한국 아동·청소년 패널조사Ⅵ: 데이터분석보고서2 - 청소년의 또래관계가 학교생활적응에 미치는 종단적 영향
Korean Children and Youth Panel Survey Ⅵ: Data Analysis Report 2 - Longitudinal study of youths’ adaptation to school life with their peer relationship
중학생,또래관계,학교생활적응,종단분석,한국아동·청소년패널조사middle school student,peer relationship,adaptation to school life,longitudinal analysis,Korean Children and Youth Panel Survey (KCYPS)
초록 ▼
본 연구의 목적은 청소년의 학교생활적응이 연도별로 어떻게 변화하는지 그 변화 추이를 살펴보고, 초기에 형성한 또래관계가 학교생활적응의 변화와 어떠한 관련이 있는지 살펴보는 것에 목적이 있다. 본 연구의 분석에는 한국아동·청소년...
본 연구의 목적은 청소년의 학교생활적응이 연도별로 어떻게 변화하는지 그 변화 추이를 살펴보고, 초기에 형성한 또래관계가 학교생활적응의 변화와 어떠한 관련이 있는지 살펴보는 것에 목적이 있다. 본 연구의 분석에는 한국아동·청소년패널조사(Korean Children and Youth Panel Survey : KCYPS)의 중1 패널 제1차(2010년)~4차(2013년)년도 조사데이터를 활용하였다. 중1 패널의 2010년 1차년도 조사시 원표본 2,351명, 2차년도(2011년) 조사 성공사례 2,280명, 3차년도(2012년) 조사 성공사례 2,259명, 4차년도(2013년) 조사 성공사례 2,108명이 분석대상이다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 중1에서 고1까지 4년 동안 청소년의 학교생활 중 학습활동, 학교규칙, 교우관계, 교사관계의 종단적 변화 수준에 개인차가 있었으며, 그 수준은 시간이 지남에 따라 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 또래관계 형성 중 청소년의 의사소통 수준은 학습활동, 학교규칙, 교우관계, 교사관계 모두의 초기치 수준과 관계가 있었다. 셋째, 또래관계 형성 중 의사소통 수준이 높을수록 학습활동적응의 초기 수준이 높았고, 또래관계 중 의사소통 수준이 높은 청소년의 경우 학습활동의 적응의 감소하더라도 그 수준이 더디게 진행되었다. 넷째, 또래관계 형성 중 의사소통과 신뢰 수준이 높은 청소년은 교우관계적응 수준이 높았으며, 소외감 수준이 높은 청소년의 경우 교우관계적응 수준이 낮았으며, 개인 간 차이가 있었다. 또한, 의사소통 수준이 높은 청소년의 경우 교우관계적응 정도가 감소하더라도 그 수준이 더디게 진행되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로, 청소년이 학교생활에 적응할 수 있도록 돕는 개인, 가족, 대인관계, 진로교육 체계에 관한 정책제언을 제시하였다.
Abstract ▼
This study aimed to investigate how youths’ adaptation to school life changes over time and how their early-established peer relat...
This study aimed to investigate how youths’ adaptation to school life changes over time and how their early-established peer relationships are associated with the changes in adaptation to school life. For the analysis in this study, the data of the middle school grade 1 panel in the Korean Children and Youth Panel Survey (KCYPS) from Year 1 (2010) through to Year 4 (2013) were used. The subjects included 2,351 youths that are the original sample group of the middle school grade 1 panel in the Year 1 survey in 2010, 2,280 respondents in the Year 2 survey (2011), 2,259 respondents in the Year 3 survey (2012), and 2,108 respondents in the Year 4 survey (2013). Results showed that firstly, there were individual variations in the levels of changes in learning activities, discipline, relationship with friends, and relationship with teachers over the four years of youths’ school life from middle school grade 1 to high school grade 1 and the levels were upward. Secondly, in the level of youths’ communication in the establishment of their peer relationship, there were individual variations in the initial levels of learning activities, discipline, relationship with friends, and relationship with teachers. Thirdly, youths that had high communication levels in the establishment of peer relationship showed higher initial levels of learning activity adaptation, and in youths that had high communication levels, declines in learning activity adaptation were tardy. Fourthly, youths that showed high levels of communication and trust in the establishment of peer relationship had high levels of friendly relationship adaptation, youths that showed high levels of isolation had low levels of friendly relationship adaptation, and there were individual variations. Also, in youths that had high communication levels, declines in friendly relationship adaptation were tardy. Based on these analysis results, this study presented policy recommendations on individual, family, interpersonal and career education systems to help youths adapt themselves to school life.