보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201500000985 |
과제고유번호 |
1105008460 |
사업명 |
한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 |
2015-05-02
|
키워드 |
청소년활동.체험활동.문화활동.진로체험.체험활동의 폭.Youth activities.hands-on activities.Cultural activities.Work-based activities.Range of hands-on activities.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500000985 |
초록
▼
본 연구는 청소년활동의 참여 실태를 조사하여 과학적 정책 지원의 근거를 제공하고, 청소년활동의 의미와 중요성에 대한 사회적 인식 확산과 활성화 방안을 모색하고자 실시되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구, 전문가 자문, 전문가 의견조사, 설문조사, 전문가 워크숍을 실시하였고, 이를 바탕으로 청소년활동을 활성화하기 위한 정책방안을 제시하였다.
실태조사 결과, 대부분의 청소년은 한 개 영역 이상의 청소년활동을 경험하고, 절반 정도의 청소년들은 4개 영역 내외의 체험활동에 참여하고 있었으며, 체험활동의 참여 경로는 학교에서
본 연구는 청소년활동의 참여 실태를 조사하여 과학적 정책 지원의 근거를 제공하고, 청소년활동의 의미와 중요성에 대한 사회적 인식 확산과 활성화 방안을 모색하고자 실시되었다. 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구, 전문가 자문, 전문가 의견조사, 설문조사, 전문가 워크숍을 실시하였고, 이를 바탕으로 청소년활동을 활성화하기 위한 정책방안을 제시하였다.
실태조사 결과, 대부분의 청소년은 한 개 영역 이상의 청소년활동을 경험하고, 절반 정도의 청소년들은 4개 영역 내외의 체험활동에 참여하고 있었으며, 체험활동의 참여 경로는 학교에서 단체로 참여하는 방식이 가장 많았다. 양부모가정, 학업성적 상위, 경제수준 상층에 속한 학생들의 참여율이 높았고, 이러한 경향은 문화예술행사 관람률 및 참여율의 경우에도 마찬가지였다. 청소년의 진로체험은 간접 체험 경험률이 높았으나, 청소년들은 직접 체험이 도움이 된다고 응답하였다. 가정의 경제수준이 높은 청소년들이 다양한 체험활동에 참여하고 더 적극적으로 참여하였으며, 관련시설 이용률도 높았다. 또한 다양한 체험활동이 청소년들의 긍정적 발달에 도움을 준다는 사실이 확인 되었으며, 특히 체험활동의 폭과 정의적 특성의 관련성 분석을 통해 4개 이상의 체험활동을 경험하는 것이 청소년의 발달에 긍정적이고, 적어도 2개 이상의 체험활동 영역에 참여하는 것이 필요함을 알 수 있었다.
연구결과를 바탕으로, 통합적이고 체계적인 청소년활동정책 추진계획의 수립, 청소년체험활동 프로그램의 질 관리, 타 부처 정책사업과의 연계, 지역사회 연계와 학교와의 협력 강화, 소외계층 청소년에 대한 지원 강화, 청소년들의 참여도를 높이기 위한 선도적 사업의 추진, 과학적인 청소년활동정책 추진시스템의 구축의 정책과제를 제시하였다.
Abstract
▼
In this study, we investigated the current situation of youth’s participation in hands-on activities in order to provide a rationale for an evidence-based policy and to explore adequate measures for promoting youth’s participation in hand-on activities. To do this, we carried out a literature review
In this study, we investigated the current situation of youth’s participation in hands-on activities in order to provide a rationale for an evidence-based policy and to explore adequate measures for promoting youth’s participation in hand-on activities. To do this, we carried out a literature review, expert consultation, a survey of expert opinions, expert workshops, a questionnaire survey, and suggested alternative policies for promoting youth participation in hands-on activities.
We found that most youth were participating in one or more domains of hands-on activities: about half of them in four domains of hands-on activities and most youth in hands-on activities in a group organized by schools. Some factors including two parent households, high academic performance, and high economic status increased youth’s participation rates, also when they were participating in art and cultural activities. With regard to career experience, more youth participated in indirect career experience than work-based activities, even though most youth responded that the latter is more helpful. Youth from socio-economically advantaged family background are more likely to participate in diverse activities; they also performed their activities with greater enthusiasm and used the relevant facilities more frequently. Moreover, we verified that participation in diverse hand-on activities contributes to the positive development of youth. Specifically, by analyzing the relationship between the range of hand-on activities youth participated and their emotional characteristics, we determined that they need to participate in more than four hands-on activities, with at least two, for positive development.
Finally, we suggested several alternative policies: implementing an integrated and systematic youth activity policy, managing quality of hands-on activities, coordinating with other departments’ policies, connecting communities and schools, supporting deprived youth, promoting youth participation in hands-on activities, and exploring evidence-based policy-making system for promoting youth activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.