보고서 정보
주관연구기관 |
충남대학교 Chungnam National University |
연구책임자 |
곽승진
|
참여연구자 |
최재황
,
박용재
,
김정택
,
이현주
,
권범중
,
윤효선
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2007-08 |
주관부처 |
과학기술부 |
사업 관리 기관 |
기초기술연구회 |
등록번호 |
TRKO200800066944 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
성과지표.학술정보 유통사업.균형성과표.가중치 산출.Performance Indicator.Distribution of Research and Scholar Information.BSC(Balanced Scorecard).Weights Calculation.Evaluation of Performance Indicators.AHP(Analytic Hierarchy Process)..
|
초록
▼
국내외 학술정보 유통사업 성과지표 사례조사 및 분석
* KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 개발
● KISTI 학술정보 유통사업의 새로운 성과지표 모형은 BSC를 적용하여 정보자원관점, 정보서비스관점, 이용자관점, 경제적관점에서 핵심성공요인 12항목, 핵심성과지표 31항목으로 구성
* KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 가중치 분석
● KISTI 학술정보 유통사업 성과지표의 4가지 관점별 중요도(가중치)를 분석한 결과, 이용자관점, 정보서비스관점, 정보자원관점, 경제적관점 순으로 중요도가 높은 것으로 분
국내외 학술정보 유통사업 성과지표 사례조사 및 분석
* KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 개발
● KISTI 학술정보 유통사업의 새로운 성과지표 모형은 BSC를 적용하여 정보자원관점, 정보서비스관점, 이용자관점, 경제적관점에서 핵심성공요인 12항목, 핵심성과지표 31항목으로 구성
* KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 가중치 분석
● KISTI 학술정보 유통사업 성과지표의 4가지 관점별 중요도(가중치)를 분석한 결과, 이용자관점, 정보서비스관점, 정보자원관점, 경제적관점 순으로 중요도가 높은 것으로 분석됨
● 각 관점별 중요도를 분석한 결과, 정보자원관점은 정보자원의 질적수준, 정보자원에 대한 접근성, 정보자원의 양적수준 순으로, 정보서비스관점은 정보서비스 개선, 정보서비스 시스템 품질강화, 정보자원의 유통활성화 순으로, 이용자관점은 이용자만족도 제고, 이용자 유용성 및 지각된 가치, 정보서비스 이용확대 순으로, 경제적 관점은 학술정보유통의 파급효과, 경제적 가치창출, 투입대비 경제적 효과 순으로 중요도가 높게 나타남
* KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 평가
● 성과지표별 전체 이용자들의 평가를 분석한 결과, 정보자원의 품질수준은 73.9, DB 품질의 수준은 70.9, 정보서비스 품질수준은 67.6, 정보서비스 인지도는 56.1, 정보서비스시스템 품질의 향상정도는 64.5, 이용자 만족도는 74.7, 이용자 충성도는 76.0, 이용자 불평의 감소정도는 49.1, 이용자 유용성 증가정도는 68.8, 이용자의 지각된 가치 정도는 63.9로 나타남
● KISTI 학술정보의 경제적 유용가치는 약 1천 2백 28억 수준으로 분석되었으며, 경제적 지불의사가치는 연간 약 1천 2억 수준으로 분석됨
* 결론 및 제언
Abstract
▼
1. Analysis of Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information
* This study reviewed literature on the previously conducted domestic and overseas studies on performance indicators and analysed the KISTI's performance indicators in dissemination of scholarly information.
2. De
1. Analysis of Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information
* This study reviewed literature on the previously conducted domestic and overseas studies on performance indicators and analysed the KISTI's performance indicators in dissemination of scholarly information.
2. Development of Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information at KISTI
* Methodology for the Development of Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information at KISTI
● For the design of performance indicators in dissemination of scholarly information at KISTI, this study used and adapted the structure of BSC.
● With the analysis of the studies on performance appraisal in domestic and overseas, previous KISTI's performance indicators, and experts' opinion both inside and outside KISTI, four perspectives are developed from the vision and strategies in dissemination of scholarly information, and then CSFs and KPIs are extracted from each perspective.
* Model Structure for the Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information at KISTI
● 12 CSFs and 31 KPIs are extracted from four major perspectives of measurement. These areas are information resources, information services, users, and finance.
● KISTI's 31 KPIs are composed of 11 indicators from the existing indicators and 20 new performance indicators. Purposes, measuring methods, and solid foundations are provided for each KPI.
* Analysis of Weights for the Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information at KISTI
● For the analysis of weights among performance indicators, survey is conducted by two groups: one group for experts within KISTI and the other group for experts outside KISTI. A total of 85 answers are analyzed with the AHP methodology.
● This study finds that the importance of four major perspectives is in the order of user, information services, information resources, and finance. The different results between two groups are information service improvement in information service area, and consideration of user satisfaction in user area.
● This study also finds that the importance of information resources perspective is in the order of quality level, accessability, and quantity level; the importance of information service perspective is in the order of improvement, system quality strengthening, and circulation activation; the importance of user perspective is in the order of consideration of user satisfaction, user usefulness and conceived value, and expanded use; finally, the importance of finance perspective is in the order of influencing effectiveness, value creativeness, and return on investment(ROI).
3. Evaluation of Performance Indicators in dissemination of Scholarly Information at KISTI
* Excepting the indicators which were used at KISTI before, only 13 new indicators are evaluated. This study conducted a survey on a object of general users of KISTI. A total of 281 answers were analyzed.
* The results on the survey of information using behavior are as follows. Major homepage using was NDSL(47.6%); visiting time was more than 2 times in two weeks(39.5%); spending time for collecting articles was 0-5 hours per month(27.8%), spending money for collecting articles was less than 25,000 won per month(70.6%), KISTI dependency was less than 20%~40%(31.9%), and importance of KISTI was less than 20%~40%(30.9%).
* Evaluation of each Performance Indicator
● The results of analysis on users' evaluation are as follows: quality level of information resources is 73.9; quality level of DB is 70.9; quality level of information service is 67.6; acknowledge of information service is 56.1; improvement level of information service system is 64.5; user satisfaction is 74.7; user royalty is 76.0; decrease level of user dissatisfaction is 49.1; increase level of user usefulness is 68.8; and user's perceived value level is 63.9.
● This study estimates the useful value(UV) of scholarly information in KISTI as 122,800,000,000 won, and willingness to pay(WTP) is analyzed as 100,200,000,000 won per year.
* Analysis of Portfolio for Performance Improvement
● In information resource perspective, quality level belongs to maintenance/ management area or dull management area; quality level of DB shows priority improvement area or performance consideration area.
● In information service perspective, acknowledge of information service indicates performance consideration area; improvement level of information service system belongs to maintenance/management area; and quality level of information service shows dull management area.
● In user perspective, increase level of user usefulness and user's perceived value level indicates maintenance/management area; decrease level of user dissatisfaction shows performance consideration area; and level of user satisfaction and royalty increasement indicates dull management area.
● In finance perspective, UV and WTP shows the equal importance.
목차 Contents
- 제 1 장 서론...26
- 제 1 절 연구의 목적 및 필요성...26
- 1. 연구 목적...26
- 2. 연구의 필요성...27
- 제 2 절 연구 내용 및 방법...28
- 1. 학술정보 유통사업 성과지표 사례조사 및 분석...28
- 2. KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 개발...28
- 3. KISTI 학술정보 유통사업 평가...29
- 제 2 장 학술정보 유통사업 성과지표 분석...31
- 제 1 절 선행연구 및 사례분석...31
- 1. 국외 선행연구 및 사례분석...31
- 2. 국내 선행연구 및 사례분석...47
- 제 2 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 분석...54
- 1. KISTI 학술정보 유통사업 성과목표 배점의 적절성 분석...54
- 2. KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 분석...59
- 제 3 장 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 개발...63
- 제 1 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 설계...63
- 1. KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 설계방법...63
- 2. KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 모형...66
- 제 2 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 가중치 분석...87
- 1. AHP 분석기법...87
- 2. KISTI 학술정보 유통사업 성과지표의 계층구조...88
- 3. 성과지표별 가중치 분석...88
- 제 4 장 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 평가...108
- 제 1 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표 평가항목 및 분석방법...108
- 1. 성과지표 평가항목...108
- 2. 자료수집 및 분석방법...109
- 3. 표본의 인구통계적 특성...112
- 4. 표본의 정보이용형태...115
- 제 2 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과지표별 평가...119
- 1. 정보자원관점...119
- 2. 정보서비스관점...123
- 3. 이용자관점...126
- 4. 경제적 관점...133
- 제 3 절 KISTI 학술정보 유통사업 성과의 개선방안...141
- 1. 정보자원관점...142
- 2. 정보서비스관점...144
- 3. 이용자관점...147
- 4. 경제적 관점...152
- 제 5 장 결 론...153
- 참고문헌...162
- 부록 1. 성과지표별 가중치 조사 설문지...167
- 부록 2. KISTI 학술정보 유통사업 평가를 위한 설문지...178
- 부록 3. 성과지표별 가중치 조사 설문대상의 기관별 현황...186
- 부록 4. ISO/DIS 11620:2007 Library Performance Indicators 측정방법...187
- 부록 5. RISS 핵심성과지표 개발모형...210
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