보고서 정보
주관연구기관 |
한국농촌경제연구원 Korea Rural Economic Institute |
연구책임자 |
최종우
|
참여연구자 |
허덕
,
이동소
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-10 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201700008959 |
DB 구축일자 |
2017-10-28
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700008959 |
초록
▼
연구의 배경
○ 국내 주류 시장 규모는 2010년 이후 연평균 3.3%씩 꾸준히 증가하고 있음. 특히 FTA로 인한 시장개방과 서구화된 식습관 확대로 인하여 우리나라 국민의 수입주류 소비가 늘어나고 있음. 하지만 지역특산주 시장규모는 성장이 정체되어 있는 실정임.
○ 지역특산주 산업의 육성은 농가들의 부가가치 창출을 통한 소득 안정과 농산물 수급의 안정을 위해 필요함. 하지만 현재 한국의 지역특산주 제조업체는 대부분이 영세하며 판로 확대의 어려움을 겪고 있어 성장 기반이 취약한 실정임.
○ 또한 지역특
연구의 배경
○ 국내 주류 시장 규모는 2010년 이후 연평균 3.3%씩 꾸준히 증가하고 있음. 특히 FTA로 인한 시장개방과 서구화된 식습관 확대로 인하여 우리나라 국민의 수입주류 소비가 늘어나고 있음. 하지만 지역특산주 시장규모는 성장이 정체되어 있는 실정임.
○ 지역특산주 산업의 육성은 농가들의 부가가치 창출을 통한 소득 안정과 농산물 수급의 안정을 위해 필요함. 하지만 현재 한국의 지역특산주 제조업체는 대부분이 영세하며 판로 확대의 어려움을 겪고 있어 성장 기반이 취약한 실정임.
○ 또한 지역특산주 산업의 활성화를 위해서 규제를 완화하고 있으나 여전히 엄격한 규제가 존재하고 있음. 그리고 지역특산주 활성화를 위한 각 정부 기관(농림축산식품부, 국세청, 식품의약품안전처)의 연계가 부족하고 담당 역할이 통합되지 못하여 정책의 통일성이 결여되고 파급효과가 한정적이므로 각 기관의 정보 공유와 역할 통합에 대한 논의가 필요한 실정임.
연구방법
○ 지역특산주 산업에 대한 실태 조사와 외국의 사례 조사를 위하여 문헌연구, 통계 및 계량분석, 현장 조사, 제조업체 및 소비자 조사, 전문가 원고 위탁을 추진하였음.
○ 먼저 지역특산주 산업 제조업체와 유통업체의 실태를 조사하기 위하여 주요 업체를 방문하였으며 해외 주요국 출장 조사를 통해 지역특산주 관련 규제 현황과 정책 추진 실태를 파악함. 또한, 주류 관련 정부기관 업무 담당자, 학계 및 연구소의 전문가 등을 대상으로 전문가 협의회를 개최하여 지역특산주 정책 활성화 방안에 대하여 논의함.
○ 더 나아가 지역특산주와 지역특산주 산업 육성정책에 대한 인식조사를 위해 지역특산주 제조업체 170개와 소비자 500명을 대상으로 설문조사를 실시함.
생산자 조사 결과
○ 제품 판매 애로사항에 대해서는 다양한 판매처 확보 어려움이 있다고 응답한 비중이 28.9%로 다수를 차지하였으며, 다음으로 소비자 선호도와 시장정보 미흡이 21.3%, 마케팅 전문지식이나 경험 부족이 20.9% 순으로 나타남.
소비자 조사 결과
○ 소비자들은 지역특산주 교육·체험 프로그램의 충분성, 내용의 적정성에 대하여 전반적으로 부족하다고 평가하여, 현재의 지역특산주 교육·체험 프로그램이 전반적으로 개선이 필요함을 보여줌.
○ 지역특산주를 구매하지 않는 주 이유는 구입할 수 있는 곳이 적기 때문임. 지역특산주에 대한 소비자의 구매 접근성 제고 및 정보 제공을 위한 방안 마련이 필요함. 소비자가 자주 찾는 판매점으로는 편의점이나 슈퍼마켓일 것임. 이들 판매점의 주 고객이 젊은이라는 점을 고려하면, 값싼 지역특산주를 중심으로 이들 판매점에 공급하는 전략이 필요할 것으로 판단됨.
○ 지역특산주를 구입할 시 고려 요인으로는 품질과 원료, 맛, 향의 순으로 나타났으며, 연령대별로는 20대는 가격, 30대와 50대 이상은 품질, 40대는 향을 중요시하는 것으로 분석됨. 이는 연령계층별 마케팅 전략이 달라져야 할 것임을 의미함. 홍보 타깃을 명확히 하고 집중적이고 효율적인 홍보전략 수립이 필요하다는 점을 시사함.
정책과제 방안
○ 지역특산주 산업의 활성화를 목표로 추진한 ‘우리술 산업 경쟁력 강화방안’과 ‘전통주 등의 산업발전 기본계획’에서 제시하는 정책 비전과 목표를 재구성하여 정책 기본 방향을 재설정해야 함.
○ 먼저 지역특산주 산업의 자생력을 확보하기 위하여 영세한 산업 구조에서 벗어나도록 정부의 지원이 필요함. 또한, 지역특산주 산업의 지속가능한 성장을 위해 소비자들에게 지역특산주를 홍보 및 판매할 수 있는 기회를 지원하는 것이 필요함. 재구성된 지역특산주 산업 육성정책의 기본 방향을 바탕으로 ① 경쟁력 강화 ② 유통 및 판매 확충 ③ 산업 활성화를 위한 인프라 구축 ④ 주세법 개혁 ⑤ 지역 활성화의 추진 전략이 필요함.
경쟁력 강화
○ 지역특산주의 경쟁력 강화를 위해서는 다양한 종류의 지역특산주 제품을 생산할 수 있도록 현존하는 제조 관련 규제를 완화할 필요가 있음. 또한, 품질 관리와 표시제도를 정비하여 지역특산주만이 지니고 있는 특성을 잘 보존토록 정책을 마련하여야 함. 영세한 지역특산주 제조업체를 위해서 R&D 연구개발 사업을 지원하는 것도 지역특산주 경쟁력 강화를 위해서는 필수적임.
유통 및 판매 확충
○ 특정주류도매업에도 기타 주류를 판매하도록 허용하여 지역특산주 유통과 판매망을 확보할 필요성이 있음. 영세하고 판매망 확보에 어려움을 겪는 지역특산주 제조업체를 위해서 지역특산주 물류센터를 건설하는 것도 하나의 방안임. 판매 확보를 위해서는 지역특산주는 노년층이 주요 고객층이라는 인식에서 벗어날 필요가 있음. 지역특산주를 음용해 본 젊은 층들의 지역특산주 만족도는 높은 것으로 조사되었음. 따라서 젊은 층을 대상으로 지역특산주 홍보와 판매를 기획하여 지역특산주 소비층을 확대시킬 필요성이 있음.
산업 활성화를 위한 인프라 구축
○ 주종별 협회와 같은 사업자 단체를 활성화하여 지역특산주 산업 육성정책이나 규제에 대한 의견을 정부에 효과적으로 전달할 필요성이 있음. 또한, 주종별로 자조금을 조성토록 유도하고 각 자조금을 독립적으로 운용하면 영세한 지역특산주 제조업체를 더욱 효율적으로 지원할 수 있을 것임. 마지막으로 (가칭)지역특산주발전연구소를 설립하여 지역특산주 제조업체에 컨설팅과 교육 및 훈련 등의 기능을 담당하도록 기반이 마련되어야 함.
주세법 개혁
○ 주세법상에 현존하는 규제를 완화하고 주세의 체계를 개선할 필요성이 있음. 종가세와 종량세에 대한 논의를 심도 깊게 하여 지역특산주 주종별로 그리고 전체 주류별로 골고루 이득을 보는 주세 체계를 확립해야 할 것임.
지역 활성화
○ 정부는 지역특산주 지역공동사업화를 지원하여 지역특산주 제조업체를 규모화하도록 유도할 필요성이 있음. 이를 위해 지리적 표시제를 개선하여 가까운 지역의 지역특산주 제조업체들이 공동으로 대응하도록 활성화시키고 지역의 문화를 체험·관광할 수 있는 6차 산업을 지원하도록 해야 함.
(출처 : 요약 4p)
Abstract
▼
Background to the research
The national liquor market has been steadily increasing at an average of 3.3 percent per annum since 2010. In particular, due to the expansion of open market as a result of FTAs and Westernized diet, our national alcohol consumption has been increasing. However, the gro
Background to the research
The national liquor market has been steadily increasing at an average of 3.3 percent per annum since 2010. In particular, due to the expansion of open market as a result of FTAs and Westernized diet, our national alcohol consumption has been increasing. However, the growth of the local markets has stalled.
It is necessary to promote the development of the local specialty alcohol industry for the farmers’ income stability through value added work and stable supply of agricultural products. However, current Korean local specialty alcohol manufacturers are mostly small and are experiencing difficulty in expanding their business. Therefore, their foundation for development is weak.
In addition, the regulations are being eased in order to promote the local specialty alcohol industry. However, strict regulations still exist to date.
Also, the linkage between each government institution (Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs, National Tax Service and Ministry of Food and Drug Safety) is lacking and the lack of uniformity between the policies due to inability to cooperate between roles is restricting the ripple effect. Therefore discussions are required in regards to the sharing of information between institutions and cooperation between roles.
This research promotes understanding of the overall changes to the local specialty alcohol industry after the enforcement of the 2011 Korean traditional alcohol policy and its purpose is to review the recent government policy and regulation on local specialty alcohols in order to propose a systematic government policy.
Method of research
In order to investigate the status of the local specialty alcohol industry and cases overseas, I carried out a literature research, statistics and quantitative analysis, a site survey, manufacturer and consumer surveys and commissioned expert advice.
First, in order to investigate the status of the local specialty alcohol manufacturers and retailers I visited the main local companies and through trips abroad I grasped the exact state of the regulations and policy enforcements on the mainstream local specialty alcohol industry. In addition, by holding a conference of experts such as those from the government institution in charge of the alcohol department, academic experts and experts from research centers we discussed the ways to promote the policies for the local specialty alcohol industry.
Further, in order to investigate the awareness on the local specialty alcohols and its policies I conducted a survey of 170 local specialty alcohol manufacturers and 500 consumers.
Research results and implications
We have to reconstruct the political vision and purpose proposed by the policies introduced in order to promote the local specialty alcohol industry such as ‘Strengthening Industrial Competitiveness of Korean Alcohol Industry’ and ‘Basic Plan for an Industrial Development of Korean Traditional Alcohol etc.’ and must reset the basic direction of the policy.
Firstly, in order to secure self-regenerating strength of the local specialty alcohol industry, we must move away from the weak business structure and need support from the government. In addition, for the constant growth of the local specialty alcohol industry, we need to provide opportunities to the consumers to promote and sell the local specialty alcohols. With the reconstructed policy for the improvement of the local specialty alcohol industry as a basis, we need a strategy to advance ① economic strength, ② expansion of sales and distribution, ③ development of infrastructure to promote the industry, ④ alcohol tax law reform and ⑤ regional revitalization.
Firstly, to strengthen the economic power of the local specialty alcohol industry, the relevant existing regulations should be eased in order to allow production of various types of local specialty alcohols. In addition, we need to modify the quality management and labelling system to create a policy which preserves the characteristics of the local specialty alcohols.
To strengthen the economic power of the industry, it is also vital to provide R&D support for the weak local specialty alcohol manufacturers.
Secondly, we need to allow certain wholesale businesses to sell other types of alcohol in order to secure expansion of the distribution and sales of local specialty alcohols. For the weak local specialty alcohol manufacturers who face difficulty in securing sales, we can also build a distribution center for the sale of the local specialty alcohols. In order to secure sales, we need to move away from the idea that only older people consume local specialty alcohols. It has been revealed that younger people who have tasted the local specialty alcohol have a high satisfaction rate.
Therefore, we need to advertise and promote sales placing the younger people as the target and expand the consumer layer.
Thirdly, by promoting business associations such as associations by types of alcohol, the suggestions in relation to the regulations and policies for the improvement of the local specialty alcohol industry need to be effectively delivered to the government. In addition, we need to encourage collection of self-help funds according to each classification and by using these funds independently we can better help the weak local specialty alcohol manufacturers. Lastly, we need to establish a Research Center for the Development of Local Specialty Alcohol (a tentative name) so that it acts as a foundation to provide consulting, education and training to the local specialty alcohol industry.
Fourthly, we need to ease the existing regulations within the liquor tax law and improve the liquor tax system. We also need to discuss the import and specific duties in depth and establish a system which advantages each and every type of alcohol within the local specialty alcohol industry.
Lastly, the government should provide support to the regional cooperative projects in relation to the local specialty alcohols to scale up the local specialty alcohol manufacture industry. To achieve this, the government needs to improve the geographical indication system to deal with the close-by local specialty alcohol manufacturers as a group and support a 6th business which enables people to tour and experience the local culture.
In order to improve and to promote consistent growth of the local specialty alcohol industry, the local specialty alcohol manufacturers must become self-perpetuating. When the aforementioned strategies are implemented and reflected in the policies, we will be able to reach the political objectives and achieve our vision.
(출처 : ABSTRACT 9p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 2
- 요약 ... 4
- ABSTRACT ... 9
- 목차 ... 14
- 표목차 ... 16
- 그림목차 ... 19
- 제1장 서 론 ... 22
- 1. 연구의 필요성과 목적 ... 22
- 2. 선행연구 검토 및 차별성 ... 24
- 3. 연구범위 ... 27
- 4. 연구방법 ... 30
- 5. 연구추진체계 ... 31
- 제2장 지역특산주 산업 현황 ... 32
- 1. 지역특산주 생산 현황 ... 32
- 2. 지역특산주 유통 현황 ... 40
- 3. 시사점 ... 48
- 제3장 지역특산주 산업 육성정책・관련 제도 현황 및 문제점 ... 52
- 1. 지역특산주 산업 육성정책 현황 ... 52
- 2. 지역특산주 산업 관련 규제 현황 및 문제점 ... 61
- 3. 지역특산주 산업 육성정책 인식 조사 분석 ... 71
- 4. 시사점 ... 77
- 제4장 지역특산주 생산 실태 분석 ... 80
- 1. 지역특산주 업체의 실태 분석 ... 80
- 2. 지역특산주 업체의 규모효율성 분석 ... 91
- 3. 시사점 ... 99
- 제5장 지역특산주 소비자 인식 분석 ... 102
- 1. 지역특산주 소비자 인식 조사 ... 102
- 2. 소비자 요인 분석 및 회귀 분석 ... 111
- 3. 시사점 ... 113
- 제6장 주요국의 지역특산주 산업 현황 및 육성정책 ... 116
- 1. 일본 지역특산주 산업 현황 및 육성정책 ... 116
- 2. 프랑스 지역특산주 산업 현황 및 육성정책 ... 125
- 3. 시사점 ... 129
- 제7장 지역특산주 산업 활성화 방안 ... 132
- 1. 지역특산주 산업 정책의 비전과 목표 ... 132
- 2. 지역특산주 산업 정책과제 ... 134
- 부록 1 제조업체 조사 현황 및 특성 ... 148
- 부록 2 소비자 조사 응답 현황 및 특성 ... 149
- 부록 3 규모효율성 분석 모형 ... 151
- 부록 4 지역특산주 업체 비용함수 추정결과 ... 153
- 부록 5 일본의 지역특산주 산업 정책 실태와 우수사례 ... 156
- 부록 6 프랑스 와인 산업의 정책 실태 ... 162
- 참고문헌 ... 168
- 끝페이지 ... 171
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