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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국항공우주연구원 Korea Aerospace Research Institute |
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보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2016-01 |
과제시작연도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 Ministry of Science, ICT and Future Planning |
등록번호 | TRKO201600000176 |
과제고유번호 | 1711027970 |
사업명 | 한국항공우주연구원운영경비 |
DB 구축일자 | 2016-04-09 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201600000176 |
Ⅳ. 연구개발결과
고고도 장기체공 전기 동력 무인기 EAV-3 (스팬 19.5 m) 1호기로 총 6 차례 비행시험을 수행하여 국내 무인기 최고기록인 고도 14.1km 성층권 상승성능 비행시험에 성공하였다. 이를 통하여 국내 최초로 국산 T-800급 복합재를 사용하여 예측 중량 (24 kg) 대비 제작중량 (22 kg) 8 %를 경량화한 기체 구조 설계 제작 기술, 국내 최초로 개발한 고도 20 km의 –70℃ 극한환경에서 운용 가능한 고효율 구동모터의 성능 및 고고도용 배터리팩의 안정성과 신뢰성을 검증하였다. 또한, EAV-3
Ⅳ. 연구개발결과
고고도 장기체공 전기 동력 무인기 EAV-3 (스팬 19.5 m) 1호기로 총 6 차례 비행시험을 수행하여 국내 무인기 최고기록인 고도 14.1km 성층권 상승성능 비행시험에 성공하였다. 이를 통하여 국내 최초로 국산 T-800급 복합재를 사용하여 예측 중량 (24 kg) 대비 제작중량 (22 kg) 8 %를 경량화한 기체 구조 설계 제작 기술, 국내 최초로 개발한 고도 20 km의 –70℃ 극한환경에서 운용 가능한 고효율 구동모터의 성능 및 고고도용 배터리팩의 안정성과 신뢰성을 검증하였다. 또한, EAV-3용으로 이중화하여 개발한 저속 고고도 장기체공 비행체 비행제어시스템과 저전력 50km급 통신 시스템을 성층권 상승성능 비행시험을 통하여 검증하였다. 1호기로 수행한 성층권 상승성능 비행시험 결과를 반영하여 EAV-3 2호기를 수정 설계하여 제작하였다. 항공기 중량감소 및 C.G. 전방 이동을 위해 주익을 200 mm 후방으로 이동하여 2호기 중량을 1호기 대비 2.06 % (1.1 kg) 경량화 하였다 (총중량 : 1호기 = 53.5 kg, 2호기 = 52.4 kg). 또한, 태양전지 출력변동에 따른 과전압에 대응하기 위해 배터리팩 내전압을 45 V에서 60 V로 향상하였고 비행체 단열 성능 향상 및 모터 제어기 성능을 개량하였다. 수정 설계 제작한 EAV-3 2호기로 2015년 11월 11일에 성공적으로 초도비행을 수행하였다.
Ⅳ. Research Results
Total 6 flight tests of the EAV-3 no.1 are successfully completed and climbed up to the altitude 14.1 km, which is the national record of UAVs and the first domestic UAV to flight in the stratosphere. Verified core and system technologies of the solar-powered HALE UAV by the s
Ⅳ. Research Results
Total 6 flight tests of the EAV-3 no.1 are successfully completed and climbed up to the altitude 14.1 km, which is the national record of UAVs and the first domestic UAV to flight in the stratosphere. Verified core and system technologies of the solar-powered HALE UAV by the stratosphere flight test of EAV-3 no. 1 are as follows:
1. Structure design and manufacturing technology by using the domestic T-800 composite material that allows 8 % of the weight cut (2 kg) comparing with the initially predicted structure weight (24 kg).
2. Verified the propulsion system’s stability and operational feasibility, the first domestically developed high altitude motor and battery packs that can be operated in the –70℃ of severe environment of the stratosphere.
3. Verified the dual flight control system for the low speed and long endurance aircraft, EAV-3, and low power communication system about the radius of 50 km.
Based on the flight test of the EAV-3 no. 1 the design of the EAV-3 is updated and EAV-3 no. 2 is manufactured. In order to reduce the weight and move the aircraft C.G. forward the main wing of the EAV-3 is moved 200 mm backward. The weight of the EAV-3 no.2 is lighten 2.06 % (1.1 kg) comparing with the EAV-3 no. 1 (Total weight : EAV-3 no. 1 = 53.5 kg, EAV-3 no. 2 = 52.4 kg). Also, dealing with overvoltage from the solar cell’s output voltage’s alteration the voltage withstand capability of the battery packs is increased from 45 V to 60 V. Heat insulation capability and performance of the motor controller are upgraded. A first flight test of the EAV-3 no. 2 is successfully accomplished on 11. 11. 2015.
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
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연구목표(Goal) : | - |
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