보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
홍성범
|
참여연구자 |
정성철
,
임덕순
,
김기국
,
이춘근
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2002-01 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
등록번호 |
TRKO201500018024 |
DB 구축일자 |
2015-08-29
|
초록
▼
1. 서 론
○ 국민의 정부 등장 이후 꾸준한 햇볕 정책 및 정경 분리 원칙에 따라 남북한 화해 분위기가 조성되었으며, 특히 남북간 정상의 만남은 기존의 남북한 관계를 혁신적으로 변화시켰음. 그러나 국내외적으로 새로운 협력환경이 조성되고 있으며, 특히 미국 부시행정부의 대북 강경정책으로 인해 모든 분야에서 남북협력관계가 경색되고 있는 상황임. 새로운 협력 환경 하에서 그동안 추진하였던 많은 계획들과 프로그램을 현실적으로 재검검하고 그런 노력을 더욱 배가 하여야 할 시점이라고 할 수 있음. 특히 장기적인 관점에서 준비할 필요가
1. 서 론
○ 국민의 정부 등장 이후 꾸준한 햇볕 정책 및 정경 분리 원칙에 따라 남북한 화해 분위기가 조성되었으며, 특히 남북간 정상의 만남은 기존의 남북한 관계를 혁신적으로 변화시켰음. 그러나 국내외적으로 새로운 협력환경이 조성되고 있으며, 특히 미국 부시행정부의 대북 강경정책으로 인해 모든 분야에서 남북협력관계가 경색되고 있는 상황임. 새로운 협력 환경 하에서 그동안 추진하였던 많은 계획들과 프로그램을 현실적으로 재검검하고 그런 노력을 더욱 배가 하여야 할 시점이라고 할 수 있음. 특히 장기적인 관점에서 준비할 필요가 있음.
○ 남북한 과학기술 협력을 통하여 전반적으로 과학기술이 뒤떨어져 있는 북한의 과학기술 잠재력을 보존하고 경제 발전을 돕는 것은 매우 시급하고 중요한 일임. 특히 과학기술공동체 구성은 남북협력에 있어서 매우 중요한 의미를 지님. 남북경제공동체 형성의 각 분야인 제조업, 농림수산업, 통신, 교통, 에너지·지하자원 등 각 분야는 과학기술적 요소가 기본 바탕을 이루고 있기 때문임. 또한 지식기반사회의 도래에 따라 국가의 경쟁력은 과학기술 경쟁력이 좌우하는 시대가 되었으며 남북경제공동체 구축 → 심화 → 완성단계라는 일련의 과정에서 궁극적으로 지식산업의 비중이 높아질 것인 바 그 핵심은 과학기술임은 자명한 사실임. 즉 소프트웨어의 발전, 연구개발 지원서비스업의 등장, 정보혁명의 가속화, 서비스업의 과학기술 활용 확대 등 서비스업 부문의 과학기술수요가 크게 증대되고 있는 현실을 감안할 필요가 있음.
○ 남북과학기술협력은 1단계 남북한 과학기술동질성 확보단계, 2단계 과학기술공동체 구성단계, 3단계 한민족 과학기술혁신 구축단계로 추진하는 전략이 필요하며, 각 단계별로 구체적인 실행 프로그램을 도출, 추진해 나가야 함.
Abstract
▼
Since the inauguration of "people' s government," South Korean government has adopted "sunshine policy" and "the principle of separation economy from politics" forming a favorable mood for inter-Korea reconciliation. The historic meeting between the leader of the two Koreas dramatically changed the
Since the inauguration of "people' s government," South Korean government has adopted "sunshine policy" and "the principle of separation economy from politics" forming a favorable mood for inter-Korea reconciliation. The historic meeting between the leader of the two Koreas dramatically changed the existing inter-Korean relations. However, the hard-line stance of the Bush Administration toward the North is rapidly freezing the friendly mood of the inter-Korean cooperation. Under the new cooperation environment, South Korean government has strived to boost cooperation in science and technology by developing and implementing various relevant plans and measures. Now is the time for strengthening these efforts and preparing ourselves for future cooperation from a long-term perspective.
Though S&T cooperation has a lot of potential for mutual benefits as it is the least political area, the performance so far has not been quite satisfactory. Many South Korean research institutes and academic
associations have tried to host academic conferences in China inviting North Korean counterparts, but there has not been much progress due to the low interest on the North Korean side and Chinese policy of "equal distance diplomacy for two Koreas" and "no interference in inter-Korean issues." The lack of progress in inter-Korean S&T cooperation can be attributed to the North who has been constantly passive toward the S&T cooperation agenda raised by the South. However, another important reason for the poor cooperation performance is the lack of strategic agenda. This means that the agenda raised by the South so far has not considered the interest or needs of the North. Areas where North Korea has clear needs seem to have high potential for successful cooperation, for example, agriculture and bio-technology to solve the food shortage, power generation and energy technology to secure stable energy supply, medical science, and some processing technologies where North Korea is having difficulties in meeting quality standards.
It is urgent and, at the same time, very important to preserve S&T potential of the North and help its economic development through inter-Korean S&T cooperation. This is because areas of "Inter-Korean Economic Joint Entity" including manufacturing, agriculture, forestry, and fishery, telecommunication, transportation, energy and mining are all based on the components of science and technology. In addition, in the coming knowledge-based society, a nation' s competitiveness will be determined by its competitiveness in science and technology. It is also evident that in the natural path of formation, development and completion of the "Inter-Korean Economic Joint Entity," the share of the knowledge-based industry will increase, driven by science and technology. We need to consider the ever increasing needs for science and technology in service industry. The evidence of this trend can be found in the development of softwares, the emergence of R&D support service, the accelerating information reform, and expanded use of science and technology in service industry.
To push forward the basic implementation strategies of the "Inter-Korean Economic Joint Entity" composed of strategies of detour, attracting, linkage, diffusion, and dependency, science and technology is an important implementation tool. S&T cooperation and exchanges are not political or ideological, so that they can lead cooperation in other areas. To achieve the ultimate goal of integrating economies of the two Koreas or forming "Inter-Korean Economic Joint Entity," it is essential to build a regional innovation system in the North. This is why inter-Korean S&T cooperation is needed and should be pursued. By forming a balanced regional innovation system between two Koreas, inter-Korean S&T cooperation will bring such positive impacts as improving life quality of the North Koreans and reducing cost of reunification.
To form "Inter-Korean S&T Joint Entity," it is necessary to plan and present specific programs. As was witnessed in the German reunification, two Koreas with different S&T systems and with different technology levels are expected to go through a painful S&T integration process like in other areas as well. It is inevitable for them to bear significant amounts of reunification cost and experience a trial-and-error period. Therefore, specific S&T integration and close exchanges are essential or substantial cooperation and integration in the end .
After the successful inter-Korean summit talk, there has been active preparation for the reunification by different groups of the two countries. But this trend has been stalled due to the internal and external environmental changes. What should not be overlooked, however, is that political and ideological confrontation from the past still exists between the two Koreas acting as barriers to the practical bilateral cooperation based on mutual trust. Given the situation, to overcome the differences of two systems and move toward the integration, a step-by-step implementation strategy should be pursued. During the first phase, two Koreas should create the mood of "reconciliation and cooperation " through constant cooperation in areas where cooperation is realistically possible. The second phase can focus on forming "Inter-Korean Economic Joint Entity" by improving North Korea' s ability to adapt to the market economy and overcoming differences between two economic systems. Finally, the third phase is the stage of "integration " when two Koreas reach integrity as one entity in every part of the society. Following this path, inter-Korean S&T cooperation also requires a step-wise strategy; securing oneness in science and technology between two Koreas for Phase 1, forming "S&T Joint Entity" for Phase 2, and establishing Pan-Ko ean S&T Innovation System for Phase 3. To implement this strategy, specific action programs by phase should be developed and implemented.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 서언 ... 2
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 8
- 요약 ... 9
- 제1부 남북한 과학기술공동체 추진전략 ... 23
- 제1장 서 론 ... 24
- 제1절 연구의 목적 및 필요성 ... 24
- 제2절 연구 내용 및 범위 ... 26
- 제2장 남북한 경제공동체 추진방향 ... 28
- 제1절 개 관 ... 28
- 제2절 남북한 경제교류 현황 인식 ... 31
- 제3절 남북한 경제체제 공존 하에서의 남북경협 ... 42
- 제3장 남북관계와 과학기술공동체 추진방향 ... 63
- 제1절 통일환경과 남북과학기술협력 ... 63
- 제2절 남북한 과학기술협력 현황과 추진방향 ... 68
- 제4장 분야별 과학기술공동체 추진전략 ... 76
- 제1절 에너지분야 추진전략 ... 76
- 제2절 농업생명분야 추진전략 ... 89
- 제3절 통신분야 추진전략 ... 95
- 제4절 소프트웨어분야 추진전략 ... 150
- 제5절 표준분야 추진전략 ... 158
- 제6절 기계분야 추진전략 ... 173
- 제5장 남북한 과학기술공동체 구축 방안 ... 181
- 제1절 남북한 과학기술협력의 목표 ... 181
- 제2절 남북한 과학기술협력의 방향 ... 183
- 제3절 남북한 과학기술협력 추진전략 ... 189
- 제4절 남북한 과학기술협력의 주요 과제 ... 191
- 제2부 "21세기 동북아와 남북한 과학기술교류 활성화 " 북경 워크삽 ... 206
- 제1장 워크샵 추진 개요 ... 207
- 제2장 남북한 과학기술교류와 재일동포의 역할 - 그동안의 경험과 향후 활성화 방안 - ... 210
- 제1절 화학분야에서 북과의 공동연구 사업경험과 우리 화힉공업의 발전을 위하여 ... 210
- 제2절 기존의 남북경제교류 ·과학기술교류의 장벽을 넘어서 ... 223
- 제3장 남북한 과학기술교류와 재중동포의 역할 ... 232
- 제1절 남북의 과학기술협력과 중국 ... 232
- 제2절 남북한 과학기술 교류와 재중 동포의 역할 ... 239
- 제3절 조선 생명공학의 연구 동향과 발전 전망 ... 242
- 제4절 朝鮮에서의 科學技術發展狀況및 南北間科學技術分野에서의 交流協力活性化方案 ... 254
- 제4장 한국-조선-일본-중국을 연계한 남북한 과학기술교류방안 ... 271
- 제1절 한국 ·조선 ·중국 ·일본을 연계한 동북아 과학기술 협력제 구축 ... 271
- 제2절 조선과의 공동연구 경험과 과학기술 교류를 활성화하기 위한 방안 ... 283
- 제5장 워크샵의 내용 및 종합결론 ... 297
- 참고문헌 ... 311
- 부 록 북한방문기 ... 313
- SUMMARY ... 329
- CONTENTS ... 333
- 끝페이지 ... 337
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.