보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
윤종설
|
참여연구자 |
박제호
,
이동은
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022536 |
과제고유번호 |
1105011127 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022536 |
초록
▼
1. 연구배경 및 분석 방법
□ 본 연구는 2년에 걸쳐 수행한 「정책갈등 지식관리 체계 구축 및 활용에 관한 연구」중 2차 년도 연구로서 2015년-1차 년도 연구의 후속 과제
○ 2015년-1차 년도 과제의 주요 목표는 정책갈등 영역의 과학적 갈등관리를 위해 지식관리체계를 적용해야 하는 이유를 살펴보고, 그 방법을 탐색하는 것이었음
- 정책갈등 관리 영역에서 지식관리체계를 적용해야 하는 이유는 첫째, 공공정책 과정에서 갈등의 발생은 공간적·시간적으로 보편화된 현상이기 때문. 따라서 갈등으로 인한 파괴
1. 연구배경 및 분석 방법
□ 본 연구는 2년에 걸쳐 수행한 「정책갈등 지식관리 체계 구축 및 활용에 관한 연구」중 2차 년도 연구로서 2015년-1차 년도 연구의 후속 과제
○ 2015년-1차 년도 과제의 주요 목표는 정책갈등 영역의 과학적 갈등관리를 위해 지식관리체계를 적용해야 하는 이유를 살펴보고, 그 방법을 탐색하는 것이었음
- 정책갈등 관리 영역에서 지식관리체계를 적용해야 하는 이유는 첫째, 공공정책 과정에서 갈등의 발생은 공간적·시간적으로 보편화된 현상이기 때문. 따라서 갈등으로 인한 파괴적 결과를 초래하거나 많은 사회적 비용을 낳지 않도록 하는 갈등관리의 필요성이 증대함
- 둘째, 사회 및 경제 구조의 복합성이 증대하면서 정책갈등 및 관리과정 역시 매우 복잡해져가고 있음. 이로 인해 갈등 관리를 위한 효율적 방법을 마련하는 것이 어려워짐
- 셋째, 국내 기존의 공공갈등 관련 데이터베이스(DB)는 DB의 내용을 공개하지 않거나, 2차적 자료만을 활용하여 도출한 정보 위주로 구성되어 있는 등 많은 한계점을 보여줌
○ 상기 이유로 인하여, 1차 년도 연구에서는 정책갈등 분야에 적용할 수 있는 지식관리 체계 모형을 마련하였음
- 공공갈등 관리를 담당하고 있는 많은 인력들의 지식·노하우·경험 등을 발굴·축적·분석·공유할 수 있는 지식관리체계를 구축함으로써, 갈등의 과학적 관리가 가능해 질 수 있도록 한 것
- 이 과정에서 빅 데이터 시스템의 접목이 필요하다고 보았음. 이는 갈등 및 갈등관리의 복잡성이 증대하면서, 이와 관련된 정보의 형태 역시 다양화되고 복잡해지고 있음. 따라서 복잡한 비정형 데이터까지 발굴·분석·공유할 수 있게 하는 빅 데이터 시스템의 접목이 필요함
○ 전문가 회의 및 델파이 분석을 통하여, 정책갈등 지식관리체계 구축을 위해 사용될 수 있는 갈등관리 분석 모형을 도출
□ 2016년- 2차 년도 연구의 주요 목표는 1차 년도 분석 결과를 토대로 지식관리체계 모형의 현실 적용 가능성을 높이는 데 있음
○ 1차 년도 모형의 경우, 정책갈등의 이해 및 갈등관리를 위해 필수적 요인들을 도출하여 해당 요인들을 지표화 하는 방식을 사용
- 그러나 1차 년도의 각 지표들은 정책갈등 및 갈등관리를 체계적으로 분석하기 위해 핵심적인 것들이지만, 이를 현실에 적용하는 것이 불가능하다면 모형을 통해 구축한 지식관리체계의 견고성 및 신뢰성이 떨어질 수밖에 없음
○ 이러한 문제인식 하에, 본 2차 년도 연구에서는 기존 분석을 통해 마련된 모형을 검토하고, 그 문제점을 수정하여 모형의 현실 적용 가능성을 높이고자 함
- 이를 위해 갈등을 담당하는 공무원이나 갈등 전문가들을 대상으로 의견을 수렴, 데이터의 정확성과 신뢰성을 확보할 수 있도록 모형을 수정
- 그와 동시에, 지식관리체계를 위한 시스템 구축 역시 2차 년도 연구의 주요 목표임. 지표를 통해 획득한 정보를 분석·축적·공유할 수 있는 시스템을 설계하고, 이것이 행정 현장에서 어떤 방식으로 운영될 수 있는지에 대한 매뉴얼 또한 마련하고자 함
(출처 : 국문요약 13p)
Abstract
▼
The second-year study on the system for knowledge management of policy conflicts continues to build a scientific system to manage policy conflicts and to analyze indicators of the system for the policy conflict management. From the first year’s study, it emphasized the necessity of the scientific ma
The second-year study on the system for knowledge management of policy conflicts continues to build a scientific system to manage policy conflicts and to analyze indicators of the system for the policy conflict management. From the first year’s study, it emphasized the necessity of the scientific management of policy conflicts to improve the government administrative environment. To do so, policy conflict indicators are collected through various factors generating public policy conflicts and systemizing conflict management.
The weakness of the first-year study is that although it provided the importance of each indicator to analyze the system of conflict management, it was difficult to apply those indicators to be usable into the actual system. As a result, the second-year study focuses on examining the first year’s model of the conflict management system and modifies the system to improve the actual usability.
In the first year, the information management system related with policy conflicts possessed structural and environmental difficulties to build the scientific system. In particular, the qualitative aspects of real conflict resolution or comparisons is one of the major problems of the current database of public conflicts. Thus, it recognizes the need to redesign the existing database of public policy conflicts and suggests using a big data process for policy conflict knowledge management. The second year’s study sustains the same method to build the system of conflict management through the concept of big data and its analytical process.
Before discussing the building process of the conflict management system, we will explain the theoretical discussion of the conflict management and big data system. Policy conflicts involve a phenomena of interest, struggle, conflict, and division among policy groups while they participate in the policy-making process. There are so many reasons of explaining why policy conflicts have occurred. For example, it is like the different perspectives of the current situations, the gap between different values among various groups and so on. Major participants and the main factors of the conflict process are also too diverse to describe why they have conflicts with each other.
Therefore, conflict management is to control various conditions of conflicts and to prevent extreme results that might happen during a process ofconflict. The knowledge-based information system means that it is collecting, sharing and systemizing individual knowledge to derive actual data and officially circulating those data to all the members of related institutions. Big data consists of large and unstructured data collected through various means, and it is also analysis of those large amounts of data through systematic processes.
According to big data, it is possible to analyze huge volumes of data at the same time, so it provides an insight on understanding the current situation and forecasting the future.
Based on theoretical analysis, the second year’s study method follows in accordance to the first years’ method, but it will add to the analysis of structuring data processes by computer science and will standardize the indicators of conflict management by utilizing the result of a Delphi analysis. In order to build a system of conflict management, there are three steps needed to structure the system of conflict management. The first step is deriving the detailed subject analysis to define various factors of indicators in the system, and then redesigning the database to collect the information of policy conflicts as the second step. Finally, it evaluates the structure of verification and performs an evaluation of each conflict.
Indicators of the conflict management system in this research have four factors as follows; laws-regulations, process, capability, and external environment. Each factor is divided into three levels of hierarchical categories. These indicators are defined by Delphi analysis based on surveys and interviews with current public officers of policy conflict and experts on those issues. Nevertheless, there are some weaknesses with those indicators. Some indicators are still too ambiguous to use in the system, so a much more easier system is needed that can include internal and external information. It is also difficult to evaluate some information of conflict by public officers, so there should be some education programs and detailed manuals for that.
Building the system of conflict management is based on the conflict management database. For this database, it will be constructed by basic entities, and then it will check the meta-data if it requires additional information. After that, the entire database system will be launched. The basic process of the conflict management system has four steps; 1) entering the conflict information module, 2) analyzing the big data module, 3) managing the internal information module, and 4) collecting data for the external information module.
Overall, this conflict management system will be called “Public Conflict Management Big Data System” (PCMBDS). In this second-year study, it will provide the detail operating system of PCMBDS.
PCMBDS is used for the public policy conflicts, so the major user of this system will be a central government and local governments.
Each government will form a specific team for PCMBDS, and these team will have management-level officers, executive-level officers, a conflict management deliberation committee, and external conflict experts. For stabilizing PCMBDS, some legitimate support and policy changes will be needed.
The theoretical contributions of this research will be summarized as follows. First, this is the first study conducted in pursuit of the building of a scientific system for policy conflict management.
Second, it provides suggestions on data system construction, the fundamental operating processes, and the legalization. Third, it adds introduces the new concept of ‘Public Conflict Management’ to the public policy debate. Fourth, it discusses the theoretical and empirical methods to reduce public conflicts at the government level as a part of an interdisciplinary study. Finally, it also provides theoretical and empirical debates on supporting the Government 3.0 policy that emphasizes transparency, capability, and accountability of state governance.
The policy implications of this research will be summarized as follows. First, PCMBDS supports the Government 3.0 policies for actualizing it in the short term. Second, it suggests detailed contents of legal reform for PCMBDS. Third, it provides the operating system of PCMBDS for each government agency and its related departments.
Finally, it defines the systemic structure of administration to use PCMBDS.
The final purpose of this study involves analyzing various forms of information and data in social science through the relatively new technology of computer programming, and applying it to actual government policies. Through this work, public conflicts will be managed systematically and negative outcomes of those conflicts will be prevented.
In future research, there should be more legal studies towards how to facilitate the launch of PCMBDS in actual public administration.
Also, such research will need to check the systemic errors and the user requirements while they use the system.
(출처 : 영문요약 28p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 11
- 국문요약 ... 13
- 영문요약 ... 28
- 제1장 서론 ... 33
- 제1절 연구의 필요성과 목적 ... 34
- 제2절 연구범위와 방법 ... 37
- 1. 연구범위 ... 37
- 2. 연구방법 ... 38
- 제3절 연구의 흐름도 ... 43
- 제2장 1차 년도 연구의 개관 및 검토 ... 47
- 제1절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅰ)의 이론적 배경 ... 48
- 1. 1차 년도 연구의 기본 개념 ... 48
- 2. 1차 년도 연구의 모형설계 필요성 ... 61
- 제2절 1차 년도 모형설계의 분석영역 및 기준 ... 65
- 1. 모형의 분석영역 ... 65
- 2. 모형의 분석기준 ... 67
- 3. 모형의 적용 방식 ... 75
- 제3장 1차 년도 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅰ)의 추가 분석 ... 77
- 제1절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅰ) 추가 분석 ... 78
- 1. 추가 분석의 필요성 ... 78
- 2. 추가 분석의 과정 ... 81
- 3. 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅰ) 지표 검토의 기준 마련 ... 82
- 제2절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅰ)의 지표 추가 분석 ... 89
- 1. 갈등예방 ... 90
- 2. 갈등관리 ... 107
- 3. 갈등사후관리 ... 118
- 제3절 정책갈등 지식관리체계 분석모형(Ⅱ) 구축전제 ... 128
- 1. 기존 분석모형(Ⅰ)의 검토결과 및 모형수정 필요성 ... 128
- 2. 2차 년도 정책갈등 지식관리체계 분석모형(Ⅱ)의 기본 개념 ... 131
- 3. 정책갈등 지식관리체계 분석모형(Ⅱ)의 중분류-세분류 체계 ... 133
- 제4절 정책갈등 지식관리체계 분석모형(Ⅱ)의 세분류 및 세부항목 분석 ... 143
- 1. 세분류 및 세부항목에 대한 델파이 분석설계 ... 143
- 2. 델파이 분석 결과 ... 147
- 3. 기타 델파이 결과 ... 209
- 4. 델파이 추가 인터뷰 ... 211
- 제4장 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅱ)의 System 설계 ... 215
- 제1절 System 설계를 위한 기초 작업 ... 216
- 1. 정책갈등 지식관리체계의 빅 데이터 정보체계 분석 ... 219
- 2. 입력 패턴 분석을 위한 지표 사례별 분석 ... 224
- 3. 갈등예방 정보체계의 구성 분석 ... 229
- 4. 갈등관리 정보체계의 구성 분석 ... 232
- 5. 갈등사후관리 정보체계의 구성 분석 ... 234
- 제2절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅱ)의 정보체계 분석 ... 237
- 1. 정보체계 분석의 형태 및 방식 ... 237
- 2. 정책갈등 지식관리체계의 빅 데이터 기반 분석 ... 245
- 3. 이진 값 기반 분석 ... 246
- 4. 구간 기반 분석 ... 248
- 5. 다중 조건 기반 분석 ... 249
- 제3절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅱ)의 시스템 설계 ... 252
- 1. 정책갈등 지식관리체계의 논리적 구성 ... 252
- 2. 정책갈등 지식관리를 위한 빅 데이터 시스템 구성 ... 256
- 제4절 정책갈등 지식관리체계 모형(Ⅱ)의 정보체계 분석 가상 시나리오 ... 259
- 1. 모형(Ⅱ)의 정보체계 가상 시나리오 구성 ... 259
- 2. 모형(Ⅱ)의 정보체계 가상 데이터베이스 및 분석 시나리오 ... 264
- 제5장 공공갈등관리 빅 데이터 시스템(PCMBDS)의 활용방안 ... 267
- 제1절 공공갈등관리 빅 데이터 시스템의 운영체계 ... 269
- 1. 공공갈등관리 빅 데이터의 개념 ... 269
- 2. 공공갈등관리 빅 데이터 시스템(PCMBDS)의 운영체계 ... 271
- 3. 공공갈등관리 빅 데이터 시스템의 적용방식 중앙부처와 지방자치단체 수준(D-PCMBDS와 L-PCMBDS) ... 273
- 4. 공공갈등관리 빅 데이터 시스템의 적용방식 정부 수준(G-PCMBDS) ... 280
- 제2절 공공갈등관리 빅 데이터 시스템(PCMBDS) 관련 정책 및 법령 ... 282
- 1. 선진국의 빅 데이터 관련 정책 및 법령 ... 282
- 2. 우리나라 빅 데이터 관련 법령제도 ... 286
- 3. 공공갈등관리 빅 데이터 시스템(PCMBDS) 법령제도 제안 ... 290
- 제3절 공공갈등관리 빅 데이터 시스템(PCMBDS)의 SWOT 분석 및 기대효과 ... 293
- 1. 모형적용의 SWOT 분석 ... 293
- 2. PCMBDS의 기대효과 ... 301
- 제6장 결론 ... 303
- 제1절 연구결과의 요약 ... 304
- 제2절 이론적 시사점 ... 309
- 제3절 정책적 시사점 ... 315
- 제4절 모형적용의 한계 및 후속연구 ... 321
- 참고문헌 ... 323
- 부록 ... 329
- 부록Ⅰ. 2차 분석 모형 ... 330
- 부록Ⅱ. 델파이 문항 ... 345
- 부록Ⅲ. 갈등관리 기초분석서 예시 ... 358
- 끝페이지 ... 363
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.