과학연구윤리.생명윤리.과학철학.대학교육(전문가 교육).생물교육.가상 교육.Science Research Ethics.Bioethics.Philosophy of Science.Graduate Education.Biology Education.On-line Education.
초록▼
생명과학 연구자들이 연구 과정에 윤리적 고려와 사회문화적 자각이 필요하다는 사실을 알고 연구윤리 소양을 함양할 수 있도록 다양한 연구윤리 교육 프로그램과 연구방안을 모색하여 이결과를 관련학회나 교육기관을 통해 적극적으로 현장에 반영한다. 1. 생명과학 연구윤리분야에 대한 기초 조사 - 국내외 관련 문헌 및 자료 조사 - 국내의 생명과학 연구윤리에 대한 인식 및 필요성에 대한 설문조사 - 국내외 관련 사례 조사 및 국내 사례 발굴 2. 생명과학 연구윤리 교육과정 개발 - 기초적인 과학연구윤리 및 생명과
생명과학 연구자들이 연구 과정에 윤리적 고려와 사회문화적 자각이 필요하다는 사실을 알고 연구윤리 소양을 함양할 수 있도록 다양한 연구윤리 교육 프로그램과 연구방안을 모색하여 이결과를 관련학회나 교육기관을 통해 적극적으로 현장에 반영한다. 1. 생명과학 연구윤리분야에 대한 기초 조사 - 국내외 관련 문헌 및 자료 조사 - 국내의 생명과학 연구윤리에 대한 인식 및 필요성에 대한 설문조사 - 국내외 관련 사례 조사 및 국내 사례 발굴 2. 생명과학 연구윤리 교육과정 개발 - 기초적인 과학연구윤리 및 생명과학 연구윤리 교육을 위한 내용 개발연구 - 다양한 형태의 교육현장에 적용할 수 있도록 주제별로 독립된 단위로 구성 3. 생명과학 연구윤리 결과의 확산 - 연구 결과를 여러 가지 방법으로 현장에 보급 - 개발된 교육과정의 시범실시 - 온라인 강좌를 구축하여 공개 - 생명과학 연구윤리 교재 집필, 발간 - 생명과학 연구윤리를 소개하고 문제의식을 일깨우는 소책자를 발간하여 널리 보급 1. 생명과학 연구윤리분야에 대한 기초 조사 (연구 논문 발표) - 홍석영, 이상욱, 구영모, 조은희 (2005). 생명과학 연구윤리 교육과정 개발을 위한 연구자들의 의견 조사 연구. 한국생물교육학회지, 33(1), 82-94. - 홍석영, 이상욱, 구영모, 조은희 (2005). 학술논문 저자자격에 대한 생명과학 연구자들의 인식과 논의. 의료윤리교육, 8, 60-71. - 강은희, 김은애, 권복규, 조은희 (2006). 연구윤리교육에 대한 생명과학 연구자들의 의견 및 요구. 의료윤리교육, 9(2), 187-202. - 이상욱, 조은희 (2006) 2. 생명과학 연구윤리 교육과정 개발 (연구 논문 발표) - 강은희, 이상욱, 조은희 (2006). 생명과학 전공 대학원생을 위한 「연구윤리」강의사례보고. 의료윤리교육, 9(2), 169-186. - 강은희, 이상욱, 조은희 (2007). 3. 생명과학 연구윤리 결과의 확산 (도서발간, 웹사이트 구축, 강의 등) - 실험실 생활 길잡이(2007. 2.), 과학의 발전과 윤리의 고민(2007. 6.) 라이프사이언스 - ‘과학연구윤리(가제)’ 출판 협의 중 - 생명과학 연구윤리 웹사이트 구축 (htt://www.bionest.or.kr) - 생명과학 연구윤리 강좌 운영 - 연구윤리 관련 학술대회, 세미나, 강연, 워크숍, 토론회에서 발표
Abstract▼
To develope curriculum and to publish a textbook on life science research ethics for promoting research integrity 1. Setting the ethical standards of life science in Korea - by conducting surveys on life science research ethics - by reviewing previous studies, guidelines, policies, and the
To develope curriculum and to publish a textbook on life science research ethics for promoting research integrity 1. Setting the ethical standards of life science in Korea - by conducting surveys on life science research ethics - by reviewing previous studies, guidelines, policies, and the code of ethics 2. Developing a research ethics curriculum for life scientists - organizing each subject as an independent module - to be implemented in diverse settings in classes, seminars, or discussions - providing model cases to link basic information to specific examples 3. Implementing the course content materials into various educational media - developing an on-line lecture course - publish a book on life science research ethics - distribute a booklet to beginning life scientists 1. Setting the ethical standards of life science in Korea - Published two research papers on the survey - Published one paper on biobank 2. Developing a research ethics curriculum for life scientists - A research paper on the curriculum development - A research paper on teaching a research ethics course for life scientist 3. Implementing the materials into various educational media - Developed a website for research ethics (http://www.bionest.or.kr) - Published two books on life science research ethics - Preparing a science research ethics textbook (to be published soon) - Taught biology research ethics courses - Many presentations on research ethics at conferences, seminars, and workshops
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.