보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
농림축산식품부 Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs(MAFRA) |
등록번호 |
TRKO201600011925 |
과제고유번호 |
1545007801 |
사업명 |
정책연구개발사업 |
DB 구축일자 |
2016-11-26
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201600011925 |
초록
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고추와 마늘은 국민 식생활의 필수적인 농산물이며 농업 생산액에서 큰 비중을 차지하여 정책적으로도 중요한 품목이다. 그러나 고추와 마늘은 유통 경로와 상품적 특징, 가정 및 가공·외식업계의 선호와 구입패턴이 잘 파악되지 않아 수급·유통 대책의 결정이나 산업의 대응을 어렵게 한다.
이 연구는 고추·마늘의 유통실태와 소비자의 구입패턴을 조사하고 수급 및 유통에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하며, 이를 바탕으로 수급 및 유통 개선을 위한 정책 과제를 제시하는 것으로 목적으로 수행되었다. 이 연구의 구체적인 목적은 객관적인 지표
고추와 마늘은 국민 식생활의 필수적인 농산물이며 농업 생산액에서 큰 비중을 차지하여 정책적으로도 중요한 품목이다. 그러나 고추와 마늘은 유통 경로와 상품적 특징, 가정 및 가공·외식업계의 선호와 구입패턴이 잘 파악되지 않아 수급·유통 대책의 결정이나 산업의 대응을 어렵게 한다.
이 연구는 고추·마늘의 유통실태와 소비자의 구입패턴을 조사하고 수급 및 유통에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하며, 이를 바탕으로 수급 및 유통 개선을 위한 정책 과제를 제시하는 것으로 목적으로 수행되었다. 이 연구의 구체적인 목적은 객관적인 지표를 개발하여 수급 동향을 분석하고 국내산과 수입 고추·마늘의 유통 경로의 특성과 변화를 조사·분석하며, 고추·마늘에 대한 소비자의 선호와 구입패턴을 파악하고 유통단계별 가격간 상호연관관계를 규명하며, 수급 및 유통을 개선하기 위한 정책적 시사점을 도출하는 데에 있다.
수급 지표를 개발하고 유통실태를 파악하기 위해 통계청 가계조사자료, 농수산식품유통공사, 무역협회 등 여러 기관의 2차 자료를 활용하였다. 국내산 및 수입 고추와 마늘의 유통실태를 파악하기 위해 현지조사와 설문조사를 병행하여 실시하였다. 조사대상은 농업관측센터 표본농가 600호와 산지공판장과 농협 사업장, 산지유통인, 중도매인, 수입업체, 1차가공업체 등 품목별 유통가공업체에 대해 각각 3∼15개소다. 소비자의 선호와 구입패턴을 조사하기 위해 가구 720호, 외식업체 300개소, 식품가공업체 8개소를 대상으로 설문 또는 현지조사를 실시했다. 고추와 마늘의 수요변화 요인과 가구 특성별 결정요인을 통계학적으로 규명하기 위해 회귀분석을 실시했다. 유통단계별 가격간 연관관계를 규명하기 위해 VECM 모형 등을 활용하여 시계열계량분석을 실시했다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 고추와 마늘의 보다 정확하고 신속한 판단을 위해 관련제품 수입량을 포함하면서도 간편한 절차에 의해 공급·소비량을 추정하는 방안을 제시했다. 이 방안에 따르면 가정용과 가공·외식용, 국산과 수입산, 수확기와 저장출하기 등의 기준으로 구분하여 판단할 수 있다.
둘째, 고추와 마늘은 시기(수확기와 저장출하기)와 용도(가정소비용과 가공·외식용)에 따라 유통과 소비 특성이 다르다. 수확기에는 건고추와 통마늘 형태로 유통되지만 저장출하기에는 대부분 고춧가루나 깐마늘로 유통된다. 가정소비용은 수확기에 구입 비중이 높지만 가공·외식용은 연중 구입·소비된다.
셋째, 고추와 마늘의 수요는 완만하게 감소하지만 외식·가공용 국산 수요의 수입대체 여부가 변수다. 가정용 수요는 가격과 소득에 비탄력적으로 안정적이지만 외식·가공용은 수입산 및 국산 가격에 탄력적으로 반응한다. 따라서 국산 수요는 중단기적으로 외식·가공용 수요의 변화에 의해 영향을 받을 수 있다.
넷째, 유통·소비에서 고춧가루, 깐마늘 등 원물이 아닌 1차 가공품의 중요성이 증대되었다. 고춧가루가공업체와 깐마늘업체는 가공업 외에 각각 수입업 또는 저장업을 겸영하며 도매판매까지 계열화하고 있다.
다섯째, 가구소비자는 중국산의 품질이나 안전성 수준에 대해 부정적이며, 고춧가루나 깐마늘 구입 시 원산지 확인비율이 각각 94.0%, 91.6%로 매우 높다. 한편 외식업체도 중국산 고추나 마늘의 안전성이나 품질에 대해 각각 81%, 68%가 부정적으로 인식하고 있다.
여섯째, 수입냉동고추를 고춧가루나 건고추로 가공하여 판매시, 마진율이 25~44%로 높게 추정된다. 유통단계간 가격 전이(전달)이 비대칭적이어서 가격 등락을 이용해 중간유통업자가 이득을 취할 가능성이 있다.
고추와 마늘의 수급 및 유통을 개선하기 위해서는 다음의 과제가 해결되어야 한다. 첫째, 수급 상황을 보다 정확하고 신속하게 파악할 수 있도록 수급 지표의 작성 방식을 개선해야 한다. 둘째, 원산지표시 위반 여부를 효과적으로 단속하기 위한 방안이 강구되어야 하고 가공마늘에 대한 원산지표시도 의무화해야 한다. 셋째, 매운 맛 등을 등급화하여 다양한 소비자의 선호에 대응해야 한다. 넷째, 산지공판장을 확충하고 사이버거래와 도매시장간 통합 전자거래를 추진하며 거래정보를 빠르게 분산시켜야 한다. 다섯째, 수입 냉동고추를 건고추나 고춧가루로 재가공하여 판매하는 편법행위에 대한 관세차액 부과, 수업업체에 대한 평가·관리, 부처간 정보의 공유와 긴밀한 업무 협력 등의 수단으로 수입관리체계를 강화해야 한다.
Abstract
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Chili peppers and garlic are essential agricultural materials for Korean food, account for a great portion in the volume of agricultural production, and are also politically important items. However, chili peppers and garlic have not been fully investigated about their distribution paths and feature
Chili peppers and garlic are essential agricultural materials for Korean food, account for a great portion in the volume of agricultural production, and are also politically important items. However, chili peppers and garlic have not been fully investigated about their distribution paths and features as a product, preference and purchase patterns thereof for consumption at home, processing and consumption for business, to result in inefficient political decision making and strategies in the industry for demand, supply and distribution thereof.
This study aims to investigate distribution of chili peppers and garlic and consumer’s purchase patterns of chili peppers and garlic, and to empirically analyze the factors with effects on demand, supply and distribution thereof, and then to suggest political agendas for improving demand, supply and distribution thereof. A particular purpose of this study is to develop an objective index to analyze the trend of demand and supply; to investigate and analyze features and changes of major distribution paths of chili peppers and garlic produced in Korea and imported from other countries; to examine consumer’s preference and purchase patterns for chili peppers and garlic; to find the interrelationship between prices in each distribution step; and to develop political implications for improving demand, supply and distribution of chili peppers and garlic.
For developing the demand and supply index and examining distribution, secondary data from involved institutions are used, for example, the household income and expenditure survey by the Statistics Korea, and the data from the Korea Agro-Fisheries Trade Corporation, and the KITA. Field survey was conducted in parallel with questionnaires in order to examine distribution of chili peppers and garlic produced in Korea and imported from other countries.
The surveyed people include 600 sample farmers in the Agricultural Outlook & Information Center, and distribution and processing companies for each item, including 3~15 local joint markets, Nonghyup business sites, local distributors, middle wholesalers, importers and primary processing companies, respectively. For investigating consumer’s preference and purchase patterns, research by means of questionnaires and investigation in each areas was conducted for 700 households, 300 restaurants, and 8 food processing companies. The regression analysis is made in order to statistically find out the factors of demand change and determinants for features of each household for chili peppers and garlic. The VECM (Vector Error Correction Model) is used for time series metric-analysis in order to find out inter-price relationship in each distribution step.
The result is described below. First, a method of a simple process is suggested to estimate the volume of supply and consumption which includes the volume of imported products related to chili peppers and garlic for more accurate and fast decision. The method suggested here is to categorize chili peppers and garlic on the basis of consumption at home, processing and consumption for business, those produced in Korea and imported from other countries, the harvest period, storage and marketed periods.
Second, chili peppers and garlic show different features of distribution and consumption depending on the period (harvest, storage and marketing) and use (consumption at home, processing, consumption for business). While dried chili peppers and whole heads of garlic are sold at the time of harvesting them, chili pepper powder or skinned garlic are sold at the time of storage after harvesting them. While chili peppers and garlic for consumption at home are sold in the harvesting period, chili peppers and garlic for consumption for business and processing are sold and consumed all the year round.
Third, while the demand for chili peppers and garlic gradually decreases, the variable is replacement of chili peppers and garlic produced in Korea by those imported for processing and consumption for business. While the demand for consumption at home is nonelastically stable in relation to prices and income, chili peppers and garlic for processing and consumption for business respond elastically to the prices of those imported and produced in Korea. Therefore, the demand and prices of those produced in Korea can be affected by changes of demand for consumption for business and processing on a mid- and shortterm basis.
Fourth, distribution and consumption show increasing importance in primarily processed chili peppers and garlic, not the original product, for example, chili pepper powder and skinned garlic. Chili pepper powder processing companies and garlic skinning companies also carry on import and storage business in addition to processing chili peppers to form a business chain including wholesale business.
Fifth, buyers for consumption at home make negative response to the quality and safety of chili peppers and garlic imported from China, and 94.0% and 91.6% of them check the origin of chili peppers and skinned garlic at the time of buying them. Buyers for consumption for business, 81% and 68%, respectively, also make negative response to the quality and safety of chili peppers and garlic imported from China.
Sixth, the prices in each distribution step are balanced on the long-term basis. However, because there is a temporal difference between production -wholesale-retail on a short-term basis, which is asymmetrical, middle distributors are likely to profit therefrom.
The following issues should be addressed in order to improve demand, supply and distribution of chili peppers and garlic. First, improve the method of making a demand and supply index to identify the current demand and supply fast and accurately. Second, effectively regulate violations of origin marking. Marking origins of processed garlic should be compulsory. Third, grade hot tastes to meet various consumer’s preferences. Fourth, expand local joint markets and promote cyber transactions and integrated e-transactions between wholesale markets. Propagate transaction information fast. Fifth, enhance the import management system by means of levying custom differences for expedients to people who re-process and sell imported frozen chili peppers as dried chili peppers or powder, assessing and managing importers, sharing information between involved departments, and through close cooperation.
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