보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 |
연구책임자 |
이미정
|
참여연구자 |
정수연
,
장미혜
,
허은영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-09 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
여성가족부 |
사업 관리 기관 |
한국여성정책연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001074 |
과제고유번호 |
1105010600 |
DB 구축일자 |
2016-04-23
|
초록
▼
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
대학내 성희롱・성폭력 사건은 대학 구성원의 인권, 노동권, 학습권을 침해하는 행위이다. 그 예방 및 피해구제와 관련하여 상담기관이 운영되고 제도가 마련되었지만 피해구제에 있어서의 문제점이 언론보도를 통해 드러나고 있다.
이에 본 연구에서는 대학내 성희롱・성폭력 예방 및 피해자보호 강화 방안을 모색하려고 한다. 첫째, 성희롱 예방교육과 관련된 실태와 문제점을 검토하고 개선방안을 제시한다. 둘째, 대학내 성희롱・성폭력 고충상담 창구 운영의 문제점과 관련 종사자의 애로사항을
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성 및 목적
대학내 성희롱・성폭력 사건은 대학 구성원의 인권, 노동권, 학습권을 침해하는 행위이다. 그 예방 및 피해구제와 관련하여 상담기관이 운영되고 제도가 마련되었지만 피해구제에 있어서의 문제점이 언론보도를 통해 드러나고 있다.
이에 본 연구에서는 대학내 성희롱・성폭력 예방 및 피해자보호 강화 방안을 모색하려고 한다. 첫째, 성희롱 예방교육과 관련된 실태와 문제점을 검토하고 개선방안을 제시한다. 둘째, 대학내 성희롱・성폭력 고충상담 창구 운영의 문제점과 관련 종사자의 애로사항을 파악한다. 셋째, 대학내 성희롱・성폭력 피해자 보호 및 구제와 관련된 문제점을 검토한다. 넷째, 이러한 분석을 통하여 고충상담창구 운영 및 피해자 보호 및 권리구제 개선방안을 제시하려고 한다.
2. 연구방법
성희롱 예방교육 현황을 파악하기 위해 여성가족부에서 운영하고 있는 「예방교육통합관리」 시스템에 각 대학들이 보고한 실적 자료를 분석했다. 또한 대학에서 성희롱・성폭력 고충상담 업무를 맡고 있는 전문가 대상으로 자문회의와 서면 자문을 실시했으며 상담기구 담당자를 대상으로 인터뷰를 실시했다.
Abstract
▼
Campus sexual harrassment and sexual violence is an act that violates the individual's human rights and the right to learn. This research examines the problems points in treating damage and settling grievances resulting from campus sexual harrassment and sexual violence, and intends to find ways in
Campus sexual harrassment and sexual violence is an act that violates the individual's human rights and the right to learn. This research examines the problems points in treating damage and settling grievances resulting from campus sexual harrassment and sexual violence, and intends to find ways in which the protection of victims can be strengthened. Because we consider that improving the awareness of people inside the university is an important point in order to prevent sexual harrassment and sexual violence, we intend to examine measures for strengthening prevention education. This research collected and utilized data reported to the Ministry of Gender Equality & Family on sexual harrassment prevention education, and also collected the opinions of people in charge of settling grievances about sexual harassment and sexual violence.
Educational institutions are included in The Framework Act on Gender Equality, Etc., which presents the basis for the prevention of sexual harrassment in universities and arranges an official window for counseling for sexual harrassment and handling grievances. However, the rate at which victims of campus sexual harrassment and sexual violence report incidents is extremely low. That is because they fear that they can be victimized a second time if they point out the problem of a lack of trustworthiness in the process and result. Among campus sexual harrassment and sexual violence incidents, the most frequent type is between students, but the reality is that access to prevention education is difficult.
After an incident report is received at the campus's official window, there are many cases in which the perpetrator and the victim are not separated, even though it is necessary, and there are also cases in which, during the course of handling the incident, the contents of the victimization are made known to others, and the victim is re-victimized. In comparison to the complexity of the incidents of campus sexual harrassment and sexual violence, the expertise of grievance counseling organizations and investigative committees is insufficient. The people in charge at grievance counseling organizations interview all the parties (the victim, the person who reported the incident, and the person who was reported) while also offering counseling to the victim. In this situation, it is hard for the person in charge to maintain a neutral attitude. When we look at the present situation of campus sexual harrassment prevention education, there is a big gap among universities.
Policy recommendations for strengthening campus sexual harrassment and sexual violence prevention education and protecting victims are as follows. First, the Ministry of Education, which handles university education overall, should amend the Higher Education Act and the Framework Act on Education while simultaneously developing detailed projects, and universities' efforts to prevent sexual harrassment should be reflected in evaluations. Second, an inspection and scoring system for violence prevention education that is specialized for universities has to be developed. In addition, the development of a method of violence prevention education that considers the diversity of university community members is needed. Third, the establishment of a nationwide university grievance organization support center that offers consulting about campus grievance counseling organizations is needed, and in order to guarantee the expertise of the people in charge of grievance organizations, it should be an obligation to designate a full-time staff who has this fall under his or her duties. Improving awareness about sexual harrassment and sexual violence among the chief administrators in universities is also an important problem. Fourth, support for victims' medical treatment, legal support, counseling, and psychological healing must also be substantially achieved. Fifth, the expertise and competence of members participating on investigative committees has to be strengthened. Sixth, support has to be strengthened for autonomous activities that aim to implement a culture of gender equality on campus, and campus sexual harrassment and sexual violence has to be prevented.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 20
- 표목차 ... 24
- 그림목차 ... 26
- Ⅰ 서론 ... 28
- 1. 연구 필요성 및 목적 ... 30
- 2. 연구방법 ... 32
- 가. 성희롱 예방교육 실적 자료 분석 ... 32
- 나. 전문가 자문 ... 32
- 다. 고충상담기구 담당자 인터뷰 ... 33
- Ⅱ 대학내 성희롱・성폭력 방지 법제도의 전개 ... 36
- 1. 대학내 성희롱・성폭력 관련 제도 및 법의 변화 ... 38
- 가. 대학내 성희롱・성폭력 방지 제도의 전개 ... 38
- 나. 대학내 성희롱・성폭력 방지 관련 법 ... 40
- 2. 성희롱과 성폭력의 개념 ... 44
- 3. 대학내 성희롱・성폭력 사건 처리 규정과 절차 ... 47
- Ⅲ 대학내 성희롱・성폭력 예방 및 고충처리 관련 문제점 ... 50
- 1. 대학내 성희롱・성폭력 발생 현황 ... 52
- 2. 성희롱에 대한 대처 ... 53
- 3. 성희롱 예방교육 관련 문제점 ... 55
- 4. 성희롱 고충상담 및 피해구제 관련 문제점 ... 56
- 가. 성희롱 피해자 고충상담 현황 ... 56
- 나. 고충상담 사건처리 양상 ... 57
- Ⅳ 성희롱 예방교육 실적 자료 분석 ... 62
- 1. 성희롱 예방교육 실적 자료 ... 64
- 2. 대학내 성희롱 예방교육 실적 자료 비교 ... 65
- 가. 성희롱 예방교육 지침 및 계획 ... 65
- 나. 성희롱 예방교육 실시 및 참여 정도 ... 66
- 다. 성희롱 예방교육 방식 ... 69
- 라. 고충상담 관련 제도 ... 70
- 마. 자체점검 및 홍보 ... 75
- 3. 대학내 성희롱 예방교육의 현황 요약 ... 77
- Ⅴ 대학내 성희롱・성폭력 고충상담 및 피해구제 ... 80
- 1. 사건 접수 및 처리 ... 82
- 가. 신고에 대한 피해자의 두려움 ... 82
- 나. 피해자와의 접촉 및 사건접수 ... 83
- 다. 사건 관련자 비밀보장 ... 84
- 2. 사건처리 관련 주요 ... 86
- 가. 중재의 활용 ... 86
- 나. 중재우선조항 ... 86
- 다. 가해자의 부인 및 2차 가해 ... 87
- 라. 형사사건 처리 중 사건 보류 규정 ... 88
- 3. 사건처리 과정에서 피해자 지원 ... 89
- 가. 피해자 중심주의 ... 89
- 나. 접근 금지 및 공간 분리 ... 91
- 다. 2차 피해 방지 조치 ... 92
- 라. 피해자 상담 및 치유 ... 93
- 4. 고충상담 기구 관련 주요 이슈 ... 94
- 가. 상담자의 전문역량과 성인지력 문제 ... 94
- 나. 상담자의 중립적 위치 ... 95
- 다. 종사자 전문성 지속 ... 96
- 5. 사건조사에서의 주요 이슈 ... 98
- 가. 고충상담기구와 조사위원회의 협력 ... 98
- 나. 조사위원회의 전문성 ... 100
- 다. 경찰과의 협조 및 애로사항 ... 100
- 6. 행위자 책임 확인 및 교육공동체 회복 ... 101
- 가. 가해자의 태도 ... 101
- 나. 교수 직위해제 ... 102
- 다. 교육공동체 회복을 위한 징계 ... 103
- 라. 대학당국 의사결정자들의 성인지력 ... 105
- Ⅵ 정책 제언 ... 108
- 1. 대학교육 주무부처의 책임 강화 ... 110
- 가. 고등교육법 및 교육기본법 개정 ... 110
- 나. 교육기관 성희롱・성폭력 예방 및 피해구제 관련 세부과제 개발 ... 111
- 다. 성희롱 방지노력을 대학평가에 반영 ... 113
- 2. 미국 「수정교육법」제9조 사례 참조 ... 119
- 3. 성희롱 예방교육 관련 개선방안 ... 124
- 가. 대학에 특화된 폭력예방교육 배점표 개발 ... 124
- 나. 대학에 적합한 폭력예방교육 방식 개발 ... 125
- 다. 폭력예방교육 실적 관리 강화 ... 128
- 라. 대학의 예방교육 지원 ... 128
- 4. 고충상담 및 피해구제 관련 개선방안 ... 129
- 가. 고충상담기구 홍보를 통한 접근성 제고 ... 129
- 나. 전국대학 고충기구 지원 센터 설립 ... 130
- 다. 전담 고충상담원 지정 의무화 ... 130
- 라. 성희롱 대응 관련 조직의 효과성 강화 ... 131
- 마. 피해자 의료, 법률, 상담 및 심리치유 지원 내실화 ... 131
- 바. 관련 기관 및 위 원회 전문위원 역 량 확대 및 강화 ... 132
- 사. 대학내 성평등 문화 구현을 위한 자치활동 지원 강화 ... 132
- 참고문헌 ... 134
- Abstract ... 138
- 끝페이지 ... 142
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.