보고서 정보
주관연구기관 |
(사)한국건강기능식품협회 |
연구책임자 |
김연석
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-05 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201200006835 |
과제고유번호 |
1475005919 |
DB 구축일자 |
2013-05-20
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키워드 |
우수판매기준,건강기능식품제도Good Sales Practice,Health Functional Institute
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초록
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1. 건강기능식품 유통시장 현황
건강기능식품 유통시장 현황을 파악하기 위하여 제외국(미국, 유럽, 일본, 중국)의 시장규모와 채널별.품목별 규모를 파악하여 수록하였으며, 국내 시장의 경우 ①온라인리서치(서울.경기 및 5대 광역시, 20~59세 남여 2,000명)를 통하여 건강기능식품 관련 소비자 인식도 및 이용실태를 조사하고, ②생산 및 수입실적 동향 ③상위 추정 20개사 대상의 매출액(소비자가 기준) 조사를 통한 유통채널별 매출액 현황 ④상위추정 업체의 마케터들과의 간담회 개최를 통한 각 유통채널별 건강기능식품 시장 전망을
1. 건강기능식품 유통시장 현황
건강기능식품 유통시장 현황을 파악하기 위하여 제외국(미국, 유럽, 일본, 중국)의 시장규모와 채널별.품목별 규모를 파악하여 수록하였으며, 국내 시장의 경우 ①온라인리서치(서울.경기 및 5대 광역시, 20~59세 남여 2,000명)를 통하여 건강기능식품 관련 소비자 인식도 및 이용실태를 조사하고, ②생산 및 수입실적 동향 ③상위 추정 20개사 대상의 매출액(소비자가 기준) 조사를 통한 유통채널별 매출액 현황 ④상위추정 업체의 마케터들과의 간담회 개최를 통한 각 유통채널별 건강기능식품 시장 전망을 분석하여 수록하였다.
2. 건강기능식품 우수전문판매점 기준안 및 제도도입방안 마련
1) 제외국 건강기능식품 관련제도 현황
건강기능식품우수전문판매업 제도와 관련하여 제외국 현황을 조사하였으나, 이와 관련한 제도 및 정부 정책은 없는 것으로 나타났다. 다만 기업 차원에서 제품의 품질규정과 경영자 및 판매원 대상의 전문 교육시스템 등 자체 기준을 수립하여 준수하고 있는 곳(독일 레포름하우스)이 있어 이를 수록하였다. 더불어 제외국(미국, 유럽, 일본, 중국)의 일반적인 건강기능식품 관련제도도 함께 수록하였다.
2) 우수전문판매점 제도 도입과 관련한 소비자 설문조사
온라인리서치(서울 • 경기 및 5대 광역시, 20~59세 남여 2,000명)를 통하여 제도 도입과 관련한 소비자 설문조사를 시행하였다. 제도 도입 시 81.8%의 소비자 우수전문판매점을 이용할 생각이 있다고 답하였으며, 우수전문판매점의 요건으로는 양질의 제품 및 정확하고 다양한 정보의 제공을 꼽았다.
3) 우수전문판매점 시범운영
시범운영을 위하여 자문위원회 등을 통하여 기준안 초안을 마련하였으며, 2011.2.16~2.28까지 13일에 걸쳐 업체모집 공고를 하고, 신청한 업체를 대상으로 평가위원회를 개최하여 3개 업체(한국인삼공사, 동원F&B, 한국암웨이)를 선정하였다. 2011.3.15~4.30까지 1.5개월에 걸쳐 기준안 초안에 따라 시범운영하였다.
매장을 방문한 고객의 약 95%가 재방문 의사를 밝혔고, 우수전문판매점의 요건으로 서비스 및 정확한 정보제공, 매장의 청결도 등을 답하였다. 시범운영업체는 소비자 신뢰에 긍정적인 효과를 줄 수 있고, 직원들의 준수사항에 대한 이해도가 높아지는 순기능이 있으나 동제도의 목적 달성 및 활성화를 위해서는 정부의 제도적 지원과 우수전문판매점에 대한 홍보가 필수적이라는 결론을 제시하였다.
4) 토론회 개최
식품의약품안전청 및 관련기관, 학계 및 산업계 대표가 모여 진행한 토론회에서 제시된 공통된 의견은 모든 채널을 아우를 수 있는 기준안의 마련은 어려우니 우선적으로 매장판매에 한하여 시행한 후 타채널에 점차적으로 확대 적용하는 것이 바람직하다는 의견과 우수전문판매점 지정기준은 하드웨어적인 면보다는 소비자에게 정확하고 올바른 정보를 제공할 수 있는 소프트웨어 측면에 촛점이 맞추어져야 하며, 동제도의 실효성을 위해서는 적극적인 홍보가 필요하다는 점이었다.
5) 건강기능식품 우수전문판매점 기준안 및 제도도입방안
일련의 연구활동을 통하여 「건강기능식품 우수전문판매점」 제도는 소비자 보호 및 서비스 향상에 기여할 수 있을 것이라는 결론을 도출하였으며, 기준안 포함내용에 대한 연구활동의 결과를 반영하여 시범운영 전 마련하였던 초안의 내용을 수정.보완하고, 향후 제도도입 시를 고려하여 건강기능식품법에 관련 조항을 신설하는 등 제도적 틀을 갖추어 제시하였다.
3. 건강기능식품 우수전문판매점 홍보방안
기준안 마련시 주요사항으로 지적되었던 건강기능식품 우수전문판매점 홍보방안을 마련하여 제시하였다.
Abstract
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1. Current state of the distribution market of health functional foods
We identified and reported herein the size of foreign markets (in USA, Europe, Japan ann China), in whole and by distribution channel and item, in order to understand the current state of the distribution market of health func
1. Current state of the distribution market of health functional foods
We identified and reported herein the size of foreign markets (in USA, Europe, Japan ann China), in whole and by distribution channel and item, in order to understand the current state of the distribution market of health functional foods. In case of Korean market, we examined and analysed ① the consumer awareness and the utilization status through online research (2,000 male and female surveyees aged from 20 to 59 resident in Seoul, Kyeonggido and six megalopolis); ② the trend of production and the import result; ③ the current state of sales by distribution channel in the top 20 companies (on a consumer basis); and ④ the outlook for the market of health functional foods, which we reported herein.
2. Preparation of the "Good Sales Practice" of health functional foods and the plan to introduce the system thereof
1) Current state of the system related to the health functional foods in foreign countries
We examined the current state of the system related to the good sales stores of health functional foods in foreign countries, but we identified that no country had either system or governmental policy on this. At the company level, however, there was Reformhause, in Germany, which established and followed its own basic plan such as quality rules of products and education system for managers and salespersons, and we therefore reported it herein. In addition, we reported also the general system related to the health functional foods in foreign countries (USA, Europe, Japan and China).
2) Consumer survey relating to the introduction of "Good Sales Practice" of health functional foods
We conducted the consumer survey relating to the introduction of the system through online research (2,000 male and female surveyees aged from 20 to 59 resident in Seoul, Kyeonggido and six megalopolis). 81.8% of surveyees responded that they would utilize the good sales stores if the system was introduced, indicating that the good sales stores were required to provide the products of quality and the accurate and various information.
3) Piloting good sales stores
We prepared the draft of basic plan with an advisory committee in order to pilot good sales stores, ran a wanted ad for related companies for 13 days from Feb. 16 to Feb. 28, 2011, and selected 3 companies (Korea Ginseng Corporation, Dongwon F&B, and Korea Amway) among applicants, after meeting with an evaluation committee. Good sales stores were piloted for 15 months from Mar. 15 to Apr. 30, 2011, in accordance with the draft of basic plan. 95% of visitors of the stores expressed their intention to revisit the stores and responded that the good sales stores were required to provide service and accurate information and to keep stores clean. The selected companies for piloting indicated that it had a positive effect on the consumer confidence and increased the understanding of employees about what they obey. They, however, concluded that it needs the government support and the publicity for the good sales stores, in order to attain the objectives of the system and invigorate the system.
4) Opening a debate
In a debate among Korea Food & Drug Administration, related institutes and academic and industrial representatives, they presented their opinions in common that it was difficult to prepare a basic plan covering all channels, so it was desirable to initially implement application to the sale in stores and then gradually extend the application to other channels, that the criteria of designation of good sales stores should be focused on the software to provide consumer of accurate information rather than the hardware, and that it was necessary to publicize the system in order to make the system effective.
5) Basic plan and introduction of "Good Sales Practice" of health functional foods
We modified and supplemented the contents of draft prepared prior to piloting, and created the provision regarding Health Functional Foods Act, to provide the framework, reflecting the outcomes of professional advice, the consumer survey relating to the introduction of "Good Sales Practice" of health functional foods, the piloting of good sales stores of health functional foods and the opening of a debate thereon.
3. Publicity for the good sales stores of health functional foods
We prepared and suggested the way to publicize the good sales stores of health functional foods which has been deemed to be an essential point when preparing the draft of basic plan
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 3
- 목차 ... 5
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 10
- I. 총괄연구개발과제 요약문 ... 11
- 1. 국문요약문 ... 13
- 2. 영문요약문 ... 15
- II. 총괄연구개발과제 연구결과 ... 17
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ... 19
- 1. 총괄연구개발과제의 목적 ... 19
- 2. 총괄연구개발과제의 필요성 ... 20
- 3. 총괄연구개발과제의 목표달성도 ... 24
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ... 25
- 1. 연구 내용 ... 25
- 2. 연구방법 ... 27
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 ... 30
- 1. 건강기능식품 유통시장 현황 ... 30
- 1-1. 제외국 건강기능식품 시장현황 ... 30
- 1-2. 국내 건강기능식품 시장현황 ... 45
- 1) 건강기능식품 소비자 인식도 및 이용실태 ... 45
- 2) 건강기능식품 생산 및 수입실적 동향 ... 66
- 3) 건강기능식품 유통채널별 매출 현황 ... 79
- 4) 건강기능식품 유통채널별 전망 ... 84
- 2. 건강기능식품 우수전문판매점 기준안 및 제도도입방안 마련 ... 92
- 2-1. 제외국 건강기능식품 관련제도 현황 ... 95
- 2-2. 건강기능식품 우수전문판매점 도입 관련 소비자 인식도 조사 ... 167
- 2-3. 건강기능식품 우수전문판매점 시범운영 ... 175
- 1) 기준안 초안 마련 ... 175
- 2) 시범운영 ... 183
- 3) 운영결과 ... 191
- 4) 토론회 개최 ... 226
- 2-4. 건강기능식품 우수전문판매점 기준안 및 제도 도입방안 ... 228
- 3. 건강기능식품 우수전문판매점 홍보방안 마련 ... 247
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ... 259
- 1. 총괄활용성과 ... 259
- 2. 총괄활용계획 ... 261
- 제5장 총괄주요연구 변경사항 ... 262
- 제6장 참고문헌 ... 263
- 제7장 총괄첨부서류 ... 265
- 1. 건강기능식품 및 우수전문판매점 도입에 대한 소비자 인식도 조사 ... 266
- 2. 건강기능식품 유통현황 파악을 위한 설문조사 ... 279
- 3. 건강기능식품 우수전문판매점 시범운영업체 모집 공고 ... 285
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