보고서 정보
주관연구기관 |
인구보건복지협회 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-04 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
등록번호 |
TRKO201500006985 |
DB 구축일자 |
2015-06-13
|
키워드 |
유아・초・중・고교 성교육.성교육 실태조사(학생.교사).학교성교육.성교육매뉴얼.Sexuality Education at Nurseries and Schools.Sexuality Education Manual.
|
초록
▼
Ⅳ. 연구결과
실태조사는 전국단위(광역시급, 일반도시급, 군급 6개 도시 대상)로 진행되었으며, 설문조사와 심층면접으로 구성되었다. 설문조사는 초․중․고교에 재학 중인 학생 3,323명, 보육교사 및 초․중․고교 보건교사 1,765명이 응답하였으며, 심층면접에는 교사, 학생, 학부모 총 39명이 참여하였다. 설문조사 및 심층면접의 조사내용은 성교육의 직접적 당사자인 교사, 학생, 학부모의 성지식, 성태도, 성행동, 성교육 현황 및 요구도에 대한 종합적인 내용을 담았으며, 해당 응답내용은 성교육매뉴얼을 개발하는 과정에서, 내용,
Ⅳ. 연구결과
실태조사는 전국단위(광역시급, 일반도시급, 군급 6개 도시 대상)로 진행되었으며, 설문조사와 심층면접으로 구성되었다. 설문조사는 초․중․고교에 재학 중인 학생 3,323명, 보육교사 및 초․중․고교 보건교사 1,765명이 응답하였으며, 심층면접에는 교사, 학생, 학부모 총 39명이 참여하였다. 설문조사 및 심층면접의 조사내용은 성교육의 직접적 당사자인 교사, 학생, 학부모의 성지식, 성태도, 성행동, 성교육 현황 및 요구도에 대한 종합적인 내용을 담았으며, 해당 응답내용은 성교육매뉴얼을 개발하는 과정에서, 내용, 방법, 수준 등을 설정하는 데 중요한 기초자료로 사용되었다.
유아․초․중․고교 성교육매뉴얼 개발 결과, 유아 성교육매뉴얼은 4장의 단원, 13개의 내용, 29개의 하위내용으로 구성되었다. 제1장 인간발달은 나의 몸, 발달적 변화로 구성되는데 나의 몸에 포함되는 하위내용으로는 나의 몸 이해, 소중한 나의 몸이 있다. 발달적 변화에는 발달의 과정 이해, 발달의 의미 이해가 포함된다. 제2장 성과 안전은 성폭력, 성 관련행동, 음란물로 구성된다. 성폭력은 기분・느낌의 인식과 표현, 위험한 사람의 이해, 유괴 예방과 대처, 성폭력 예방과 대처로 이루어지며, 성 관련 행동은 언어적 성행동, 신체적 성행동의 하위내용을 담는다. 음란물에는 음란물 인식, 음란물 대처가 포함된다. 제3장 관계와 성역할에는 성인식, 성역할과 양성평등, 존중, 또래관계, 가족관계가 다루어진다.
성인식은 성의 이해, 성정체감을, 성역할과 양성평등은 성역할과 양성평 등을 하위내용으로 가진다. 존중에서는 다양성, 존중, 권리와 의무를 다루며, 또래관계・가족관계에서는 우정과 사랑, 긍정적인 또래관계, 긍정적인 가족관계를 다룬다. 마지막으로 제4장 생명존중은 난자와 정자, 임신, 생명탄생, 소중한 생명의 내용으로 구성된다. 난자와 정자는 난자와 정자,수정, 임신은 인심, 임신기간과 자궁, 태아의 성장발달, 생명탄생은 출산, 생명탄생의 기쁨, 소중한 생명은 신생아 이해, 생명에 대한 책임 등의 하위내용으로 구성된다.
초․중․고교 성교육매뉴얼은 보건교과서 내 관련 주제와 연계하여 내용을 보완, 심화하는 차원에서 개발되었다. 초등학생을 위한 성교육매뉴얼은 총 8개 단원으로 구성되었으며, 그 내용으로는 성은 인생이야, 우리 인생의 이벤트는 사춘기, 우리의 몸은 다양해서 아름다워, 음란물에는 잘못된 지식이 담겨 있어요, 성은 사고 파는 게 아니야, 우리 반은 여자와 남자가 친하게 지내요, 일일 기자가 되어 부모님을 인터뷰해요, 지혜로운 사람은 다른 사람에게 도움을 청할 줄 알아요 등이 포함된다. 중학생을 위한 성교육매뉴얼 역시 8개 단원으로 구성되었으며, 우리는 모두 성적 존재이다, 바른 언어로 성을 이야기하면 더 행복해진다, 짧은 광고 한 편도 주체적으로 읽어낸다, ‘야동’에는 있는 것과 없는 것이 있다, 세련된 남자는 충동을 관리하는 자기만의 방법이 있다, 나를 지키기 위해서 ‘거친’ 방법도 불사한다, 나는 행복한 이성교제의 디자이너, 나는 이렇게 좋은 환경에서 아기를 낳고 싶다 등의 단원이 포함된다.
고등학생을 위한 성교육매뉴얼은 총 9개 단원으로 구성되며, 섹스가 아니라 섹슈얼리티이다, ‘남자의 자격’은 그의 행동으로부터 나온다, 행복한 만남의 비결은 상호존중이다, 나는 이성친구에게 피임 Policy를 제안한다, 나는 ‘부정적 또래압력’을 이긴다, 나는 저급한 상업광고에 휘둘리지 않는다, 음란물 나의 미래를 좀먹는다, 성을 사고 파는 일은 범죄이다, 나는 느끼고 생각하고 표현한다 그리고 실천한다 등이 포함된다.
Abstract
▼
Recently, frequent sex crimes against children and teenagers frightened the whole country and questions were widely raised about the effectiveness of current school-based sexuality education and about whether the children at nurseries receive appropriate sexuality education.
In this social contex
Recently, frequent sex crimes against children and teenagers frightened the whole country and questions were widely raised about the effectiveness of current school-based sexuality education and about whether the children at nurseries receive appropriate sexuality education.
In this social context, this project aims to conduct a survey concerning the general condition and effectiveness of sexuality education at nurseries and schools, from elementary to high school. Moreover, it intends to develop a series of sexuality education manual for teachers and counselors in charge of sexuality education at schools and nurseries.
While general surveys on sexuality education at schools have not been rare, the scope of those surveys is not as comprehensive as this project and the result hasn't always led to designing advanced sexuality education materials as this project does.
Moreover, this project is different from other surveys therin nurseries are also being surveyed. This is mainly because nursery is the first public place where young children start to experience and learn socialization; secondly, recent sex crimes show that children as young as five or six can also be a victim of various sexual abuse. Nurseries and young children have not been seriously considered in terms of sexuality education before.
To understand how sexuality education at schools generally runs and how effective it is from the viewpoint of those concerned, researchers of this project conducted surveys and in-depth interviews targeting over 5,000 students (except children at nurseries), teachers and parents across the country. The scope experience of sexuality education at schools and related facilities, and the demands for better education, which were asked in reference to developing a new series of sexuality education manuals.
Six principles for developing new manuals have been drawn through analyzing the survey results:
1. Comprehensive: to widen the scope and content of school-based sexuality education from “sex” (which means the sexual intercourse or division of male and female) to “sexuality” (which recognizes human as “sexual beings” and the significance of sexuality along the lifetime);
2. Supplementary: to support the current school-based sexuality education system with more effective educational materials and training programs so that it can work better;
3. Needs-based: to find out which sexuality issues are the most important and/or difficult among teachers and students thus set them as the topics of the new manual;
4. Available on-the-spot: to make the handiest manual and in an concise form with substantial tips and know-how;
5. Bridging communication: to help build a trustful relationship between students and teachers by promoting students' discussion and participation in class;
6. Promoting safe sex substantially: to help students understand the significant benefits of safe sex and put it into practice in their daily lives
Based on these six principles, four sexuality education manuals for four levels (from nurseries to high schools) were drafted, revised and finalized for the teachers. These four manuals share the ultimate principle for a comprehensive and substantial sexuality education with interconnected content.
This final report contains the detailed survey results of school-based sexuality education at nurseries and schools and the four newly-developed manuals. The Ministry of Health is preparing for the publishing and distribution of manuals with visual materials such as video clips and PPT files to nurseries and schools nationwide. A one-day training program based on these manuals is also to be implemented for teachers who are eager to improve their teaching strategies in their sexuality education classes. This project and its following program will make the school-based sexuality education more effective and will contribute to build a sexually healthier society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.