최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
---|---|
연구책임자 | 박성철 |
참여연구자 | 이윤서 , 이상민 , 유용흠 , 황준성 , 김진욱 , 김은하 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 | 2018 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201900001897 |
과제고유번호 | 1105013736 |
사업명 | 한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 | 2019-06-08 |
키워드 | 미래 교육환경.학교 공간.재구조화.future educational environment.school space and reconstruction. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900001897 |
□ 연구의 필요성 및 목적
4차 산업의 도래와 함께 창의적이고 융합하는 미래 인재를 육성하기 위한 전략 수립연구들이 지속적으로 수행되고 있다. 이러한 상황 속에서 미래교육과정 및 학습활동 변화 등의 소프트웨어적 측면에서의 변화와 함께 시설과 같은 하드웨어의 혁신적인 변화가 지속적으로 요구되고 있다. 특히 주목할 점은 학생 수 감소에 부합하는 재정 투자의 감소보다는 획일적이고 전통적인 시설 환경이 미래 교육환경에 대응하는 학생 중심의 공간으로 변화하여야 한다는 점이다. 이러한 관점에서 교육시설 재구조화(Educational Fa
□ 연구의 필요성 및 목적
4차 산업의 도래와 함께 창의적이고 융합하는 미래 인재를 육성하기 위한 전략 수립연구들이 지속적으로 수행되고 있다. 이러한 상황 속에서 미래교육과정 및 학습활동 변화 등의 소프트웨어적 측면에서의 변화와 함께 시설과 같은 하드웨어의 혁신적인 변화가 지속적으로 요구되고 있다. 특히 주목할 점은 학생 수 감소에 부합하는 재정 투자의 감소보다는 획일적이고 전통적인 시설 환경이 미래 교육환경에 대응하는 학생 중심의 공간으로 변화하여야 한다는 점이다. 이러한 관점에서 교육시설 재구조화(Educational Facility Restructuring)는 교육과정 변화, 교수・학습 방법의 선진화, 행정 체계의 변화 등과 같은 학교 재구조화의 필요성 속에서 학습 성과를 질적으로 향상시킬 수 있도록 학교시설을 근본적으로 변화시키는 개념을 의미한다고 볼 수 있다. 따라서 교육활동 등과 직접적인 관계없이 단순히 시설 노후화에 대응하기 위하여 시행되는 도색, 창호교체 등과 같은 기존의 교육환경개선사업과는 구별되는 개념이라 할 수 있을 것이다. 또한, 교육시설 재구조화에서 노후도의 의미는 시설의 물리적 측면보다는 교육활동 지원 측면에서의 노후도를 강조한다고 볼 수 있기 때문에 물리적인 노후도에 도달하지 않아도 교육정책의 변화에 따라시설개선의 가능성이 존재하여 시설중심의 기존 교육환경개선사업과는 차별점을 갖는다.
이에 본 연구에서는 미래 교육환경을 조성하기 위한 시・도교육청의 시범사업 추진 시설계단계의 전문성을 지원할 수 있도록 학습자 중심의 학교시설 재구조화 방안을 제안하고자 하였다. 정부정책에서 발표된 것과 같이 향후 기존 학교를 대상으로 하는 개선사업이 본격적으로 추진될 경우, 초기 단계에서의 방향 설정은 향후 학교시설 재구조화 사업의 성과 영향력 측면에서 큰 의의가 있다.
□ 연구 내용 및 방법
본 연구는 미래 교육환경에 대응하는 교육시설 연구이다. 따라서 현재와 닿아 있는 근미래로 범위를 설정하고 이에 유효한 2015 개정 교육과정을 분석 후 소요 공간 특성 도출,국내 학교시설 현황 분석을 바탕으로 한 공간 모형 개발・정책적 개선방안을 제안하였다.
연구 방법으로 문헌분석을 바탕으로 전문가 협의회, 국내 학교시설 현장 조사를 실시하였다.
□ 문헌고찰
국내・외 문헌 분석을 통하여 살펴본 미래 교육환경 조성 정책 및 방향은 재구조화 대상공간 범위, 실행 주체 등 상당한 차이가 있는 것을 알 수 있었다. 특히 국내 가이드라인의 경우 설립 시점에서의 계획 지침이 주를 이루며 변화하는 교육정책 및 교육과정에 대응하는 적합한 교육환경을 조성해 나가기 위하여 유지관리 상에서 다루어져야 할 공간의 재구조화는 구조 및 용도변경 일부의 승인단계로만 일부 규정되어 있다. 또한, 학습자 중심의 다양한 학습활동 지원, 인구구조의 변화, 지역사회 연계, 이전・폐교 예정 시설에 대한 활용방안은 거의 포함하고 있지 않아 관련 자료의 경우 해외문헌과 성공 사례의 벤치마킹이 필요하다.
□ 교과목별 소요 공간 특성
교과목별 소요 공간의 특성을 도출하기 위하여 국가교육과정정보센터를 통하여 9개 교과목(국어과, 영어과, 수학과, 과학과, 사회과, 음악과, 미술과, 체육과, 기술・가정・정보과)에 대한 교육과정 원문을 수집하였다. 이를 바탕으로 교과목별 전문가 협의회를 통하여 소요 시설과의 연계성이 높은 교육활동들을 도출한 후 검토 및 보완하는 정성 분석을 실시하였다. 이를 통하여 교과별로 시설 측면에서 핵심이 되는 5가지 학습활동유형을 도출하였으며, 5가지 학습활동유형간의 중요도를 선별하기 위하여 어휘 밀도 및 빈도에 관한 정량분석(Text Analyzer 사용)을 실시한 후 중요도를 3 단계 크기의 동그라미로 구분하여 본문에 그림으로 도식화하였다.
종합해보면 교과목별 학습활동과 연계된 소요공간을 분석한 결과 교과 내에서 이루어지는 학습활동들은 통합적인 부분들과 해당 교과의 특수성을 고려하여 차별화되어야 하는 부분들이 있다. 또한, 교과목별 교육과정 상에서 제시하고 있는 학습활동들을 효율적으로 구현하기 위해서는 이에 적합한 교과의 교실 환경 조성이 필요하며, 이외에도 도서실, 세미나실, 디지털 기반의 소그룹 토의・토론 세미나실, 소품제작실 등과 같은 미래 교육환경변화에 대응할 수 있는 지원 공간 조성이 필수적임을 알 수 있다.
□ 시설 현황 분석
국내 학교시설 재구조화 현황 분석을 위하여 교육청 추천을 통하여 비교적 최근 시설 재구조화가 이루어진 학교를 예비조사(Pilot Survey)를 바탕으로 선정하였으며, 초・중・고등학교 급별로 물리적인 범위를 기준으로 전면 재구조화와 부분 재구조화로 유형을 구분하고 시설에 대한 현장 조사를 실시하였다. 학교 급별 유형은 초등학교 A-전면, 초등학교 A-부분, 중학교 B-전면, 중학교 B-부분, 고등학교 C-전면, 고등학교 C-부분이며 재구조화의 시기 및 횟수는 사례마다 차이가 있다. 대상 학교의 학교개요, 보유시설 현황 및 학교운영계획서를 사전 분석하였고, 이를 바탕으로 현장조사 및 교사 면담조사를 실시하였다. 각 유형별로 학교 개요, 시설 배치 현황, 공간구성 및 활용현황을 재구조화 현황에 포함하여 기술하였으며, 공간 활용 실태와 교사 면담 조사 및 요구 조사 등을 바탕으로 학습자 중심의 학교시설 재구조화 방안을 작성하였다.
□ 학습자 중심의 학교 공간 재구조화 방안
앞선 교과목별 소요 공간 특성과 국내 학교 시설 현황 분석을 바탕으로 교육과정에서 명시하고 있는 학습활동의 유형에 따라 블렌디드 클래스룸, 러닝센터, 메이커 룸, 스팀 룸,멀티미디어 아트 룸, 멀티미디어 뮤직 룸, 퍼포먼스 룸, 리빙 스튜디오 등 8 가지 재구조화 방안을 제시하였으며 공간별 계획의 주안점은 다음과 같다.
첫째, 블렌디드 클래스룸은 현재 학교에서 운영 중인 일반 교실과 같은 대부분의 이론수업이 진행되는 공간으로 시청각자료와 컴퓨터 등의 다양한 매체 활용, 협동학습, 토의・토론, 발표 등의 학습 활동들이 고려된 공간이다. 둘째, 러닝센터는 문헌 자료 열람이 가능한 서가뿐만 아니라 디지털 자료 조사 및 수집을 기반으로 하는 다양한 학습활동에 활용할 수 있도록 환경을 조성하고 소그룹 토의・토론을 비롯한 각종 도서관 연계 수업 진행이 가능하도록 제시하였다. 셋째, 메이커 룸은 브레인스토밍, 각종 아이디어 회의부터 디지털 소프트웨어 활용을 통한 설계 및 코딩, 가 제품 제작, 보고서 작성과 같이 메이커 활동의 프로세스 전반을 종합적으로 지원하기 위한 공간이다. 넷째, 스팀 룸은 과학(Science)+기술(Technology)+공학(Engineering)+예술(Arts)+수학(Mathematics)등의 융합교육이 진행되는 공간으로, 이론을 바탕으로 실험, 실습이 진행되는 교육과정을 돕고자 이론수업공간과 간단한 실습공간으로 조성된 공간이다. 다음 [그림 1]은 기존 교실 3칸 반 규모에 적용 가능한 중학교 급 스팀 룸(STEAM ROOM) 공간 모형이다.
다섯째, 멀티미디어 아트 룸은 미술 교과와 관련된 교육과정 상에 필요한 각종 실습 공간으로 수작업을 통한 실습 뿐만 아니라 디지털 기반 환경을 활용한 다양한 학습활동을 할 수 있도록 관련 시설 및 장비 배치가 고려된 공간이다. 여섯째, 멀티미디어 뮤직 룸은 음악 교과와 관련된 교육과정 상에 필요한 실습 공간으로, 시청각자료 예시 활용과 연습 및 발표를 지원할 수 있는 공간이다. 일곱째, 퍼포먼스 룸은 눈, 비, 미세먼지 등 외부환경변화에 대응하기 위한 동적 활동 공간으로 농구 및 배구 등의 정규 경기 이외에도 간단한 소그룹 기반의 동적 활동을 지원하고 무용, 연극, 댄스 등의 활동을 지원할 수 있는 실내 다목적 공간이다. 여덟째, 리빙 스튜디오는 조리 실습 및 식습관 관련 교육 등이 가능한 공간으로 가정 교과와 연계성이 높으며 영상 및 시연 교육환경을 기반으로 하는 실제적인 개인 및 그룹 실습 공간이다. 자연 식생 체험 공간(텃밭)과 매점은 해당 실과 연계하여 보다 풍부한 학생들의 경험을 지원할 수 있도록 제안하였다.
미래사회 변화 및 2015 교육과정 학습활동의 효율성을 높이고 교육 현장 착근을 지원하기 위해서는 상기 공간들로의 학교 공간 재구조화가 필요하다. 이를 위해서는 교실 단위의 공간 개선 사업이 필요하며, 학생, 교사, 학부모와 같은 주 사용자들과 학교 공간 전문가들이 협업하여 재구조화가 추진되어야 할 것이다. 또한, 이를 위하여 개별 현장에서 활용할 수 있는 학교시설 재구조화 매뉴얼 개발 및 보급이 필요한 시점이다.
끝으로, 학습자 중심의 학교 공간 재구조화 방안의 효율적 구현을 위한 정책 방안을 다음과 같이 제안하였다.
□ 정책적 제언
제안 1 : 「실 단위 예산 투입 구조」를 통한 학교시설 재구조화 예산 확보 효율화
실 개념이 아닌 “부위” 또는 “항목” 별 기존 예산 투입 구조로는 해당 실이 적합한 교육환경으로 온전하게 개선되지 못하는 단점이 있다. 따라서 학교시설 재구조화 사업에서는 일반적인 『부위・항목단위 예산투입 구조』를 벗어나 수선주기가 도래하지 않더라도 해당실을 미래형 교육과정에 부합하는 공간으로 재구조화하기 위하여 『실 단위 예산투입 구조』로 전환 근거 마련에 대하여 제안하였다.
제안 2 : 교육과정과 학교 공간을 연계하는 「학교 공간 퍼실리테이터」 교육・양성
교육과정과 분리되어 온 사업추진방식의 문제점을 지적하고 교육과정에 대한 전문지식과 시설에 대한 전문지식의 융합에 대한 필요성을 강조하였다. 또한, 교육과정 전문가와 시설 전문가 풀(pool) 구성을 통한 구조화된 ‘학교 공간 퍼실리테이터 양성과정 운영 모델’을 제안함으로써 타 분야에 대한 전문적인 지식 습득 및 현장 지원을 제안하였다.
제안 3 : 「사용자 참여 학교 공간 디자인」 도입・활성화
교사, 학생 등 학교 사용자의 참여가 적었던 기존 시설 사업은 시설 개선 후 학교사용자의 관심과 애착이 적어질 가능성이 높았다. 학교시설 재구조화 사업의 경우 특히 교육과정을 충실히 반영해야 하기 때문에 교사들의 의견을 개별 또는 그룹별로 충실히 수렴하여야하며, 실제로 사용할 학생들의 의견도 충분하게 반영되어야 한다. 이에 한국교육개발원에서 기 개발된 유웅상 외 7인(2010:27-200)의 『선진형 학교시설 모형개발을 위한 사용자 참여디자인 가이드라인 개발』, 박성철 외 5인(2011:199-209)의 『학교시설의 디자인 품질지표 개발 연구』를 기반으로 학교 사용자들의 의견을 충실하게 반영할 수 있는 『사용자 참여 학교 공간 디자인』 프로세스 개발을 제안하였다.
제안 4 : 「학교시설 재구조화 매뉴얼」 개발・보급
시설 전문가 중심의 미래형 학교 공간에 대한 연구 및 사업 추진에 대하여 문제점을 지적하고 현재 국・내외에서 정착되어 있지 않은 학교시설 재구조화 개념 및 사업에 대한 매뉴얼 개발을 제안하였다. 이는 교육청 사업 추진 실무자, 학교현장 교사, 학부모, 건축가 등 관련자들의 이해를 도울 수 있으며, 상기에 제시한 『학교 공간 퍼실리테이터』 양성 과정에 활용될 수 있기 때문에 사례들을 지속적으로 개발하여 추가할 필요가 있다. 또한, 사업 추진 과정에서 사용자 참여 학교 공간 디자인에 활용될 수 있도록 사용자 참여 디자인 프로세스를 추가하는 것도 도움이 될 것이다.
(출처 : 연구요약 7p)
□ Necessity and purpose of research
Along with the fourth industrial revolution studies on establishing strategies for nurturing future competent person with creativity have been conducted.
Under this circumstance not only such changes as future curriculum and learning activities in terms of s
□ Necessity and purpose of research
Along with the fourth industrial revolution studies on establishing strategies for nurturing future competent person with creativity have been conducted.
Under this circumstance not only such changes as future curriculum and learning activities in terms of software but also revolutionary change of facilities in terms of hardware have been constantly required. Especially notable is the fact that the undifferentiated traditional facility condition should respond to students-centered future educational environment rather than reducing financial investment corresponding to decreasing in student numbers. The reconstruction of educational facilities means fundamental changes of school facilities which can improve learning outcome qualitatively. It is done under such necessities of school reconstruction as changes of curriculum, enhancement of teaching and learning method and changes of administrative system. Thus, it is different from existing projects of improving educational environment for example painting and replacing windows which correspond to repairing outworn facilities and they are not directly related with educational activities. Since in reconstruction of educational facilities the meaning of worn out degree emphasizes on supporting of educational activities than physical side of facilities and there are possibilities to improve facilities according to change of educational polices even if the facility does not reach physically worn out degree, it is quite different from existing projects of improving educational environment.
Thus, when municipal ministry of education conducts a pilot project for creating future educational environment, this study suggests a plan for reconstructing learner-centered school facilities in order for supporting expertise in design phase. As the government announced, if the project of improving existing schools is regularized, direction setting in the beginning stage has great significance in influence of reconstructing project of school facilities.
□ Contents and method of research
This study is about school facilities responding to future educational environment. Thus, this study fixes the scope with near future and analyzes 2015-revised curriculum. Then, it draws features of space and analyzes current status of domestic school facilities. Based on them this study develops spatial model and suggests policy for improvement plan. Based on literature reviews,conference of experts and field study on domestic school facilities are conducted.
□ Literature review
Based on reviews of international and domestic literature it is noted that policy and direction of creating future educational environment are quite different in spatial scope of reconstruction and implementation body. Especially domestic guideline mainly consists of plan guidance in establishing time. The reconstruction of space which should be dealt in maintenance in order to create appropriated educational environment responding to changing educational policies and curriculum is partially regulated by approval step of some alternation of structure and use. Also, since it dose not include supporting of learner-centered learning activities, change of population structure, link with local community and utilization plan for transferring and closing down facilities, it is necessary to benchmark related international documents and best practices.
□ Features of space per a subject
In order to draw features of space original texts of curriculum on nine subjects(Korean, English, mathematics, science, social studies, music, art, physical education, technology・home economics・information) are obtained from National Curriculum Information Center. Educational activities which are highly related with facilities are drawn, reviewed and analyzed qualitatively through meetings with experts of each subject. Based on this five types of learning activity which become core in terms of facility according to subject are obtained. In order to identify importance of five types of learning activity,the quantitative analysis on lexical frequency and density(using text analyzer) is executed and then the importance is indicated by 3 different sizes of circle.
They are expressed by picture in this article.
In sum, the result of analyzing space which is related with learning activity of the subject shows that learning activity within a subject should be differentiated in consideration of integrated parts and distinctiveness of the subject. Also it is necessary to create appropriate classroom environment of a subject in order to effectively realize learning activities which are suggested by curriculum of the subject. Besides it is also necessary to have such supporting spaces responding to future educational environment as library, seminar room, digital based small discussion room, workshop for props.
□ Analyzing current status of facilities
In order to analyze current status of reconstructing domestic school facilities the office of education recommends schools with recent reconstruction of facilities by pilot survey. The filed study on facilities is done by dividing entire reconstruction and partial reconstruction. It is executed by the criteria of physical scope of primary school, middle school and high school. The criteria consist of primary school A-entire, primary school A-partial, middle school B-entire,middle school B-partial, high school C-entire, high school C-partial. Period and time of reconstruction are different per case. The outline of school, current status of holding facilities and school operation plan are analyzed in advance.
Based on this analysis a field study and interview with teachers are carried out. The outline of school, layout of facilities, space organization and use state are included in current status of reconstruction. Based on actual condition of utilizing space, results of interview with teachers and need assessment the plan for reconstructing learner-centered school facilities are written.
□ A plan for reconstructing learner-centered school facilities
Based on above mentioned space features of each subject and analysis of current status of domestic school facilities such eight plans of reconstruction as blended class room, learning center, maker room, steam room, multimedia art room, multimedia music room, performance room and living studio are suggested according to types of learning activities which are expressed on curriculum. The focuses of each space are as follows.
Firstly, a blended class room is a space for studying theory like an existing class room and it is designed for such learning activities as utilizing multimedia of audiovisual materials, computers, cooperative learning, discussion and presentation. Secondly, a learning center creates bookshelves for looking through documents and environment which is used for various learning activities based on research and collecting digital data. It also suggests to have such library related classes as small group discussion and debate. Thirdly, a maker room is a comprehensive supporting space for entire process of maker activities from brainstorming and think session to design, coding using digital software,making sample item and writing a report. Fourthly, a steam room is for an integrated education of science, technology, engineering, arts and mathematics.
It consists of space for studying theory and space for simple practice to help curriculum with experiment and practice based on theory. The [picture 1] is a spatial model of a steam room in the middle school which is applicable to existing three class rooms.
Fifthly, a multimedia art room is a space for every kind of practice which is needed for art related curriculum. It is designed, equipped with related facilities and placed for not only manual practice but also for various learning activities utilizing digital based environment. Sixthly, a multimedia music room is a space for practice which is needed for music related curriculum. It is a space to support using audiovisual examples, exercise and presentation. Seventhly, a performance room is a dynamic activity place responding to changes of such external environment as snow, rain and fine dust. It is designed as multipurpose room not only for regular sports activities such as basketball and volleyball,but also for dance and play. Eighthly, a living studio is educational space for cooking practice and eating habits. It is closely related with home economics and a practical individual and group space based on educational environment of video and demonstration. The natural vegetation experiencing space(vegetable garden) and cafeteria are suggested for students have abundant experiences related with the room.
In order to enhance effectiveness of changes of future society and learning activities of 2015 curriculum and embed them in educational field, it is necessary to reconstruct school facilities with above mentioned rooms. For this purpose, it is necessary to have space improving project per a class room. Such main users as students, teachers and parents and experts on school space should cooperate to execute the reconstruction project. It is time to develop and disseminate the reconstruction manual which can be used in each school.
Finally, there are policy proposals which realize the plan for reconstructing learner-centered school facilities as follows.
□ Policy proposal
Proposal 1: Securing budget effectively on reconstructing school facilities through ‘Budget investment structure per a room unit’
Without considering investment of a room unit existing budget investment structure which is executed by a unit of “part” or “item” can not improve educational environment appropriately for a class room. Thus, in the project of reconstructing school facilities‘budget investment structure per a part and item unit’ should not be considered.
It is suggested to provide grounds which will change to ‘budget investment structure per a room unit’with reconstruction of school facilities which respond to future curriculum.
Proposal 2: Educating and training ‘Facilitator of school space’ which connects curriculum and school space.
The problem of the project execution measure which is done separately from curriculum is pointed out. Necessity of integrating expertise of curriculum with expertise of facilities is also emphasized. ‘Training model of school space facilitators’ with composing of curriculum experts and facility experts is also suggested and it leads to acquiring professional knowledge on other areas and site supporting.
Proposal 3: Introducing and vitalizing ‘Designing school space in which users participate’
After reconstruction the existing facilities which lack of participation by such school users as teachers and students, there is high probability of decreasing in interest and attachment of school users. Since the reconstructing project should fully reflect the curriculum, it is necessary to collect opinions of teacher individually and by group. Opinions of students who actually use them should be reflected. Based on such research papers of Korean Educational Development Institute as Yu et al.(2010) ‘Developing guideline on user participating design for developing advanced school facility model’ and Park et al.(2011) ‘A research on developing quality criteria of school facility design’developing the process of ‘designing school space in which users participate’ which truly respond to opinions of school users is suggested.
Proposal 4: Developing and disseminating ‘Manual for reconstructing school facilities’
Indicating problems related to the research and project on future school space with facility experts developing a manual for concept and project of reconstructing school facilities which is not yet well-established in domestic and international level is suggested. It helps hand-on workers of education office, teachers, parents and architect in understanding and since it can be used in training course of ‘facilitator of school space’, it is necessary to find and add cases. In the process of project, also, it will be helpful to add the user participating design process for taking advantage of designing school space in which users participate.
(출처 : Abstract 283p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.