초록
▼
Ⅳ. 연구결과
○ 전국 보건소의 모자보건사업 수행조직은 모자보건 담당조직(가족보건, 방문보건, 지역보건, 시민보건 등)이 64.9%, 건강증진 담당조직(건강증진, 건강관리 등)에서 이루어지는 경우가 35.1%로 나타남
...
Ⅳ. 연구결과
○ 전국 보건소의 모자보건사업 수행조직은 모자보건 담당조직(가족보건, 방문보건, 지역보건, 시민보건 등)이 64.9%, 건강증진 담당조직(건강증진, 건강관리 등)에서 이루어지는 경우가 35.1%로 나타남
○ 23개 모자보건 선도보건소의 모자보건 및 건강증진 사업 수행조직 분석결과, 3종의 유형으로 분류됨(유형Ⅰ: 모자보건사업 담당 중심의 모자보건 및 건강증진 서비스 제공, 유형Ⅱ: 건강증진사업 담당 중심의 모자보건 및 건강증진 서비스 제공, 유형Ⅲ: 각 사업담당이 모자보건 또는 건강 증진 서비스 각각 제공).
○ 모자보건 선도보건소 사업담당자의 모자보건 사업조직 평가결과, [유형 Ⅱ]가 다른 유형보다 조직 효과성 측면에서 높게 평가됨(p=0.005*). 전문성 평가항목인 ‘전문성 활용의 적절성’이 유의하였고(p=0.002*), 자율성 평가항목 중 ‘업무와 관련된 의견반영’이 유의하게 나타남(p=0,011*).
○ 모자보건 및 건강증진 서비스 이용자를 통한 보건소 조직 평가결과, 서비스 이용에 대해 ‘긍정(또는 만족)’으로 응답한 비율이 평가항목 전체 평균은 81.1%로 나타남. 이 중 [유형Ⅱ]의 보건소가 88.5%로 가장 높았고, [유형Ⅰ] (87.1%), [유형Ⅲ](67.7%)의 순으로 나타남.
○ 보건소 모자보건 및 건강증진 서비스의 효율성 제고를 위한 추진모형 개발은 생애에 걸쳐 한 단계 건강문제가 해결되지 못할 경우 다음 단계의 건강문제에 영향을 미치게 된다는 관점에서, 생애주기에 필요한 서비스를 포괄적으로 제공하고자 하며, one-stop services의 추진체계로 이용자 만족도 및 호응도를 제고하고자 하였음.
- 모자보건 및 건강증진 사업담당 조직에서는 생애주기에 따라 3개 팀으로 구분하여 ‘모성‧영유아 건강팀(모자건강팀)’, ‘학동기아동 및 청소년 건강팀’, ‘장년기 여성(노인 포함) 건강팀’으로 전환함.
- 효율적 사업운영을 위해서는 각 생애주기별 중점 건강문제 중심 프로그램의 운영, 사업인력의 자질 향상을 위한 공식적인 교육제공 시스템으로의 개선, 지역사회 자원과의 연계를 위한 공식적인 기전 마련, 모자보건법 개정 및 이에 필요한 인프라 구축이 필요함.
Abstract
▼
The government, in cooperation with the Korea Institute for Health and Social Affairs, implemented a pilot research project on str...
The government, in cooperation with the Korea Institute for Health and Social Affairs, implemented a pilot research project on strengthening of public health centers through reforms of MCH programs and development of an evaluation system. MCH programs were developed as part of a lifetime health monitoring program to promote health and prevent diseases. The project was conducted from 1999 to 2001 at 23 public health centers designated as "Advanced MCH Health Centers". The programs were classified into 16 sub-programs which were focused on education on health education on women's smoking, drinking and nutrition and on school children's anemia, obesity and sex education for school-age children based on lifetime health problems. The purposes of this study are to; identify the management system of maternal and child health(MCH) programs at public health centers; evaluate the effectiveness of organizations engaged in MCH programs; and develop a model for the management of HP programs linked to MCH programs. This study analyzes the data on the present conditions and evaluates the organizational effectiveness of MCH workers at public health centers nationwide. The organizational effectiveness of MCH unit is assessed by both MCH workers and clients who have received MCH services at the three health centers selected from the Advanced MCH Health Centers. Finally, this study seeks to obtain consensus among experts in the field of MCH. The results are as follows. Among the public health centers, 64.9% has a MCH unit for their MCH programs. For the remaining 35.1%, MCH programs are undertaken by HP units. The executive organizational systems for MCH programs are classified into three types: Type Ⅰ (provides MCH and HP services by MCH unit); Type Ⅱ (provides MCH and HP Services by HP unit); and Type Ⅲ (provides MCH Services by MCH unit and HP services by HP unit) at Advanced MCH Health Centers. The evaluation of the organizational effectiveness of MCH units shows that Type Ⅱ is the most effective in terms of teamwork, autonomy, service quality, and resource utilization. According to clients' evaluation of organizational system in the field of MCH, Type Ⅱ is also the most effective. This study suggests that the executive organization for the MCH and HP services for women and children should be established in accordance with lifetime health programs in order to efficiently utilize the limited MCH and HP resources at public health centers. Also, this study suggests that efficient HP programs should be implemented in connection with MCH, which has to develop as part of a lifetime health program to promote and protect health and prevent diseases.