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과제명 | 지속가능한 철도계획 운영 시스템 통합기반기술 구축 |
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주관연구기관 |
한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
연구책임자 | 문대섭 |
참여연구자 | 유재균, 홍순흠, 이준석, 김수정 |
보고서유형 | 연차보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
과제시작년도 | 2015 |
주관부처 | 미래창조과학부 KA |
사업 관리 기관 |
한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
등록번호 | TRKO201600002112 |
과제고유번호 | 1711032834 |
DB 구축일자 | 2016-05-28 |
키워드 | 철도네트워크 평가,균형발전지표,미연결구간,철도역 입지,북한철도railway network evaluation,balance development index,missing link,railway station location,north-Korean railway,SMARTIS |
◦철도계획의 최종목표는 사회적/경제적 비용 소모가 적으며, 국민들에게 만족/안전도가 높으며 환경 친화적인 철도서비스를 제공하는 것으로서, 철도 인프라 투자는 사회/경제적 타당성 확보 뿐만이 아니라, 열차운영에 따르는 운영기관의 수익창...
◦철도계획의 최종목표는 사회적/경제적 비용 소모가 적으며, 국민들에게 만족/안전도가 높으며 환경 친화적인 철도서비스를 제공하는 것으로서, 철도 인프라 투자는 사회/경제적 타당성 확보 뿐만이 아니라, 열차운영에 따르는 운영기관의 수익창출이 가능하도록 철도건설 및 운영, 열차서비스 공급계획이 수립되어야 함
◦한국철도에서는 1990년대 후반부터 고속철도 기술개발과 함께 다양한 분야의 기술개발 투자가 이루어지고 있으나 투자의 대부분은 고속철도 차량개발 및 직선화/복선화/전철화 등과 같은 인프라 하드웨어 투자에 대한 비중이 높고 철도운영의 효율성 향상을 통한 철도 수송의 품질 향상과 같은 소프트웨어 분야의 기술개발 투자는 미흡한 실정임. 따라서 철도 건설 및 개량에 따른 열차 운영 전략 및 통행수요 변화가 노선계획에 반영되고, 이러한 철도서비스 변화가 다시 통행수요 변화에 영향을 미치는 관계를 재정립할 필요가 있음
◦또한, 철도 네트워크상의 수송애로/장애 구간(bottle-neck)을 가능하면 제거하고, 단절/미연결 구간(missing link)은 최대한 연결함으로써, 철도네트워크 운영효율의 완성도를 향상시키는 것이 필요하며, 이를 위해서는 새롭게 건설/연결된 링크를 통하여 제공되는 철도서비스가 서비스간 상충없이 공급될 수 있는지 검토분석하여야 함. 특히 북한철도의 경우, 단계적인 연구가 반드시 필요함
◦그러나 지금까지 철도네트워크 분석체계의 대부분은 주로 교통수요 분석을 위한 통행배정 분석을 통하여 경제성이 우수한 노선을 중심으로 계획한 것임. 장래 철도 주변환경의 변화에 따라 경제성 외에도 다양한 시나리오에 따른 변화분석을 고려하여야 하며, 이는 국가 균형발전, 삶의 질 향상, 지속가능한 개발/발전 등을 포함할 수 있을 것임
■ Study of rail network analysis and impact assessment
Rail has significant impacts on regional developments. Even though it is...
■ Study of rail network analysis and impact assessment
Rail has significant impacts on regional developments. Even though it is believed that the impacts are not limited on selected areas, economic benefits have been often used to evaluate the impact of railroad projects and yet little is known about the impacts of railroads on other areas.
Since conventional approaches in the evaluation of railroad projects do not take account of other important areas, it is important to develop a new index to evaluate the impact of railroad projects. Also, a new method and database are needed to supplement traditional economic feasibility analysis of railroad projects.
With the above goals in mind, a new evaluation index was proposed in this study to estimate diverse impact from railroad projects to supplement conventional economic feasibility analysis of railroad projects. For this new index, a new database was developed to evaluate quantitative impact on balanced development between regions and leisure and travel from a perspective of improving the quality of life. As for the selection of railroad station, a comprehensive method was developed to maximize impact on balanced development between regions.
The main tasks undertaken in this study were: to develop a new railroad network evaluation method, to apply the proposed method, to update railroad evaluation index to account mpact on balanced development between regions and leisure and travel from a perspective of improving the quality of life, to analyze railroads included in the 2nd and 3rd national railroad network plan, to evaluate missing links to improve the efficiency of railroad operation, to develop a comprehensive method to select railroad station to maximize impact on balanced development between regions.
The outcomes of this research will give a innovative and sustainable way for assessing the transportation infrastructure investment.
■ Strategy for Connection of South-North Korean Railroad Network
○ It is essential to connect the railroads between south and north Korea in order to achieve the “Eurasia Initiatives” and the normalization of economic cooperation of South-North Korea as well as the unification of Korea.
○ In addition, the railroad connection to TCR and TSR may play the important role or the national economy by the recent economic developments of three north-east provinces of China and the Rajin-Hassan.
○ This chapter provides the basic strategy for the development of the rail logistics network for the the normalization of economic cooperation of South-North Korea as well as the unification of Korea.
○ The logistics demand between the south and north Korea was estimated after classifying into the south-north volume, the TCR connection volume to three north-east provinces of China and TSR connection volume for Rajin-Hassan.
○ Four alternative routes for south-north railroad connection were established – a new ring line which detours the Seoul metropolitan area – and the improvement and construction costs were estimated.
- TSR route 1 via Donghae Line
- TSR route 2 via Chungang Line, the new ring line and Gyeongjun Line
- TCR route 1 via Gyeongbu, Pyungtaek, Seohae and Gyeongeui Lines
- TCR route2 via Chungang Line, the new ring line, and Gyeongwon Line
○ According to the result of the AHP analysis, TCR route 1 represents the highest priority and TSR route 1 showed the lowest.
○ The development of the North Korean railroad network after the unification was classified into two phases – the connection of railroad logistics network and balancing the south-north railroad logistics network, and the horizon year for the first phase was assumed to be 2036.
○ The North Korean territory was divided into six areas and a logistics base was designated for each area – Pyeongyan, Wonsan, Sineuiju, Hamheung, Hyesan and Rajin. The amount of internal logistics volume in the north Korean area was assumed to that in 1993 in the south Korea. The modal share for the railroad logistics was assumed to be 30%.
○ It is then necessary to improve the Pyeongra, Gaecheong and Manpo Lines for the connection of north Korean railroad logistics network.
지속가능한 철도계획·운영시스템 통합기반기술 구축
주관연구기관 : 한국철도기술연구원
Korea Railroad Research Institute
책임연구자 :
문대섭
발행년월 : 2015-12
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