본 연구는 초등학생의 과외학습과 우울, 불안, ADHD 성향 간의 관계를 확인하기 위해 과외학습을 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스의 세 변인으로 나누어 초등학생의 우울, 불안, ADHD 성향에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구대상은 부산시내 3개의 초등학교에서 5, 6학년 12학급, 총447명을 대상으로 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스, 우울, 불안, ADHD 성향에 대한 설문조사를 실시하였으며, 최종 361명의 자료를 대상으로 기술통계, 상관관계, 구조방정식모형을 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 과외학습시간과 과외학습 스트레스, 과외학습 스트레스와 우울, 불안, ADHD 성향, 그리고 우울, 불안, ADHD 성향 간에는 정적 상관이, 과외학습에 대한 인식과 과외학습 스트레스, 우울, 불안, ADHD 성향 간에는 부적 상관이 있었다. 둘째, 과외학습시간은 우울, 불안, ADHD 성향, 과외학습 스트레스를 증가시켰다. 셋째, 과외학습에 대한 인식은 우울, 불안, ADHD 성향, 과외학습 스트레스를 감소시켰다. 넷째, 과외학습 스트레스는 우울, 불안, ADHD 성향을 감소시켰다. 다섯째, 과외학습에 대한 인식은 과외학습 스트레스를 매개하여 우울, 불안, ADHD 성향을 낮추었다. 여섯째, 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스는 우울에 가장 크게, 다음으로 불안, ADHD 성향 순으로 영향을 미쳤다. 연구 결과에 기초하여 논의 및 함의가 제시되었다.
본 연구는 초등학생의 과외학습과 우울, 불안, ADHD 성향 간의 관계를 확인하기 위해 과외학습을 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스의 세 변인으로 나누어 초등학생의 우울, 불안, ADHD 성향에 미치는 영향을 살펴보았다. 연구대상은 부산시내 3개의 초등학교에서 5, 6학년 12학급, 총447명을 대상으로 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스, 우울, 불안, ADHD 성향에 대한 설문조사를 실시하였으며, 최종 361명의 자료를 대상으로 기술통계, 상관관계, 구조방정식모형을 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 과외학습시간과 과외학습 스트레스, 과외학습 스트레스와 우울, 불안, ADHD 성향, 그리고 우울, 불안, ADHD 성향 간에는 정적 상관이, 과외학습에 대한 인식과 과외학습 스트레스, 우울, 불안, ADHD 성향 간에는 부적 상관이 있었다. 둘째, 과외학습시간은 우울, 불안, ADHD 성향, 과외학습 스트레스를 증가시켰다. 셋째, 과외학습에 대한 인식은 우울, 불안, ADHD 성향, 과외학습 스트레스를 감소시켰다. 넷째, 과외학습 스트레스는 우울, 불안, ADHD 성향을 감소시켰다. 다섯째, 과외학습에 대한 인식은 과외학습 스트레스를 매개하여 우울, 불안, ADHD 성향을 낮추었다. 여섯째, 과외학습시간, 과외학습에 대한 인식, 과외학습 스트레스는 우울에 가장 크게, 다음으로 불안, ADHD 성향 순으로 영향을 미쳤다. 연구 결과에 기초하여 논의 및 함의가 제시되었다.
The purposes of this study were 1) to identify the relation among extracurricular activities(quantity, perception, stress), depression, anxiety, and ADHD symptoms among elementary school students, and 2) to investigate the effects of quantity, perception, and stress of extracurricular activities o...
The purposes of this study were 1) to identify the relation among extracurricular activities(quantity, perception, stress), depression, anxiety, and ADHD symptoms among elementary school students, and 2) to investigate the effects of quantity, perception, and stress of extracurricular activities on their depression, anxiety, and ADHD symptoms. Self-reports data from 447 5th and 6th graders in elementary schools of Busan were collected to investigate the purposes. Only 361 responses were analyzed for descriptive statistics, Pearson’s correlation, and SEM(Structural Equation Model). The results were as follows: First, the quantity and the stress of extracurricular activities, depression, anxiety, and ADHD symptoms were positively correlated, while the perception of the activities was negatively correlated with depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Second, the quantity of the activities did increase depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Third, the perception of the activities did decrease depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Fourth, the stress of the activities did decrease depression, anxiety, and ADHD symptoms. Fifth, the perception of the activities made depression, anxiety, and ADHD symptoms decrease by mediating the stress of extracurricular activities. Sixth, the quantity, the perception, and the stress of the activities did the most highly affect to depression, followed by anxiety and ADHD symptoms. Based on the results, finding and implications were discussed.
The purposes of this study were 1) to identify the relation among extracurricular activities(quantity, perception, stress), depression, anxiety, and ADHD symptoms among elementary school students, and 2) to investigate the effects of quantity, perception, and stress of extracurricular activities on their depression, anxiety, and ADHD symptoms. Self-reports data from 447 5th and 6th graders in elementary schools of Busan were collected to investigate the purposes. Only 361 responses were analyzed for descriptive statistics, Pearson’s correlation, and SEM(Structural Equation Model). The results were as follows: First, the quantity and the stress of extracurricular activities, depression, anxiety, and ADHD symptoms were positively correlated, while the perception of the activities was negatively correlated with depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Second, the quantity of the activities did increase depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Third, the perception of the activities did decrease depression, anxiety, ADHD symptoms, and the stress of the activities. Fourth, the stress of the activities did decrease depression, anxiety, and ADHD symptoms. Fifth, the perception of the activities made depression, anxiety, and ADHD symptoms decrease by mediating the stress of extracurricular activities. Sixth, the quantity, the perception, and the stress of the activities did the most highly affect to depression, followed by anxiety and ADHD symptoms. Based on the results, finding and implications were discussed.
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