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개발도상국을 위한 지속가능 교통정책 - 한국의 교통발전 경험과 교훈 -
Pathways to Sustainable Transport for Developing Countries 원문보기

보고서 정보
주관연구기관 한국교통연구원
연구책임자 박경아
참여연구자 김영국 , 권영종 , Andreas Kopp , Isabela Manelici
보고서유형최종보고서
발행국가대한민국
언어 대한민국
발행년월2012-12
주관부처 국무조정실
사업 관리 기관 한국교통연구원
등록번호 TRKO201300032660
DB 구축일자 2014-01-13

초록

1. 서론
교통정책의 패러다임이 이동성(Mobility) 확보에서 지속가능성(Sustainability) 중심으로 이동하면서, 각 국가에서 지속가능한 교통체계 수립을 목표로 다양한 정책이 시행되고 있다. 급격한 경제개발에 의한 아시아 지역의 급속한 도시화는 현재 직면하고 있는 기후변화를 더욱 가속화시킬 것으로 전망되며, 대체 에너지, 전기차 등의 녹색기술의 활발한 개발에도 불구하고 지구전체의 기후변화 속도를 늦추는데 큰 장애물로 작용할 것으로 예상된다.
그러나 높은 인구밀도, 급격한 도시화, 자동차 대중화 시대의 빠른 도

Abstract

1. Introduction
With the transport policy paradigm focus shifting from mobility to sustainability, various countries are implementing diverse policies with the goal of establishing sustainable transport systems. EU is driving forward diverse joint studies with the goal of establishing sustainable

목차 Contents

  • 표지 ... 1
  • Contents ... 4
  • Tables ... 8
  • Figures ... 11
  • Executive Summary ... 16
  • Chapter 1. Introduction ... 41
  • 1.1 Research Background and Objectives ... 41
  • 1.2 Research Scope and Methodology ... 44
  • 1.3 Review of Related Research ... 46
  • Chapter 2. Transport is Sustainable if it Serves Sustainable Development ... 49
  • 2.1 What is Sustainable Development? ... 50
  • 2.2 Sustainable Transport Promotes Sustainable Development ... 55
  • 2.2.1 Transport vs. Today’s Incomes and Well-Being ... 56
  • 2.2.2 Today’s Transport Performance vs. Future’s Incomes and Well-Being ... 58
  • 2.3 Transport’s Potential Damage to Natural, Environmental and Health Resources ... 80
  • 2.3.1 Congestion Reduces the Value of Infrastructure Capital and Workforce ... 81
  • 2.3.2 Road Safety Risks Reduce the Human and Health Resources ... 83
  • 2.3.3 Transport Grows into the Role of the Largest User of Non-Renewable Fuels ... 87
  • 2.3.4 Local Air Pollution by Transport ... 91
  • 2.3.5 Transport Contribution to the Concentration of GHGs ... 93
  • 2.4 Summarizing: the Relative Weights of Threats to Sustainability ... 95
  • Chapter 3. Lessons for Sustainable Transport: the Korean Model ... 103
  • 3.1 Korea’s Performance in Sustainable Transport ... 103
  • 3.1.1 Socioeconomic Growth and Transport Sector Development ... 103
  • 3.1.2 Comparison of Transport Sector Sustainability Levels ... 107
  • 3.2 Endogenous Changes in the Process of Economic Growth ... 121
  • 3.2.1 National Land Development Based on Population and Industrial Activities ... 121
  • 3.2.2 Population Concentration and Land Use Trends in Metropolitan areas ... 127
  • 3.3 Policy Changes Supporting Sustainable Transport ... 136
  • 3.3.1 From Economic Growth Support to Sustainable Growth Support ... 136
  • 3.3.2 Changes in Governance ... 139
  • 3.4 Transport Infrastructure for Inter-city Travel Demand ... 144
  • 3.4.1 Road Transport ... 144
  • 3.4.2 Railway transport ... 153
  • 3.4.3 Logistics ... 159
  • 3.4.4 Air transport ... 163
  • 3.5 Sustainable Urban Transport Policy ... 168
  • 3.5.1 Urban Transport Policy Changes by Period ... 168
  • 3.5.2 Sustainable Urban Transport Setup Direction ... 172
  • 3.5.3 Sustainable Urban Transport Policy by Strategy ... 173
  • 3.6 South Korea’s Development Experience: Lessons and Implications ... 239
  • 3.6.1 Success Factors ... 239
  • 3.6.2 Downsides of Development Impulsion ... 246
  • Chapter 4. Deriving a General Policy Framework for Developing Countries ... 250
  • 4.1 Developing Countries’Transport Development Characteristics ... 250
  • 4.1.1 Socioeconomic Characteristics ... 250
  • 4.1.2 Urban Transport System ... 258
  • 4.2 Policy Proposal for the Development of a Sustainable Transport System ... 266
  • 4.2.1 Developing Countries’Sustainable Transport Research Trends ... 266
  • 4.2.2 Major Transport Policy Issues of Developing Countries ... 269
  • 4.2.3 Developing-Country-Type Sustainable Transport Policy Model Development ... 270
  • 4.3 Sustainable Transport Policy Determination Measures by City Type ... 277
  • 4.4 International Cooperation Measures for Supporting Developing Countries’ Transport Policy Formulation ... 282
  • Chapter 5. Conclusion and Policy Recommendation ... 287
  • 5.1 Conclusion ... 287
  • 5.2 Policy Recommendation and International Cooperation ... 289
  • 5.3 Implementation of Research Outcomes ... 291
  • References ... 294
  • Korean Summary ... 306

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참고문헌 (25)

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