보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
황윤재
|
참여연구자 |
국승용
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-11 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201400019112 |
과제고유번호 |
1105004899 |
사업명 |
한국농촌경제연구원 |
DB 구축일자 |
2014-11-10
|
초록
▼
학교급식은 학생들의 심신 발달 도모와 국민 식생활 개선을 주요 목적으로 한다. 사회경제적 여건 변화와 함께 학생들의 올바른 식습관 형성, 전통식문화 유지·계승, 농산물 소비확대와 수급조절, 식량안보 등 다양한 부문에서 학교급식의 중요성이 커지고 있다. 학교급식이 기본 목적과 국가적ㆍ사회적으로 요구되는 다양한 기능들을 충족하기 위해서는 우수한 품질의 식재료가 안정적으로 공급될 필요가 있다. 이 연구는 학교급식이 제 기능을 하기 위해 학교급식에 보다 우수한 품질의 식재료를 안정적으로 공급할 수 있도록 학교급식 식재료 공급체계 개선을 위
학교급식은 학생들의 심신 발달 도모와 국민 식생활 개선을 주요 목적으로 한다. 사회경제적 여건 변화와 함께 학생들의 올바른 식습관 형성, 전통식문화 유지·계승, 농산물 소비확대와 수급조절, 식량안보 등 다양한 부문에서 학교급식의 중요성이 커지고 있다. 학교급식이 기본 목적과 국가적ㆍ사회적으로 요구되는 다양한 기능들을 충족하기 위해서는 우수한 품질의 식재료가 안정적으로 공급될 필요가 있다. 이 연구는 학교급식이 제 기능을 하기 위해 학교급식에 보다 우수한 품질의 식재료를 안정적으로 공급할 수 있도록 학교급식 식재료 공급체계 개선을 위한 방안을 마련하기 위해 수행되었다.
학교급식에서 이용되는 식재료는 공급자 선정, 계약, 발주·검수 과정을 통해 학교에 공급된다. 식재료 조달 유형은 공급자의 특성에 따라 ① 민간공급업체를 통한 조달, ② 농수산물유통공사의 사이버거래소(G2B거래)를 통한 학교급식 전자조달, ③ 학교급식지원센터를 통한 조달 유형이 있다. 학교급식지원센터를 통해 조달하는 경우에는 학교급식지원센터에서 직접공급하는 경우와 학교급식지원센터와 배송업체가 연계하여 공급하는 유형이 존재하며, 지역적 특성이 반영되어 관리 방식이 상이하다. 교육과학기술부는 학교급식 식재료 공급의 투명성을 제고하기 위해 학교급식지원센터를 통한 식재료 구매를 권장하고 있지만, 학교급식지원센터를 설립한 지방자치단체는 아직 많지 않은 실정이다. 현재 학교급식의 경우 식재료 공급의 효율성보다는 청렴도 제고에 초점을 맞추고 있어, 식재료 구매 계약가능한도에 제약이 있으며, 부류별로 분할하여 월 단위 계약을 체결하는 것이 관행화되어 불필요한 행정비용 발생과 식재료 품질 저하의 요인으로 작용하고 있다. 또한 개별 학교와 식재료 공급업체 간의 계약에 의해 학교 급식 식재료 물류 동선이 결정되기 때문에 식재료 공급 대상 학교가 인접해 있지 않다면 식재료 공급업체는 소량의 식재료를 멀리 떨어진 학교에 공급하게 되어, 상대적으로 많은 물류비가 발생하게 된다. 이밖에 학교급식 식재료에 적용되는 품질관리 기준이 존재하지만, 현실을 충분히 반영하지 못하고, 일반적으로 1개월 단위로 식재료 공급계약이 갱신되기 때문에 계약재배 등을 통해 안정적으로 농산물을 확보하기 어렵다는 문제가 있다.
“학교급식법”에 학교급식지원센터에 대한 조항이 구체적이지 못하여 학교 급식지원센터의 기능과 기초자치단체 이외에 광역자치단체가 학교급식지원센터를 설치할 수 있는지에 대해서도 논란이 있다.
학교급식 식재료 공급체계 개선은 기본적으로 ① 학교급식에 대한 종합적 접근 ② 식재료 공급 효율성 확보 ③ 식재료 안정 공급체계 구축 ④ 우수한 품질의 식재료 공급 등을 고려하여야 한다. 이러한 기본 방향하에서 학교급식 식재료 공급체계 개선을 위해서는 ① 제도적 개선 ② 공급체계 구축 ③ 식재료 공급체계 지원 방안이 도출될 필요가 있다.
첫째, 제도적 개선 차원에서 학교급식지원센터의 개념을 정립하고 학교급식지원센터의 위상과 역할을 분명히 할 필요가 있다. 이는 법 개정, 표준조례 작성 등의 방식으로 추진될 필요가 있다. 또한 학교급식 식재료의 장기ㆍ고정거래가 가능하고, 학교급식지원센터의 물류 기능 강화, 기능 중심의 학교급식 공급체계 개편 등이 이루어질 수 있도록 현행 학교급식 식재료 계약 관련 제도의 유연성을 확보할 필요가 있다. “지방계약법”을 준용한 입찰 원칙, 수의계약 2천만원 상한액 규정 등을 개선하여 지방자치단체의 조례를 근거로 설립한 학교급식지원센터에서 공급하는 식재료에 대해서는 “지방계약법” 규정의 예외가 될 수 있도록 법을 개정할 필요가 있다.
둘째, 공급체계 구축 측면에서 학교급식지원센터를 설립ㆍ확대하여 관할 지역 학교에 소요되는 식재료 전반의 구매ㆍ공급을 담당하게 함으로써 식재료 공급의 효율성ㆍ투명성 확보가 보다 용이해질 수 있도록 할 필요가 있다. 또한 현행의 역할 분담 체계를 재편하여, 학교는 식단 구성, 식재료 발주, 조리 및 급식품질 관리 등 급식과 직접적으로 관련된 역할을 수행하도록 하고, 학교급식지원센터는 종합 물류 기능, 품질관리 기능을 수행하고, 민간 공급업체는 학교급식 식재료 전반에 대한 일괄배송 기능, 중앙정부 및 지방정부와 교육청은 학교급식 식재료와 연계한 정책 수립·지원 역할을 담당할 필요가 있다. 이밖에 도시와 농촌 등 지역 특성에 맞는 공급체계를 구축ㆍ운영할 필요가 있다.
셋째, 공급체계 지원 측면에서 식재료 공급이 원활하게 이루어질 수 있도록 학교급식 식재료 정보체계를 구축하여 영양교사가 필요로 하는 식재료 관련 정보를 제공할 필요가 있다. 또한 물량·가격·품질 안정화의 일환으로 대량공급과 수요를 창출하기 위해 공급측면에서 계약재배를 활성화하고, 수요측면에서는 공동구매 활성화와 권장식단의 도입이 필요하다. 이밖에 학교급식지원센터의 물류기능을 강화하기 위해 물류센터를 확보할 필요가 있으며, 최근 이용 비중이 증가하고 있는 친환경농산물의 원활한 공급을 위해서 친환경농산물 광역 물류센터의 설립이 필요하다. 학교급식지원센터에서 관할 지역 학교에서 소요되는 식재료 구매를 총괄하기 위해서는 식재료의 표준화 기준이 마련되어야 하며, 영양교사에 대한 농업ㆍ농촌교육을 확대하여 학교에서의 지역농산물, 친환경농산물 등 우수한 품질의농산물 이용에 대한 인식이 제고될 수 있도록 할 필요가 있다.
Abstract
▼
The primary purpose of the school meals program is to ensure balanced development of physical and mental health of students and to enhance the eating habit of the nation. Amidst growing socio-economic changes, the role of the school meals program becomes more important on many aspects including buil
The primary purpose of the school meals program is to ensure balanced development of physical and mental health of students and to enhance the eating habit of the nation. Amidst growing socio-economic changes, the role of the school meals program becomes more important on many aspects including building a good eating habit for students, preserving and passing the traditional food culture, promoting the consumption of agricultural produce, controlling food supply and demand, ensuring food security, etc. In order to satisfy the primary purpose of the school meals program and realize the various anticipated functions of the program by the nation and society, it is instrumental to secure a stable supply of high-quality food materials. In this regard, the study focuses on finding ways to improve the school meals program for stable supply of high-quality food materials.
Food materials are supplied to schools in the process of vendor selection, contract signing, purchase order and inspection. By supplier type, food material supplying channels are divided into ① private companies, ② the web-based cybermarket (G2B transactions) run by the Korea Agro-Fisheries Trade Corporation, and ③ the local municipalities. The produce supply by local municipalities is further broken down into ① the supply by large local governments and ② the supply by basic unit local governments. The food supply by large and basic unit local governments are managed differently as they reflect their regional characteristics.
The Ministry of Education, Science and Technology recommends purchase of food materials through School Meals Support Centers for the purpose of transparency, but in reality, there are not many local governments which have established the School Meals Support Centers. The School Meals Support Centers have their key focus on anti-corruption rather than on food supply efficiency, so that there is a limit to the maximum contract amount. It is also a common practice to execute a monthly contract for each classified food item, giving rise to unnecessary cost for administrative process and lowering the food supply quality. Also the logistical distance is determined by each food materials supply agreement executed between individual schools and suppliers, so that if the purchasing schools are located far away and purchase only a small amount of food materials, relatively high delivery costs would inevitably occur. On top of this, the existing quality criteria applied to school food supplies are not realistic. The food materials supply agreement is normally renewed on a monthly basis, making it difficult to stabilize supply in the form of contract-based farming, etc. The School Meals Act does not contain clauses specifying the School Meals Support Center either, so that there are disputes about the functions of the School Meals Support Center and whether a large municipality, not a basic unit municipality, could be allowed to establish a school meals support center.
The fundamental improvement of the current school food supply system could be achieved through ① taking a holistic approach toward the school meals system, ② enhancing supply efficiency, ③ building a stable food supply system, and ④ supplying high-quality food materials. Guided by the basic directions stated above, in terms of practical methodology, the following actions such as ① institutional enhancement, ② the supply system setup, and ③ the development of the supportive measures to improve the school meals supply system need to be taken.
First, as an effort to achieve institutional enhancement, the School Meals Support Center needs to be clearly defined in the laws with the clarification on its status and roles. The effort could take a form of law amendment, the enactment of standard ordinances, etc. Flexibility needs to be built into the existing schemes related to food supply contracts for school meals to ensure the long-term and repeated transactions, reinforce the logistical capability of the School Meals Support Centers, and to realign the school meals supply system centered around functions. Currently, the bidding principles and the KRW 20 million cap for private contract amount are applied to the School Meals Support Centers following the "Local Governments Contract Act." However, the related laws should be revised to ensure that the food materials supplied to school meals support centers established in accordance with the ordinances of local governments could be exempted from complying with the "Local Governments Contract Act."
Second, the School Meals Support Centers need to be established or expanded as a way of building the food supply system, taking the comprehensive responsibility for the procurement and supply of food materials used by schools within the same district. This could make it easier to simultaneously achieve efficiency and transparency in terms of food materials supply. Besides, the roles and responsibilities among related parties need to be restructured. Schools should take the responsibility for lunch menu, purchase order, management of cooking and food quality, and any roles directly related to school meals. On the other hand, the School Meals Support Centers should manage the logistics in general and perform quality management. The private food material suppliers should be responsible for comprehensive delivery of overall food materials, while the central and local governments and the offices of education should design and support policies concerning food materials for school meals. Furthermore, it is necessary to build a produce supply system in line with the unique characteristics of each region, either urban or rural area.
Lastly, as a measure to support the school meals supply system, the creation of a reliable food materials information source will be helpful in expediting the supply of food materials. The information system will provide the necessary information for school nutritionists. Large volume supply and demand could stabilize supply, price and quality of produce, and to this end contract-based cultivation should be facilitated on the supply side, while the group purchase and the introduction of menu recommendation need to be accelerated on the demand side. The School Meals Support Centers need to operate their own logistical centers to enable comprehensive and efficient delivery of food items supplied by different suppliers and strengthen their logistical capability. Considering the rising use of environmentally- friendly agricultural produce, the construction of the eco-friendly logistical centers covering broad areas needs to be pursued to ensure seamless supply of such agricultural products. In order to make sure that School Meals Support Centers make a group purchase for all schools within the same district, there must be standardized criteria for food materials in place, and the extensive training on agriculture and rural areas should be provided to school nutritionists to raise their awareness on the use of high-quality agricultural produces such as local produce and green agricultural products.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요 약 ... 4
- ABSTRACT ... 7
- 차 례 ... 11
- 표 차례 ... 13
- 그림 차례 ... 17
- 제1장 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성과 목적 ... 19
- 2. 선행 연구 검토 ... 20
- 3. 연구 내용 ... 28
- 4. 연구 범위와 방법 ... 29
- 제2장 학교급식 현황과 관련제도 ... 32
- 1. 학교급식 관련 동향 ... 32
- 2. 학교급식 관련 법률 현황 ... 40
- 3. 학교급식 관련 조직 및 제도 ... 53
- 제3장 학교급식 식재료 공급체계와 실태 ... 60
- 1. 식재료 공급 절차 ... 60
- 2. 식재료 조달 유형 ... 64
- 3. 식재료 공급 실태 ... 72
- 4. 우수 식재료 공급체계 구축 현황 ... 85
- 5. 학교급식 식재료 공급체계 문제점 ... 92
- 제4장 학교급식 식재료 이용 실태와 평가 ... 98
- 1. 식재료 이용 실태와 인식 ... 99
- 2. 시사점 ... 112
- 제5장 주요국의 학교급식 식재료 공급 실태 ... 115
- 1. 일본의 학교급식 사례 ... 115
- 2. 미국의 학교급식 사례 ... 132
- 3. 학교급식 식재료 공급체계 비교와 시사점 ... 144
- 제6장 학교급식 식재료 공급체계 개선방안 ... 148
- 1. 기본 원칙 ... 148
- 2. 개선방안 ... 151
- 제7장 요약 및 결론 ... 162
- 부록1: 학교급식 운영과 식재료 공급 실태에 대한 영양교사 설문조사 ... 169
- 부록2: 학교급식 운영과 식재료 이용에 대한 학부모 의향 조사 ... 180
- 참고 문헌 ... 189
- 끝페이지 ... 192
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.