보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 |
연구책임자 |
유성렬
|
참여연구자 |
김신영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국청소년정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201400002121 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
초록
▼
■ 한국 아동․청소년 인권실태 연구Ⅲ 데이터분석보고서 1 고등학생의 인권태도에 영향을 주는 요인에 관한 연구
본 연구의 목적은 청소년들이 인권에 대해 어떠한 태도를 갖고 있으며, 자신들이 처한 인권 상황을 어떻게 인식하고 있는지를 중심으로 그 실태를 살펴보고 인권 태도 및 인권 상황 인식에 영향을 주는 요인을 규명하는 것이다. 이를 위하여 2013년에 실시된 아동·청소년 인권실태조사 자료 가운데 고등학생을 대상으로 하여 개인적 특성, 청소년 인권과 관련한 제반 환경 요인 및 경험 요인을 주요 독립변수로, 청소년의 인권 상황에
■ 한국 아동․청소년 인권실태 연구Ⅲ 데이터분석보고서 1 고등학생의 인권태도에 영향을 주는 요인에 관한 연구
본 연구의 목적은 청소년들이 인권에 대해 어떠한 태도를 갖고 있으며, 자신들이 처한 인권 상황을 어떻게 인식하고 있는지를 중심으로 그 실태를 살펴보고 인권 태도 및 인권 상황 인식에 영향을 주는 요인을 규명하는 것이다. 이를 위하여 2013년에 실시된 아동·청소년 인권실태조사 자료 가운데 고등학생을 대상으로 하여 개인적 특성, 청소년 인권과 관련한 제반 환경 요인 및 경험 요인을 주요 독립변수로, 청소년의 인권 상황에 대한 태도와 인권 수준에 대한 인식을 종속변수로 하여 통계분석을 실시하였다.
자료 분석 결과, 남학생보다는 여학생이, 응답자의 학교 성적이 높을수록, 그리고 응답자 부모의 교육정도가 높을수록 인권 상황에 대해 긍정적인 태도를 보이고 있는 것으로 나타났고, 인권수준에 대한 인식은 학교성적, 가정의 경제적 수준, 부모의 교육정도와 정적인 상관관계를 갖고 있는 것으로 나타났다. 또한 청소년의 인권 상황에 대한 태도에 영향을 주는 요인으로는 개인적 특성 변수 가운데 성별, 학업성적, 가정의 경제적 수준, 환경 요인 변수 가운데 부모의 자녀의견 존중 정도, 학교에서의 참여 여건, 청소년활동 참여 지지 여부, 경험 요인 변수 가운데 학교에서의 용모나 소지품 검사 경험, 사회문제 참여 경험인 것으로 나타났다. 청소년의 인권 수준에 대한 인식에 영향을 주는 요인으로는 개인적 특성 변수 가운데 학업성적, 가정의 경제적 수준이 있었고, 환경 요인 변수 가운데에는 가정에서의 부모의 자녀의견 존중 정도, 학교에서의 참여 여건, 학교에서의 사생활 공개, 청소년 활동 참여 지지와 청소년 참여권 보장 변수들이 있었으며, 마지막으로 경험 요인 변수 가운데에는 체벌 경험과 차별경험인 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과를 토대로 청소년 인권과 관련한 향후 연구를 위한 제언과 청소년 인권 신장을 위한 정책적 함의에 대한 논의를 제시하였다.
■ 한국 아동․청소년 인권실태 연구Ⅲ 데이터분석보고서 2 청소년의 참여권 인식수준 결정요인
본 연구의 목적은 ‘2013 한국 아동?청소년 인권실태조사’ 자료를 활용하여 중고등학생 청소년들의 청소년 참여권에 대한 인식수준에 영향을 미치는 변수를 밝혀내는 것이다.
연구결과는 다음과 같다. 먼저, ‘인권기관 및 제도에 대한 인지’ 여부는 집단에 관계없이 응답자들의 참여권 인식 수준에 강한 정적 효과가 나타났으며, ‘성별’ 역시 학력과 무관하게 여자 응답자들의 참여권 인식 수준이 높았다. 주관적으로 인지하는 가정, 학교, 한국사회의 전반적 인권수준 역시 중학생과 고등학생 집단 모두에서 상대적으로 강한 정적 효과를 보였다. 개별 독립변수들의 효과는 집단별로 차이가 나타나 고등학생의 경우 ‘학교생활만족도’나 ‘학업으로 인한 스트레스’ 등이 중학생 집단에 비해 상대적으로 강한 효과를 보였다. 또한 ‘가정의 경제적 형편’이나 ‘인권교육 횟수’, 그리고 ‘사회문제 참여’ 등은 고등학생 집단에서는 유의한 효과를 보이고 있으나 중학생 집단에서는 최적모형에서 제외되었다.
반면 중학생 집단에서 유의한 효과를 보인 ‘차별 경험’, ‘학교에서 학생 참여’, 그리고 ‘어머니 학력’ 등의 변수는 고등학생 집단의 최적 모형에서 제외되었다. 중학생 집단과 고등학생집단에서 공통적으로 최적모형에 투입된 변수들은 ‘학교생활 만족’, ‘인권기관 및 제도인지’, ‘남자더미’, ‘의사 결정시 부모님의 인권 존중’, ‘주관적 인권수준’, ‘학업성적’, ‘부모님으로부터 욕설이나 체벌’ 등이었다.
연구결과를 근거로 한 정책적 제안은 다음과 같다. 먼저, 인권기관 및 제도에 대한 인지는 모든 집단에서 청소년의 참여권 인식수준에 강한 정적 효과가 나타나므로, 청소년의 참여권 신장을 위한 교육 프로그램에 인권관련 기관 및 제도에 대한 내용을 강화해야 한다. 또한 중학생과 고등학생 집단 모두에서 여성에 비해 남성의 참여권 인식 수준이 낮으므로 남녀의 특성에 알맞은 인권교육 프로그램의 개발이 필요하다. 마지막으로 가정, 학교, 그리고 전반적 한국사회의 인권수준에 대한 인식은 청소년들의 참여권 인식수준과 강한 정적 상관을 보였다. 이는 개인의 인권에 대한 사고는 자신을 둘러싸고 있는 환경의 영향을 강하게 받기 때문에 가정이나 학교에서 청소년 인권에 대한 존중이 이루어진다면 청소년 자신의 인권의식 또한 향상될 수 있음을 시사한다.
Abstract
▼
The purpose of this study is to examine what kinds of attitudes high school stdudents have regarding the human rights issues for youths, and how they perceive the human rights situations which they face with, and to find out the factors which influence those attitudes and perceptions. The data used
The purpose of this study is to examine what kinds of attitudes high school stdudents have regarding the human rights issues for youths, and how they perceive the human rights situations which they face with, and to find out the factors which influence those attitudes and perceptions. The data used in this study come from 「The Current Status of Korean Children's and Youth's Rights」2013, and the responses from high school students were selected. The personal characteristics, the environmental conditions and the experiences related to human(student) rights were treated as major independent variables, and the attitudes and perceptions regarding youths' rights as dependent variables. The major findings regarding the factors influencing the attitudes on rights were gender, school achievements, socioeconomic backgrounds, and parental educational achievements among personal factors, the degree to which adolescents think they are respected in deciding family issues, participation in school affairs, the degree in supporting youths for participating in youth activities among environmental factors, and the experiences of receiving inspection of their belongings and participating in social issues.
With respect to the perception on student rights situations, school achievements, socioeconomic backgrounds, the degree to which adolescents think they are respected in deciding family issues, participation in school affairs, the experiences of their personal lives revealed at school, the exercise of participatory rights, and the experiences of being physically punished and discriminated were the significant predictors.
Based on these results, the important issues in researching adolescents rights and the policy implications for enhancing them were discussed.
The purpose of this research is to find the variable that affects the recognition level of the participation rights of youth, especially, middle and high school students, by using the maternal, 'Korean Survey on the Rights of Youth and Children in 2013'.
According to the research result, first, in terms of ‘recognition on human rights agencies and systems,' there is strong static effect of the recognition level of the participation rights of respondents regardless of groups, and female respondents have a higher recognition level of participation rights, compared with male ones, regardless of educational background in terms of ‘gender.' In addition, the general level of human rights subjectively recognized in Korean society including families and schools shows relatively strong static effect in both middle and high school students. The effect of individual independent variable depends on groups. In terms of 'the satisfaction of school life' or 'stress caused by study,' high school students show relatively stronger effect, compared with middle school students. In addition, in terms of 'economic conditions of family,' 'frequency of education of human rights,' or 'participation in social issues,' high school students show significant effect, but the items are excluded from the optimal model in the middle school student group. However, the variables that show significant effect in middle school students, 'experience in discrimination,' 'participation of students in school activities,' and 'educational background of their mother,' are excluded from the optimal model in the high school student group. The variables commonly inputted to the optimal model in the middle and high school student groups are ‘satisfaction of school life,' ‘recognition of human rights agencies and systems,' 'male dummy,' ‘respect of the human rights of their parents during decision making,' 'subjective human rights level,' 'school record,' 'corporal punishment or insult by parents,' etc.
Based on the research result, political proposal is made as follows. First, as the recognition of human rights organizations and systems has a strong static effect on the recognition level of the participation rights of youth in all groups, the description of the organizations and systems related with human rights should be strengthened in the educational programs for improving the participation rights of youth. Second, in all groups, as male respondents show lower recognition level of participation rights, compared with female ones, it needs to develop educational programs for human rights suitable for the characteristics of male and female. Finally, the recognition level of human rights in general Korean society including families and schools shows strong static relation with the recognition level of the participation rights of youth. That shows, as the thought of human rights of an individual is strongly affected by his/her environment, if the human rights of youth in schools and families are respected, the recognition of human rights of youth will be able to be improved.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 목차 ... 3
- 한국 아동청소년 인권실태 연구Ⅲ 데이터분석보고서 1 : 고등학생의 인권태도에 영향을 주는 요인에 관한 연구 ... 5
- 국문초록 ... 7
- 연구요약 ... 9
- 목차 ... 13
- 표 목차 ... 14
- 그림 목차 ... 16
- 제1장 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 ... 19
- 2. 연구의 내용과 방법 ... 21
- 제2장 이론적 배경 ... 23
- 1. 선행연구 검토 ... 25
- 2. 청소년의 인권에 대한 태도 ... 29
- 3. 연구문제의 설정 ... 31
- 제3장 연구방법 ... 35
- 1. 연구대상 ... 37
- 2. 측정도구 ... 38
- 3. 분석방법 ... 43
- 제4장 분석결과 ... 45
- 1. 고등학생의 인권 현황 ... 47
- 2. 경험 요인 ... 56
- 3. 인권태도 결정 요인 ... 64
- 제5장 결론 ... 71
- 1. 연구결과 요약 및 논의 ... 73
- 2. 정책 제언 ... 77
- 참고문헌 ... 79
- Abstract ... 83
- 한국 아동청소년 인권실태 연구Ⅲ 데이터분석보고서 2 : 청소년의 참여권 인식수준 결정요인 ... 85
- 국문초록 ... 87
- 연구요약 ... 89
- 목차 ... 91
- 표 목차 ... 92
- 그림 목차 ... 93
- 제1장 서론 ... 95
- 제2장 이론적 배경 ... 99
- 1. 아동·청소년 참여권 개괄 ... 101
- 2. 선행연구 검토 ... 104
- 제3장 분석개요 ... 105
- 1. 연구문제의 설정 ... 107
- 2. 분석자료 ... 108
- 3. 측정도구 ... 108
- 4. 분석방법 ... 110
- 제4장 분석결과 ... 113
- 1. 집단별 청소년 참여권 인식 수준 비교 ... 115
- 2. 참여권 인식 수준 영향요인 분석 ... 118
- 제5장 소결 및 함의 ... 135
- 참고문헌 ... 139
- Abstract ... 143
- 2013년 한국청소년정책연구원 간행물 안내 ... 145
- 끝페이지 ... 151
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.