보고서 정보
주관연구기관 |
국립농업과학원 National Institute of Agricultural Sciences |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2016-02 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 |
TRKO201600003326 |
과제고유번호 |
1395040939 |
사업명 |
농업기술경영연구 |
DB 구축일자 |
2016-06-25
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600003326 |
초록
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Ⅳ. 연구개발결과
농촌관광마을 6차 산업화의 유형은 농·특산물 체험 중심형, 가공·체험 중심형, 민박·음식·축제 중심형의 3가지 유형으로 분류하였다. 농촌관광마을의 경쟁력 수준을 평가하기 위한 평가지표는 실무자 및 관련 분야 전문가 집단을 대상으로 4차에 걸친 Delphi 조사와 AHP분석을 통해 평가지표 문항에 가중치를 부여하였으며, 최종적으로 매력성, 외부지원, 마을계획 및 운영에 대한 대분류 3개 항목과 자원, 관광인프라, 관광상품, 관광사업, 가공사업, 마을개발 계획, 마을관리 역량, 마을운영 역량 등의 중분류 8개 항
Ⅳ. 연구개발결과
농촌관광마을 6차 산업화의 유형은 농·특산물 체험 중심형, 가공·체험 중심형, 민박·음식·축제 중심형의 3가지 유형으로 분류하였다. 농촌관광마을의 경쟁력 수준을 평가하기 위한 평가지표는 실무자 및 관련 분야 전문가 집단을 대상으로 4차에 걸친 Delphi 조사와 AHP분석을 통해 평가지표 문항에 가중치를 부여하였으며, 최종적으로 매력성, 외부지원, 마을계획 및 운영에 대한 대분류 3개 항목과 자원, 관광인프라, 관광상품, 관광사업, 가공사업, 마을개발 계획, 마을관리 역량, 마을운영 역량 등의 중분류 8개 항목의 27개 문항으로 구성되었다. 경쟁력 평가지표를 활용하여 농촌관광마을에 적용한 결과 6차 산업화 유형별 경쟁력 평가점수의 평균값은 62.39점으로 나타났으며, 유형별로는 가공·체험 중심형의 평균값이 65.65점으로 가장 높았고, 농·특산물 체험 중심형이 59.04점으로 가장 낮게 나타났다. 경쟁전략은 크게 비용우위 경쟁전략과 차별화 경쟁전략으로 구분하였으며 내용분석을 통해 집중화 경쟁전략이 추가로 발견되었다. 비용우위 경쟁전략을 유형별로 살펴보면 농·특산물 체험 중심형과 가공·체험 중심형은 비용절감을 가장 중시하는 반면 민박·식당·축제 중심형은 간접비에 대한 절감노력을 중시하는 것으로 나타났다. 차별화 경쟁전략에서는 모든 유형에서 고객 서비스 개선을 중시하였고, 다음으로 브랜드 이미지 향상에 대한 노력을 중시하는 것으로 나타났다.
농촌관광마을 6차 산업화를 위한 경쟁력 요소 도출 및 지역농업 연계관계의 유형화를 위한 분석 결과 경쟁력 요소인 변화적 리더십과 핵심역량의 수준에 따라 마을사업의 재무적/비재무적 운영성과에 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 실제 연간 총 매출액 및 방문객 수 등에서도 차이가 나타났다. 핵심역량 가운데서는 인적자원관리 요인과 조직관리 요인이 마을사업 운영성과에 통계적으로 유의한 차이를 나타냈으며, 경쟁전략 가운데 차별화 경쟁전략은 재무적/비재무적 사업운영성과에, 비용우위 경쟁전략은 비재무적 사업운영성과에 통계적으로 유의한 영향을 나타냈다. 그리고 농촌관광산업의 경제적 효과를 측정하기 위해서는 농촌관광을 하나의 산업으로 독립시켜 산업연관분석을 실시해야하기 때문에 우선 농촌관광을 하나의 산업으로 독립시켜 위성계정을 설정하였고, 농촌관광산업의 전·후방 연관산업을 추출하였다. 추진위원장과 마을사무장을 대상으로 이루어진 심층면접조사를 통해 마을사업의 성공요인을 도출하였으며, 세부내용은 의사결정 구조의 중요성, 투명성의 중요성, 주민의 자존감 향상의 필요성, 리더의 중요성, 수익분배, 단골고객의 확보, 주민과의 상생 등이다. 농촌관광마을의 6차 산업화를 통해 창출되는 부가가치는 궁극적으로 해당 농촌관광마을의 내부에 귀속되어야만 6차 산업화의 의미가 있다고 할 수 있기때문에 지역농업과의 연계전략 수립을 위해 마을 내 지역자원 투입비율에 대한 조사를 실시하였다. 분석결과 농·특산물 체험 중심형의 경우에는 내부 자원투입비율이 99%였으며, 가공·체험 중심형은 89.1%, 민박·식당·체험 중심형은 92%로 대부분의 자원이 지역 내에서 자체적으로 충당되고 있는 것을 알 수 있었다.
농촌관광마을 6차 산업화를 위한 실천 매뉴얼은 6차 산업화에 대한 이해, 농촌관광마을의 6차산업화를 위한 경쟁전략, 농촌관광산업과 지역농업의 연관관계 및 성공요인, 부록 등 4개의 부분으로 구성되었다.
농촌관광마을 경쟁력 향상을 위하여 농촌 마을축제 및 이벤트 경쟁전략을 도출하였다. 현재 국내에서 개최되는 축제의 수는 약 2,000여개로 추정되며, 이중 농촌마을에서 개최되는 축제는 약 1,000여개로 추정된다. 전국 농촌 마을축제가 개최되는 마을을 대상으로 편의표본추출에 의한 방문객 설문분석 결과를 보면, 경관축제(29.1%), 농산물축제(24.3%), 민속축제(20.9%) 등이 추진되고 있는 것으로 나타났으며, 농촌 마을축제 운영에 있어 가장 어려운 점은 프로그램 개발과 진행(54.3%)이었으며, 다음으로 지역주민이나 외부 방문객들의 참여 저조(30.9%), 축제의 재정부족(10.9%)순으로 나타나고 있다. 최근 5년간 농촌 마을축제의 중단된 사례가 있는가에 대한 질문에 ‘있다’ 고 응답한 비율이 72.6%로 매우 높게 나타났으며, 또한 중단 사유에 대해서는 재정부담, 지역주민 참여부족, 기획 및 추진력 부족 순이이었다. 농촌관광마을축제에 대한 성과 및 홍보에 대해서는‘많은 홍보와 경제적 수익이 발생했다’고 응답한 비율이 20.0%에 그치고 있는 실정이다. 농촌관광마을 축제가 그 성격상 개인이 단독으로 진행하는 것이 아닌 많은 사람들이 참여하고 함께 어울리는 행사임. 이에 체계적인 시스템과 노동력이 필요한 것으로 조직체의 움직임을 요한다.하지만 축제추진위원회 조직 결성 여부를 묻는 응답에서 별도의 조직이 없다고 응답한 비율이 전체 58.7%에 달하고 있으며, 축제추진위원회가 결성된 곳에서는 활동이 잘 안되고 있다고 응답한 비율이 22.1%로 나타나고, 축제추진위원회가 비 결성된 곳에서는 ‘형식적인 운영’이라고 응답한 비율이 78.5%에 달하고 있다. 결과적으로 농촌 마을축제는 아직 초보적인 단계에 위치하고 있으며, 개선되어야 할 사항이 많은 것으로 나타나고 있다. 농촌마을 축제의 특징은 오감 중심의 체험활동이 많으며 지역자원을 관광자원으로 하고 농작물 체험학습이 이루어지며, 또한 지역의 타 기관 및 사업과 연계와 접목을 통해 1차 산업의 낮은 수익구조를 달피하여 2차, 3차 산업의 실현을 통한 6차산업화를 이룰 수 있는 매우 중요한 수단임을 파악할 수 있으며 이러한 것들이 농촌관광마을의 경쟁력을 갖추는 주요한 요인임을 알 수 있다. 농촌 마을축제의 필요성은 ‘매우필요’, ‘필요’하다고 긍정적으로 응답한 비율이 80.4%를 차지하고 있다. 농촌 마을축제의 재방문에 대한 비율도 35.5%로 10명 중 3명 이상이 재방문을 하는 것으로 나타나고 있다. 이러한 연구를 기초로 농촌관광마을축제 운영매뉴얼을 구성하여 제시하였다.
Abstract
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< Rural Tourism Town > Competitiveness has been associated in the tourism literature as a crucial factor for the success of tourist destinations. The purpose of this study is three folders, firstly to develop indicators that measure destination competitiveness of rural tourism townships, secondly, t
< Rural Tourism Town > Competitiveness has been associated in the tourism literature as a crucial factor for the success of tourist destinations. The purpose of this study is three folders, firstly to develop indicators that measure destination competitiveness of rural tourism townships, secondly, to examine specified Standard Industrial Classification of rural tourism using the I-O model analysis to estimate the economic impacts of rural tourism, and thirdly to develop the competitiveness strategies for tourism destinations by conducting in-depth interviews with prove questions in Korea. It was conducted via a Delphi technique and the analytical hierarchy process method. After four rounds of discussions, the panel members reached consensus on a set of 27 indicators with three dimensions which are attractor (resource, infrastructure, and tourism products), assistance (tourism business assistance and value-added processing assistance), and planning and management (planning for development, capacity for management). This set of destination competitiveness indicators can serve as a starting point for devising a set of indicators at the local level in order to be useful rural tourism sector manager and administrators. The selected indicators are measurable, demand driven and practical to show the real performance in rural destination.
Secondly, the demand of rural tourism has been increased to promote farm household income and rural economy. Korean government has supported to promote rural tourism. One of the most difficult tasks in estimating the economic impact of the tourism industry is how the industry should be defined in terms of an economic sector, since tourism is not defined in national Input-Output (I-O) tables or in the Standard Industrial Classification code. Moreover, there is no specified Standard Industrial Classification for rural tourism. Results showed that there were two components considered as inputs. One is the inputs that final demand can move to input of rural tourism in I-O tables. The other is one that the final demand was provided by farm household as intermediate inputs.
Thirdly, thirteen community enterprises’ managers in rural tourism communities were interviewed with a semi-structured interview questionnaire for one or two hours. From the interview data, eight themes in two dimensions were identified as competitiveness strategies of rural community enterprises in rural Korea. Differentiation strategies consist of new product development, service improvement, brand image improvement, advertise and public relation, and concentration. Cost leadership dimension includes cost reduction, increasing benefit, and long-term investment. The findings of this paper implicate the underlying the competitiveness strategies from managers’ perspective.
< Rural Village Festival > Competitiveness of rural tourism village-level assessment and competitive factors and ultimately lead to rural tourism event in the town. The festival was to develop competitive strategies and practical manual to the final goal. In order to achieve the purpose of efficiently objective of the present study it was investigated by the following general.
Competitiveness of rural tourism village-level assessment and competitive factors and ultimately lead to rural tourism event in the town. The festival was to develop competitive strategies and practical manual to the final goal. In order to achieve the purpose of efficiently objective of the present study it was investigated by the following general.
First 1st year In a parallel study was conducted theoretical research and empirical research. Rural tourism villiage events through a performance assessment covering efficiency and effectiveness by previous studies as the basis for deriving the competitive element of the festival concept and method of the preferred performance indicators rural tourism village competitive events festival-level assessment and competitive factors to derive the measures developed. Derived from these literature items were surveyed professional events such as festivals, Sixth industry experts. In addition, we conducted a survey of rural tourism village offers visitors a festive tourists by constructing a questionnaire based on previous research in order to identify such a preference, satisfaction and loyalty survey was conducted the survey.
Second 2nd years a rural tourist village festival events of importance aimed at operators - through a literature review to investigate such an achievement and satisfaction and performance was a theoretical study through these grounds Empirical research was conducted.
On the basis of these research methods it was ultimately eventually lead to a rural tourist village festival Operations Manual
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