본 연구는 영상자극의 유형에 따라서 유아의 정서안정성과 스트레스에 어떠한 차이가 있는지 살펴보기 위해 뇌 과학적 연구방법의 하나로 대두되고 있는 뇌파(Electroencephalogram, EEG)측정을 실행하였다. 연구 대상은 만 5세 유아 33명이며, 뇌파 측정 장비(QEEG-4 System)로 유아별 기초뇌파를 측정한 후 컴퓨터 모니터를 통해 정적영상자극과 동적영상자극을 차례로 제시하고 이를 통해 유발된 정서안정성과 스트레스에 관한 뇌파지수를 측정 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서안정성에 관한 뇌파지수는 기초자극, 정적영상자극, 동적영상자극 순으로 활성화 되었고, 세 가지 자극 유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 스트레스에 관한 뇌파지수는 동적영상자극, 정적영상자극, 기초자극 순으로 활성화 되었으며 세 가지 자극 유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 본 연구의 결과는 유아가 일상생활에서 접하는 다양한 영상매체를 통한 자극들이 유아의 정서에 미칠 수 있는 영향을 검증함으로써 유아에게 제공되는 영상매체의 남용에 대해 교사나 부모에게 경각심을 갖게 할수 있다. 동시에 최근 부각되고 있는 유아교육 연구방법에 있어 뇌과학 또는 뇌발달에 기초한 접근과 연구 활성화에 기여하는데 의의를 가진다.
본 연구는 영상자극의 유형에 따라서 유아의 정서안정성과 스트레스에 어떠한 차이가 있는지 살펴보기 위해 뇌 과학적 연구방법의 하나로 대두되고 있는 뇌파(Electroencephalogram, EEG)측정을 실행하였다. 연구 대상은 만 5세 유아 33명이며, 뇌파 측정 장비(QEEG-4 System)로 유아별 기초뇌파를 측정한 후 컴퓨터 모니터를 통해 정적영상자극과 동적영상자극을 차례로 제시하고 이를 통해 유발된 정서안정성과 스트레스에 관한 뇌파지수를 측정 하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서안정성에 관한 뇌파지수는 기초자극, 정적영상자극, 동적영상자극 순으로 활성화 되었고, 세 가지 자극 유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 스트레스에 관한 뇌파지수는 동적영상자극, 정적영상자극, 기초자극 순으로 활성화 되었으며 세 가지 자극 유형 간에 유의미한 차이가 있었다. 본 연구의 결과는 유아가 일상생활에서 접하는 다양한 영상매체를 통한 자극들이 유아의 정서에 미칠 수 있는 영향을 검증함으로써 유아에게 제공되는 영상매체의 남용에 대해 교사나 부모에게 경각심을 갖게 할수 있다. 동시에 최근 부각되고 있는 유아교육 연구방법에 있어 뇌과학 또는 뇌발달에 기초한 접근과 연구 활성화에 기여하는데 의의를 가진다.
This study performs Electroencephalogram (EEG), one of the emerging brain science research methods, on young children to explore the difference in their emotional stability and stress in response to different visual stimuli. Research was carried out on the subject of 33 young children at 5 year ol...
This study performs Electroencephalogram (EEG), one of the emerging brain science research methods, on young children to explore the difference in their emotional stability and stress in response to different visual stimuli. Research was carried out on the subject of 33 young children at 5 year old age, by first, measuring resting EEG using measurement equipment (QEEG-4 System), then exposing two types of visual stimuli (Calming Video Clip, Active Video Clip), and finally measuring EEG responsible for emotional stability and stress of each children. The results of the study are as follows: (1) Stability index was more active in resting EEG, compared to EEG after exposure to Calming Video Clip, and EEG after exposure to Active Video Clip in that order, and there are significant differences between three classes of stimuli. (2) Stress Indexes are more active in EEG after exposure to Active Video Clip, compared to EEG after exposure to Calming Video Clip, and resting EEG in that order and there are significant differences between three classes of stimuli. By examining potential influence of various audiovisual stimuli prevalent in young children’s everyday life, this research attempts to caution against overuse of visual media, and, at the same time, hopes to promote access and utilization of more scientific research methods on the field of young children education research.
This study performs Electroencephalogram (EEG), one of the emerging brain science research methods, on young children to explore the difference in their emotional stability and stress in response to different visual stimuli. Research was carried out on the subject of 33 young children at 5 year old age, by first, measuring resting EEG using measurement equipment (QEEG-4 System), then exposing two types of visual stimuli (Calming Video Clip, Active Video Clip), and finally measuring EEG responsible for emotional stability and stress of each children. The results of the study are as follows: (1) Stability index was more active in resting EEG, compared to EEG after exposure to Calming Video Clip, and EEG after exposure to Active Video Clip in that order, and there are significant differences between three classes of stimuli. (2) Stress Indexes are more active in EEG after exposure to Active Video Clip, compared to EEG after exposure to Calming Video Clip, and resting EEG in that order and there are significant differences between three classes of stimuli. By examining potential influence of various audiovisual stimuli prevalent in young children’s everyday life, this research attempts to caution against overuse of visual media, and, at the same time, hopes to promote access and utilization of more scientific research methods on the field of young children education research.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.