보고서 정보
주관연구기관 |
한국과학기술원 Korea Advanced Institute of Science and Technology |
연구책임자 |
이창옥
|
참여연구자 |
정현철
,
류춘렬
,
채유정
,
서성원
,
이범진
,
박주철
,
김석원
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-01 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
과학기술정보통신부 Ministry of Science and ICT |
등록번호 |
TRKO201800022054 |
과제고유번호 |
1711064336 |
사업명 |
한국과학기술원연구운영비지원(0.5) |
DB 구축일자 |
2018-06-16
|
키워드 |
4차산업혁명.과학기술.영재.교육.정책.4th industrial revolution.Science and Technology.gifted.education.Policy.
|
초록
▼
제4차 산업혁명 시대 국가경쟁력 강화를 위해 기술의 혁신과 이를 주도할 과학기술분야 핵심인재 양성의 중요성이 증대하고 있다. 4차 산업혁명의 시대를 맞이하여 다양한 분야의 전문가 및 과학영재교육 관계자들의 참여하는 4회에 걸친 공대포럼을 통해 국가 과학영재 육성 체계를 전반적으로 살펴보고 향후 질적으로 높은 과학영재 교육이 이루어질 수 있는 미래전략을 제시하였다.
1차 포럼은 4차 산업혁명시대와 과학영재 육성이라는 주제로 미래모습, 인재상 및 과학영재교육 방향에 대해 살펴보았다. 4차 산업혁명시대는 예측하기 어려우나 다
제4차 산업혁명 시대 국가경쟁력 강화를 위해 기술의 혁신과 이를 주도할 과학기술분야 핵심인재 양성의 중요성이 증대하고 있다. 4차 산업혁명의 시대를 맞이하여 다양한 분야의 전문가 및 과학영재교육 관계자들의 참여하는 4회에 걸친 공대포럼을 통해 국가 과학영재 육성 체계를 전반적으로 살펴보고 향후 질적으로 높은 과학영재 교육이 이루어질 수 있는 미래전략을 제시하였다.
1차 포럼은 4차 산업혁명시대와 과학영재 육성이라는 주제로 미래모습, 인재상 및 과학영재교육 방향에 대해 살펴보았다. 4차 산업혁명시대는 예측하기 어려우나 다양한 분야가 서로 융합하면서 기존에 없던 것이 폭발적으로 나타나는 시기로서 융합적 능력을 기반으로 하는 창의인재의 육성이 필요하다.
2차 포럼은 이와 같은 혼경의 변화에 따른 과학영재교육의 방향을 제시하고자 하였다. 과학영재란 ‘특정 분야의 전문성과 협업 능력을 바탕으로 사회 및 인류 공영의 선을 추구하는 창의적 문제해결자’로서 창의성, 비판적 사고에 기반한 문제해결력, 의사소통, 협력 외 새롭게 CT(Computational Thinking)기반의 SW역량 교육이 요구된다. 빅데이터, 클라우드, AI, AR/VR 등에 의한 교육방법의 패러다임의 변화가 이루어져야 한다.
3차 포럼은 실제적인 운영되고 있는 과학영재교육 프로그램을 개선하기 위한 방안으로 이루어졌다. 초・중학생의 경우 핵심역량 증진 교수-학습 방법이 요구되며 다른 분야의 전문가와 협업할 수 있는 역량이 필요하다. 고등학생의 경우 본인 스스로 주제를 찾고 문제를 해결하는 연구경험을 통해 전문가로서의 경험을 쌓는 것이 매우 중요함이 강조되었다. 특히 사회 통합적 측면에서 고도영재, 여학생, 사회경제적 소외계층 등 현재의 영재교육에서 소외되어 있는 소수의 영재들을 위한 방안이 제안되었다.
마지막 4차 포럼에서는 국가 정책의 방향과 사회 구성원들에 대한 인식 제고 방안이 제안되었다. 정부의 과학영재교육 역할을 분담하여 교육부는 ‘재능계발 교육’, 과기정통부는 ‘과학기술 핵심인력 양성’으로 정책 전환할 필요가 있으며, 장기적 관점에서 과학영재를 국가 경쟁력 강화를 위한 수단으로 접근하기보다 과학영재들의 실존적 의미를 존중하는 접근이 필요하다.
(출처 : 보고서 초록 5p)
Abstract
▼
In order to strengthen national competitiveness in the era of the 4th Industrial Revolution, the importance of innovating technology and cultivating core human resources in science and technology to lead it is increasing. In the era of the 4th Industrial Revolution, we will look at the whole system
In order to strengthen national competitiveness in the era of the 4th Industrial Revolution, the importance of innovating technology and cultivating core human resources in science and technology to lead it is increasing. In the era of the 4th Industrial Revolution, we will look at the whole system of national science gifted education and present a future strategy that can provide high quality science gifted education in the future. Through four open public forums, participants from various fields of expertise and gifted education gurus participated in a lively innovation plan that can be applied not only to theoretical aspects but also to reality.
The era of the 4th Industrial Revolution is very uncertain, but science and technology are becoming more important, and our impact on human beings is expected to be enormous. In the future society, human beings have to worry about how to coexist with the machine and what are the areas where humans can do better (the ability of humans only). In the era of the 4th Industrial Revolution, the ability to meet various fields rather than traditional experts is required, and the ability to create new things is more important than anything else. It is an education to cultivate "creative talent based on fusion ability". In the direction of science gifted education, creativity, in particular the ability to ask the question "why" is emphasized, so knowledge and competence are important, acquiring knowledge through discussion, strengthening competence through projects, presenting problems without answers, using computers Capacity building should be emphasized. In addition, the experience of dealing with actual situations is very important.
The science gifted in the era of the 4th Industrial Revolution is a creativity problem solver that pursues the good of society and humanity based on the expertise and collaboration ability of a specific field. It is equipped with curiosity/vision, problem finding / solution, empathy / leadership It can be defined as talented person. The contents of the science gifted education that lead the fourth industrial revolution are as follows: First, as the core competence of the scientific gifted, problem solving ability based on creativity, critical thinking, communication, cooperation and education of SW competency based on CT (Computational Thinking) are needed. Second, in order to strengthen the problem solving ability of the future society, it should be expanded so that the programs based on the high - technology science, expansion of the problem - oriented creative, Third, in order for the new science gifted and talented curriculum to operate efficiently, it is necessary to provide a field support system for strengthening the support of the professionalism of the teachers and strengthening the linkage between the high-science sciences. Gifted education in the era of the Fourth Industrial Revolution requires a change of education paradigm by big data, cloud, AI and AR / VR. Online training should provide an individual tailored training and project and problem-based learning (PBL) environment.
In order to overcome the problems of traditional education emphasized in the science and gifted program in the beginning and the end of the science, it is necessary to develop various core competency teaching and learning methods that can develop core competencies to successfully cope with future life . The creative fusion of modern society requires talent to collaborate with experts in other fields.
It is very important for the high school science gifted education program to gain experience as a specialist through research experiences that find out the subject and resolve the problem by oneself. Since all of the students have more educational significance in cultivating creative thinking ability in different individual situations, they should develop their potential and talents according to the characteristics of individual learners so that they can grow into various talents.
Finally, it is necessary to work with a small number of gifted and talented people alienated from current gifted education such as highly gifted, female, socioeconomically marginalized.
In order for the various innovation strategies discussed above to be established, the government's science gifted education policy goal should be clear. The Ministry of Education is responsible for discovering the potential of science gifted as a part of 'Talent Development Education', and if the Ministry of Science and Technology is in charge of the function of 'nurturing core manpower of science and technology', the two ministries will maximize their merits and generate synergy.
will be. In the present selection-oriented policy, it is necessary to shift to an education-oriented policy by providing opportunities for gifted education to all talented and hopeful students and placing them in appropriate programs through educational outcomes. It is necessary to reflect the anxieties and difficulties in personal life. If we are wary of approaching scientific giftedness as a means to strengthen national competitiveness, we should be reborn as "a society that respects the existential meaning of scientific gifted."
(출처 : SUMMARY 9p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 보고서 초록 ... 5
- 요 약 문 ... 7
- S U M M A R Y ... 9
- C O N T E N T S ... 13
- 목차 ... 15
- Ⅰ. 연구의 개요 ... 17
- 1. 연구의 목적 및 필요성 ... 17
- 2. 연구의 방법 ... 19
- 3. 연구의 기대효과 ... 20
- Ⅱ. 연구내용 ... 21
- 1. 4차 산업혁명시대와 과학영재 육성 ... 21
- 가. 개요 ... 21
- 나. 요약 및 시사점 ... 23
- 2. 4차 산업혁명시대의 과학영재 선발, 교육내용과 교육방법혁신 전략 ... 25
- 가. 개요 ... 25
- 나. 요약 및 시사점 ... 27
- 3. 4차 산업혁명시대의 과학영재 프로그램 혁신 전략 ... 29
- 가. 개요 ... 29
- 나. 요약 및 시사점 ... 31
- 4. 4차 산업혁명시대의 과학영재 발굴·육성 혁신 전략 ... 33
- 가. 개요 ... 33
- 나. 요약 및 시사점 ... 35
- Ⅲ. 연구결과 ... 37
- 1. 4차 산업혁명시대와 과학영재 육성 ... 37
- 2. 4차 산업혁명시대의 과학영재 발굴, 교육내용 및 교육방법 혁신전략 ... 38
- 3. 4차 산업혁명시대 과학영재교육 프로그램 혁신 전략 ... 39
- 4. 4차 산업혁명시대의 과학영재 발굴·육성 혁신 전략 ... 40
- 부록1 과학영재교육 혁신전략 도서 초고 자료 ... 43
- 끝페이지 ... 366
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.