보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양과학기술원 Korea Institute of Ocean Science & Technology |
연구책임자 |
김웅서
|
참여연구자 |
강길모
,
강정훈
,
권영주
,
권오윤
,
김기복
,
김덕진
,
김동성
,
김병주
,
김아영
,
김종욱
,
김창환
,
김현석
,
김형직
,
문재운
,
민원기
,
박상준
,
박세헌
,
박유미
,
박찬홍
,
박현영
,
오지혜
,
이선희
,
장덕희
,
정창헌
,
정회수
,
주세종
,
진세준
,
최선기
,
이판묵
,
강한구
,
김건도
,
김광수
,
김기훈
,
김방현
,
김연규
,
김유철
,
김윤식
,
김윤정
,
문일성
,
박세길
,
박종원
,
박진영
,
백세훈
,
백혁
,
심형원
,
여동진
,
유승열
,
윤근항
,
윤창호
,
이경목
,
이종무
,
임용곤
,
전봉환
,
전태병
,
정우영
,
최진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-07 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
해양수산부 Ministry of Oceans and Fisheries |
등록번호 |
TRKO201800002381 |
과제고유번호 |
1525005876 |
사업명 |
해양장비개발및인프라구축 |
DB 구축일자 |
2018-03-24
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키워드 |
심해유인잠수정.심해무인잠수정.심해탐사.잠수정운용인프라.타당성연구.deep-sea manned submersible.remotely operated underwater vehicle.deep-sea exploration.infrastructure for underwater vehicle.feasibility study.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800002381 |
초록
▼
- 심해 유인잠수정 요구 기능 분석, 주요 사양 도출 및 개념 설계 (장비배치, 저항추진 성능, 거주구 구조해석, 관측창 최적 설계, 열간 성형 및 열처리 기술 검토)
- 심해 무인잠수정 해미래의 기능 고도화(노후장비 업그레이드, 운용 소프트웨어 개선, 수중항법시스템 기술개발, 해저면 근접조사 기술 개발, 탐사영상 모자이킹) 및 성능 실증 실험 (동해탐사와 마리아나해저분지 열수분출공 탐사)
- 심해 유․무인잠수정의 핵심 장비 기술 개발 (가변부력장치, 해수압 피스톤 펌프 설계, 초고압 센서, 현장분석용 레이저플라즈마 기술
- 심해 유인잠수정 요구 기능 분석, 주요 사양 도출 및 개념 설계 (장비배치, 저항추진 성능, 거주구 구조해석, 관측창 최적 설계, 열간 성형 및 열처리 기술 검토)
- 심해 무인잠수정 해미래의 기능 고도화(노후장비 업그레이드, 운용 소프트웨어 개선, 수중항법시스템 기술개발, 해저면 근접조사 기술 개발, 탐사영상 모자이킹) 및 성능 실증 실험 (동해탐사와 마리아나해저분지 열수분출공 탐사)
- 심해 유․무인잠수정의 핵심 장비 기술 개발 (가변부력장치, 해수압 피스톤 펌프 설계, 초고압 센서, 현장분석용 레이저플라즈마 기술)
- 활용방안 도출 및 인프라 구축 (심해유인잠수정 기보유국 사례 파악, 다양한 관측 및 채집장비 현장 운용, 심해잠수정 이용한 연구과제 도출)
- 심해유인잠수정 건조 타당성 평가
(출처 : 보고서 요약서 4p)
Abstract
▼
Ⅳ. Results
1. Conceptual design and preliminary analysis of a deep-sea manned submersible
- Functional requirement analysis of a deep-sea manned submersible and determination of principal specifications of the vehicle for the purpose of deep-sea scientific research are performed.
- Concept
Ⅳ. Results
1. Conceptual design and preliminary analysis of a deep-sea manned submersible
- Functional requirement analysis of a deep-sea manned submersible and determination of principal specifications of the vehicle for the purpose of deep-sea scientific research are performed.
- Conceptual design of a deep-sea manned submersible, arrangement of main structure and equipments and calculation of the weight and buoyancy distribution of the vehicle are conducted.
- The hull modelling and resistance/propulsion performance analysis by simulation for the deep-sea manned submersible were performed.
- The maneuvering model of the manned underwater vehicle was studied and a simple desktop simulator was developed based on it.
- Structural design optimization for the spherical pressure hull of the deep manned submersible has been done focusing on the viewport reinforcement design. And the manufacturing processes including hot forming and heat treatment has been reviewed from a technical perspective.
2. Development of core technologies to be commonly applicable to deep-sea manned submersibles and unmanned underwater vehicles
- New circuit for variable ballast system was suggested, and sea-water hydraulic pump for deep sea submersible was designed and manufactured.
- In case of sensor for high pressure application, sensor was designed and fabricated, and the validity of the fabricated sensor was confirmed through the experiment.
- Feasibility of the laser induced breakdown spectroscopy in the high pressure environment equivalent to deep-sea was experimentally proven.
- Conceptual configuration of the optical fiber probe delivering high power laser pump and plasma generated spectra was designed.
3. System upgrade and deep-sea exploration of the deep-sea ROV Hemire for evaluation of performance
- Upgrade of the old equipments of Hemire ROV and functional improvement to acquire high quality data are conducted.
- Upgrade of the operating software of Hemire is conducted to operate the vehicle efficiently based on behavior.
- Integrated navigation systems are developed for reliable and stable estimation of underwater vehicle’s position by fusing the measurements of inertial measurement unit (IMU) and Doppler velocity log (DVL) and by fusing the measurements of ultra short baseline (USBL) and DVL, respectively.
- Survey technology on sea floor mapping with multi-beam sonar mounted on Hemire is conducted. sonar images and optical pictures were processed with mosaicking technology
- Deep-sea explorations are conducted with Hemire in the East Sea and Mariana Back-Arc trench of the Pacific Ocean to demonstrate the performance of the vehicle and improved functions.
- An operating system of Hemire using the large research vessel, Isabu, as a mother ship has been established. A deep-sea survey in the East Sea has been conducted to demonstrate the operational integrity of Hemire ROV on Isabu R/V.
4. Application of deep-sea submersible
- The study was performed to provide application of the submersible after its development. Case studies on developing history, operation and use of deep-sea manned submersible of five organization including US, France, Japan, Russia, and China, were conducted for the purpose of this study. Those five organizations are operating the manned submersible that has similar function our project. Various sampling tools and scientific equipment attached on manned submersible and/or remotely operated vehicle (ROV) are used to collect data and samples from deep sea area. We listed the equipment and tools and summarized their function to prepare the development of submersible as a scientific platform ready to use. One of the main objectives of this study is perform test survey for ROV, Hemire equipped by KIOST. During the research program, we performed two test ROV surveys in the East Sea and in the Mariana Arc region where active hydrothermal vents located. The cruise reports will be helpful to improve the operation and function of Hemire. We also investigated demand for using submersible in oceanic research by survey with experts and examination of current and future research plans and proposed possible researches with deep-sea submersible.
5. Infrastructure
- Planning for management infrastructure of deep-sea manned submersible and remotely operated vehicles (ROVs) consisted of maintenance facility, test tank and improving of technical manpower.
- Designing of internal structure of maintenance facility has been carried out and site for the facility has been considered. The related participants have visited several foreign nations and acquired advanced examples for efficient maintenance facility and rearing manpower fit for ROVs and manned submersibles.
- The rearing pilot for ROVs and manned submersibles should include operating and controlling of ROVs and manned submersibles educated by internationally approved institute. Three participants with different background got education for rearing pilot and certification from globally-approved institute. And additional continuing education program has been conducted for better operating abilities of all participants.
6. Feasibility Study
- The project composed of three parts: 1) system design, manufacture, integration, and performance evaluation, 2) development of key technologies, 3) construction of operation center and upgrade of an R/V as the HOV´s mother ship. The project is a large-scale R&D project with a budget of 139.3 billion won for six years.
- Therefore, we presented the necessity of project and promotion strategy for that purpose and analyzed the relevance of the project from the viewpoint of technology, policy and economics.
- In addition, it is presents the plan focused on the functional requirement analysis and specification of the HOV to conduct environmental-friendly deep-sea exploration and mid-water zone survey.
(출처 : SUMMARY 10p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 4
- 요 약 문 ... 6
- SUMMARY ... 9
- Contents ... 14
- 목차 ... 16
- 그림목차 ... 18
- 표목차 ... 37
- 제 1 장 연구개발 과제의 개요 ... 42
- 제 1 절 연구개발의 개요 ... 42
- 제 2 절 연구개발의 경제적, 산업적 중요성 및 필요성 ... 43
- 제 3 절 연구개발의 목표 및 내용 ... 45
- 1. 최종성과목표 ... 45
- 2. 연차별 연구개발 세부목표 및 내용 ... 45
- 3. 연도별 주요 추진 일정 ... 53
- 제 2 장 국내외 기술개발 현황 ... 54
- 제 1 절 국내 연구동향 ... 54
- 제 2 절 국외 연구동향 ... 57
- 제 3 절 특허 동향 ... 62
- 제 3 장 연구개발 수행 내용 및 결과 ... 65
- 제 1 절 기술개발 ... 65
- 1. 심해유인잠수정 개념설계 ... 65
- 2. 심해 유무인잠수정 핵심기술 기초연구 ... 241
- 3. 심해무인잠수정 운용기술 개발 및 성능실증시험 ... 325
- 제 2 절 심해잠수정 활용연구 ... 477
- 1. 심해 유인잠수정 개발 및 활용 현황 ... 477
- 2. 심해잠수정 활용 탐사장비 현황 ... 497
- 3. 해미래 동해 시험탐사 ... 540
- 4. 해미래 마리아나 열수분출공 시험탐사 ... 555
- 5. 심해 유인잠수정 활용방안 ... 605
- 제 3 절 인프라 ... 634
- 1. 1차년도: 심해 유·무인 잠수정 운용관리 인프라(정비동, 수조, 인력양성) 설계 ... 634
- 2. 2차년도: 심해 무인잠수정의 운용관리 정비동 착공을 위한 설계 ... 637
- 3. 3차년도: 무인잠수정 간이시설 구축 및 잠수정 운용 인력 양성 ... 637
- 4. 4차년도: 잠수정 운용 인력양성(보수 교육) ... 666
- 제 4 절 정책 ... 673
- 1. 기술적 타당성 분석 ... 673
- 2. 정책적 타당성 분석 ... 693
- 3. 경제적 타당성 분석 ... 700
- 4. 경제적 파급효과 분석 ... 735
- 5. 사업 운영방안 ... 738
- 제 4 장 연구개발목표 달성도 및 대외기여도 ... 757
- 제 1 절 목표 달성도 ... 757
- 1. 정량적 성과목표, 평가기준 및 달성치 ... 757
- 제 2 절 관련분야 기여도 ... 769
- 1. 심해무인잠수정 활용연구 ... 769
- 2. 심해무인잠수정 성능시험 ... 769
- 3. 심해유인잠수정 개념설계 ... 770
- 4. 핵심장비기술 ... 771
- 5. 심해 유・무인 잠수정의 종합 운영관리 ... 771
- 6. 활용전략・중장기 발전계획 및 비교우위 분석 ... 772
- 제 5 장 연구개발 결과의 활용계획 ... 773
- 제 1 절 연구개발의 결과물 ... 773
- 1. 심해유인잠수정 시스템 기술 ... 773
- 2. 심해유인잠수정 핵심기술 ... 774
- 3. 심해유인잠수정 운용 인프라 체계 ... 776
- 제 2 절 기대효과 ... 777
- 1. 정부정책과의 연계방안 ... 777
- 2. 정치/사회/문화적 측면 ... 778
- 3. 경제적 측면 ... 779
- 4. 기술적 측면 ... 780
- 5. 해양과학적 측면 ... 781
- 6. 국방/해양영토 관리 측면 ... 782
- 제 6 장 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 783
- 제 7 장 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구시설ㆍ장비 현황 ... 784
- 제 8 장 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 785
- 제 9 장 참고문헌 ... 786
- 끝페이지 ... 786
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