보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
연구책임자 |
윤건
|
참여연구자 |
박준
,
진경애
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 |
2017 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022560 |
과제고유번호 |
1105012638 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2018-06-23
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022560 |
초록
▼
1. 연구의 배경 및 목적
□ 오늘날 정부역량의 최종 목적으로서의 사회발전/사회통합
○ 우리나라는 정부역량을 경제발전에 집중하면서 급격한 경제성장을 이룬 반면 상대적으로 사회발전의 성과 미미. 소수 집단에 대한 사회적 배제, 문화다양성에 대한 낮은 인식, 갈등적 상호관계의 심각성, 저신뢰 사회, 높은 부패 인식, 낮은 공정성이 우리의 현실
○ 사회의 분열과 갈등은 국가의 발전을 위한 에너지를 분산시켜 지속가능한 추동력 상실을 초래할 수 있음. 이러한 측면에서 사회통합을 위한 정부의 정책적 노력은 매우 중요한
1. 연구의 배경 및 목적
□ 오늘날 정부역량의 최종 목적으로서의 사회발전/사회통합
○ 우리나라는 정부역량을 경제발전에 집중하면서 급격한 경제성장을 이룬 반면 상대적으로 사회발전의 성과 미미. 소수 집단에 대한 사회적 배제, 문화다양성에 대한 낮은 인식, 갈등적 상호관계의 심각성, 저신뢰 사회, 높은 부패 인식, 낮은 공정성이 우리의 현실
○ 사회의 분열과 갈등은 국가의 발전을 위한 에너지를 분산시켜 지속가능한 추동력 상실을 초래할 수 있음. 이러한 측면에서 사회통합을 위한 정부의 정책적 노력은 매우 중요한 의미
○ 특히 우리 사회와 같이 민주화가 심화되는 과정에 있는 경우 갈등의 표면화 가능성이 높아지기 때문에 사회통합을 위한 정부의 갈등관리적 노력이 보다 중요하게 부각됨
□ 본 연구는 사회통합 부문에서의 정부역량 지수화에 초점
○ 본 연구는 정부역량 지수화 연구의 두 번째 과제로서 오늘날 중요하게 부각되는 사회통합 부문에서의 지수 개발을 목적으로 함. 사회통합지수는 정부의 사회통합정책의 이정표가 됨. 정부가 어느 부분에 역량을 집중해야 할지 파악 가능
(출처 : 국문요약 12p)
Abstract
▼
Recently the government has put much focus on social integration policy because social disintegration or conflict could exert a negative influence on sustainable national development. It might disperse national energy and cause the nation to miss sustainable impetus. While Korean society has been in
Recently the government has put much focus on social integration policy because social disintegration or conflict could exert a negative influence on sustainable national development. It might disperse national energy and cause the nation to miss sustainable impetus. While Korean society has been in the process of deepening democratization and revealed diverse and severe conflicts, the government’s ability to manage conflicts becomes even more important.
This study is the second effort to make an index for measuring government capacity. While the first study focused on identifying what the government capacity is and how to measure it by analyzing several cases and experts’ opinions, this study limits its scope to the social integration policy and seeks to develop the social integration index (SII), so called the “KIPA SII” to measure the level of social integration including governance capacity such as cooperative governing capacity and ethical capacity.
The KIPA SII presents several kinds of numbers which represent the level of integration in Korean society. It could act as a signal for the social integration policy of the government. As KIPA SII includes several sub-indices, it can inform as to which part of social integration is problematic and what the government should concentrate on to enhance the degree of social integration.
This study uses data of the ‘Korea Social Integration Survey (KSIS)’ (2013~2016) of the Korea Institute of Public Administration (KIPA) which acquired the official approval from Statistics Korea in 2013.
The KSIS data involves diverse indicators concerning social integration. In particular it has many perceptional indicators which are appropriate to the KIPA SII because the index is focused on the perceptional dimension of social integration which was previously ignored.
In order to develop the index we have referred to considerable amount of related literatures, frequent consultations with many experts, and performed a Delphi survey. Based on the results of the analysis, we identified three parts: condition, state, and goal of social integration. The state of social integration consists of social cohesion, social inclusion, and social conflict. The condition is composed of governance capacity and economic stability. The goal is social happiness which could be an ultimate purpose of the government’s social integration policy.
The results of this research are as follows: first, the level of social integration in Korea is low. It has not yet reached to at least 50 out of 100. Second, the levels of social inclusion and conflicts might be problematic, especially participation, social trust, exclusiveness of minorities, conflict by social strata, social ideology, and between labor and management. Third, the level of social happiness index is high compared to other sub-indices but low compared to other countries such as the US, Japan, Germany, and Sweden. Fourth, the level of governance capacity is low, especially in the aspects of communication and integrity. Economic stability level including preparedness for severe diseases and old age is also low.
Finally, this study presents some suggestions about what to do in order to allow the KIPA SII to be used pervasively including ongoing annual official announcement, statistical management of indicators used in the index, co-working with the media, and tracing concerning hard data.
(출처 : 영문요약 32p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 8
- 그림목차 ... 11
- 국문요약 ... 12
- 영문요약 ... 32
- 제1장 서 론 ... 35
- 제1절 연구의 의의와 필요성 ... 36
- 1. 연구의 의의 ... 36
- 2. 선행연구 검토 및 본 연구의 차별성 ... 40
- 제2절 연구내용과 방법 ... 46
- 1. 연구범위와 내용 ... 46
- 2. 연구방법 ... 47
- 제2장 이론적 고찰 ... 49
- 제1절 사회통합지수의 이론적 기초 ... 50
- 1. 사회통합의 세 가지 개념 ... 50
- 2. 한국사회에서 바라 본 통합의 개념 ... 53
- 3. 본 연구의 사회통합 개념 ... 55
- 제2절 사회통합지수 관련 국내외 사례 검토 ... 57
- 1. OECD 사회통합지표(2005~) ... 57
- 2. Chan-To-Chan의 사회통합지표(2006) ... 58
- 3. 스캔론-모나쉬 사회통합지수 (2007~) ... 60
- 4. 국내 사회통합지수 사례 ... 61
- 제3절 새로운 사회통합지수 마련 필요성 ... 65
- 1. 전통적인 사회통합 측정방법의 특징 ... 65
- 2. 사회통합의 조건, 상태, 그리고 목표 ... 66
- 제3장 사회통합지수 지표체계 구성 ... 69
- 제1절 사회통합지수 지표체계 개발 방법 ... 70
- 1. 지표체계의 유형과 지표선정의 기준 ... 70
- 2. 사회통합지수 지표체계 개발 과정 ... 72
- 3. 사회통합지수 지표체계 개발 방법론 개괄 ... 73
- 제2절 사회통합지수 지표체계 개발 ... 77
- 1. 사회통합지수 지표체계 고려사항 ... 77
- 2. 사회통합 구성요소 ... 82
- 제3절 사회통합지수 개념틀과 지표체계 ... 93
- 1. 사회통합지수 개념틀 ... 93
- 2. 사회통합지수 지표체계 ... 97
- 제4장 사회통합지수 지표체계 실증 검토 ... 101
- 제1절 실증 검토의 의의 및 방법 ... 104
- 1. 검토 목적과 기준 ... 104
- 2. 검토 대상 ... 105
- 3. 검토 방법 ... 108
- 제2절 관측치와 설문문항에 대한 이상점 진단 ... 111
- 1. 이상 설문문항 진단 ... 111
- 2. 이상 응답자 진단 ... 113
- 제3절 지표체계 수준 간 수렴성 검토 ... 115
- 1. 사회통합의 목표에 대한 수준별 집락화 정도 ... 115
- 2. 사회통합의 상태에 대한 수준별 집락화 정도 ... 115
- 3. 사회통합의 조건에 대한 수준별 집락화 정도 ... 119
- 4. 수준별 집락화 정도 종합 ... 122
- 제4절 지표체계 차원 간 조합방식에 대한 검토 ... 124
- 1. 산술평균 및 기하평균 산정 방식에 따른 조합 ... 124
- 2. 가중평균 산정 방식에 따른 조합 ... 126
- 3. 평균 산정 방식별 비교 ... 128
- 제5장 사회통합지수 산출과 활용성 제고 ... 131
- 제1절 사회통합지수 활용성에 대한 델파이 조사 결과 ... 132
- 제2절 사회통합지수 및 하위지수 산출 ... 136
- 1. 사회통합의 목적 관련 하위지수 ... 138
- 2. 사회통합의 상태 관련 하위지수 ... 139
- 3. 사회통합의 조건 관련 하위지수 ... 150
- 4. AHP 가중치를 이용한 하위지수 검토 ... 156
- 5. 핵심지표를 이용한 하위지수 검토 ... 159
- 6. 사회통합지수의 도출 ... 162
- 7. 사회통합지수를 활용한 사회통합의 매개효과 분석 ... 165
- 제3절 집단별 사회통합 인식 비교 ... 169
- 1. 성별 사회통합 인식 비교 ... 169
- 2. 연령별 사회통합 인식 비교 ... 171
- 3. 소득별 사회통합 인식 비교 ... 175
- 제4절 사회통합 구성요소별 국제 비교 분석 ... 180
- 1. 개요 ... 180
- 2. ISSP 자료를 통한 국제비교 ... 185
- 3. WVS 자료를 통한 국제비교 ... 191
- 제5절 경성지표를 통한 사회통합 측정 ... 197
- 제6장 정책적 시사점 및 결론 ... 201
- 제1절 주요 결과 요약 및 정책적 시사점 ... 202
- 제2절 결론 ... 206
- 참고문헌 ... 211
- 국내문헌 ... 212
- 국외문헌 ... 217
- 부록 ... 221
- 부록1: 실증 검토 분석 결과 ... 222
- 부록2: 사회통합 구성요소에 대한 델파이 조사 결과 ... 235
- 부록3: 델파이 조사 질문지(제1차) ... 239
- 부록4: 델파이 조사 질문지(제2차) ... 248
- 끝페이지 ... 262
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.