$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Le rôle de la socialisation artistique durant l'enfance : Genre et pratiques culturelles légitimes aux États-Unis 원문보기

Reseaux, 2011 no.4/5 = no.168/169, 2011년, pp.59 - 86  

Christin, Angèle

Abstract

Résumé Bien que de nombreuses recherches insistent sur le rôle central de la socialisation artistique durant l’enfance dans la formation des pratiques culturelles à l’âge adulte, peu d’analyses quantitatives existent sur le sujet. Cet article prend l’exemple de l’écart entre les pratiques culturelles des hommes et celles des femmes afin d’explorer ce phénomène. Dans la plupart des pays occidentaux, les femmes participent en effet davantage que les hommes aux activités culturelles les plus légitimes. À partir de régressions sur des données américaines récentes (Survey of Public Participation in the Arts 2008), il s’avère que la socialisation artistique durant l’enfance est un élément déterminant pour expliquer la différence entre les pratiques culturelles des hommes et celles des femmes. Une analyse par classes d’âge montre de plus que la socialisation artistique durant l’enfance joue un rôle particulièrement important pour les enquêtés les plus jeunes.

참고문헌 (33)

  1. 10.1016/S0304-422X(00)00004-8 BIHAGEN, E., KATZ-GERRO, T., 2000. Culture consumption in Sweden: The stability of gender differences. Poetics 27(5-6), 327-349. 

  2. BOURDIEU, P., 1979. La Distinction. Critique sociale du jugement. Paris, Les Éditions de Minuit. 

  3. 10.1515/9783112319161 BOURDIEU, P., PASSERON, J.-C., 1964. Les héritiers : les étudiants et la culture. Paris, Les Éditions de Minuit. 

  4. 10.1146/annurev.soc.34.040507.134719 BUCHMANN, C., DIPRETE, T., MCDANIELS, A., 2008. “Gender inequalities in education”. Annual Review of Sociology 34, 319-337. 

  5. CHEERBO, J.M., PETERS, M., 1995. American Participation in Opera and Musical Theater 1992. National Endowment for the Arts, Washington, D.C. 

  6. COLLINS, R., 1992. “Women and the production of status cultures. In Lamont, M. and Fournier, M. (Eds.), Cultivating Differences: Symbolic Boundaries and the Making of Inequality, Chicago, IL: University of Chicago Press, pp. 152-186. 

  7. 10.1177/019251388009001003 COLLINS, R., 1988. “Women and Men in the Class Structure”. Journal of Family Issues 9(1), 213-311. 

  8. 10.1016/j.poetic.2004.02.004 DIMAGGIO, P., 2004. “Gender, networks, and cultural capital”. Poetics 32(2), 99-103. 

  9. 10.2307/2094962 DIMAGGIO, P., 1982. “Cultural Capital and School Success - the Impact of Status Culture Participation on the Grades of United-States High-School-Students”. American Sociological Review 47(2), 189-201. 

  10. 10.1177/016344378200400104 DIMAGGIO, P., 1982. “Cultural entrepreneurship in nineteenth-century Boston, Part I: The creation of an organizational base for high culture in America”. Media, Culture and Society 4(1), 33-50. 

  11. 10.1086/228209 DIMAGGIO, P. et MOHR, J., 1985. “Cultural Capital, Educational-Attainment, and Marital Selection”. American Journal of Sociology 90(6), 1231-1261. 

  12. 10.3917/cule.095.0001 DONNAT, O. 2009. Les pratiques culturelles des Français à l’ère numérique. Paris, La Découverte/Ministère de la Culture et de la Communication. 

  13. 10.3917/dec.marua.2005.01.0423 DONNAT, O. 2004. « La féminisation des pratiques culturelles ». In Blöss, T. (Ed.) La Dialectique des Rapports Hommes-Femmes, Paris, PUF, pp. 423-431. 

  14. DOUGLAS, A., 1977. The feminization of American culture. New York, Knopf. 

  15. 10.1016/j.poetic.2005.09.003 DUMAIS, S.A., 2006. “Early childhood cultural capital, parental habitus, and teachers’ perceptions”. Poetics 34, 83-107. 

  16. 10.2307/3090253 DUMAIS, S. A., 2002. “Cultural capital, gender, and school success: The role of habitus”. Sociology of Education 75(1), 44-68. 

  17. 10.1086/230912 ERICKSON, B. H., 1996. “Culture, Class and Connections”. The American Journal of Sociology, 102(1), 217-251. 

  18. 10.2307/353307 FERREE, M. M., 1990. Beyond Separate Spheres: “Feminism and Family Research”. Journal of Marriage and Family, 52 (4), 866-884. 

  19. FLINT, K., 1993. The Women Reader. Oxford: Clarendon. 

  20. 10.1257/000282806777212350 GOLDIN, C., 2006. “The Quiet Revolution That Transformed Women’s Employment, Education, and Family”. American Economic Review 96, 1-21. 

  21. GRAY, M., 2000. Productive Men, Reproductive Women: The Agrarian Household and the Emergence of Separate Spheres during the German Enlightenment. New York: Berghahn. 

  22. 10.1016/j.poetic.2004.02.001 KAUFMAN, J., GABLER, J., 2004. “Cultural Capital and the Extracurricular Activities of Girls and Boys in the College Attainment Process”. Poetics 32, 145-168. 

  23. 10.2307/1889653 KERBER, K. L., 1988. “Separate Spheres, Female Worlds, Woman’s Place: The Rhetoric of Women’s History”. Journal of American History 75 (1), 9-39. 

  24. 10.2307/202113 LAMONT, M., LAREAU. A., 1988. “Cultural Capital: Allusions, Gaps and Glissandos in Recent Theoretical Development”. Sociological Theory 6, 153-168. 

  25. 10.1016/j.poetic.2005.09.001 LIZARDO, O. 2006a. “The puzzle of women’s ‘highbrow’ culture consumption: Integrating gender and work into Bourdieu’s class theory of taste”. Poetics 34(1), 1-23. 

  26. 10.1177/000312240607100504 LIZARDO, O., 2006b. “How cultural tastes shape personal networks”. American Sociological Review 71, 778-807. 

  27. MOHR, J., DIMAGGIO, P., 1995. “The Intergenerational Transmission of Cultural Capital”. Research in Social Stratification and Mobility 14: 167-199. 

  28. OCTOBRE, S., 2005. « La fabrique sexuée des goûts culturels ». Développement Culturel 150, 1-10. 

  29. PASQUIER, D., 2010. « Le théâtre, une sortie sociale ». Rapport au Département des Etudes, de la Prospective et des Statistiques (DEPS), Ministère de la Culture. 

  30. ROBINSON, J. P., 1993. “Arts Participation in America, 1982-1992”. National Endowment for the Arts, Washington, D.C. 

  31. 10.2307/1864376 SCOTT, J. W., 1986. “Gender: a Useful Category of Historical Analysis”. American Historical Review, 91 (5), 1053-1075. 

  32. 10.1016/S0304-422X(00)00003-6 TEPPER, S. J., 2000. “Fiction reading in America: Explaining the gender gap”. Poetics 27(4), 255-275. 

  33. 10.1016/j.poetic.2004.02.002 UPRIGHT, C.B., 2004. “Social capital and cultural participation: spousal influences on attendance at arts events”. Poetics 32, 129-143. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로