Recently, since there appear the quality improvement in both educational and cultural level at the college campus also, thus the lecture room is requiring by the students where the intimacy degree among the students can be raised, also a smoother interaction between the professor and the student is ...
Recently, since there appear the quality improvement in both educational and cultural level at the college campus also, thus the lecture room is requiring by the students where the intimacy degree among the students can be raised, also a smoother interaction between the professor and the student is able to be generated. Particularly in case of College of Music, the Practical Technique Training Rooms such as Orchestral Music Room, Pipe Music Concert Room, Music-Part Practice Room are more important for the interaction between Professor and Student or Student attends at the lesson, than the lecture rooms of any other colleges. Likewise, while such music practice room should be designed with consideration of the acoustic characteristics, so as to obtain the feel as if hear it performs at a music hall, but since the most of music practice room was designed with consideration of the convenience of construction work and its economical efficiency only, it has been exposed with many acoustic defects after the completion of construction. Therefore in this thesis, it has grasped the physical acoustic characteristics on the object of the two orchestral music rooms, pipe music concert room and ensemble practice room, among the newly constructed practice rooms of the Music College, W University, and it is considered that it could be utilized as the fundamental data on the base of this material when designing of the college music practice room, for the future.
Recently, since there appear the quality improvement in both educational and cultural level at the college campus also, thus the lecture room is requiring by the students where the intimacy degree among the students can be raised, also a smoother interaction between the professor and the student is able to be generated. Particularly in case of College of Music, the Practical Technique Training Rooms such as Orchestral Music Room, Pipe Music Concert Room, Music-Part Practice Room are more important for the interaction between Professor and Student or Student attends at the lesson, than the lecture rooms of any other colleges. Likewise, while such music practice room should be designed with consideration of the acoustic characteristics, so as to obtain the feel as if hear it performs at a music hall, but since the most of music practice room was designed with consideration of the convenience of construction work and its economical efficiency only, it has been exposed with many acoustic defects after the completion of construction. Therefore in this thesis, it has grasped the physical acoustic characteristics on the object of the two orchestral music rooms, pipe music concert room and ensemble practice room, among the newly constructed practice rooms of the Music College, W University, and it is considered that it could be utilized as the fundamental data on the base of this material when designing of the college music practice room, for the future.
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제안 방법
대상 음악연습실의 최적 잔향시간을 관악기와 현악기 및 타악기를 포함한 실내악의 목적과 앙상블 연습실의 음악평균 목적으로 하여 각 체적별 500Hz를 기준으로 그림 6.과같이 결정하였다.
대상 데이터
마감재료 등에 영향을 크게 받는다. 측정대상 음악연습실은 대학교 내에 위치하고 있으며, 실의 용도와 체적에 따라 4개의 음악실을 대상으로 실험하였고 각 음악실의 제원과 마감재료는 표 1.과 표 2.와 같다.
측정은 ISO 3382에 준하여 실시하였으며, 음원은 ISO에서 제안하는 무지향성 스피커(DO12)를 사용하였고, 높이는 1.5m, 마이크로폰 높이는 1.2m 로 하였다. 측정용 음원은 MLS(Maximum-Length Sequence) 음원을 사용하여 배경 소음에 대한 영향을 어느 정도 배제할 수 있었다.
데이터처리
측정용 음원은 MLS(Maximum-Length Sequence) 음원을 사용하여 배경 소음에 대한 영향을 어느 정도 배제할 수 있었다. 측정기기는 01dB사의 Symphonie의 dBBATI프로그램을 사용하였다. 측정기기의 구성 및 배열과 실제 측정사진은 그림 2.
성능/효과
1. 음악연습실의 음압레벨이 평균 73.3~81.1dB(A), 표준편차는 1.21~1.35dB(A)로 나타나 균일한 음압레벨분포를 보이고 있으며, 실정수(R)가 큰 관현악실의 음압레벨이 높게 나타난 이유는 마감재료인 무늬목 시트의 반사성 특성에 인한 결과로 사료된다.
2.실험 대상 음악연습실 모두 실의 사용목적과 체적에 따른 최적의 잔향시간에 비해 훨씬 못 미치는 평균 0.38~0.64초로 나타났으며, 이로 인해 음성 명료도 및 음성전달 지수는 높지만 음악명료도에 대해서는 음악 감상 및 연주 시 풍부하고 충만한 느낌을 인식하기에는 불가능한 공간임을 알 수 있다.
3. 현장 실험을 통해 체적이 서로 다른 음악연습실의 음향특성을 살펴본 결과 과도한 흡음재료의 마감으로 인해 실의 사용목적과 크기에 의해 결정되는 최적의 잔향조건을 만족시키지 못한 채 음향적 결함을 나타내고 있음을 알 수 있었다.
대상 음악연습실에서 측정된 임펄스 응답은 소리가 변화하는 임펄스의 합(Sum)으로 공간이 갖는 음향적 특성을 나타낼 수 있는 모든 정보를 가지고 있으며 이 측정 결과로부터 RT, EDT, D50 , C80, RASTI와 같은 건축음향의 물리적 평가지수를 산출할 수 있다. 각 음악연습실에서 측정한 임펄스 응답은 그림 3.
실내음향에서 가장 중요시되는 500Hz의 잔향시간을 살펴보면 앙상블 연습실이 평균 0.38초로 가장 낮게 나타났으며, 관현악실과 관악합주실도 0.64초 이하의 매우 짧은 잔향시간을 나타냈다. 이는 실의 체적에 비해 흡음성능이 뛰어난 마감재료의 과도한 사용 때문인 것으로 사료된다.
위와 같은 결과로 미루어볼 때 음성전달 지수는 RASTI 평가기준에 의해 표 3.과 같이 “아주 편하게 들을 수 있다.” 로 평가되었다. 따라서 음악연습실에서 발생하는 원음이 왜곡되지 않고 잘 들을 수 있을 것으로 사료된다.
후속연구
또한 음악연습실은 음악홀에서 연주 할 때와 동일한 느낌을 얻을 수 있도록 음향특성에 대한 고려가 필요하지만 선행연구1) 결과 대부분의 음악 연습실은 잔향시간이 너무 짧아 일반적인 수업 및 강연을 듣기에는 적합하나 음악 감상과 연주활동을 하기에는 부적절한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 대학에 신축된 음악대학의 연습실 중 관현악실 두 곳과 관악합주실, 앙상블 연습실을 대상으로 물리적 음향특성을 파악하였으며 향후 이 자료를 토대로 대학 음악연습실의 설계시 기초적인 자료로 활용 될 것으로 사료된다.
본 연구를 통해 얻어진 물리적 파라메타를 기초로 컴퓨터시뮬레이션을 통한 가청화의 결과를 비교 분석 한다면 향후이와 유사한 음악연습실의 설계시 최적의 잔향시간을 결정하는데 유용한 자료로 활용 될 것으로 사료된다.
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