보고서 정보
주관연구기관 |
한국성문화연구소 Planned Parenthood Federation of Korea |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2001-05 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006607 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
초록
▼
4. 연구결과
1) 청소년 성교육실태 및 요구도 조사
청소년들과의 면접 조사에서 밝혀진 내용을 정리하면 다음과 같다. 청소년들은 성교육이 초등학교 때부터 이루어져야 하며, 다양하고 실질적인 내용으로 변화되어야 한다는 점과 남학생에 대한 성교육의 필요성 등을 강조하였다. 성별에 따라 남자들은 성병ㆍ에이즈, 성문화영역을 중요하게 인식하였으며, 여자들은 원치않는 임신, 성문화영역에 관심을 표시하였다.
구체적으로, [신체적인 이해영역]에서는 몸의 변화와 심리적 변화에 대한 정보의 제공, 신체에 대한 사회적 기준이 주는 압력
4. 연구결과
1) 청소년 성교육실태 및 요구도 조사
청소년들과의 면접 조사에서 밝혀진 내용을 정리하면 다음과 같다. 청소년들은 성교육이 초등학교 때부터 이루어져야 하며, 다양하고 실질적인 내용으로 변화되어야 한다는 점과 남학생에 대한 성교육의 필요성 등을 강조하였다. 성별에 따라 남자들은 성병ㆍ에이즈, 성문화영역을 중요하게 인식하였으며, 여자들은 원치않는 임신, 성문화영역에 관심을 표시하였다.
구체적으로, [신체적인 이해영역]에서는 몸의 변화와 심리적 변화에 대한 정보의 제공, 신체에 대한 사회적 기준이 주는 압력, 성형수술과 다이어트에 대한 관심, 사춘기시절 몸의 변화와 관계변화에 대한 고민 등이 드러났다. [원치않는 임신영역]에서는 10대 임신으로 인한 부작용, 원치않는 임신을 예방하기 위한 방법, 안전하게 낙태를 할 수 있는 방법, 피임방법에 대한 정확한 정보의 필요성, 임신이후 대처방법, 상담 및 치료서비스의 필요성 등이 지적되었다. [성병과 에이즈영역]에서는 성병에 대한 정확한 지식제공(원인과 실태, 위험성), 성병과 에이즈 관련 교육을 받을 기회의 부족, 성교육 시간에 이 영역이 충분하게 다뤄져야 한다는 요구가 있었다.
[약물마약(음주, 흡연)영역]에서는 공공장소에서의 청소년 흡연허용, 청소년취업과 음주와의 관계가 강조되었고, 금연비디오 등의 교육에 대한 효율성 에 문제를 제기하였다. [성지식ㆍ성행동영역]에서는 도움 받을 수 있는 서비스에 관한 정보의 부족, 책임있는 성행동의 방식과 내용, 인터넷을 통한 성지식 획득의 문제점 등을 지적했으며, [관계, 의사소통기술영역]에서는 가족, 친구과의 관계, 이성교제, 의사교환기술 습득에 대한 요구가 있는 것으로 나타났다. [성문화영역]에서는 청소년을 성희롱하는 어른들의 성문화, 음란물, 성희롱, 원조교제 등 우리 사회의 성문화에 대한 비판적인 견해를 통해 사회변화에 대한 요구를 나타냈다.
2) 사회단체 성교육프로그램 분석
사회단체 성교육프로그램 분석은 현지조사를 통해서 수집한 자료와 프로그램운영자와의 면접자료에 의해서 이루어졌다. 수집된 자료는 성건강 분석틀을 기준으로 분석되었다. 프로그램은 개괄적으로 3가지 유형으로 나누어진다. 1)강의중심 프로그램(학습지도안) 2)학생참여중심 프로그램(캠프형식, 캠페인, 연극제 등), 3)성교육교사양성 프로그램 등이다.
(1) 강의중심 프로그램
학생들을 대상으로 한 성교육 학습지도안의 경우는 공식적인 자료로 공개되어있지 않아 자료수집이 어려웠다. 일부 단체에서 제시한 자료를 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다. [신체적인 이해]는 청소년이 알고 싶어하는 임신에 대한 고민과 그 대처방법 보다는 생리적 현상, 성장변화 등이 중점적으로 다루어졌고, [원치않는 임신]은 낙태, 피임법 등이 다루어졌으나 청소년에게 적합한 내용으로 보기는 어려웠다. [약물ㆍ마약]은 거의 다뤄지지 않았으며 [성병/에이즈]역시 다른 영역에 비해 비중이 약하게 설정되어있었다. [성지식ㆍ성행동]은 비교적 자세하게 청소년들의 판단을 재고하도록 촉구하는 내용들로 구성되었다. [관계의사소통기술]은 추상적이고 규범적인 내용으로 설정되었고 성관계 중심으로 이성관계를 설명하는 한계를 보였다. [성문화]는 비판적 인식능력을 키우기보다는 일반적인 성지식을 소개하는 경향이 강하게 나타났다.
(2) 학생참여중심 프로그램
학생들의 참여를 중심으로 하는 성교육프로그램 운영은 성교육의 새로운 방향과 실천을 제시한다고 볼 수 있다. 기존의 성교육이 “교실 성교육”중심이었다면, 현장성교육 프로그램형식은 교실 성교육에 비해서 학생들의 호응과 관심을 증대시킬 수 있는 긍정적인 교육 효과를 가진 것으로 파악된다. 학생참여중심의 프로그램이 갖는 이점은 다음과 같다. 1)학생들의 높은 성교육만족도 2)참여학생집단과 교사간의 적정한 인원 비율 3)다양한 주제별 프로그램의 진행 4)다양한 성교육방법의 실천 5)청소년수련원, 야외무대, 대극장 등의 다양한 공간의 활용 6)평가를 통한 새로운 캠프전략 모색 7)프로그램의 정례화 등이다. 이러한 프로그램의 이점은 그 동안 사회단체가 다양한 프로그램을 통해서 쌓은 경험과 지식의 축적에 기반해 있다. 즉, 사회단체에서 운영하는 성상담실, 직업훈련, 진로지도교육, 상담교육, 지도자 교육 등의 프로그램들이 청소년들의 고민에 가까이 접근하여 그들의 참여를 유도하는 프로그램을 개발하도록 만들었다고 할 수 있다.
학생참여 프로그램은 대상과 특성에 따른 프로그램이 유연하게 조정될 수 있는 방안이 모색되어야 할 것으로 보인다. 참가 대상을 학교청소년 중심에서 다양한 계층의 청소년대상으로 확대하고, 상대적으로 높은 비율을 차지하고 있는 여학생중심에서 남학생들 참여를 높일 수 있는 방안도 필요하다.
(3) 연수교육 프로그램
10개 기관의 연수교재에서 다루고 있는 내용을 목차에 근거해서 분석한 결과 성문화(37.5%), 성지식ㆍ성행동(25.8%), 신체적인 이해(12.5%), 관계ㆍ의사소통기술(10.2%), 약물.마약(7.8%), 원치않는 임신(3.9%), 성병과 HIV/AIDS(2.3%)등의 내용을 다루고 있었다. 이러한 결과는 성교육 전문강사 양성 프로그램이 성건강 영역 중에서 성문화, 성지식, 신체적 이해 영역에 집중되었다는 것을 보여준다.
<성문화>영역의 경우는 성폭력상담, 성폭력특별법, 성폭력실태와 대책, 포르노, 대중매체와 성, 매매춘 등으로 성폭력을 비중 있게 다루었다. <성지식ㆍ성행동>영역은 성교육방법론, 상담기법, 이상성행동, 성욕망을 다루었고, <신체적 이해>영역은 남성과 여성의 생식생리, 청소년의 성발달을 중심으로 기술되었다. 그밖에 <관계ㆍ의사소통기술>영역에서는 의사소통기법, 성격유형검사, 남녀심리, 이성교제, 성적자기결정 등의 내용을 다뤘으며, <약물ㆍ마약>영역은 청소년의 약물남용, 초ㆍ중ㆍ고 약물남용 예방교육을, <원치않는 임신>영역은 피임법, 10대의 피임ㆍ낙태, 미혼모, 낙태 등을 포함하였다. <성병과 HIV/AIDS>영역은 성인성 질환, 에이즈상담의 실제, 성병과 에이즈 등을 구성되었다.
전체적으로 성건강 영역을 포괄적으로 제시하고 있지만, 성건강영역 중국제적인 관심으로 부각되고 있는 약물, 마약영역과 성병, HIV/AIDS영역의 비중은 극히 미흡한 상태다. 음주와 흡연을 포함하는 약물마약영역은 마약퇴치운동본부의 [약물남용예방교육강의지침서]를 제외하면 거의 전무한 실정이다. 뿐만 아니라 성병, 에이즈영역도 중요도에 비해서 상대적으로 미약하게 다루어지고 있다.
3) 청소년요구에 기반한 단체성교육 프로그램의 평가
(1) 단체성교육의 특성 및 문제점
사회단체성교육의 특성은 두 가지로 볼 수 있다. 하나는 “사회교육으로서의 성교육”의 성격을 가지고 있다는 점이다. 다시 말해 다양한 대상층에 대한 성교육을 실시하고, 성교육전문가를 지속적으로 양성함으로써 예방 교육과 성상담, 사후관리서비스 등으로의 연계가 가능한 프로그램 운영을 한다는 것을 말한다. 다른 하나는 캠프, 연극제 등 청소년참여를 중심으로한 다양한 성교육프로그램을 진행한다는 점이다. 문제점으로는 성교육 목적이 분명하게 설정되어있지 않다는 것과 연령, 학년, 대상특성을 고려한 단계별 프로그램이 부재하다는 것이다. 또한 보건소, 민간단체별 프로그램 운영에서의 차별성이 없고, 단체간에 연계체계가 극히 미흡한 것으로 나타났다.
(2) 단체성교육프로그램과 청소년요구도
강의중심프로그램의 경우 성과 관련된 시사적인 내용을 질문하여 학생들의 흥미를 끌어내고, 발표, 토론, 역할극 등을 통해 학생들의 참여를 유도하여 학생들의 의사가 자유롭게 표현되도록 권장하는 것 등은 긍정적인 점으로 나타났다. 그러나 청소년들이 이해하기에는 힘든 주제와 학습내용이 너무 많이 구성되었다는 점과 청소년의 관심영역을 넘어선 내용을 다루고 있는 점등이 문제점으로 나타났다.
다음으로 청소년참여중심프로그램의 경우를 보면 실질적이고 구체적이면서 흥미 있는 성교육을 원하는 학생들의 요구에 부합하는 요소들이 많은 것으로 나타났다. 즉 다양한 놀이와 결합된 교육 방식은 청소년들이 스스로 참여하여, 성교육 내용을 구체적이고 실질적인 삶의 문제로 인식하게 한다는 점에서 효과적인 것으로 나타났다.
마지막으로 교사연수프로그램의 경우는 청소년요구보다는 성인중심의 지식측면이 강조된 것으로 나타났다.
4) 단체성교육프로그램에 대한 개선방안 모색
사회단체 성교육프로그램의 분석을 통해서 나타난 결과를 중심으로 앞으로 단체성교육 활성화를 위한 방향성과 개선방안을 제도적 측면과 프로그램측면으로 나누어 간략하게 제시하겠다.
(1) 제도적인 측면
- 사회단체성교육 지원체계의 확립이 필요하다. 즉 프로그램개발, 전문인력구성, 교사, 교재구입, 기초연구조사 등에 필요한 예산지원이 구체적으로 이루어져야 한다.
- 사회교육으로서의 성교육실시 기반 확립이 요구된다. 현재 사회단체는 성문제 예방교육과 사후관리의 통합적 운영에 역량을 쏟지 못하고 있다. 앞으로 성교육은 강의중심 예방교육이 아닌 참여중심의 성교육과 사후관리가 통합된 “사회교육으로서의 성교육”차원으로 변화되어야 한다.
- 기관별로 특성화되고, 차별화 된 운영이 가능하기 위한 제도적인 장치 마련이 필요하다. 예컨대 보건소는 보건의료중심, 민간단체는 참여를 통한 의식 및 행동변화 중심 둥 특화된 성교육에 대한 정책적 고려가 있어야 한다.
- 지역적, 전국적 네트워크구축을 통한 교육정보 공유의 기반조성이 요구된다.
(2) 프로그램 측면
- 성건강 영역별 내용구성이 필요하며 특히 [성병과 에이즈], [약물ㆍ마약], [관계ㆍ의사소통기술]영역에 대한 보충이 요구된다.
- 성교육대상별, 단계별 특성을 고려한 프로그램이 개발되어야 한다. 구체적으로 성교육기회가 제한된 청소년대상 및 나이, 특성, 지역 등의 변수를 고려한 각각의 프로그램이 요구된다.
- 기관별 특수성이 고려된 프로그램 개발이 필요하다. 강의중심, 청소년 참여중심, 교사양성프로그램 등이 기관별로 차별화 되어 운영될 때 더욱 생산적인 성교육이 이루어질 수 있다.
- 청소년 참여프로그램의 경우는 대상별 일회성 교육으로 마감하기보다는 보다 지속적인 집단관리프로그램으로 전환하는 방식을 고려할 수 있다. 교사양성프로그램의 경우는 지식전달 위주의 방식에서 실제사례와 교사의 자기점검내용이 강화된 프로그램 구성이 요구된다.
Abstract
▼
4. Results
1) The status of the adolescents' sexuality education
The findings that the interviews with the adolescents produced are as follows: The adolescents demanded the sexuality education to start from the elementary school, to offer more substantial and concrete contents, and to include
4. Results
1) The status of the adolescents' sexuality education
The findings that the interviews with the adolescents produced are as follows: The adolescents demanded the sexuality education to start from the elementary school, to offer more substantial and concrete contents, and to include the male students relatively neglected in this field. The male students were interested in venereal diseases, AIDS, sexuality culture, while the female students paid more attention on unwanted pregnancy and sexuality culture. To be more specific, this research showed the followings on the issue of 'understanding of the body': Their interests were on the physical and emotional change of the body, the pressure that they feel from the social criteria, diet, and so forth. On the issue of 'unwanted pregnancy', their main concerns were on the side effects of the teens' pregnancy, the ways to avoid the unwanted pregnancy, the safe abortion, and the counselling, medical treatment undergone after the pregnancy. On the issue of 'venereal diseases and AIDS', they showed sharp interests in the lack of correct informations on venereal diseases, the lack of opportunities to take sexuality education, and so on. On the issue of 'drugs', they raised complaints on smoking in the public places, the relations between job and drinking, and the inefficiency of anti-smoking videos.
On the issue of 'sexuality information and behavior', their arguments were focused on the lack of service when needed, the correct idea of responsible sexuality behaviors, the problems concerning information acquired through the internet. On the issue of 'relations and communication skills', they were interested in family, relations with the same or opposite sex, and the communication skills. On the issue of 'sexuality culture', they criticized the adults' sexuality culture to harass the adolescents sexually, the lewd, and the social situations to drive the adolescents easily into the adults' sexuality culture.
2) The analysis of the social organizations' sexuality education programs
The data of this research were collected directly from the centers located in several regions throughout the country and from the interviews with the people in charge of the centers. Those data were analyzed by the framework of sexuality health. The programs were largely divided into three parts consisting of the programs for focusing on teaching students, the programs for participating students, and programs for training sexuality education teachers.
(1) The programs for focusing on teaching students
The data for focusing on teaching students were not easy to collect because most of them were not in public. The findings acquired through analyzing the scarce data were as follows. On the issue of 'understanding of the body', they were interested more in the issue of psysiological phenomenon than in the issue of pregnancy that the teens have expected a lot. On the issue of 'unwanted pregnancy', the issues of abortion and contraception were discussed with inadequate targets. On the issue of 'drugs', nothing was talked about. On the issue of 'venereal diseases and AIDS', not much has been said in comparison with other issues. On the issue of 'sexuality information and behavior', they were considered very helpful for the adolescents.
On the issue of 'relations and communication skills', they were normative and not specific, and the relations with the opposite sex were focused too much on sexual relations. On the issue of 'sexuality culture', they showed a strong tendency in introducing a general idea of sexuality knowledge.
(2) The programs for participating students
The programs for participating students offer new directions for the adolescents' sexuality education. While the previous programs favored 'in-class education', these programs produced positive effects in improving the level of the students' participations. The advantages are 1) the high degree of the satisfaction of the students; 2) the adequate ratio between students and teachers; 3) the various programs to be offered; 4) the practice of various methods of sexuality education; 5) the use of various spaces including the adolescents' training center, the open-air theaters, and so forth; 6) developing new camp strategies on the basis of estimation; and 7) the regularities of programs.
However, these programs need to be focused on broadening the targets from school adolescents to general ones, and from the female students to the male ones.
(3) The programs for training sexuality education teachers
The data collected from 10 training centers consisted of sexuality (37.5%), sexual behavior(25.8%), understanding of the body(12.5%), relations and communication skills(10.2%), drugs(7.8%), unwanted pregnancy(3.9%), venereal diseases and AIDS(2.3%). These findings showed a strong tendency towards the issues of sexuality culture, sexuality knowledge, and understanding of the body among the issues of sexuality health. The issue of 'sexuality culture' focused more on sexuality violence such as counselling sexuality assault, special law on sexuality assault, the status of sexuality assault and its prevention, porno, mass media and sexuality, and prostitution. The issue of 'sexuality knowledge and behavior' dealt with method of sexuality education, method of counselling, etc., while the issue of understanding the body concentrated on physiological reproduction, the adolescents' sexual growth, and so forth. The attentions are paid more to method to communicate, psychological differences between men and women, relations with the opposite sex in the issue of relations and communication skills, while drug abuses of the adolescents and its prevention are main concerns to the issue of drugs. The issue of unwanted pregnancy focused on the pregnancy and abortion of the teens, and unmarried mother, while the issue of venereal diseases and AIDS dealt with the adults' diseases and counselling of venereal diseases and AIDS. Although the findings included the issues of sexuality health in general terms, much more discussions need to be done in the field of drugs, venereal diseases and AIDS that are appearing as international major concerns.
Especially in the issue of drugs, surprisingly nothing existed except the book, 'Introduction to the prevention on drugs' issued by Drug Prevention Center.
3) The estimation of organizations' sexuality programs on the basis of the adolescents' need
(1) The characteristics and problems of organizations' sexuality education
There are two characteristics in social organizations' sexuality education. One is 'sexuality education as social education'. The other is the possibilities of various types of sexuality programs. However, the problems lie in the inspecificity of the goals that the sexuality education programs search for, and that those programs fail in considering the characteristics of the people in target. The ages and school grades are, for example, not important regarded in those programs. Furthermore, those organizations showed very weak connections among themselves.
(2) The programs of the organizations' sexuality education and the adolescents' demand
First, the programs for focusing on teaching produced positive effects in that the topics were chosen from the current events to attract students to participate actively in the discussion. However, there were some cases that the chosen subjects were really difficult for the adolescents to understand. Second, the programs for participating students satisfied the demand of the students who wanted more specific and interesting education. Third, the programs for training sexuality education teachers focused more on the knowledge based on the adults than on the knowledge that the adolescents demanded.
4) Some ways to promote the organizations' sexuality education programs
This part dealt with the directions of those programs by focusing on institutional and programmatic aspects
(1) The institutional aspect
First, the supporting systems for the organizations' sexuality education need to be established. The financial support for the development of program, professional staffs, teachers, purchasing books and research should be specifically made. Second, The sexuality education as social education needs to be understood. Unlike the previous research concept focusing on lecturing and prevention, the sexuality education as social education emphasizes participation and after-service management. Third, there should be specialization on the basis of the organizational characteristics. It means that the health centers concentrate on medical side, while civilian organizations focus on education of people. Fourth, there should be network throughout the country to connect various social organizations for sexuality health.
(2) The programmatic aspect
First, the issue areas of sexuality health need to have substantial contents. The issues of 'venereal diseases and AIDS', 'drugs', 'relations and communication skills' should be supplemented. Second, the programs adequate to people in target should be developed. Ages, characteristics and regions should be considered in these programs.
Third, The programs should be specialized in each organization. The sexuality education will succeed if one organization focuses on teaching, another one emphasizes student participating, etc. Fourth, the programs for participating students need to be continuously sustained and should not be stopped as one-time event, while the programs for training sexuality education teachers focus not on informing knowledge of it but on practical use of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.