보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
임채성
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2003-11 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201500018004 |
DB 구축일자 |
2015-08-29
|
초록
▼
3. 결론 및 정책적 시사점
이상 유럽 강소국 3국 국가혁신시스템의 특징을 살펴보았다. 강소국 국가혁신시스템의 특징은 국내 연구개발 인력의 제한성을 극복하기 위해 국내 연구개발 주체의 연구개발 과정 및 평가에 있어 국제적인 연계를 활성화할 필요성이 있음을 보여준다. 이는 자국 연구개발 주체의 연구수준이 세계적인 수준에 이르렀을 때, 보다 활발히 이루어질 수 있는 것으로 외국의 기술인력을 적극적으로 활용할 수 있기 위해서는 국내 연구인력의 연구개발 능력을 세계적인 수준으로 향상시킬 필요성이 있음을 시사해준다. 둘째는 자국의 시장
3. 결론 및 정책적 시사점
이상 유럽 강소국 3국 국가혁신시스템의 특징을 살펴보았다. 강소국 국가혁신시스템의 특징은 국내 연구개발 인력의 제한성을 극복하기 위해 국내 연구개발 주체의 연구개발 과정 및 평가에 있어 국제적인 연계를 활성화할 필요성이 있음을 보여준다. 이는 자국 연구개발 주체의 연구수준이 세계적인 수준에 이르렀을 때, 보다 활발히 이루어질 수 있는 것으로 외국의 기술인력을 적극적으로 활용할 수 있기 위해서는 국내 연구인력의 연구개발 능력을 세계적인 수준으로 향상시킬 필요성이 있음을 시사해준다. 둘째는 자국의 시장, 지식, 자원의 한계를 극복하는 주체로 자국 출신다국적기업 및 외국인 지배 기업의 역할이 중요한 바 이들의 활발한 혁신활동이 이루어질 수 있도록 하는 환경 조성과 정책이 필요하다. 셋째로 자국내 혁신 주체의 연계를 활성화하기 위한 산·학·연 연계 및 클러스터 정책의 적극 추진이 필요하다. 특히 이들 산·학·연 연계 및 클러스터 정책은 국제적 연계가 적극적으로 이루어지는 상태에서 추진할 필요가 있다. 국제적 연계가 매개되지 않을 때 국내의 연계는 잠금 효과를 가져올 수 있다. 넷째로 국가 전체적인 차원에서의 국가혁신시스템 효율성을 향상시키기 위한 정책이 필요하다. 강소국들의 경우 1990년댜 들어 혁신활동의 주체를 기업으로 보고 이들을 중심으로 하는 혁신시스템의 조성을 촉진하는 촉진자로서의 정부의 역할을 중시하는 방향으로 이동하고 있다. 우리나라의 경우도 이러한 새로운 흐름을 적극 수용하여 국가 과학기술정책이 기업활동의 실질적인 혁신성과로 나타날 수 있게 혁신시스템을 조상하는 촉진자로서의 정부의 역할을 정립할 필요가 있다. 이를 위해서는 국가혁신시스템 차원에서의 효율성을 평가하고 개선하는 강소국의 정책관행을 학습하고 우리나라 정책에 반영할 필요성이 있는 것으로 보인다. 또한 강소국의 정책 담당자들은 정책을 탐색하는데 국제적인 연계를 통해 외국에서 축적된 정책 경험을 적극적으로 학습하고 반영하는 노력들을 시행하고 있는바, 우리나라도 국제적 연계를 보다 적극적으로 활용할 필요가 있다. 특히 외국에서 풍부한 정책 경험을 갖고 있는 전문가들을 정책의 입안 및 평가 과정에서 적극 활용할 필요성이 있는 것으로 보인다.
이상은 강소국에 대한 개괄적인 정보를 바탕으로 특징을 분석하고 이에 따른 시사점을 정리한 것이다. 이상의 시사점에 대한 보다 정확하고 상세한 사항을 점검하기 위해서는 보다 깊은 심층 연구가 필요할 것으로 보인다.
Abstract
▼
Korea was under pressure to react to the change of global environment after the financial crisis in 1997. This study, as an exploratory study of the three small advanced European countries (Netherland, Sweden and Finland), tried to capture the characteristics of national systems of innovation. By ma
Korea was under pressure to react to the change of global environment after the financial crisis in 1997. This study, as an exploratory study of the three small advanced European countries (Netherland, Sweden and Finland), tried to capture the characteristics of national systems of innovation. By mainly relying on research report and qualitative data, this study draws out the characteristics of the national systems of innovation in following aspects: historical background, actors relevant to R&D processes, institutions and policies, industrial structure and changes, impact of globalisation and performance of national systems of innovation. The main research question of this study is "what are the characteristics of the NSI which make these countries overcome the lack of market, resources and knowledge in innovation process?" The findings from this study are the following.
First, R&D investment is concentrated in the specific industry and technologies. This is interpreted to be the result of the small size of the economy. Because the population of labour is small and the number of multinationals located in these countries small in numbers are small, number of the specialized field of industries and technologies cannot help being less than that of larger economies. The investment in specialised field is not mainly driven by investment by central government. Second, the linkages bet ween industry-Public research institutes are well developed by policies to stimulated linkages and duster policies, Third, the level of knowledge base of these countries are high and the high level provides the basis of nurturing excellent researchers and collaborative R&D with those of other advanced countries, Fourth the NSI is closed lied to the most globalising driver industry: ICT sector. The R&D investment on ICT technology is strong and concentration into the ICT sector in industrial structure is high in the three countries except for the Netherlands, However, the Netherlands occupy the world leading position in the utilization of ICT technology, Five, the international linkage in order to overcome the lack of market, knowledge and resource of the NSI is well developed The EU, which provides the unified market, provides an expanded market to to the RC countries. The multinational finns are the main actors which can overcome the barriers of the small market, small pool of knowledge and resources. The international collaboration in R&D process and evaluations are well developed. Six, the policies for facilitating international R&D and learning S&T Policies of foreign countries are well developed. Seven, the national systems of innovation approach in S&T technology is well accepted in S&T policies of the three countries.
This study's result provides policy implications in following aspects. It is necessary to facilitate the international linkage in R&D process and evaluation in order to overcome the lack of knowledge, human resources. This can be more active when the level of R&D activities of domestic researchers are excellent. Therefore it is important to make the level of domestic researchers reach world class research. Second. the main actors which can overcome the lack of market, knowledge and resource are domestic origin multinational firms and foreign controlled finns. So it is important to make national systems of innovations favourable to domestic multinational finns and foreign controlled firms. Third the policies for reinforcing the linkages among public research institutes-industries, including cluster policies are important to utilize available domestic resources.
These linkages should be, made with a dose tie With interactional linkages. Otherwise. domestic linkages can end up With 'lock-in' effects. Fourth, the policies for improving the efficiency of national innovation system are required. The three nations have a tradition of evaluating the efficiency of R&D support system or innovation system. These evaluation could provide a basis for improving the efficiency of national innovation systems. Fifth, to overcome the lack of knowledge pool in S&T policies, it is important to facilitate cross country policy learning. Especially facilitating cross country policy learning through inviting foreign country policy makers in evaluating the effects of policies and sharing policy experiences through the international collaborative programme on the best practices of each countries.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서문 ... 2
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- 요약 ... 9
- 제 1 장 서론 ... 16
- 제 1 절 연구 목적과 필요성 ... 16
- 제 2 절 분석 방법 ... 19
- 제 2 장 강소국 국가혁신시스템 연구 배경 ... 20
- 제 1 절 국가혁신시스템 논의 배경 ... 20
- 제 2 절 강소국 국가혁신시스템과 세계화 ... 22
- 제 3 절 강소국 국가혁신시스템 연구 의의 ... 24
- 제 3 장 연구의 틀 ... 26
- 제 1 절 주요 개념 ... 26
- 제 2 절 강소국 국가혁신시스템 특징 분석의 틀 ... 29
- 제 4 장 핀란드 국가혁신시스템 ... 32
- 제 1 절 역사적 배경 ... 32
- 제 2 절 주요 기관 ... 35
- 제 3 절 주요 제도와 정책 변화 ... 49
- 제 4 절 산업구조 및 전문화 ... 51
- 제 5 절 세계화 영향 ... 53
- 제 6 절 국가혁신시스템의 성과 ... 57
- 제 5 장 스웨덴 국가혁신시스템 ... 61
- 제 1 절 역사적 배경 ... 61
- 제 2 절 주요 기관 ... 63
- 제 3 절 주요 제도와 정책변화 ... 70
- 제 4 절 산업구조 및 전문화 ... 74
- 제 5 절 세계화 영향 ... 75
- 제 6 절 국가혁신시스템의 성과 ... 77
- 제 6 장 네덜란드 국가혁신시스템 ... 80
- 제 1 절 역사적 배경 ... 80
- 제 2 절 주요 기관 ... 82
- 제 3 절 주요 제도 및 정책 변화 ... 87
- 제 4 절 산업구조 및 전문화 ... 90
- 제 5 절 세계화 영향 ... 93
- 제 6 절 국가혁신시스템의 성과 ... 94
- 제 7 장 강소국 국가혁신시스템의 특징 ... 99
- 제 1 절 전략적 분야에의 집중 연구개발 투자 ... 99
- 제 2 절 국내 유기적 연계 ... 104
- 제 3 절 지식기반 ... 107
- 제 4 절 신기술 기획 활용 ... 108
- 제 5 절 국제적인 연계 ... 111
- 제 6 절 정책 ... 116
- 제 8 장 결론 ... 122
- 제 1 절 특징 및 시사점 ... 122
- 제 2 절 연구과제 ... 124
- 참고문헌 ... 127
- 부록 1 핀란드 국가혁신시스템의 특징 ... 137
- 부록 2 스웨덴 국가혁신시스템의 특징 ... 138
- 부록 3 네덜란드 국가혁신시스템의 특징 ... 139
- 부록 4 Korea’s National System of Innovation– An Overview ... 140
- SUMMARY ... 167
- Table of Contents ... 170
- 끝페이지 ... 170
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.