’로 보고, 그 과정에서 나타나는 학습문화를 탐구하였다. 자기수업연구로 불려지는 셀프 스터디를 연구방법으로 한 대학수업에서 실천공동체 사례에서 나타난 ‘학습문화의 형성과 유지의 맥락’을 파악하고자 하였다.
자료 수집은 전공수업에서 1개의 실천공동체 활동에 관한 자료 수업 계획 및 문서자료, 학생 일지, 수업자 일지, 인터뷰, 강의평가결과 등을 수집하였다. 수집한 자료에 대한 분석은 기술적 범주 분석으로 하였고, 분석적-해석적 글쓰기를 하였다. 실천공동체 학습 문화의 실제를 구조, 정체성, 상황적 경험, 실천의 범주로 해석하였다. 학생들은 개인 및 팀별 활동을 통해 실천공동체의 학습문화 구성원이라는 정체성을 가지고 있었으며, 학습경험의 중심에 자신의 수행과 관심이 나타남을 인지하였다. 교수자와 학생의 지속적인 상호작용, 자기이야기 말하기, 쓰기, 듣기, 다시 말하기 등의 내러티브를 통해 교육활동이 새롭게 재구성됨을 경험학습을 통해 알게 되었다.
본 연구는 교사교육자가 자신의 수업을 교수자와 학습자가 만들어가는 ‘실천공동체’로 보고, 그 과정에서 나타나는 학습문화를 탐구하였다. 자기수업연구로 불려지는 셀프 스터디를 연구방법으로 한 대학수업에서 실천공동체 사례에서 나타난 ‘학습문화의 형성과 유지의 맥락’을 파악하고자 하였다.
자료 수집은 전공수업에서 1개의 실천공동체 활동에 관한 자료 수업 계획 및 문서자료, 학생 일지, 수업자 일지, 인터뷰, 강의평가결과 등을 수집하였다. 수집한 자료에 대한 분석은 기술적 범주 분석으로 하였고, 분석적-해석적 글쓰기를 하였다. 실천공동체 학습 문화의 실제를 구조, 정체성, 상황적 경험, 실천의 범주로 해석하였다. 학생들은 개인 및 팀별 활동을 통해 실천공동체의 학습문화 구성원이라는 정체성을 가지고 있었으며, 학습경험의 중심에 자신의 수행과 관심이 나타남을 인지하였다. 교수자와 학생의 지속적인 상호작용, 자기이야기 말하기, 쓰기, 듣기, 다시 말하기 등의 내러티브를 통해 교육활동이 새롭게 재구성됨을 경험학습을 통해 알게 되었다.
The purpose of this study is to analyze the professional learning community case, A university in Korea and get the learning culture implications to higher education. For this purpose, first, the theory of professional learning community, especially the historical development and characteristics, ...
The purpose of this study is to analyze the professional learning community case, A university in Korea and get the learning culture implications to higher education. For this purpose, first, the theory of professional learning community, especially the historical development and characteristics, was examined. Secondly, the professional learning community case, A university, was analyzed, based on the 4 learning culture properties of the professional learning community, ① shared values and vision, ② collective learning and application of learning, ③ supportive condition, ④ shared personal practice regarding self-study. The main findings of this study are as follows: First, the staff including lecture need to support the development of learning community of the people in charge of the school education and nurture the collegial relationship with them. Second, learning activities need to be done by collaborative approach, with hiring learning community of practice guide. Third, The vision and goal of learning culture need to be set up by participation of all of the people in context. Finally, the implications of learning community on professional development were discussed.
The purpose of this study is to analyze the professional learning community case, A university in Korea and get the learning culture implications to higher education. For this purpose, first, the theory of professional learning community, especially the historical development and characteristics, was examined. Secondly, the professional learning community case, A university, was analyzed, based on the 4 learning culture properties of the professional learning community, ① shared values and vision, ② collective learning and application of learning, ③ supportive condition, ④ shared personal practice regarding self-study. The main findings of this study are as follows: First, the staff including lecture need to support the development of learning community of the people in charge of the school education and nurture the collegial relationship with them. Second, learning activities need to be done by collaborative approach, with hiring learning community of practice guide. Third, The vision and goal of learning culture need to be set up by participation of all of the people in context. Finally, the implications of learning community on professional development were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.