보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
지인배
|
참여연구자 |
황윤재
,
이형우
,
한봉희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-04 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
등록번호 |
TRKO201600001455 |
DB 구축일자 |
2016-05-14
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초록
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연구 결과 및 시사점
수급변화 요인을 고려하여 요인별로 가격에 미친 영향이 어느 정도였는지를 살펴본 결과 한우고기의 경우 방사능 대체수요가 2.8%, HPAI로 인한 대체수요가 2.9%, 돼지고기 가격상승에 따른 대체효과가 3.6%, 기타(할인행사, 정육점형 식당 활성화 등) 수요 증가요인이 4.0%의 가격 상승효과가 있는 것으로 나타났다. 돼지고기의 경우 방사능 대체수요가 8.4%, HPAI로 인한 대체수요는 8.9%, 기타(캠핑문화 확산, 저지방부위 선호, 가공육 수요) 수요 증가 요인이 8.5%의 돼지고기 도매가격 상승효
연구 결과 및 시사점
수급변화 요인을 고려하여 요인별로 가격에 미친 영향이 어느 정도였는지를 살펴본 결과 한우고기의 경우 방사능 대체수요가 2.8%, HPAI로 인한 대체수요가 2.9%, 돼지고기 가격상승에 따른 대체효과가 3.6%, 기타(할인행사, 정육점형 식당 활성화 등) 수요 증가요인이 4.0%의 가격 상승효과가 있는 것으로 나타났다. 돼지고기의 경우 방사능 대체수요가 8.4%, HPAI로 인한 대체수요는 8.9%, 기타(캠핑문화 확산, 저지방부위 선호, 가공육 수요) 수요 증가 요인이 8.5%의 돼지고기 도매가격 상승효과가 있는 것으로 나타났다.
한우와 돼지고기 수요변화 요인에 대해 수요함수와 역수요함수(가격 신축성 함수)를 이용한 계량분석을 실시하였다. 한우의 경우 축산물 판매장이 한우고기 수요 증가에 기여한 것으로 보이며, 돼지의 경우 캠핑문화 확산, 방사능 오염수 유출, HPAI 발생 등이 돼지고기 수요 증가에 영향을 미친 것으로 추정되었다. 한우 수요함수에서는 명절 수요 증가와 가격 상승에 대한 결과를 실증적으로 확인할 수 있었으며, 구제역과 돼지소모성질병(PED) 등과 같은 가축질병 발생이 가격에 직접적인 영향을 미친 것을 확인하였다.
쇠고기와 돼지고기를 중심으로 한 육류 소비 실태와 소비자 의사결정에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 소비자 설문조사를 실시하였다. 소비자들은 HPAI보다 방사능에 대한 위험을 더 우려하는 것으로 조사되었으며, 그 우려에 대한 지속성도 장기적일 것이라고 응답하였다. HPAI의 경우 쇠고기와 돼지고기에 비해 닭고기와 오리고기 소비에 보다 큰 영향을 미친 것으로 조사되었다. 육류 수요변화 요인인 캠핑, 정육점형 식당, 마트 육류 할인행사, 육가공품 구매 등이 육류 소비 행태에 미친 영향을 조사한 결과 마트 육류 할인 행사가 육류소비에 가장 큰 영향을 미친 것으로 나타났으며, 육가공품 구매, 캠핑, 정육점형 식당 순으로 나타났다.
위와 같은 연구 결과를 바탕으로 시사점을 도출하면 다음과 같다. 최근 육류 소비가 지속적으로 증가하면서 수요 부분이 육류가격에 미치는 영향이 점차 증가하고 있다. 외식문화와 레저문화의 변화에 따른 육류소비의 변화는 그 영향이 장기적으로 미치기 때문에 향후 식문화의 변화에 선제적으로 대응할 필요가 있다. 따라서 본 연구와 같이 수요변화 요인들에 대해 지속적으로 모니터링하고 분석할 필요가 있다.
수요 변화에 따른 생산·유통단계 주체의 신속한 시장대응이 필요하다. 한우고기와 돼지고기의 공급과잉에 대응한 정부와 생산업계, 유통업계의 대규모 할인행사는 많은 성과를 나타낸 것으로 평가되었다. 할인행사는 소비확대로 이어져 쇠고기와 돼지고기 가격을 상승시키는 효과로 나타났으며, 이는 결국 축산 농가의 소득향상으로 이어졌다. 또한 유통업계는 대량판매를 통한 적정의 마진과 소비자 유인이 있었으며, 소비자는 할인된 가격으로 한우고기와 돼지고기를 구매할 수 있었다. 대규모 할인행사는 육류의 공급과잉이 예상되는 경우 시장 안정화를 위한 효과적인 방법이라 할 수 있다.
축산관측의 경우 공급모형은 상대적으로 잘 구축되어 있으나 수요변화 요인들을 반영할 수 있는 수요모형은 아직 구축되어 있지 못하다. 따라서 수요변화 요인들을 반영할 수 있는 수요모형 구축이 필요하다. 수요모형을 이용한 수요 변화 분석을 통해 축산관측의 정밀도를 높이고, 이러한 정보는 생산자, 유통업자, 소비자 등 시장참여자들의 시장변화에 대응하는 데 활용되어야 한다.
Abstract
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Research Results and Implications
We examined the degree of effect of each factor in supply and demand changes on prices. As for Korean beef, each factor's price increase effect was as follows: replacement demand owing to radioactivity, 2.8%; substitution demand due to HPAI, 2.9%; substitution ef
Research Results and Implications
We examined the degree of effect of each factor in supply and demand changes on prices. As for Korean beef, each factor's price increase effect was as follows: replacement demand owing to radioactivity, 2.8%; substitution demand due to HPAI, 2.9%; substitution effects because of pork price rises, 3.6%; and other factors in demand increases (discount events, the vitalization of meat shop-type restaurants, etc.), 4.0%. In case of pork, each factor's wholesale price rise effect was as follows: replacement demand owing to radioactivity, 8.4%; substitution demand due to HPAI, 8.9%; and other factors in demand increases (expansion of camping culture, preference for low-fat parts, demand for processed meat), 8.5%.
On the factors of changes in demand for Korean beef and pork, we conducted quantitative analysis using demand functions and inverse demand functions (price flexibility functions). Livestock products markets seem to have contributed to growing demand for Korean beef, while camping culture's expansion, radioactive contaminated water leaks, and outbreaks of HPAI are estimated to have influenced a rise in demand for pork. Korean beef demand functions empirically confirmed the result of a growth of holiday demand and price rises, and it was revealed that the occurrence of livestock diseases such as foot-and-mouth disease and PED directly affected prices.
We surveyed consumers to review the factors influencing their decisionmaking and the present state of meat consumption centered on beef and pork. According to the survey, consumers were more concerned about the danger of radioactivity than about that of HPAI, and they replied that the concern would continue for a long time. HPAI had more impact on the consumption of chicken and duck than on that of beef and pork. According to the survey on the effect of factors in demand changes (camping, meat shop-type restaurants, discount stores' meat sales events, the purchase of processed meat products, etc.) on meat consumption behavior, discount stores' sales events had the biggest impact on meat consumption, followed by the purchase of processed meat products, camping, and meat shop-type restaurants.
We derived the following implications based on the above research results. Recently, as meat consumption has continuously grown, demand's influence on meat prices has gradually risen. Because meat consumption changes due to changes in eating-out and leisure culture have long-term effects, future changes in food culture should be prepared for. Thus, like this study, it is needed to steadily monitor and analyze the factors of changes in demand.
The agents at the production and marketing stages should promptly respond to changes in market demand. The large-scale discount events of the government, producers, and distributors coping with an oversupply of Korean beef and pork are evaluated to have achieved many positive results. The events led to consumption expansion, which increased beef and pork prices and livestock farms' income. Also, distributors gained proper margins and enticed consumers through the mass sale, and consumers could purchase Korean beef and pork at reduced prices. When an oversupply of meat is expected, large-scale sales events can be effective in stabilizing the market.
In case of the livestock outlook, a supply model is relatively well established, but it is necessary to create a demand model that can reflect the factors of changes in demand. The livestock outlook's precision should be improved by analyzing demand changes through the demand model, and market participants including producers, distributors, and consumers should be able to respond to market changes utilizing the information.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 요약 ... 5
- ABSTRACT ... 8
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- 제1장 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 선행연구 검토 ... 19
- 3. 연구내용 및 방법 ... 21
- 제2장 한우와 돼지고기 수급 및 가격 동향 ... 23
- 1. 한우 ... 23
- 2. 돼지 ... 31
- 제3장 한우와 돼지고기 수요변화 요인 ... 39
- 1. 수요변화 요인 ... 39
- 2. 수요변화 요인별 가격 영향 분석 ... 53
- 제4장 수요변화 요인 계량분석 ... 59
- 1. 분석 방법 ... 59
- 2. 분석 결과 ... 65
- 3. 요약 및 시사점 ... 72
- 제5장 한우와 돼지고기 소비 행태 조사 ... 75
- 1. 조사 개요 ... 75
- 2. 조사 결과 ... 77
- 3. 요약 및 시사점 ... 92
- 제6장 요약 및 시사점 ... 95
- 1. 요약 ... 95
- 2. 시사점 ... 101
- 부 록 ... 105
- 참고 문헌 ... 115
- 끝페이지 ... 117
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