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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국식품커뮤니케이션포럼 |
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연구책임자 | 박태균 |
참여연구자 | 박용환 , 윤선미 , 이문예 , 김다솜 , 김소영 , 소윤지 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-10 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 식품의약품안전처 Ministry of Food and Drug Safety |
등록번호 | TRKO201800035734 |
과제고유번호 | 1475010290 |
사업명 | 식품등안전관리 |
DB 구축일자 | 2018-07-28 |
키워드 | 소비자.인식도.식품안전.리스크 커뮤니케이션.Consumer.awareness.Food safety.risk-communication. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201800035734 |
○ 연구목표
- 다양한 소비자층(연령대별, 직업별 등)에서 가장 궁금해 하는 식품안전 분야와 분야별 정보에 대한 기초자료 확보
- 새로운 위협 발생 시 소비자가 원하는 커뮤니케이션 가이드 마련
○ 연구의 필요성
- 선진국 수준의 안전관리를 통해 식품에 대한 안전은 확보하였으나, 소비자와의 교감은 아직도 부족한 실정
- 새로운 위협 요인(축산물의 AI 감염, 브라질의 부패 닭고기 수출 등)출현으로 식품안전에 대한 소비자 궁금증은 지속 증가하는 추세
○ 연구 내용과 주요 결과
식품안전
○ 연구목표
- 다양한 소비자층(연령대별, 직업별 등)에서 가장 궁금해 하는 식품안전 분야와 분야별 정보에 대한 기초자료 확보
- 새로운 위협 발생 시 소비자가 원하는 커뮤니케이션 가이드 마련
○ 연구의 필요성
- 선진국 수준의 안전관리를 통해 식품에 대한 안전은 확보하였으나, 소비자와의 교감은 아직도 부족한 실정
- 새로운 위협 요인(축산물의 AI 감염, 브라질의 부패 닭고기 수출 등)출현으로 식품안전에 대한 소비자 궁금증은 지속 증가하는 추세
○ 연구 내용과 주요 결과
식품안전에 대한 소비자 니즈 인식도 조사 실시
- 소비자가 가장 알고 싶은 식품안전 분야 및 분야별 정보 등 심층 분석
소비자층을 직업(주부, 직장인 등), 연령(청년, 중년, 노인) 등으로 세분
- 대상별 니즈 인식도 조사를 위한 설문 문항 발굴(홈페이지 ‘식품안전나라’ 구성 콘텐츠와 게시 내용을 분석·활용)과 조사·분석
소비자 니즈 파악을 위한 설문조사
[(서면과 온라인 병행 1,000명 이상(서면 응답자 기준 300명 이상)]
주요 결과
소비자의 52.2%가 식품 안전에 대한 경각심 보유
소비자가 식품 안전을 위한 행동으로 가장 중시하는 것은 유통기한 확인(83.4%)
식품영양 성분표를 읽고 식품 구입하는 사람은 3명에 1명꼴
식품 안전 교육 미(未) 경험률 83.0%
식품 안전 관련 정보 검색률 50.3%
식품 안전 관련 정보를 주로 얻는 곳은 인터넷(77.4%)
식품 안전 이슈 중 소비자가 가장 우려하는 것은 환경호르몬
환경호르몬 의심물질 중 소비자가 가장 우려하는 것은 비스페놀 A
식품첨가물 중 소비자가 가장 우려하는 것은 보존료
인수공통전염병 가운데 소비자가 가장 우려하는 것은 AI
건강위해 가능 영양성분 중 가장 우려하는 것은 트랜스지방
국내 소비자는 유럽ㆍ일본ㆍ미국ㆍ동남아ㆍ중국 순서로 식품 안전 수준 높게 평가
- 포커스 그룹 인터뷰를 통한 소비자 니즈 심층 조사(계층별 20명 이상) 조사결과에 대해 통계분석 등을 실시하여 정책 시사점 도출
- 새로운 식품 안전 위협요인 발생 시 소비자가 희망하는 정부의 커뮤니케이션 방법에 대한 설문조사와 가이드 제시
니즈 인식도 조사 시, 설문문항 반영해서 병행 추진
FGI 패널은 식중독균 등 미생물에 대한 우려를 7가지 식품 안전 위험 요인 중 4번째로 평가, 이미 익히 알고 있는 위험인데다 가열 조리하면 피해를 예방할 수 있다는 것이 식중독균을 덜 우려하는 이유
FGI 패널이 선정한 식품안전 위험 요인 1∼3위는 방사성 오염물질ㆍ중금속ㆍ환경호르몬, 방사능 오염은 자녀나 후대에 영향을 미칠 수 있고 반감기가 길다는 이유로 두려움 표시
방사능에 오염된 수산물이 해류를 타고 이동할 수 있다고 우려
식품첨가물ㆍ방사능 오염은 명칭ㆍ용어ㆍ단위 등이 이해하기 힘든 것이 두려움 증가 요인
FGI를 통해 소비자가 궁금해하는 식품 안전 관련 정보 102가지 수집, 답변 담은 소비자 정보집 발간 제안
- 주요 선진국(미국, 일본, EU, 호주 등) 정부에서 소비자 니즈 파악 사례 조사와 금번 조사와의 비교·분석
미국(FDA와 국제식품정보재단)의 2016년 소비자 대상 설문조사와 EU 식품안전처 (EFSA)의 2010년 소비자 조사, 일본의 식품안전위원회의 2016년 소비자 설문, 일본 중앙조사회사의 2007년 소비자 조사, 아일랜드 식품안전국의 2003년 조사 등을 수집해 주요 내용을 정리하고 이번 온, 오프라인 조사 결과와의 차이 분석함.
미국 등 선진국의 소비자도 우리와 마찬가지로 잔류 농약 등 화학적 위험요인에 예민하다는 사실을 확인함.
식중독균 등 미생물의 위험에 대해선 선진국 소비자도 경각심이 적고 여성의 식품 안전에 대한 우려가 남성보다 커서 세분화된 리스크 커뮤니케이션이 필요하다는 사실 인지함.
온·오프라인 설문조사, FGI, 선진국 소비자 조사 등을 토대로 효과적인 식품안전 관련 리스크 커뮤니케이션 방안 15가지 제시
○ 기대 성과와 활용 방안
소비자 계층별 가장 알고 싶은 식품안전 정책분야를 발굴해 소비자 우선의 식품안전 정책방향 설정에 기여
식품안전 소비자 니즈 정보를 식품안전 정책 마련에 활용
소비자와의 원활한 커뮤니케이션 활성화에 활용
수집된 소비자 궁금증(102가지)에 대한 문답풀이식 안내서 등을 제작해 소비자 교육, 홍보에 활용
제안된 리스크 커뮤니케이션 방안을 소비자와의 소통에 활용
(출처 : 요약문 15p)
○ Research Objectives
- The safety of food was secured through safety management at the level of developed countries. However, there is still a lack of communication with consumers.
- Consumer's curiosity about food safety is steadily increasing due to emergence of new threat factors (AI i
○ Research Objectives
- The safety of food was secured through safety management at the level of developed countries. However, there is still a lack of communication with consumers.
- Consumer's curiosity about food safety is steadily increasing due to emergence of new threat factors (AI infection of livestock products, export of corrupt chicken of Brazil, etc.)
○ The need for research
- Obtaining basic data on food safety and sectoral information that most people are curious about in various consumer groups (by age group, occupation, etc.)
- Providing communication guideline that consumers want when new threat occurs
○ Research content and main results
Conducting a survey on consumer awareness of needs for food safety
- In-depth analysis such as food safety field that consumers want to know most and sector-specific information
The consumer segment is subdivided into occupations (housewives, employees, etc.), and age (youth, middle-aged, elderly)
- Identify questionnaire items to investigate the awareness of needs (Analyzing and utilizing contents of 'Food Safety Nation' website)
Survey to identify consumer needs [(More than 1,000 written and online concurrently (300 or more based on written respondents)
Key findings
52.2% of consumers have awareness about food safety
The most important thing for consumers to do for food safety is to confirm the expiration date (83.4%).
1 out of 3 people reads food nutrition label and buys food
The rate of inexperience in food safety education 83.0%
The rate of Food safety-related information retrieval 50.3%
Internet was the main source of getting food safety information.(77.4%)
Among food safety issues, consumers are most concerned about environmental hormones
Suspected substance in the environmental hormone that consumers are most concerned about is bisphenol A
That consumers are most concerned about among food additives is the preservative.
That consumers are most concerned about among zoonosis is AI.
One of the most worrying nutrients available is trans fats
Domestic consumers evaluate Europe, Japan, USA, Southeast Asia and China in the order of food safety level.
- In-depth study of consumer needs through focus group interviews (more than 20 people per class)
Statistical analysis on the results of the survey to derive policy implications
- Conducting surveys and providing guidelines on how government will communicate when new food safety threats arise
When a survey on awareness of needs is being conducted, the questionnaire should be reflected at the same time
Key findings
The FGI panel assessed microorganisms such as food poisoning bacteria as the fourth of the seven food safety risk factors
Less concern for food poisoning bacteria with the fact that it is well-known danger and preventable by heating cook
Food safety threatening factors selected by the FGI panel are radioactive pollutants, heavy metals, environmental hormones.
Radioactive contaminants can affect children and future generations, and show fears about their long half-life.
Concerns about radioactive-contaminated aquatic products could travel through ocean currents
Fear increase factor is that the difficulty to understand the name, term, and unit of food additive ㆍ radioactive contamination
Suggestion to publish collections of 102 food safety-related information that consumers are curious about through FGI
- A comparative analysis of consumer needs identification case studies conducted in major developed countries (US, Japan, EU, Australia, etc.)
Comparing and analyzing the differences from the results of this online and offline surveys, and summarizing the consumer curvey of 2016 in the US (FDA and the International Food and Nutrition Foundation), the consumer curvey 2010 of the EU Food Safety Authority (EFSA), the Consumer Questionnaire of the Food Safety Commission of Japan in 2016, and the Irish Food
Safety Bureau's 2003 survey.
Confirming the fact that consumers in developed countries such as the US are also sensitive to chemical risk factors such as residual pesticides.
Consumers in developed countries are less aware of the risks of microorganisms such as food poisoning bacteria.
Need for detailed risk communication knowing that women are more concerned about food safety than men
Presenting 15 effective risk communication strategies related to food safety based on online and offline surveys, FGI, and consumer surveys in developed countries.
○ Expected results and utilization plans
Identifying areas of food safety policy that customers wanting to know the most by class, and using to establish directions of consumer-oriented food safety policy
Utilizing food safety consumer needs information to prepare food safety policy
Utilizing to facilitate communication with consumers
Producing the collection of consumer questionnaires (102 kinds) and using it for consumer education and publicity
Using the proposed risk communication methods to communicate with consumers
(출처 : Summary 19p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
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과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
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