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Kafe 바로가기주관연구기관 | 경상대학교 GyeongSang National University |
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연구책임자 | 김성용 |
참여연구자 | 김태영 , 유동희 , 전상곤 , 이균식 , 김관원 , 장원빈 , 하수안 , 원은송 , 손민희 , 안민욱 , 김창환 , 이병서 , 위택석 , 김소현 , 주재창 , 이후정 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2019-02 |
과제시작연도 | 2018 |
주관부처 | 농촌진흥청 Rural Development Administration(RDA) |
등록번호 | TRKO201900017401 |
과제고유번호 | 1395055276 |
사업명 | 농업기술경영연구(R&D) |
DB 구축일자 | 2019-11-16 |
키워드 | 농식품 소비.미디어정보.농식품 소비자패널.소비자 행동.소비예측.agri-food consumption.media information.agri-food consumers panel.consumers behavior.consumption predicting. |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900017401 |
○ 농식품 소비자 패널자료를 활용하여 소비자의 농식품 소비패턴을 규명함,
○ 소비자의 농식품 구매에 영향을 주는 요인들을 가구특성, 날씨, 언론정보, 인터넷 검색, 정보효과 등으로 구분하여 이러한 요인들의 영향정도를 정형적, 비정형적인 데이터를 사용하여 계량적으로 분석함
○ 소비자의 인터넷 검색 자료를 활용하여 소비자의 농식품 구매 행동을 예측하는 방안을 제시함
○ 농식품소비자 패널 데이터베이스의 안정적인 구축 방안을 제시함
(출처 : 요약서 3p)
Purpose&Contents
We examine consumer's purchasing patterns of agri-food products and factors influencing their purchases, which include household characteristics, weather, media information, internet search, and information effect, and also provide a stable way for building a database of agri-foo
Purpose&Contents
We examine consumer's purchasing patterns of agri-food products and factors influencing their purchases, which include household characteristics, weather, media information, internet search, and information effect, and also provide a stable way for building a database of agri-food consumer panels
Results
We identify consumers purchasing patterns on cereals, vegetables, fruits, vegetables, fruits and livestock products, and analyze the effects of weather, press reports, nutrition and health information, and SNS exposure on their purchases. We analyzes the precedence and marginal effects of the Internet search index and suggests the possibility of using the Internet search index as a short-term forecasting method for consumers' purchase of agricultural products.
Expected Contribution
By establishing a big data platform of consumer behavior patterns based on formal data sets and SNS data, we might contribute to efficiently support smart farms in their making decisions and thus stabilize the agricultural products markets.
(출처 : Summary 4p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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