보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
이상민
|
참여연구자 |
조진일
,
황은희
,
최형주
,
오요섭
,
박태근
,
배정익
,
송병준
,
김보미
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900001896 |
과제고유번호 |
1105013732 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-08
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900001896 |
초록
▼
본 연구는 학교시설과 관련한 각종 현황 데이터의 종류를 분석하고 학생들의 교육 및 생활 전반에 중요한 영향을 끼칠 수 있는 교육환경 개선 관련 지표 및 기준을 설정하여 교육환경 현황을 분석할 수 있는 도구를 개발하고, 교육환경 개선 지표 및 지표값을 산정할 수 있는 시설(개선)기준을 이용하여 학교시설 확충 및 교육환경 개선을 위한 시설 현황 데이터의 정책적 활용방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다.
주요 연구 내용은 교육환경 개선의 개념과 현황분석, 교육환경 개선 지표 개발, 지표분석을 통한 교육환경 실태 분석, 교
본 연구는 학교시설과 관련한 각종 현황 데이터의 종류를 분석하고 학생들의 교육 및 생활 전반에 중요한 영향을 끼칠 수 있는 교육환경 개선 관련 지표 및 기준을 설정하여 교육환경 현황을 분석할 수 있는 도구를 개발하고, 교육환경 개선 지표 및 지표값을 산정할 수 있는 시설(개선)기준을 이용하여 학교시설 확충 및 교육환경 개선을 위한 시설 현황 데이터의 정책적 활용방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다.
주요 연구 내용은 교육환경 개선의 개념과 현황분석, 교육환경 개선 지표 개발, 지표분석을 통한 교육환경 실태 분석, 교육환경 개선을 위한 학교시설 현황 데이터 활용방안 제시 등이며 이를 위한 연구방법으로 문헌분석, 델파이조사, 통계분석을 통한 현황 데이터 분석 및 실태조사, 사례분석 등을 활용하였다.
주요 연구 내용별로 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
가. 교육환경 개선의 개념과 학교시설 현황
일반적인 교육환경 개선은 노후화된 시설을 개선하여 구조적인 또는 기능적인 성능을 개선하는 것을 의미하며, 교육청에서는 신설 및 증개축 사업 등과 구분하여 교육환경개선 사업이라는 별도의 사업항목으로 추진하고 있다. 정책사업으로서의 교육환경개선사업에서 규정하는 것보다 넓은 의미의 교육환경 개선은 물리적으로 노후화된 시설 개선을 포함하여 교육을 위한 최적의 상태로 시설을 확충하거나 변경하는 것을 포괄하는 개념으로 설정할 수 있는데 증개축사업, 공간재구조화 사업 등을 예로 들 수 있다.
본 연구에서 교육환경의 개념은 학교 내 물리적인 시설 현황으로 한정하며, 교육환경 개선은 일반적인 의미인 노후시설 개선사업 이외에 증개축 등의 시설확충 및 교육적 기능개선을 위한 시설투자 사업을 포괄하는 의미로 교육환경 개선의 개념을 설정한다.
에듀빌(학교시설통합정보시스템) 학교시설 현황 데이터에 따른 전국의 학교건물 경과년수를 살펴보면 16년~20년이 경과한 건물이 전체의 약 15.2%인 1천476만㎡로 가장 많은 비율을 차지하고 있으며, 다음으로 11년~15년이 경과한 건물 비율이 약 14.8%, 6년~10년이 경과한 건물이 약 11.7%를 차지하고 있다. 일반적으로 건물의 본격적인 유지보수가 필요한 시점인 20년 이상 경과한 건물이 약 50.3%인 4천874만㎡ 정도로서 전체의 절반에 해당하는 많은 비중을 차지하고 있으며, 30년 이상 경과한 건물은 약 30.9%인 2천996만㎡정도이며, 전면적인 리모델링 또는 개축 등을 검토해야 하는 시점이라고 할 수 있는 40년이상 경과한 건물도 약 14.6%인 1천411만㎡로서 매우 많은 비중을 차지하고 있어 유지보수, 시설개선 등을 위한 많은 예산이 소요될 수 있으므로 개선 대상건물에 대한 현황 분석,개선기준설정 및 중장기 투자계획 수립이 필요하다고 할 수 있다.
현재 학교시설 관련 현황 데이터를 가장 많이 보유하고 있는 에듀빌의 경우, 용지 및 건물, 공간을 비롯한 세부시설에 대한 현황도 관리되고 있으며, 각 시도의 시설기준단가를 비롯한 평가기준 등 교육환경개선사업을 추진하기 위한 각종 기준 등도 관리되고 있으나 적정 시설규모에 대한 판단의 근거로 활용할 수 있는 공간 규모와 관련한 전국단위 표준적인 시설기준 및 시도별 기준은 관리되고 있지 않은 실정이다. 향후 에듀빌을 비롯한 학교시설 현황 데이터를 적극적으로 활용하고 국가 및 지역별 시설정책 및 사업방향 설정에 활용하기 위해서는 무엇보다도 시설 현황의 과부족 판단 및 개선수요판단에 활용할 수 있는 기준의 수립 및 관리가 무엇보다도 필요하다고 할 수 있다. 이를 위해서 교육부 및 각 시도에서는 국가 및 지역실정을 고려한 실질적으로 적용 가능한 기준 수립이 필요하며 이러한 시설기준을 탑재하여 시설 현황을 분석할 수 있는 기능을 개발하여 단위사업 및 지역, 국가의 시설사업 중장기 정책 수립이 가능하도록 해야 할 것이다.
나. 교육환경 개선 지표 설정
교육환경 개선을 위한 데이터 활용을 위해 필요한 항목을 설정하고 관련된 데이터 활용방안을 제시하고자 교육환경 개선에 영향을 크게 미치는 지표를 설정하고 지표값 산출을 위한 기준을 설정하였다. 교육환경 개선 지표로 설정된 항목 관련 시설 현황 데이터를 분석하고 활용방안을 제시하기 위해 지표별로 구체적인 기준을 설정하였으며, 교육환경 개선지표로 설정된 항목에 대해 데이터가 관리되고 있지 않은 경우 추가적인 관리항목으로 제안하였다.
본 연구에서는 교육환경 개선 지표 개발의 방향 및 범위를 다음과 같이 설정하고자 한다.
첫째, 교육환경 개선 지표는 건축된 후 일정한 시간이 경과하여 시설의 확충 및 개선의 필요성 등을 파악하기 위한 것이며, 학교시설의 전반적인 성능과 상태, 품질 등을 평가하기 위한 것은 아니다.
둘째, 학교의 시설개선을 위한 투자를 통해 교육환경을 개선하는데 필요한 상태 파악을 위한 목적의 지표 설정이므로, 학교가 가지고 있는 학교경계 안에 있는 시설 현황 조건을 대상으로 한다. 따라서 인적, 제도적 조건 등과 관련된 교육환경은 대상에서 제외한다.
셋째, 시설개선의 필요 정도를 판단하기 위한 목적이 있으므로 객관적인 시설기준 또는 시설개선 기준의 설정이 가능한 요소 및 항목을 대상으로 한다. 객관적인 시설 현황을 중심으로 한 객관적 지표를 대상으로 하되, 주관적 지표가 필요한 경우 항목만을 제시하고 추후과제로 설정한다.
넷째, 교육환경 개선을 위한 시설 현황 전반을 대상으로 하되, 교육과정 대응 및 노후시설 개선을 위한 주요 시설을 중심으로 한다.
다섯째, 본 연구에서는 교육환경 개선과 관련된 개별 지표만을 개발하고 여러 지표를 종합적으로 고려한 통합적인 지표 또는 지수의 개발은 하지 않으며, 필요한 경우 추후 과제로 설정하도록 한다.
여섯째, 교육환경 개선 지표별로 지표값 산정을 위해 시설규모 및 노후도와 관련된 기준 설정이 필요한 경우 전문가 델파이조사를 통해 표준적인 기준을 설정하여 활용하도록 한다.
본 연구에서는 교육환경 개선 지표 설정을 위해 2차에 걸친 전문가 델파이 조사를 실시하였으며, 그 결과 양적 측면의 교육환경개선지표 중 내용타당도가 낮게 나타난 일부 지표를 제외하였으며, 최종적으로 연면적 적정성, 일반교실 적정성, 다목적강당 적정성 등 양적측면의 지표 43개, 내진성능 확보유무, 소방시설 노후도, 화장실 노후도, 마감재 노후도 등 질적 측면의 지표 34개, 에너지사용량, 사용자 만족도 등 운영 측면의 지표 11개 등 총 88개의 교육환경개선지표를 최종 설정하였다.
다. 지표값 산정을 위한 시설기준 및 개선기준 설정
교육환경 개선 지표 중에서 시설규모와 관련한 지표값 산정을 위한 학교급별 시설기준에 대한 표준안을 설정하기 위해 교육과정 및 시도교육청별 시설기준, 연구문헌 등을 참고하여 학교급별로 시설기준을 설정하고 이를 통해 교실수(스페이스 프로그램)를 산정할 수 있도록 하였다. 산정된 시설기준은 앞에서 설정한 교육환경 개선지표 관련 항목에 대한 지표값 산정을 위해 활용하도록 하였다.
본 연구에서 제시하는 학교급별 시설기준안은 전국단위의 교육환경 개선 지표를 활용한 시설규모 관련 데이터 활용방안 제시를 위한 하나의 예시안이라고 할 수 있으며 각 시도교육청에서는 지역 실정을 고려한 합리적인 시설기준을 별도로 설정하여 지표값 산정 및 수요파악, 정책 수립 등에 활용할 수 있도록 하였다.
학교건축의 규모계획을 위한 시설기준 산정은 크게 교육과정에 의해 제시되고 있는 정규교과와 관련된 공간에 대한 기준과 그 이외에 교육과정에서 제시하는 과목별 공간계획과 직접적 관련이 없는 지원, 관리 공간에 대한 기준 등 두 가지로 구분할 수 있으며 본 연구에서는 교육과정 관련 시설기준은 가장 최근에 시행되고 있는 2015개정 교육과정의 과목별 이수단위를 근거로 시설기준을 제시하고, 지원관련 시설은 기존 문헌 및 시도별 시설기준을 참고하여 설정하였다. 시설기준 산정에 있어서 일반교실 규모에 해당하는 모듈(단위면적)설정이 중요한 요소인데, 현재 기존 학교의 가장 일반적인 모듈을 사용하였다.
지원시설 관련 시설기준 설정은 사용인원 및 1인당 소요면적을 근거로 하는 건축계획각론의 제시기준을 기본으로 하고 연구문헌 및 시도별 시설기준을 참고하여 학교규모별로 활용 가능한 표준적인 시설기준 산정방식을 제시하였다. 설정된 시설기준 및 개선기준은 앞에서 설정된 교육환경 개선 지표값을 산정하기 위한 근거로 활용하였으며 이를 기반으로 실질적인 데이터 분석 및 데이터 활용방안을 제시하였다.
라. 학교시설 현황 데이터 활용방안 제시
본 연구에서는 교육환경 개선을 위한 학교시설 현황 데이터 활용 방향을 설정하고, 양적측면과 질적 측면의 지표 관련 데이터를 중심으로 학교시설 현황 데이터 활용방안을 실제학교시설 현황 데이터를 활용한 분석사례와 함께 제시하였다.
앞에서 설정한 교육환경 개선 지표를 기반으로 시설 확충 수요 및 여유교실 추정, 시설개선 수요 추정, 시설개선 방안에 대한 의사결정에 활용할 수 있는 LCC분석 등에 학교시설현황 데이터를 활용하는 구체적인 방안을 제시하고자 하며 구체적인 내용은 다음과 같다.
첫째, 시설 확충 수요 및 여유교실 추정은 최근 학생 수의 지속적인 감소추세에 따른 소규모 학교 증가, 기존학교 유휴교실 증가, 미래교육 변화 및 사회적 요구 증가 등에 따른 새로운 교육시설 및 공간 수요, 지역사회 연계 및 복지적 시설 수요 발생에 따라 학교시설의 규모와 관련한 지표를 설정하고 학교별로 지표와 관련한 시설 현황 데이터를 분석함으로써 시설 규모의 적정 수준 확보 여부, 기존 시설용도의 전용 가능성 등을 파악하고 어느 정도의 시설확충, 전용, 개선 등이 가능한지를 판단할 수 있도록 하였다.
이를 위해서는 교육환경 개선 지표 중 주로 교실 또는 공간의 규모 관련 지표를 활용하여 데이터를 분석하여야 하고, 특히 공간 용도별 데이터가 정확하게 관리되어야 한다. 따라서 데이터 활용방안 설정 이후의 사례분석에서는 입력된 데이터 이외에 실제 학교의 현황 도면을 함께 분석하여 데이터 관리 현황을 고려한 현실적인 데이터 활용방안 제시 및 사례분석이 이루어질 수 있도록 하였다.
둘째, 시설개선 수요 추정은 학교시설의 건축 및 설치 이후 시간의 경과에 따른 노후도 및 사회적 요구 및 법적 조건 충족을 위한 시설개선 등을 위한 수요가 지속적으로 발생함에 따라 학교시설의 교체 및 수선과 관련한 질적 개선 지표를 설정하고 학교별로 관련한 시설 현황 데이터를 분석함으로써 시설개선 시기의 도래 여부, 시설개선 물량을 파악하고 이를 통해 학교별 시설개선 물량 및 향후 도래하게 될 개선 물량, 지역 또는 국가수준의 시설개선 중장기 계획 및 관련 정책 수립이 가능할 수 있도록 하였다.
이를 위해서는 교육환경 개선 지표 중 주로 시설별 개선(수선)주기와 관련한 질적 지표를 활용해 데이터를 분석해야 하고 관련 데이터인 시설별 규격 또는 재료, 설치년도와 더불어 특히 물량 관련 데이터가 정확히 관리되어야 하며 이를 활용해 정확한 개선 수요분석이 이루어질 수 있다.
셋째, 시설개선 방안 결정을 위한 LCC분석은 학교건물의 경과년수가 일반적인 내구연수를 경과하여 노후화가 많이 진행된 경우 개축 또는 리모델링을 통한 대규모 개선 사업이 필요하게 되는데 이에 대한 방안을 결정하기 위한 것이다. 우리나라의 경우 과거 70~80년대에 학생 수 증가에 대응하기 위해 건축된 많은 학교 건물의 내구연한이 도래하게 됨에 따라 이에 대한 개선방안 설정 및 수요 추정, 관련 정책 수립 등이 매우 시급한 현안으로 떠오르게 되었다. 따라서 기존 학교시설에 대한 개선 지표 중 건물관련 개선 지표를 활용해 해당 건물의 개선방안 결정을 위한 데이터 활용방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해서는 지표값 설정을 위해 제시한 시설항목별 수선주기 및 학교시설의 정확한 마지막 설치 또는 개보수 연도 정보가 필요하며, 특히 시설별 기준단가 정보가 추가적으로 필요한데,본 연구에서는 시설별 기준단가에 대한 별도의 연구 및 결과를 연구범위에 포함하지 않았으므로, 기존의 연구문헌 및 현재 시도교육청의 시설기준 단가를 참고해 데이터 활용방안 및 사례분석을 실시하였다.
마지막으로 본 연구에서 제시한 운영 관련 지표는 학교시설 개선과 간접적인 관련성이 있는 지표이며, 관련한 데이터 활용방안 및 구체적인 분석사례 제시에 어려움이 있으므로 개념적인 활용방안 제시 및 데이터 관리방안 만을 간단히 제시하고자 하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
1. Summary
The goal of this study analyzes various data related with school facilities and develops tools for analyzing current status of educational environment by deciding index and criteria of improving educational environment which have a strong influence on education and life of students. It
1. Summary
The goal of this study analyzes various data related with school facilities and develops tools for analyzing current status of educational environment by deciding index and criteria of improving educational environment which have a strong influence on education and life of students. It also suggests policy proposals of data related to status of facilities in order to expand the school facility and improve educational environment by using facility(improving) index which can calculate index and its value of improving educational environment.
The main contents are concept of improving educational environment, its current status, development of index of improving educational environment and management items, analyzing current status of educational environment by index analysis, proposal of how to use current data of school facilities for improving educational environment. The research methods are literature review, Delphi analysis, data analysis and survey by statistical analysis and case analysis.
The summary of main research results are as follows.
1) Concept of improving educational environment and current status of school facilities
In general improving educational environment means improving of wornout facilities and improvement of structural and functional capabilities. Separating from projects of establishment, addition and improvement, education office pushes ahead with the project of improving educational environment. The improvement of educational environment in the wide sense of the term which is defined by improving educational environment according to the policy project includes improvement of wornout facilities and that extension and changes of facilities for optimal conditions. The projects of addition and improvement and reconstruction of space are examples.
In this study the concept of educational environment is limited to physical school facilities. The improvement of educational environment includes not only the project of improving wornout facilities but also expansion of facilities for example addition and improvement and the investment in facilities for improving educational function.
According to usage data for school facilities owned by Eduvill elapsed year of school buildings across the country shows that 15.2%, 147,600,000m2, of entire school buildings are 16 to 20 years old and 14.8% are 11 to 15 years old and 11.7% are 6 to 10 years old. In general time for practical maintenance of more than 20 years old buildings is 50.3%, 48,740,000m2, of entire school buildings which is more than half of them. About 30.9%, 29,960,000m2, are more than 30 years old buildings. 40 years old buildings which are supposed to be entire remodeling and rebuilding is about 14.6%, 14,110,000m2. Thus since it requires big budget for maintenance and improvement of facilities, it is necessary to analysis of target buildings, set up criteria for improvement and have a long-term investment plan.
Eduvill which possess the greatest number of data related to school facilities manages site, buildings, space and particular facilities. It also manages such evaluation standard as unit price of facility and various standards for executing the project of improving educational environment. However, standard unit in national level and common unit price of facility are not controlled. The size per space which can be used for judging appropriate size of facility and standard criteria of facility in national level and criteria per city are not supervised.
In order to take fully advantage of data of school facilities including Eduvill and use them to decide facility policy and business direction in national and regional level, it is necessary to set up and manage criteria for using the judgement of excess or deficiency of facility and needs in improvement. For this purpose, it is necessary to set standards which are practically applicable in consideration of national and regional conditions by Ministry of Education and each province and city. It is also necessary to develop the function which can analyze status of facilities by up loading these standards and it leads in capable of settingup mid and long term policy for unit project, facility projects in regional and national level.
2) Setting up index of improving educational environment
Necessity items for using data of improving educational environment are decided and indexes which have a decisive effect on improvement of educational environment for suggesting measures to use related data are set up. The criteria for calculating value of index are also set up. Specified criteria per index for analyzing current data of improving index of educational environment and suggesting methods to use are set up. If data related with index for improving educational environment are not managed, additional management items are suggested.
In this study direction and scope of developing index of improving educational environment are set up as follows.
Firstly, the indexes of improving educational environment are to understand expansion of facilities, necessity and size of improvement of facilities which passed several years after construction. It is not for evaluating performance, condition and quality of overall school facilities.
Secondly, since the indexes are to understand condition for improving educational environment by investment of facility improvement, the object is limited to current condition of facilities within school boundary. Thus, educational environment related to human and institutional condition is excluded.
Thirdly, since the aim of the indexes is to judge necessity of improving facilities, the targets are elements and items which can be set up by objective facility standards. The target is the objective index with objective current status of facilities and if a subjective index is needed, an item will be suggested with a following project.
Fourthly, the overall condition of facilities for improving educational environment is a target and facilities for responding to curriculum and improving wornout facilities are mainly dealt.
Fifthly, in this study only indexes related to improving educational environment will be developed. The comprehensive indexes or standards considering various indexes will not be developed. If it is needed, the related project will be followed.
Sixthly, if it is necessary to decide the criteria of facility size and degree of wornout for calculating value of index per index of improving educational environment, standard criteria will be established and used through Delphi of experts based on existing facility condition and status.
In this research there are two times Delphi survey of experts for deciding indexes of improving educational environment. Except several indexes which lack of content validity among indexes of improving educational environment in terms of quantity, there are such 43 quantitative indexes as appropriateness of total floor area, appropriateness of general classroom and appropriateness of multi-purpose hall. There are also such 34 qualitative indexes as securing of seismic performance, wornout degree of fire extinguishing facilities, wornout degree of restroom and wornout degree of finishing materials. And there are such 11 operational indexes as the amount of energy used and user satisfaction.
In sum there are 88 indexes for improving educational environment.
3) Establishing facility criteria and improving criteria for setting up index value
Among indexes of improving educational environment facility standards per classroom are decided with consideration of curriculum of each class and facility standards of each education office and reference in order to decide index value related to facility size and decide norms for facility standards per classroom.
It leads to calculating number of classroom(space program). The calculated facility criteria is used for deciding index value on related items of above mentioned indexes of improving educational environment.
The facility criteria which are suggested in this study are examples which can be used as application plan of facility size related data by using indexes of improving educational environment in national level. Each municipal ministry of education separately decides reasonable facility criteria regarding local situation and it can be used as calculation of index value, grasping demand and policy.
There are two ways of calculating facility criteria for planning size of school construction. One is a plan for space related to regular courses which are suggested by curriculum and the other is a plan for support and managing space which are not directly related to space plan of each subject which are suggested by regular courses. In this study the facility criteria of curriculum are based on most recent 2015 revised completion unit and support related facility is based on related reference and facility criteria of each province.
What is important in deciding facility criteria is deciding module which corresponds to size of general classroom, existing general module(local union) is used. The deciding facility criteria related to supporting facility is based on suggested principles of architectural planning which come from criteria of number of user and area per person. The research papers and facility criteria of each city are also considered to suggest calculating methods of standard facility criteria which can be used by size of classroom.
The calculated facility criteria and improved criteria are used for calculating index value of index for improving educational environment. Based on them plans to analyze actual data and use data are suggested.
4) Proposal of how to use data of current status of school facilities
In this study a direction of using data of school facilities for improving educational environment is decided and application plan with examples of analyzing data of school facilities are suggested with quantitative and qualitative data.
Based on above mentioned indexes of improving educational environment concrete plans to use data of school facilities is suggested into LCC analysis method which can be used such decision making of plans for improving facilities as demand for facility expansion, assuming surplus classroom, assuming demands for improving facility and plan for improving facility. The concrete application plans are as follows.
Firstly, along with continuos decreasing numbers of students the assumption of demand for facility expansion and surplus classroom sets up indexes related to size of school facilities according to demands for new educational facilities and space and demands for facilities related to local community and welfare.
They respond to increasing small-size schools, increasing surplus classroom of existing schools, changes of future education and increasing of social demands.
The facility data related to indexes of each school are analyzed. And understanding of securing appropriate facilities and potential of transforming existing facility is carried out for judging possibility to expansion, transformand improving of facilities.
For this purpose among indexes of improving educational environment mainly indexes related to size(number and area) of classroom or space are used for data analysis. Especially data per each space use should be correctly managed.
In case analysis after deciding how to use data along with analyzing floor map of actual school other than input data actual data application plan and case analysis are suggested.
Secondly, since there are constant demands for improving facilities which satisfy wornout degree of elapsed school buildings after construction, social requests and legal conditions assuming demand for improving facilities decides quality improving indexes of replacing and repairing school facilities and analyzes current data of each school. They lead to understanding time for improving facility and quantity of improving facilities. Through this it will help to set the plan for quantity of improving school facility, upcoming quantity of improving facility, mid-long term plan of improving facility in local or national level.
For this purpose among indexes of improving educational environment it is necessary to analyze data which are mainly related to improvement(repairing) cycle. The size and materials of each facility, year of establishment and quantity related data should be accurately managed. Based on them precise demand analysis for improvement can be done.
Thirdly, the LCC analysis for deciding a plan of improving facility shows that there is necessity for have a large scale of improving project by reconstruction and remodelling if school building passes elapsed years and worn out seriously.
Since in Korea many school buildings which were built for responding to increasing numbers of students in 70s and 80s are facing life expectancy, there are burning problems of planning improvement, assuming demands and related policies. Thus, among indexes for existing school facilities indexes of improving buildings should be used for deciding improving plan for the building with using data. For this purpose it is necessary to have information on repairing cycle of each facility item for deciding index value, year of most recent repairing of school buildings. Especially it is additional necessary to have information on base price of each facility. Since this study does not include base price of each facility separately, plan for using data and case analysis are carried out based on existing research papers and base price of facility by municipal ministry of education.
Finally, the operational indexes which are suggested in this study are indirectly related to improving school facilities. Since there are difficulties in providing how to use related data and concrete case analysis, this study tries to provide conceptual ways of using data and managing data.
(출처 : Abstract 281p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 13
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 19
- Ⅰ 서 론 ... 21
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2 연구 내용 ... 25
- 3 연구 방법 및 범위 ... 27
- 4 선행연구 분석 ... 28
- Ⅱ 교육환경 개선의 개념과 학교시설 현황 ... 41
- 1 교육환경 개선의 개념 ... 43
- 2 학교시설 현황 분석 ... 47
- 3 학교시설 현황 데이터의 종류 ... 56
- Ⅲ 교육환경 개선 지표설정 ... 73
- 1 지표설정을 위한 교육환경 개선 분야와 요소 ... 75
- 2 교육환경 개선 지표 설정 ... 90
- 3 시설기준 설정 ... 113
- 4 개선기준(수선주기) 설정 ... 141
- Ⅳ 학교시설 현황 데이터 활용방안 ... 171
- 1 학교시설 현황 데이터 활용 방향 설정 ... 173
- 2 시설확충 수요 및 여유공간 분석 ... 176
- 3 시설개선 수요 분석 ... 220
- 4 노후학교시설 개선 방안 분석 ... 242
- 5 운영 측면 지표 관련 데이터 활용방안 ... 257
- Ⅴ 요약 및 정책 제언 ... 261
- 1 요약 ... 263
- 2 정책 제언 ... 268
- 참고문헌 ... 277
- Abstract ... 281
- 부록 ... 289
- 부록 Ⅰ: 교육환경 평가지표 선정을 위한 제 1차 델파이조사지 ... 289
- 부록 Ⅱ: 교육환경 평가지표 선정을 위한 제 2차 델파이조사지 ... 298
- 부록 Ⅲ: 학교시설 수선주기 산정 및 수요추정 방법 설정을 위한 제1차 델파이조사지 ... 307
- 부록 Ⅳ: 학교시설 수선주기 산정 및 수요추정 방법 설정을 위한 제2차 델파이조사지 ... 317
- 부록 Ⅴ: 초등학교 다목적강당 통계표 ... 332
- 부록 Ⅵ: 교육시설 바닥재(목재) 통계표 ... 341
- 끝페이지 ... 352
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.