보고서 정보
주관연구기관 |
한림대학교 HalLym University |
연구책임자 |
홍현주
|
참여연구자 |
정경운
,
안송이
,
노법래
,
정은의
,
이나현
,
정다운
,
양지선
,
이재창
,
김효은
,
이지선
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-02 |
주관부처 |
보건복지부 [Ministry of Health & Welfare(MW)(MW) |
과제관리전문기관 |
국립서울병원 |
등록번호 |
TRKO201800001533 |
DB 구축일자 |
2018-12-15
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키워드 |
공격성.학교 폭력.아동청소년.선별.Aggression.School Violence.Children and Adolescents.Screening.
|
초록
▼
■ 연구목적
본 연구는 공격적 성향이 있는 소아 청소년들을 효과적으로 선별하고 조기 개입을 확대할 수 있는 근간을 마련하여 국내 실정에 적합한 공격성향군의 선별 및 관리 전략을 제안하고자 하였다.
■ 연구방법
국내 실정에 유효한 대규모 로우데이터로서 2013년도 정서행동특성검사의 전수 결과를 바탕으로 공격성과 학교폭력과의 관련성. 공격성과 정서행동 특성과의 관련성에 대한 분석 및 경로 분석을 시행하였다. 또한, LCA 분석결과에 따른 장재집단을 바탕으로 공격성 집단별 분류기준을 도출하였다
또한 학교폭력
■ 연구목적
본 연구는 공격적 성향이 있는 소아 청소년들을 효과적으로 선별하고 조기 개입을 확대할 수 있는 근간을 마련하여 국내 실정에 적합한 공격성향군의 선별 및 관리 전략을 제안하고자 하였다.
■ 연구방법
국내 실정에 유효한 대규모 로우데이터로서 2013년도 정서행동특성검사의 전수 결과를 바탕으로 공격성과 학교폭력과의 관련성. 공격성과 정서행동 특성과의 관련성에 대한 분석 및 경로 분석을 시행하였다. 또한, LCA 분석결과에 따른 장재집단을 바탕으로 공격성 집단별 분류기준을 도출하였다
또한 학교폭력 및 공격성 평가 도구 개발을 위해 국내외 학교폭력과 공격성 관련 프로토콜을 고찰하였다. 기존 연구들을 통해 검증된 평가 도구들을 고찰하고. 자문회의를 통해 타당성과 효용성을 살펴보고, 정서행동 특성검사의 결과를 바탕으로 국내 실정에 적합한 프로토롤을 선정하고자 하였다.
이를 통해 평가 프로토콜에 아동·청소년 행동평가 척도 K-CBCL(Korean Child Behavior Cheddist)/ K-YSR(Korean Youth Self Report), 학생들의 가해 및 피해 경험 척도가 포함되었으며, 대규모 선벌에 유용한 기존의 정서행동검사 초등학생워(CPSQ)/중학생용(AMPQ)을 포함하였다.
총 945명의 초등학생과 600명의 중학생이 연구에 참여하였다. 공격성 집단에 따른 정서행동문제 및 학교폭력 경험율 비교하였으며, 공격성 유형별 정서행동문제의 특성을 분석하였다. 전체 피험자 중 41명의 초등학생과 14명의 중학생이 2차 평가 모듈에 참여하였으며, 한국 팩술러 아동지능검사 단축형, Visual continuous perfcraiance test (CPT), auditory CPT, Word Color Test, Card Sorting Test, ADHD 평정척도, 우울척도, 불안척도, Inventory of Callous-Unemotional Traits, PedsQL Scale(삶의 질 척도)을 시행하였다.
■ 연구결과
2013 정서행동특성검사 결과, 초등학생의 경우 공격성이 전반적으로 다른 정서특성과도 관련성이 있었고 특히 외현학 문제와 높은 관련성이 있었다. 공격성이 높은 집단 내 일정 수준의 케이스들은 학교폭력 피해 경험을 가지고 있었다. 중고등학생은 공격성과 다른 정서특성과의 관련성이 더욱 명확하게 나타났다. 특히 폭력피해 경험이 공격성 고위험 집단에서 상당수 존재했다.
금번 시행된 1차 평가 결과. 초등학생의 경우 모든 정서행동문제에 있어 세 공격성 집단간 차이를 보였다. Post-hoc 결과, 세 군은 모든 pairwise comparison에서 차이를 보였고, 공격성이 높아질수록 정서행동문제가 증가하였다. 2차 평가 결과, 복합군은 일반군 및 잠재군에 비해 ADHD 평정척도, 우울척도, 불안척도에서 모두 높은 수준의 문제를 보였고, 감정 표현의 부재(unemotional) 특징이 일반군에 비해 높았다. 공격성 유형에 따라, 직접적 공격성은 규칙위반 문제와 상대적으로 상관성이 두드러지게 가장 높았으나, 반항성 공격성은 규칙위반문제와 불안. 우울 문제가 비슷한 수준으로 영향을 주었다.
중학생의 경우, 행동군은 일반군에 비해 들은 정서행동문제, 학교폭력 가해 및 피해 경험 수준을 보였으나 이는 복합군과는 차이가 없었다. 공격성 유형에 따라, 직접적 공격성은 규칙위반문제와 상관성이 상대적으로 높았으나. 반항성 공격성파는 불안, 우울 수준 및 사고 문제가 가장 상관성이 높았다.
■기대효과
초등학생 및 중학생 모두에서 공격성 집단별 다른 정서행동 특성과 관련성이 있었으며, 학교 폭력 가해 및 피해 경험과도 관련성이 있었다. 공격성향 집단에 대해 선별하고, 추적 관찰하며. 개인의 정서 행동적 특성 및 공격성 유형에 따른 개별화된 치료 프로그램의 도입이 제안된다.
(출처 : 최종보고서 요약문 3P)
Abstract
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■ Purpose
The goal of this study is to provide the basis for early screening and early intervention for children and adolescents with increased aggression and to suggest a screening and management strategy for the aggression group that is suitable to Korean children and adolescents.
■ Meth
■ Purpose
The goal of this study is to provide the basis for early screening and early intervention for children and adolescents with increased aggression and to suggest a screening and management strategy for the aggression group that is suitable to Korean children and adolescents.
■ Methods
Whole data for the national school-based mental health survey for the year 2013 using CPSQ (Child Problem-Behavior Screening Questionnaire) and AMPQ (Adolescent Mental-Health Problem-Behavior Questionnaire) was used to assess the association of aggression with other behavioral and emotional problems as well as school violence. Path analysis was conducted. Using latent class analysis, groups were identified according to the aggression level.
We examined previous research related to aggression and school violence, both domestic and international. We reviewed assessment protocols and discussed their utility and validity through advisory conferences.
K-CBCL(Korean Child Behavior Checklist)/ K-YSR(Korean Youth Self Report) and Bullying-Victimization measure, CPSQ and AMPQ were selected to be included in the protocol. Also, CPSQ and AMPQ was included to confirm the validity of screening standards suggested via the 2013 national school-based student screening.
945 elementary school students and 600 middle-school students completed the agression assessment protocol. Behavioral and emotional problems as well as school violence experiences were compared between aggression groups. Association between different types of aggression and other behavioral and emotional problems were investigated. 41 elementary school students and 14 middle-school students participated in the secondary assessment module. K-WISC-III, Visual continuous performance test (CPT), auditory CPT, Word Color Test, Card Sorting Test, ADHD Rating Scale, Children's Depression Inventory, Revised Children's Manifest Anxiety Scale, Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU), PedsQL Scale were performed.
■ Results
Results from the 2013 national survey indicated that, in elemetary school students, aggression was significarrtly associated with other emotional and behavioral problems, especially externalizing problems. In the complex aggression (high aggression) group, a consistent portion of cases had school violence victimization experiences. In middle school students, association between aggression and other emotional and behavioral problems were more prominent. Victimization experience was reported in a significant portion of the complex aggression (high aggression) group.
945 elementary school students and 600 middle-school students completed the aggression assessment protocol. Behavioral and emotional problems as well as school violence experiences were compared between aggression groups. Association between different types of aggression and other behavioral and emotional problems were investigated, 41 elementary school students and 14 middle-school students participated in the secondary assessment module. K-W1SC-III, Visual continuous performance test (CPT), auditory CPT, Word Color Test, Card Sorting Test, ADHD Rating Scale, Children's Depression Inventory, Revised Children's Manifest Anxiety Scale, Inventory of Callous-Unemotional Traits (ICU), PedsQL Scale were performed.
In our present preliminary investigator!, there were significant differences in all behavioral and emotional problem areas among the three aggression groups for elementary school students. In post hoc, the three groups were significantly different in all pairwise comparisons. As aggression increased, behavioral and emotional problems also increased. In secondary assessment module, complex aggression group showed increased scores on ADHD symptoms, depression and anxiety compared to latent aggresssion group and the controls. Also, unemotional trait of ICU was increased in the complex aggression group comopared to controls. According to aggression subtypes, direct aggression showed relatively highest association with rule violation problems, but oppositional aggression was comparably associated with both rule violation problems and depression/anxiety. In middle school students, behavioral problem group showed increased behavioral and emo社onal problems as well as bullying and victimization compared to controls, but no differences were seen between the behavioral problem group and the complex aggression group. According to aggression subtypes, direct aggression was most strongly associated with rule vidation problems, but oppositional aggression was most strongly associated with depression/anxiety and thought problems.
■ Expected outcome
In both elementary school and middle school studets, aggression was associated with other emotional and behavioral problems, as well as bullying and victimization. Screening for high aggression groups and foilow-up monitoring is required. Individualized treatment programs suited for different characteristics of emotional and behavioral problems and aggression subtypes are suggested.
(출처 : Summary 4P)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 최종보고서 요약문 ... 3
- Summary ... 4
- 목차 ... 6
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 10
- 1장 서론: 연구 목적 ... 11
- 1절 연구의 필요성 및 목적 ... 11
- 2장 연구 내용 및 방법 ... 13
- 1절 2013 정서행동특성검사 기반 국내 아동·청소년의 학교폭력 및 공격성 실태 분석 ... 13
- 2절 국내외 자료 수집 및 관련 문헌 고찰 ... 13
- 3절 평가 도구 선정 ... 20
- 4절 피험자 선정 및 연구의 진행 ... 25
- 3장 연구 결과 ... 28
- 1절 2013학생정서행동특성검사 : 공격성과 기타 정서 특성의 관련성 ... 28
- 1. 초등학생(CPSQ) ... 28
- 2. 중고등학생 ... 37
- 3. 공격성 유형별 괴롭힘 경험과 우울, 자살생각의 경로분석 ... 47
- 4. 주요 결과 요약 ... 49
- 2절 초등학교·중학교 공격성 관련 분석결과 ... 49
- 1. 공격성 유형 분류를 위한 컷오프 제안 ... 49
- 2. 초등학생 공격성 관련 분석 결과 ... 53
- 2. 중학생 공격성 관련 분석결과 ... 64
- 4장 결론 및 제언 ... 74
- 1절 공격성 집단의 임상적 특징 및 학교폭력과의 관련성 ... 74
- 2절 임상적 제언 ... 76
- 3절 결론 ... 83
- 5장 참고문헌 ... 84
- 끝페이지 ... 86
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