국가 실험인프라 구축 및 운영전략 수립연구(국토해양분야) Establishment of build-up and operation strategies of national experimental infrastructure (land and maritime division)원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2012-02
과제시작연도
2010
주관부처
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport
등록번호
TRKO201600003733
과제고유번호
1615001885
사업명
R&D정책인프라사업
DB 구축일자
2016-07-16
키워드
실규모 실증테스트베드.실험인프라.분산공유형 건설연구인프라 구축 사업.산업기술단지.타당성 조사.Full Scale Test-Bed.Experimental Infrastructure.KOCED(Korea Construction Engineering Development Collaboratory).Techno-Park.Feasibility Study.
Ⅳ. 연구개발 결과 가. 국가 실험인프라 구축 및 운영 현황과 문제 (1) 국가 차원 ○ 구축 현황 관련 - 국가 R&D 투자의 지속적 증가 추세에 따라 실험인프라 투자도 증가되고 있음. - 국가과학기술위원회의 주도로 과학기술 인프라를 주요 선진국 수준으로 도약시키기 위한 국가대형연구시설구축지도(NFRM)를 수립하였으나, 국토해양분야는 대부분 누락되어 있는 상황임. ○ 운영현황 관련 - 범부처 연구시설·장비(실험인프라)를 총괄하는 총괄기구(국가연구시설장비진흥센터, NFEC(National Res
Ⅳ. 연구개발 결과 가. 국가 실험인프라 구축 및 운영 현황과 문제 (1) 국가 차원 ○ 구축 현황 관련 - 국가 R&D 투자의 지속적 증가 추세에 따라 실험인프라 투자도 증가되고 있음. - 국가과학기술위원회의 주도로 과학기술 인프라를 주요 선진국 수준으로 도약시키기 위한 국가대형연구시설구축지도(NFRM)를 수립하였으나, 국토해양분야는 대부분 누락되어 있는 상황임. ○ 운영현황 관련 - 범부처 연구시설·장비(실험인프라)를 총괄하는 총괄기구(국가연구시설장비진흥센터, NFEC(National Research Facilities & Equipment Center))의 출범에 따른 운영 관리 및 체계적 지원시스템 구축 추진 중 - 관리체계, 관리표준(가이드라인), 로드맵 수립으로 연구시설ㆍ장비의 공동활용 촉진 및 운영관리 선진화 추진 중 ※ 국가 정책방향에 대응하는 조직 구축 및 국토해양분야 실험인프라 로드맵 수립이 필요함. (2) 부처 차원 ○ 구축현황 관련 - 교육과학기술부가 정부부처 중에서 가장 높은 인프라 투자 지속 : 국토해양부의 투자는 저조함. - 타부처는 기구축 대비, 증가된 투자계획을 수립·시행 중임. ○ 운영현황 관련 - 지식경제부는 연구관리단 설치를 통한 R&D 지원 및 연구시설ㆍ장비 통합관리를 추진 중임. - 국토해양부는 건설연구인프라운영원을 통하여 일부 대학의 건설분야 실험인프라 통합관리에 머무르고 있는 실정임. ※ 국토해양부도 전체 연구시설 및 장비를 통합관리ㆍ지원하기 위해 건설연구 인프라운영원의 확대 개편 또는 별도 조직의 설립이 필요하며, 중장기 구축 계획 및 운영전략 수립이 필요한 것으로 분석됨. (3) 국토해양분야 ○ 구축현황 관련 - 국토해양분야 국가 실험인프라는 2004년 이후 급격하게 증가한 다음, 2009년 이후 감소 추세로 전환됨 → 추후 기구축 실험인프라의 노후화에 따른 유지관리비용의 급증이 예상됨. ○ 운영현황 관련 - 국가과학기술지식정보서비스(NTIS) DB 등록 실험인프라 ․ 60% 이상이 공동활용 가능한 장비로 등록되어 있으나 실제 공동활용률은 저조한 것으로 분석됨. ․ 국가 R&D에서 지원된 구축예산은 13%에 그치고 있음. ․ 분야별로는 해양, 건설, 철도의 순으로 구축비용이 소요됨. ․ 철도 및 해양분야가 건설분야에 비해 중ㆍ대규모 실험인프라의 도입 비율이 높은 것으로 분석됨. (4) 기관 차원 ○ 구축 및 운영현황 관련 - 일부 기관을 제외하고 대부분 장비관리시스템의 구축 등을 통한 연구시설·장비의 전산관리 강화 및 체계적인 공동활용 제고 노력을 경주하지 못하고 있음. - 연구시설ㆍ장비 관련 DB 구축은 충실하나 이용현황(활용률), 이력관리 및 유지 관리 등은 낮은 수준으로, 제도개선 및 지원이 필요한 것으로 분석됨. 나. 국가 실험인프라 운영전략 (1) 주요 항목별 운영전략 ○ 관리 및 운영시스템 - 연구시설ㆍ장비의 효율적 관리, 운영 효율화(가동률 및 공동활용 제고)를 위한 상위 전산(정보)관리시스템의 구축이 필요함. - 기존 실험인프라와의 연계 네트워크를 강화할 필요가 있음. ○ 관리조직 및 전문인력 - 상위 관리조직 신설 또는 기존 관리조직의 기능 및 위상 강화(확대 개편) 필요 - 기관 차원의 실험인프라 전담관리조직 구축 및 지원제도 마련 필요 - 주요 실험인프라별 전담운영인력 지원 및 교육프로그램 개발 필요 ○ 중장기 기본계획 - 연구시설·장비를 도입하고 체계적으로 운영하기 위한 국토해양부 및 기관 차원의 중장기 기본계획 수립 필요 - 국가 실험인프라 구축계획(국가대형연구시설구축지도, NFRM)에 대응하는 국토 해양분야 실험인프라 구축 기본계획(국토해양대형연구시설구축지도) 수립 후 NFRM과 연계 필요 ○ 실험인프라 예산 - 연구시설·장비의 도입, 유지관리 및 운영을 위한 지원 필요 - 대형 국가 실험인프라 구축사업의 기획 강화 필요 (2) 국가 실험인프라 운영전략 총괄 - 국토해양분야 국가 실험인프라 주요 운영전략을 정리하면 아래 표와 같음. 다. 국토해양분야 대형 국가 실험인프라 후보사업 도출 본 연구를 통하여 각 분야별로 도출된 국토해양분야 대형 국가 실험인프라 후보사업은 다음과 같음. (1) 건설분야(6건) - 대형 구조물 실규모 검증센터 - 기후변화 대응 다환경 대형 멀티실험시설 - 대형 수리모형 실험시설 - 종합 터널화재안전 실증시험장 조성사업 - 통합 물순환 실증시험장 - 건설 ICT 융복합 종합시험장 (2) 교통분야(9건) - 첨단 도로 SOC 실증 시험센터 - 녹색철도과학연구단지 조성사업 - 내압용기 안전성 평가 - 자동차 리콜 및 안전도 강화 시험평가 대형시험설비 조성 - 자동차부품 인증제 관련 시험인프라 구축 - 비행시험장 조성사업 - 결빙풍동 시험시설 - 친환경 엔진 시험시설 - 추락 시험시설 (3) 해양분야(7건) - 해양시뮬레이션센터 - 해양바이오 코어시스템 - 해외 해양과학기지 - 해양 바이오돔(Test-bed) - 해양사고 재현 및 훈련 시뮬레이터 - 해양조사관측장비 교정기반시설 - 해양 SOC 검증센터 라. 국토해양분야 대형 국가 실험인프라 운영전략 (1) 국토해양분야의 기본 특성 ○ R&D 시스템은 해당기술의 이행 특성 고려가 필수 ○ 국토해양기술의 이행 특성 - 국토해양기술은 성과품의 구매자가 국가인 공공기술로, 공공기술에 맞는 R&D 수행, 성과활용체계 확보가 긴요함. - 구매자인 국가가 제품(공공 SOC 인프라)의 기준 및 사양(시방)을 결정하므로 개발 기술의 공적 검증(성능 인증, 시험시공 등)이 필수임. - 현행 국가 구매시스템은 제품의 시방을 결정해 두는 기술형 시방(descriptive spec.)으로, 향상된 성능의 신기술 진입에 장애요인임. ○ 개방형 시방체계로의 변경 - 국토해양 R&D의 혁신을 위해서는 개발기술을 국가 검증시스템으로 검증 후 시방 체계에 반영함으로써, 구매 및 공공구매 체계를 성능중심의 개방형 시방 (performance-based spec.) 체계로 변경하여야 함. (2) 개발기술의 국가 검증과 구매(입찰)시스템 개선방향 ○ 개발기술을 국가 차원에서 검증ㆍ평가할 수 있는 시스템 확보 ○ 구매(입찰)시스템 개선 : 국가 SOC 검증장에서 검증된 성과물은 공공사업에 적용할 수 있도록 구매(입찰)시스템 개선 ○ 민간시장 적용기술도 국가 SOC 검증장에서 검증, 활용 (3) 국토해양 R&D 개발기술의 국가 검증장 확보 및 검증기관 운영 ○ 국토해양 R&D 개발기술의 실규모 국가 SOC 검증장 확보 - 국토해양 R&D 개발기술을 SOC 구축에 적용하기 위해서는 실규모의 국가 검증 및 평가가 필수임. - 건설, 철도, 자동차ㆍ교통, 항공 및 해양 등 분야별 국가 SOC 검증장 필요 ○ 분야별 국가 검증기관 지정 운영 - 해당 분야 성과물의 검증ㆍ평가를 위한 국가 검증기관 지정 - 국가 R&D 개발기술 검증시스템에서 SOC 검증장의 역할 : 실용화 장애요인의 용이한 극복을 가능하게 하는 “고속도로(Expressway)” ○ 국가 SOC 검증장을 활용한 관련 국가기준 연구․검증․평가 사업 수행 - SOC 성능기준 등 국가 정책기준 연구 ○ 최종 목표 : 국토해양 R&D 개발기술의 현장적용성 제고를 통한 R&D 선순환 체계 확보 - 국토해양 R&D 개발기술의 현장적용을 제고하기 위해서는 시계열적 R&D 선순환 구조를 제도적으로 정착시킬 필요가 있음. ․ (1단계) 현장적용 10년 이전까지 R&D 기술개발 완료 ․ (2단계) 현장적용 5년 이전까지 국가 SOC 검증장(대형 국가 실험인프라)을 활용한 R&D 검증 완료 ․ (3단계) 현장적용 후 모니터링
Abstract▼
Ⅳ. Results A. Current issues on national experimental infrastructure (1) In national level ○ Establishment status - Increasing investment for the experimental infrastructure along with the increasing national R&D investment - Despite of the establishment of NFRM, candidate projects in
Ⅳ. Results A. Current issues on national experimental infrastructure (1) In national level ○ Establishment status - Increasing investment for the experimental infrastructure along with the increasing national R&D investment - Despite of the establishment of NFRM, candidate projects in the field of land and maritime are generally lack or left out ○ Management status - Recently NFEC(National Research Facilities & Equipment Center), which handles research facilities of entire national authorities is established - By the establishment of systematic management, management guideline and roadmap, it accelerates common use of experimental facilities and pushes ahead with the advance in management ※ It is needed to establish the experimental infrastructure roadmap in land and maritime division, coping with the direction of national strategy (2) In ministry level ○ Establishment status - The ministry of education and science makes a highest investment; On the other hand, the investment of MLTM is insufficient - Other ministries but MLTM implement increasing investment policy compared to present plan ○ Management status - Ministry of knowledge economy pushes ahead total management of R&D support and integrated management of experimental facilities and equipment - MLTM affairs only manages a few experimental infrastructure of several universities supported by KOCED project ※ Reorganization of KOCED or build-up of separate institution is required for managing and supporting the overall experimental facilities and equipment and also long-term plan and operation strategy creation are required in MLTM affairs (3) In land and maritime division ○ National experimental infrastructure in land and maritime division increased after year of 2004 and decreased after year of 2009 → the cost of management and operation by the deterioration of experimental infrastructure can be predicted ○ Status of NTIS DB for experimental infrastructure build-up - 60% of equipment can be utilized in cooperation but real utilization rate is low - National R&D supports only 13% of the build-up budget - The order of cumulative budget is as follows; maritime, construction, and railway - The introduction ratios of large experimental infrastructure in railway and maritime division are higher than those of construction division (4) In institution level - Most institutions do not try to reinforce the experimental facilities and equipment integration system through making the management system of equipment and systematical cooperation - The DB for experimental facilities and equipment are built faithfully and the improvement and support are required because the cooperation and data management & operation system are not worked enough B. Operation strategy for national experimental infrastructure (1) Main operation strategy in each division ○ Management and operation system - The computational management system has to be established for the efficient management and operation of experimental facilities and equipment - The network has to be strengthened with existing experimental infrastructure ○ Management and operation personnel - The improvement and reorganization of management group are needed - The support system for operation group of experimental infrastructure at institution level is required - New human resource support system and education programs for operation group are required ○ Long-term basic plan - The long-term plan in government level is needed for the establishment and operation of experimental facilities and equipment - The connection of national experimental infrastructure with NFRM is required after the establishment of experimental infrastructure roadmap in land and maritime division ○ Budget of experimental infrastructure - The support is required for the introduction, maintenance and operation of experimental facilities and equipment - The design reinforcement of national large experimental infrastructure is required (2) Overall operation strategy of national experimental infrastructure - The main operation strategy of national experimental infrastructure in land and maritime division is as follows C. Candidate projects of national large experimental infrastructure in land and maritime division The candidate projects of national large experimental infrastructure in land and maritime division through this study are as follows (1) Construction sector(6 projects) - Project of construction R&D verification center - Project of climatic simulation center - Project of large-scale hydraulic infrastructure center - Project of full-scale fire safety verification center - Project of water infrastructure verification center - Project of construction ICT verification support center (2) transportation sector(9 projects) - Project of sustainable road SOC verification center - Project of green railway science complex - Project of experimental infrastructure for pressure-resistant container - Project of evaluation infrastructure for vehicle deficiency investigation and safety reinforcement - Project of experimental infrastructure for certification of automobile parts - Project of flight test center - Project of experimental facility for icing wind tunnel - Project of environment-friendly facility for engine test - Project of crash test facility (3) Maritime sector(7 projects) - Project of maritime hydraulic simulation facility - Project of maritime bio-core System - Project of maritime science center - Project of large maritime control test aquarium - Project of maritime accident simulation facility - Project of calibration infrastructure for marine equipments - Project of maritime SOC verification center D. Operation strategy of national large experimental infrastructure in land and maritime division (1) Basic property of land and maritime division ○ The relevant technology has to be applied with specific consideration of its R&D system ○ The property of land and maritime technology - The land and maritime technologies are public and the proper R&D performance and application system are important - The public verification system is required before the government decide the criteria and specification of public SOC infrastructure - The current national purchasing system follows the descriptive specification and this system can be the obstacles to approach for new technologies with improved efficiency ○ For the innovation of land and maritime R&D, national purchasing system has to be changed into performance-based specification system (2) Improvement direction of national verification and purchasing system - System establishment for the verification of new technologies at the national level - Improvement of purchasing system in which the verified products by the national SOC verification center can be applied to the public projects - Technology for private market can also be verified by the national SOC verification center (3) Build-up and operation of national verification center in land and maritime R&D ○ Build-up of full-scale national verification center for land and maritime R&D technology - National verification and assessment system have to demonstrate the application of land and maritime R&D technology - National SOC verification centers for construction, railway, car and transportation, aviation and maritime divisions are required ○ Designation and operation of national verification center in each division - Designation of national verification center for the verification and assessment of R&D technologies in each division - Role of SOC verification center in national R&D technology verification system : Expressway to overcome the obstacle of R&D utilization ○ Research, verification and assessment of national criteria using the national SOC verification center ○ Final goal : establishment of R&D preliminary verification system to support field application of MLTM's R&D technology - The R&D preliminary verification system has to build time series verification procedure for field application of land and maritime R&D technologies ․ (Stage 1) Development of R&D technologies in 10 years before field application ․ (Stage 2) Verification and assessment of R&D technologies through national SOC verification center in 5 years before field application ․ (Stage 3) Current monitoring after field application
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