A Study on the Formation of Modern Scientists and Engineers in Korea
보고서 정보
주관연구기관
서울대학교 Seoul National University
연구책임자
박성래
참여연구자
송상용
,
김영식
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
1995-06
주관부처
과학기술부
사업 관리 기관
서울대학교 Seoul National University
등록번호
TRKO200200020724
DB 구축일자
2013-04-18
초록▼
한국에서 과학기술자의 출현은 지금으로부터 100년전인 1895년 갑오경장때의 내정개혁을 통해 이루어지게 되었다. 대규모 관비유학생이 정부지원에 의해 일본으로 파견되고 그 중에 일부가 과학기술에 관한 전문교육을 처음으로 받기 시작했던 것이다. 그 결과 전문학교 수준의 과학기술 교육을 받은 사람들이 여러 명 배출되게 되었고 1906년에는 이공학 분야에서 상호가 최초로 학사 학위를 받게 되었다. 그러나 일제의 통제가 본격적으로 가해지면서는 1920년대 중반까지 일본에서 이공계 대학을 졸업한 사람이 한명도 나타나지 못하게 되었다.
한국에서 과학기술자의 출현은 지금으로부터 100년전인 1895년 갑오경장때의 내정개혁을 통해 이루어지게 되었다. 대규모 관비유학생이 정부지원에 의해 일본으로 파견되고 그 중에 일부가 과학기술에 관한 전문교육을 처음으로 받기 시작했던 것이다. 그 결과 전문학교 수준의 과학기술 교육을 받은 사람들이 여러 명 배출되게 되었고 1906년에는 이공학 분야에서 상호가 최초로 학사 학위를 받게 되었다. 그러나 일제의 통제가 본격적으로 가해지면서는 1920년대 중반까지 일본에서 이공계 대학을 졸업한 사람이 한명도 나타나지 못하게 되었다. 그동안 정부 주도로 진행된 일본유학을 통한 과학기술자의 양성이 국가가 주권을 잃음에 따라 더 이상 지속될 수 없게 된 것이다. 이같은 상황은 1919년 3.1운동이후 과학기술을 비롯한 각 전문영역에 대한 민족적, 개인적 각성에 의해 바뀌게 되었다. 이 때부터 사비유학생이 급격하게 증가되고 과학기술을 전공하는 사람들도 꾸준하게 나타나게 되었던 것이다. 그에 따라 1945년 해방을 맞게 될 때까지 일본에서 이공계 대학을 졸업한 사람들은 204명으로 일반적으로 알려져 있던 숫자보다는 많았다. 전공별 분포는 이학 63명, 공학 141명이었고 이학에서는 수학, 공학은 응용화학과 전기공학을 전공한 사람들이 많은 편이었다. 박사학위자는 5명으로 물리학 1명, 화학 3명, 응용화학 1명이었다. 대학별로는 한국인에게 비교적 개방적인 태도를 취했던 경도제대 출신자들이 단연 수위를 차지하였고 다음으로는 와세다대, 동북제대 출신자들이 많은 수를 나타냈다. 졸업후 이들은 상당수가 학교 교원으로 진출하였고 이어서 회사, 관청에도 적지 않게 취업을 하였다. 이학 전공자는 특히 학교에서 활동을 많이 하였고 공학의 경우에는 그와 달리 회사나 관청에서 일을 한 사람들이 많았다. 이들의 과학활동은 다른 어떤 면보다도 교육활동에서 두드러지게 나타났고 반면에 연구활동은 극히 저조한 편이었다. 주로 일본의 대학이나 연구기관에서 활동한 이태규와 이승기를 포함한 몇몇 사람들만이 활발한 연구활동을 벌였다. 과학계몽은 일반적인 기대와는 달리 이공계 대학 출신자들이 가장 적은 수가 참여한 부문였던 것으로 나타난다.
Abstract▼
The emergence of modern scientists and engineers in Korea can be traced back to 1895, one hundred years ago, when the first sizable number of Korean students were dispatched to Japan. Financed by the government fund supported by the Kabo Reforms(1894), some of the students had successfully pursued
The emergence of modern scientists and engineers in Korea can be traced back to 1895, one hundred years ago, when the first sizable number of Korean students were dispatched to Japan. Financed by the government fund supported by the Kabo Reforms(1894), some of the students had successfully pursued higher learning in several fields of science and engineering. And among them Sang Ho was the first Korean college graduate from Japan, who was the first bachelor's degree from the Ship-building Department, Tokyo Imperial University. Until the mid-twenties, however, Korea failed to produce any modern scientists and engineers in Japan or anywhere else. Korean government's program of sending students to Japan had rapidly dwindled away, and it was followed by the Japanese domainance and Japanese colonization of the country successively from 1905 to 1910. Only the post-colonial self-awakening for the part of the Korean people, particularly after the Independence Movement of 1919, had helped to arouse their interests and concerns for many fields of professional studies including science and technology. From this period we can see the rapid growth of self-supporting Korean students going abroad and the steady increase of natural science and engineering majors among them. The tentative result now shows that the total number of Korean college graduates during the Japanese colonial preiod until the Liberation of Korea in 1945, was 204, somewhat higher than we had expected at the beginning. Sixty-three of them were graduates from several areas in sciences, the majority belonging to mathematics. 141 out of 204 were those who had graduated from engineering departments, applied chemistry and electrical engineering taking the larger shares. Doctorate degrees were awarded to 5 of them --- one in physics, 3 in chemistry, and one in applied chemistry. Kyoto Imperial University was the most open to the Koreans, thus occupying the largest of them, while Waseda and Tohoku Imperial follow thereafter. Many of the Korean college graduates advanced to teaching positions after graduation, and some were hired by businesses and worked as Japanese colonial government officials. Often science majors were in schools, and engineers went to busineeses and government. Considering their levels of academic achievements, most of them were not given with any opportumities for research, except a selected few such as Yi T'ae-gyu and Yi Seung-gi. And only very few of them were involved with the popularization of science movements in Korea in the period, contrary to our expectations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.