검색연산자 | 기능 | 검색시 예 |
---|---|---|
() | 우선순위가 가장 높은 연산자 | 예1) (나노 (기계 | machine)) |
공백 | 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 | 예1) (나노 기계) 예2) 나노 장영실 |
| | 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 | 예1) (줄기세포 | 면역) 예2) 줄기세포 | 장영실 |
! | NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 | 예1) (황금 !백금) 예2) !image |
* | 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 | 예) semi* |
"" | 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 | 예) "Transform and Quantization" |
다국어입력
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기연관자료 탐색 (선택한 자료와 함께 이용한 콘텐츠 탐색)
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 김수진 |
참여연구자 | 이재봉, 박지현, 이문수, 이영준 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201800023009 |
DB 구축일자 | 2018-06-30 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800023009 |
세계적으로 21세기 지식정보화 사회를 살아가기 위해 학생들에게 필요한 필수역량이라고 할 수 있는 컴퓨터·정보소양은 그 중요성이 부각되고 있다. 세계각국에서는 컴퓨터·정보소양 교육의 중요성을 인식하고 있으며, 이에 대한 교육이 학생들의...
세계적으로 21세기 지식정보화 사회를 살아가기 위해 학생들에게 필요한 필수역량이라고 할 수 있는 컴퓨터·정보소양은 그 중요성이 부각되고 있다. 세계각국에서는 컴퓨터·정보소양 교육의 중요성을 인식하고 있으며, 이에 대한 교육이 학생들의 학업성취뿐만 아니라 미래의 직업적 삶을 영위하는데 영향을 미칠 것이라 예측하고 다양한 지원책을 마련하고 있다. 2013년에는 이러한 국제적인 관심을 바탕으로 컴퓨터·정보소양에 관한 최초의 국제비교평가인 국제 컴퓨터·정보소양연구(International Computer and Information Literacy Study; 이하ICILS)가 수행되었다.
ITU(International Telecommunications Union)에서 2012년에 조사한 ICT(Information and Communications Technology) 개발지수를 살펴보면 우리나라는 157개국 중 1위를 차지하여 (ITU, 2013, p.24) 세계 최정상수준의 인프라가 구축되어 있는 것으로 나타났다. 반면 ICILS 2013의 결과에 따르면 우리나라 중학생들의 컴퓨터·정보 소양은 14개 참여 국가 중에 5위로 상위수준이었지만, 하위수준인 1수준 미만에 해당하는 학생비율이 상위국들과 비교했을 때 높은 편이었으며, 남·여 학생의 컴퓨터·정보소양격차가 참여국 중 가장 크게 벌어지는 등 다양한 문제점들이 나타났다.
이처럼 ICILS를 통해 처음으로 우리나라 학생들의 컴퓨터·정보소양과 우리나라의 관련교육환경이 분석되었으므로 이를 바탕으로 학생들의 컴퓨터·정보소양강화 및 ICT활용교육 활성화를 위한 다양한 정책마련 및 후속연구 수행이 필요하다. 이에 본 연구에서는 우리나라 컴퓨터·정보소양교육의 실태와 장단점을 파악하고 ICILS 2013 결과에 대한 심층분석을 통해 컴퓨터·정보 소양을 함양할 수 있는 교육 환경 개선을 위한 정책적인 시사점을 도출하고자 하였다. 이를 위해 본연구에서는 ICILS 2013 평가의 자료구조 및 문항특성을 개관하고 평가 요소별로 컴퓨터·정보 소양 성취 특성을 분석하였다. 또한, 우리나라 학생들의 컴퓨터·정보소양 격차 발생 요인을 설명하기 위하여 성별, 지역규모별로 격차 발생 요인에 따른 구조적 관계를 분석하였다.
◎ 우리나라 컴퓨터·정보 교육정책의 변화
1970년대 초반 직업교육을 목적으로 시작되었던 우리나라의 컴퓨터·정보교육은 국가적인 교육장려정책과 강력한 IT인프라 구축에 힘입어 빠른속도로 발전하였다. 특히, 초·중등학교 학생들의 컴퓨터·정보 교육을 위한 국가단위 교육과정은 1990년대 국가 차원의 교육정보화 추진정책에 힘입어 학교에서의 ICT소양교육, ICT활용 교육중심으로 개편되고 초·중등학교 학생들의 ICT 소양 및 활용능력의 강화를 촉진하였다. 그러나 2008년 초·중등학교 정보통신 기술교육 운영지침 등 컴퓨터·정보교육지원 정책의 폐지, 2009 개정교육과정에서의 컴퓨터·정보교육의 비중과 내용축소 등 초·중등학교 학생들의 컴퓨터·정보교육지원을 위한 정책의 축소와 부재로 인하여 컴퓨터·정보 교육은 침체되어 왔다.
최근 들어 ‘소프트웨어 교육 운영지침(교육부, 2015e)’이 제정되었고, ‘초·중등 소프트웨어 교육활성화 방안’의 일환으로 초등학교 5, 6학년 실과에서 초등학교 소프트웨어 교육의무화되었으며, 중학교 정보교과를 필수화되었고, 기술·가정 교과군의 심화선택과목인 고등학교정보가 일반선택과목으로 전환되었다(교육부, 2014.7.23.). 이를 통해 우리나라 학생들의 정보과목 선택 및 이수의 기회가 확대되고 있다. 또한, 국가 수준에서 진행되는 ICT 리터러시 연구와 더불어 국제적인 수준에서 진행되는 ICILS 평가에 참여함으로써 우리나라는 다양한 국가들과 컴퓨터·정보 소양 교육 현황을 비교할 수 있게 되었다.
◎ 학생 컴퓨터·정보 소양 성취 특성 분석 결과
본 연구에서는 먼저 ICILS 2013에서 사용된 4가지 모듈을 구성하는 문항에 대해 문항별 정답률 및 문항 모수를 추정하고, 공개 모듈인 ‘방과 후 운동’을 중심으로 성별에 따른 차별기능 문항을 분류하여 각 문항별 특징을 살펴보았다. 문항난이도 분석결과에 따르면 각 모듈별로 여학생이 더 쉽게 반응한 문항이 많은 것으로 나타났다. 특히 ‘방과 후 운동 모듈’에서는 총19문항 중 6문항이 성별에 따라 차별기능을 하는 것으로 나타나 성별에 따른 교육내용 차별화의 필요성을 확인하였다.
또한, 컴퓨터·정보소양 상위 5개국의 성취도자료를 이용하여 ICILS 2013 컴퓨터·정보소양 평가틀의 7가지 평가요소별로 학생응답에 대한 평균정답률을 산출하고, 평가요소에 해당하는 공개문항을 바탕으로 그 결과에 대한 심층 분석을 수행하였다. 분석 결과 우리나라는 정보 기반의 의사소통과 관련된‘정보변환’과‘정보공유’에 대한 정답률이 다른 상위국에 비해 낮았고, ‘정보관리’와‘정보의 안전한 사용’은 다른 상위국에 비해 높았다. 또한, 우리나라 학생들의 성취수준간 정답률 차이를 분석한 결과 최하위수준인 1수준미만 학생들은 ‘컴퓨터 사용에 대한 지식 및 이해’와‘정보의 안전한 사용’에 대한 정답률이 다른 수준에 비해 낮아 이에 대한 보정학습이 필요한 것으로 나타났다.
◎ 집단별 컴퓨터·정보 소양에 영향을 미치는 ICT 교육맥락 변인 분석 결과
우리나라의 중학교 남학생과 여학생간의 컴퓨터·정보 소양격차에 대한 발생요인을 분석한 결과, 성별에 따라 컴퓨터·정보 소양에 영향을 미치는 변수에 차이가 나타났다. 사회경제적 배경, 기본 ICT 자아효능감, ICT 흥미는 남학생과 여학생의 컴퓨터·정보소양에 공통으로 정적인 영향을 주고 있었지만, 기본 ICT 자아효능감은 남학생에게, 사회경제적 배경과 ICT 흥미는 여학생에게 더 큰 영향을 주고 있었다. 또한, 교사의 협력적 ICT 활용은 남학생에게 만정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 학교의 ICT 자원부족은 남학생에게만 부적인 영향을 주고 있었다.
이와함께 구조모형의 변인간 관계에서 남·여학생에 대한 영향력에 다양한 차이가 분석되었다.
대도시와 대도시이외의지역(중소도시·읍면지역)으로 구분하여 우리나라 중학교 학생들의 지역규모별 컴퓨터·정보소양격차를 분석한 결과, 성별, 학생의 교육적포부, 기본 ICT 자아효능감, 사회적 의사소통을 위한 ICT 사용은 대도시와 중소도시·읍면지역에 공통적으로 정적인 영향을 주었다. 대도시에 위치한 학생들에게는 ICT 활용에 대한 흥미가컴퓨터·정보 소양에 정적인 영향을 주었지만, 상위 ICT 자아효능감, 정보교환을 위한 ICT 사용은오히려 부적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 중소도시·읍면지역에서는 컴퓨터 사용빈도가 학생들의 성취에 정적인 영향을 주었고, 학교수준변인인 교수학습에서 교사의 협력적 ICT 활용이 대도시와는 다르게 컴퓨터·정보 소양에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 한편, 학생수준의 변인과 학교수준 변인의 상호작용을 분석한 모형에서는 대도시에 비해 중소도시·읍면지역 학교에서 보다 많은 변인이 컴퓨터·정보 소양에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
◎ 컴퓨터·정보 소양 특성 및 교육맥락 변인의 영향 분석에 따른 제언
본 연구결과를 바탕으로 세가지 측면에서 다음과 같은 정책을 제안하였다. 첫째, 컴퓨터·정보소양 격차완화를 위한 교육적 지원을 강화할 필요가 있다. ICILS 2013 결과에서 두드러지게 나타난 남녀 컴퓨터·정보소양 격차해소를 위해 성별에 따른 맞춤형 교육시스템을 구축하고, 지역규모별 격차를 최소화하기 위해 지역규모별로 특성화된 지원정책을 마련할 필요가 있다.
둘째, 공교육에서의 컴퓨터·정보소양강화를 위한 교육내용 점검 및 법적·제도적 지원이 이루어져야 한다. 이를 위해 초·중등학교 컴퓨터·정보 소양교육을 위한 적절한 교수학습 방안을 제시하고 컴퓨터·정보소양교육강화를 위한 제도개선 및 신설이 필요하다. 셋째, ICT 교육 환경개선을 위한 인적·물적 인프라 구축이 필요하다. 이를 위해 교사의 ICT 교육역량 강화를 위한 지원 체제가 마련되어야 하며, 2015 개정 교육과정의 안정적 적용을 위한 학습자 중심 ICT 교육 환경이 구축되어야 할 것이다.
(출처 : 연구요약 7p)
The importance of computer and information literacy, which is regarded as the essential ability of the students to live in 21st ce...
The importance of computer and information literacy, which is regarded as the essential ability of the students to live in 21st century’s knowledge and information society, is being increasingly highlighted. Every country in the world is recognizing the importance of computer and information literacy education and preparing various support measures, predicting that relevant education will have a great effect on the students in their academic achievement, as well as in their way of leading their occupational lives in the future. To support such interest and investment in computer and information literacy education, the researches on the results and effect of ICT education are being actively conducted. Based on such international interest, the International Computer and Information Literacy Study (ICILS), the first international assessment on computer and information literacy, was administered in 2013.
According to the ICT Development Index (IDI) surveyed by ITU (International Telecommunications Union), Korea ranked first (ITU, 2013, p. 24) among the 157 countries, indicating that the world’s first-class level infrastructure was constructed in Korea. On the contrary, according to the results of ICILS 2013, Korean students ranked fifth among the 14 countries, which implies that they just have relatively higher level of the computer and information literacy. The ratio of the students below Level 1 (lower level) was lower than the international level, while it was higher than the higher-level countries. In addition, various problems were identified from the Korean students, such as the fact that the greatest gap in computer and information literacy is between male and female students.
Now that the computer and information literacy of Korean students and the relevant education environments in Korea were analyzed through ICILS for the first time, the preparation of various policies and the performance of follow-up researches based on such analysis results are necessary to strengthen the computer and information literacy of students and to promote ICT education. ICILS thinks that computer and information literacy is not automatically created without any education but cultivated through learning (Fraillon et al., 2014, p.24). Accordingly, to strengthen the computer and information literacy of Korean students, the actual situation—as well as the weakness and strength of the Korean computer and information literacy education—need to be identified through in-depth analysis.
Also, relevant teaching and learning methods to improve the problems through public education need to be prepared. Moreover, an educational environment that can cultivate computer and information literacy needs to be actively constructed.
◎ The Changes in Korean Computer and Information Literacy Education
Korean computer and information literacy education, which started in the early 1970s to promote occupational education, rapidly developed on the strength of the education promotional policy on the national level and the construction of a strong IT infrastructure. In particular, the national curriculum for the computer and information education of elementary and middle school students was reorganized into the school ICT literacy education and the ICT application education on the strength of the educational informatization promotional policy on the national level in the 1990s, thus strengthening the ICT literacy and application ability of elementary and middle school students. Afterwards, it was changed to the curriculum for the improvement of “Computational Thinking,” an ability to solve the problems in various academic fields based on the basic concept and principle of computer science and not just simple ICT application. However, Korean computer and information education has been stagnated because of the reduction and lack of policies for the support of computer and information education for elementary and middle school student such as the abolition of the computer and information education support policy stipulated in the elementary and middle school ICT and technology education operation guideline in 2008, including the reduction of the percentage and contents for the support of computer and information education in the 2009 revised curriculum.
Recently, the software education operation guideline was newly enacted and as a part of the “Method of promoting software education in elementary and middle schools,” obligatory software education in elementary and middle schools was promoted through the establishment of a practical course for elementary fifth and sixth graders and an information subject for middle school students. In addition, the information subject in high school—an advanced optional subject among technology and home affairs subjects—was changed to a general elective subject (Ministry of Education, 2014). Through this, the opportunities for Korean students to select and learn information technology and select such subject are being expanded. In addition, by participating in the ICILS assessment conducted on the international level, as well as the ICT literacy research conducted on the national level, Korea can now compare its computer and information literacy situation with that of other countries. Accordingly, the current situation of Korean computer and information literacy education needs to be identified through the results of the ICILS assessment. Also, researches in various perspectives need to be conducted for the quality management of the curriculum and educational policies.
◎ Analysis Results of the Characteristics of the Students in Achieving Computer and Information Literacy
In this research, the correct answer rate for each question and the item parameters were estimated for the question items that comprise the four modules used in ICILS 2013. Also, the characteristics of each question were analyzed by classifying the differential function items according to gender, which was focused on After-School Exercise, an released module. The result of the question difficulty analysis showed that there were more items in each module to which the female students were able to respond more easily. In particular, in the After-School Exercise module, 6 questions among a total of 19 questions showed different advantages/disadvantages depending on the gender.
In addition, this research calculated the average correct answer rate of the students for each of the seven kinds of assessment elements in the ICILS 2013 computer and information literacy assessment framework and conducted an in-depth analysis of the results based on the open items that belong to assessment elements. The analysis result showed that the correct answer rate of the Korean students, with regard to the “Transforming Information” and “Sharing Information” related with information-based communication, was lower than that of the high achievement countries. Meanwhile, the correct answer rate with regard to “Managing Information” and “Using Information Safely and Securely” was higher than that of the high achievement countries. In addition, the result of the analysis on the achievement characteristics of Korean students in each achievement level showed that the correct answer rate of the students below Level 1, the lowest level, regarding “Knowing about and understanding computer use” and “Safe use of information” was lower than that of the other levels, which makes it necessary to conduct remedial education for them.
◎ Result of the Analysis of ICT Education Context Variables that Have an Effect on the Computer and Information Literacy of Each Gender and Region
The result of the analysis of the factors for the gap in computer and information literacy between male and female Korean middle school students showed the difference in the variables that have an effect on computer and information literacy according to gender. First, “social and economic background,” “basic ICT self-efficacy,” and “interest and enjoyment in ICT” had a positive effect on the computer and information literacy of male and female students. Meanwhile, “basic ICT self-efficacy” had greater effect on male students and the “social and economic background” and “interest in ICT” had greater effect on female students. The “cooperative ICT activities of the teachers” only had positive effect on male students, and the lack of ICT resources in schools only had negative effect on male students. Various differences in the effect on male and female students were also analyzed between the structural model variables.
In addition, the result of analyzing the gap in the computer and information literacy of Korean middle school students, as divided into the urban region and other regions (small sized cities and rural areas), showed that gender and “expected education” of the students, “basic ICT self-efficacy,” and “ICT for social communication” generally had a positive effect on all the areas. For students living in urban regions, the “interest and enjoyment in ICT” had positive effect on computer and information literacy, while the “advanced ICT self-efficacy” and “ICT for exchanging information” had a rather negative effect. In small sized cities and rural areas, the frequency of computer exposure had positive effect on the achievement of the students, while the “cooperative ICT activities of the teachers” had positive effect on computer and information literacy, which is different from the urban regions. In the model that analyzed the interactions of the student level and school level variables, more variables had an effect on computer and information literacy in small sized cities and rural areas than in urban regions.
This research suggested the following policies in three aspects based on the research results. First, educational support needs to be strengthened to reduce the gap in computer and information literacy. To solve the gap in computer and information literacy between male and female students—which that was clearly identified in ICILS 2013 results— a tailored education system according to gender needs to be constructed. To minimize the regional gap, a specialized support policy needs to be arranged. Second, an inspection of educational contents needs to be conducted, and the legal and institutional support should be made to strengthen computer and information literacy education. For this, proper teaching and learning methods for elementary and middle school computer and information literacy education should be considered. Also, a system to diagnose and assess computer and information literacy needs to be prepared. Third, the construction of human and material infrastructure is necessary in order to improve the ICT educational environment. For this, a learner-focused ICT educational environment needs to be constructed for a stable application of the 2015 revised curriculum.
(출처 : Abstract 165p)
우리나라 학생들의 컴퓨터,정보 소양 특성 및 교육맥락변인의 영향 분석
주관연구기관 : 한국교육과정평가원
Korea Institute Of Curriculum & Evaluation
책임연구자 :
김수진
발행년월 : 2015-12
보고서 내 다른 이미지
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
내보내기
내보내기 구분 | |
---|---|
구성항목 |
관리번호, 제목(한글), 저자명(한글), 발행일자, 전자원문, 초록(한글), 초록(영문)
관리번호, 제목(한글), 제목(영문), 저자명(한글), 저자명(영문), 주관연구기관(한글), 주관연구기관(영문), 발행일자, 총페이지수, 주관부처명, 과제시작일, 보고서번호, 과제종료일, 주제분류, 키워드(한글), 전자원문, 키워드(영문), 입수제어번호, 초록(한글), 초록(영문), 목차
|
저장형식 |
|
메일정보 |
|
안내 |
|