보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
상경아
|
참여연구자 |
곽영순
,
박상욱
,
박지현
,
이영준
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900002311 |
과제고유번호 |
1105011801 |
사업명 |
한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002311 |
초록
▼
우리나라를 포함한 세계 여러 나라는 컴퓨터・정보 소양을 미래의 지식・정보화 사회에서 성공적인 삶을 영위하기 위해 필요한 핵심역량으로 주목하고 있다. 이에 국제 교육성취도 평가 협회(International Association for the Evaluation of Educational Achievement; 이하 IEA)는 2010년부터 학생들의 컴퓨터・정보 소양을 평가하고 이를 통해 학생들이 디지털 시대를 살아가는데 필요한 컴퓨터・정보 소양을 향상시킬 수 있도록 지원하기 위한 국제컴퓨터・정보 소양 연구(International
우리나라를 포함한 세계 여러 나라는 컴퓨터・정보 소양을 미래의 지식・정보화 사회에서 성공적인 삶을 영위하기 위해 필요한 핵심역량으로 주목하고 있다. 이에 국제 교육성취도 평가 협회(International Association for the Evaluation of Educational Achievement; 이하 IEA)는 2010년부터 학생들의 컴퓨터・정보 소양을 평가하고 이를 통해 학생들이 디지털 시대를 살아가는데 필요한 컴퓨터・정보 소양을 향상시킬 수 있도록 지원하기 위한 국제컴퓨터・정보 소양 연구(International Computer and Information Literacy Study: 이하 ICILS)를 수행하고 있다.
ICILS는 5년 주기로 실시되는 국제 비교 연구로, IEA는 1주기 연구인 ICILS 2013을 성공적으로 완료하고 이를 기반으로 2015년부터 2주기 연구인 ICILS 2018을 추진하고 있다.
ICILS 연구를 주관하는 국제본부는 2015년에 ICILS 2018 연구에 참여할 국가들을 새롭게 구성하고 참여국들의 의견을 수렴해 연구의 주요 내용, 추진 일정과 방법 등 전체적인 연구계획을 수립하였다. 이를 토대로 2016년에는 본격적으로 ICILS 2018을 위한 평가틀을 확정하고, 평가도구 개발, 평가 대상 표집 등 평가 시행을 위한 기반을 마련한다. 한국교육과정평가원은 국제본부와 공동으로 ICILS 연구를 추진하는 국가연구센터로서, ICILS 2018 평가틀 및 평가도구 개발을 위한 국제 협의 과정에 적극 참여하여 타당하고 유용한 국제평가 연구를 수행할 수 있는 토대를 마련하고자 한다. 또한 국제본부에서 제시한 일정 및 기준에 맞추어 국내에서 평가를 시행하기 위한 준비 작업을 수행한다. 이를 위해 본 연구에서 수행한 주요 연구 내용 및 결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 국내외 컴퓨터・정보 소양 교육 관련 정책 및 교육내용을 분석하였다. 컴퓨터・정보소양 교육을 활발하게 실시하고 있으며 일찍부터 컴퓨터・정보 교육 내용을 교육과정에 도입하여 실행하고 있는 미국과 영국의 컴퓨터・정보 소양 교육 관련 정책 및 교육내용을 살펴보았으며, 그밖에 ICILS 2013에서 성취도 상위국이었던 체코, 호주, 노르웨이, 그리고 ICILS 2018에 새롭게 참여하는 핀란드의 사례를 분석하였다. 그 결과 학생의 컴퓨터・정보소양 신장을 위해 세계 여러 국가들에서 교육과정 개편, 교사 양성 및 연수, 교육 프로그램개발 등 다양한 노력을 기울이고 있으며, 최근에는 컴퓨터・정보 소양 교육에서 ‘컴퓨팅 사고력(Computational Thinking)’을 점차 강조하고 있음을 확인할 수 있었다. 우리나라도 이러한 국제적 경향에 맞추어 2015 개정 정보과 교육과정에서 컴퓨팅 사고력을 명시적으로 포함시켜 강조하고 있으며, 2015 개정 교육과정 총론에서 제시한 ‘지식정보처리 역량’을 비롯하여 사회과의 ‘정보 활용 능력’, 수학과의 ‘정보처리’, 영어과의 ‘지식정보처리 역량’등과 같이 여러 교과들에서도 컴퓨터・정보 소양을 중요한 핵심역량으로 강조하고 있다.
다음으로 ICILS 2018 평가틀 개정과 관련하여, 컴퓨터・정보 소양 평가틀 개정안과 교육맥락 변인 조사를 위한 설문 구성안을 검토하고 수정・보완 사항에 대한 의견을 개진하였다.
ICILS 2018 평가틀이 국제적인 컴퓨터・정보 소양 교육 동향을 반영할 뿐만 아니라 참여국들의 관심과 요구에 부합해야 한다는 측면에서, 컴퓨터・정보 소양 교육과 관련한 우리나라의 정책, 교육 환경, 학생들의 교육 경험 등을 종합적으로 고려해 평가틀에 대한 수정 의견을 제안하였다. 또한 개정된 ICILS 2018 컴퓨터・정보 소양 평가틀을 분석하고 우리나라 교육내용과의 관련성을 검토하였다. ICILS 2018 컴퓨터・정보 소양 평가틀 개정안에서는 기존 평가영역에 컴퓨팅 사고력을 새로 추가하였다. 컴퓨팅 사고력은 추상화, 자동화, 분석에 초점을 두는 컴퓨터・정보 교육 전반에 걸친 핵심 요소로, 우리나라에서도 2015 개정정보과 교육과정에서 문제해결, 추상화, 프로그래밍 등을 강화하고 있다. 그리고 2009 개정정보과 교육과정 내용 중 운영체제나 네트워크와 같은 하드웨어와 관련된 부분은 ICILS 2013이나 ICILS 2018의 평가틀에 포함되지 않는 영역인데, 2015 개정 교육과정에서 이러한 하드웨어 관련 내용 중 이론적인 부분을 삭제하고 일상적인 사용방법을 학습하는 정도로 내용을 조정하였다. 이러한 결과는 우리나라의 정보과 교육과정을 국제 평가기준과 일치하는 방향으로 개정하였음을 보여준다.
끝으로 본 연구에서는 ICILS 2018 시행 기반을 구축하기 위해 국제본부와 공동으로 컴퓨터・정보 소양 평가모듈을 새로 개발하였으며, 컴퓨터・정보 소양과 관련한 사회적・기술적 환경의 변화와 각국의 교육 여건 및 정책 변화를 반영해 교육 맥락 변인 수집을 위한 학생,교사, 학교 대상의 설문조사 도구를 전반적으로 재구성하였다. 또한 향후 국내에서 ICILS 2018 예비검사 및 본검사를 시행하기 위한 사전 준비 작업으로, 국제본부에서 제시한 기준 및 일정을 토대로 국내 평가 시행 계획을 수립하고 평가 대상 표집을 위한 표집틀을 작성하였다. ICILS 2018 예비검사 및 본검사와 관련한 국내 연구 추진 일정 및 표집 설계는 국제본부와의 협의・검토를 거쳐 2017년 초에 최종 확정할 예정이다.
이상의 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 우리나라의 컴퓨터・소양 교육 발전 및 ICILS의 안정적 시행 기반 마련을 위해 다음과 같은 정책을 추진할 것을 제언하였다. 첫째, 컴퓨팅 사고력을 포함한 학생의 컴퓨터・정보 소양 강화 방안을 마련한다. 이를 위해 컴퓨팅 사고력 신장을 위한 교육 프로그램을 개발하며, 범교과적 역량으로서의 컴퓨터・정보 소양함양을 위해 다양한 교과 내용과 융합・연계된 컴퓨터・정보 소양 교육을 확대할 필요가 있다. 또한 컴퓨터・정보 소양 교육에 대한 학생들의 흥미와 참여도 제고를 위해 다양한 ICT 활용 경험을 제공하고, 코딩교육 등 컴퓨터・정보 소양 교육을 위한 교육용 소프트웨어를 개발・보급한다. 둘째, 컴퓨터・정보 소양 교육 활성화를 위해 교원을 확충하고 교원 역량강화 방안을 마련한다. 이를 위해 교사의 컴퓨터・정보 소양 교육 역량 강화를 위한 교사연수 및 학습공동체를 활성화하며, 정보과 교육과정의 확대 개편에 따른 효과적인 교원확충 방안을 마련한다. 셋째, 컴퓨터・정보 소양 교육 발전을 위한 국내외 협력을 강화한다.
컴퓨터・정보 소양 교육을 위해 추진되고 있는 다양한 정책, 연구, 교육활동 간 연계와 협력을 위한 협의체를 구성하며, 컴퓨터・정보 소양 교육을 선도하기 위한 국제 협력 방안을 모색한다. 넷째, 컴퓨터・정보 교육 인프라 투입 정책 방향을 재설정하고 접근성을 강화한다. 학교의 컴퓨터・정보 교육 인프라 투입 정책에 대한 진단이 필요하며 이를 바탕으로컴퓨터・정보 교육 인프라 투입 정책의 방향을 효과적으로 재설정할 필요가 있으며, 학교컴퓨터・정보 교육 인프라의 접근성과 지속가능성을 높이기 위한 정책을 추진할 필요가 있다. 마지막으로, ICILS컴퓨터 기반 평가의 원활한 시행을 위한 제반 여건을 구축한다.
교육부와 교육청 차원의 ICILS에 대한 홍보와 연수를 통해 학교 현장의 이해와 협력을 유도하며, ICILS 예비검사 및 본검사의 원활한 시행을 위해 학교 평가 시행 담당자를 구체적으로 지정하고 평가 시행 시 발생하는 문제에 효과적으로 대처할 수 있는 대비 체제를 구축한다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
Many countries, including Korea, pay attention to Computer & Information Literacy(CIL, hereafter) as a core competency necessary for successful life in schools, homes, and societies in the future knowledge and information society. International Association for the Evaluation of Educational Achieveme
Many countries, including Korea, pay attention to Computer & Information Literacy(CIL, hereafter) as a core competency necessary for successful life in schools, homes, and societies in the future knowledge and information society. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), therefore, is carrying out International Computer and Information Literacy Study (ICILS) since 2010 to evaluate students’ CIL and help students improve CIL necessary for living in this digital era.
ICILS is an international comparative research conducted in every 5-year cycle and IEA has successfully completed ICILS 2013, the first cycle of the research, and has been carrying out ICILS 2018, the second cycle research, since 2015. In 2016, the second year of ICILS 2018, the assessment framework has been developed and fundamentals for test administration such as development of assessment tools and sampling of assessment targets have been arranged. Korea Institute for Curriculum & Evaluation(KICE), a national research center that carries out ICILS research jointly withInternational Headquarters, has actively participated in the process of international discussion for development of ICILS 2018 assessment framework and tools and organized a foundation to perform reasonable and useful international assessment research. In addition, KICE has carried out preparation work for implementation of CIL assessment in Korea based on the schedule and criteria suggested by the International HQ. Major research results performed in this research are as follows:
First, the domestic and foreign education trend on CIL was analyzed. To revise 2018 CIL assessment framework, the education contents of CIL of foreign countries such as the USA and the UK, which are actively carrying out CIL education are benchmarked as exemplary cases by introducing CIL in their curriculums for a long time. In addition, with regard to the revision of ICILS 2018 questionnaire survey tools, international trend on CIL education policy was analyzed. For foreign cases other than the USA and the UK, the CIL education contents and policy trend of Czechoslovakia, Australia, andNorway that showed high achievement level in ICILS 2013, and Finland, a new participant of ICILS 2018, were analyzed. According to the analysis results, these countries are making diverse efforts for reorganization of curriculum, training of CIL teachers, and development and distribution of educational programs to enhance students’CIL. Recently, the Computational Thinking is highly emphasized in CIL education, andin accordance with this trend Korea also emphasizes computational thinking by including it in the 2015-revised Informatics curriculum.
Second, to improve ICILS 2018, the assessment framework and questionnaire survey proposed by International Research Center was reviewed and the suggestions for revision was submitted. In addition, the revised ICILS 2018 assessment framework was analyzed and reviewed in light of Korean curriculum. In the revised ICILS 2018 assessment framework, the computational thinking was newly added to the previousassessment domains. The computational thinking is a core element in overall CIL with the focus on abstraction, automation, and analysis, and Korea is also emphasizingproblem-solving, abstraction, and programming in the 2015 revised Informatics curriculum.
In the 2009 revised Informatics curriculum, the hardware-related contents such as operation system and network was included, which is not included in ICILS 2013 or ICILS 2018 assessment frameworks. In the 2015 revised Informatics curriculum,therefore, the theoretical part was eliminated from hardware-related contents and the contents were adjusted to teach students only the method of daily computer use. This result shows that Korean Informatics curriculum has been revised to meet the international assessment standards.
Lastly, for ICILS 2018 a new CIL assessment module was developed, and questionnaire survey tools for students, teachers, and schools were reconstructed for collection of educational context variables reflecting the changes in social and technical environments of CIL as well as the changes in educational environments and policies of participant countries. In addition, to prepare ICILS 2018 preliminary test and main test in Korea, a sampling method was established based on the criteria suggested by International Headquarters. Korean research schedule and sampling design for ICILS 2018 will be finalized in early 2017 through the discussion with International ResearchCenter.
Based on the research results, we suggested policy recombinations to improve CIL education and to ensure the stable foundation of ICILS.
Firstly, ways to improve and enhance students’ CIL including computational thinking should be established. Secondly, teachers for CIL education should be secured, and ways to improve teachers’ competencies should be prepared. Thirdly, domestic and international cooperation to improve CIL education should be strengthened. Fourthly, policy directions of CIL education infrastructure should be reestablished, and accessibility and substantiality of CIL education infrastructure at the school level should be secured. Lastly, various conditions should be established for stable administration of ICILS computer based assessment.
(출처 : ABSTRACT 141p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 15
- Ⅰ 서론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 19
- 2. 연구 내용 ... 22
- 3. 연구 방법 ... 23
- Ⅱ 국내외 컴퓨터・정보 소양 교육 동향 ... 27
- 1. 국내외 컴퓨터・정보 소양 관련 교육 정책 ... 29
- 2. 국내외 컴퓨터・정보 소양 관련 교육 내용 ... 41
- Ⅲ ICILS 2018 평가틀 개정 ... 63
- 1. ICILS 2018 평가틀 개정 절차 ... 65
- 2. ICILS 2018 컴퓨터・정보 소양 평가틀 ... 67
- 3. ICILS 2018 컴퓨터・정보 소양 교육 맥락 설문 ... 80
- Ⅳ ICILS 2018 시행 기반 구축 ... 85
- 1. 국내 평가 시행 계획 수립 ... 87
- 2. 예비검사 모듈 개발 ... 92
- 3. ICILS 2018 검사 대상 표집 계획 ... 96
- Ⅴ 결론 및 제언 ... 103
- 1. 요약 및 결론 ... 105
- 2. 정책 제언 ... 110
- 참 고 문 헌 ... 133
- ABSTRACT ... 141
- 부 록 ... 145
- 끝페이지 ... 148
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.