보고서 정보
주관연구기관 |
과학기술정책연구원 Science & Technology Policy Institute |
연구책임자 |
박병원
|
참여연구자 |
송치웅
,
홍성주
,
박성원
,
윤정현
,
장성일
,
이정한
,
황윤하
,
전찬미
,
윤근희
,
양설민
,
박미영
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201900018414 |
과제고유번호 |
1105008142 |
사업명 |
과학기술정책연구원 |
DB 구축일자 |
2020-04-18
|
초록
▼
제6장 결론
□ 2013년 미래연구의 주요 성과
○ 2013년 STEPI 미래연구는 2011년에 수립된 중장기 연구계획에 따라 연구, 데이터베이스, 네트워크, 지식의 공유
․ 확산이라는 미래연구의 기본 프레임 4개 영역을 균형 있게 접근하였음
○ 우선 연구 측면에서 2012년에 이어서 X이벤트와 복원력을 주제로 다루었음.
STEPI는 2012년부터 국내 최초로 X이벤트라는 용어를 도입하였으며 핀란드 다음으로 국가적 관점에서 체계적인 분석을 실시한 바 있음. 올해는 지난 2012년 Foresight 관련
제6장 결론
□ 2013년 미래연구의 주요 성과
○ 2013년 STEPI 미래연구는 2011년에 수립된 중장기 연구계획에 따라 연구, 데이터베이스, 네트워크, 지식의 공유
․ 확산이라는 미래연구의 기본 프레임 4개 영역을 균형 있게 접근하였음
○ 우선 연구 측면에서 2012년에 이어서 X이벤트와 복원력을 주제로 다루었음.
STEPI는 2012년부터 국내 최초로 X이벤트라는 용어를 도입하였으며 핀란드 다음으로 국가적 관점에서 체계적인 분석을 실시한 바 있음. 올해는 지난 2012년 Foresight 관련 핵심 연구 주제였던 4가지 X이벤트에 식량위기와 전염병이라는 2가지 글로벌이슈를 포함하여 극단적 사건에 대한 연구범위 폭을 확장시켰음. 뿐만 아니라 이들 6가지 X이벤트가 한국적 사회시스템에서 어떻게 극복가능한지를 ‘복원력’의 관점에서 모색하고자 첫 발을 내딘 것도 의미있는 시도라 할 수 있음
○ 또한 ‘에너지 기술혁신 미래전망 2030’ 연구를 통해 혁신시스템의 관점에서 R&D 투자, 산업구조 개편 등을 종합적으로 분석. 결론적으로 미래의 변화 방향 및 이를 위한 정책적 대안을 모색하여 선행연구에서 나타나는 한계점을 보완하고자 노력하였음
○ 미래연구 매핑 및 평가 방법론 개발은 우리나라에서 산출되는 미래연구 지형을 파악하고, 국내 미래연구 수준에 부합하는 방법론을 개발하기 위한 미래연구센터의 체계적인 시도였음. 본 연구를 통해 이제까지 국내에서 시도되지 않았던 체계적이고 과학적인 미래연구 평가의 기준을 제시
○ 한국사회에서 시민들이 인식하는 미래에 대한 이미지 조사는 미래 한국 사회의 방향성을 예측하고, 미래의 위협 및 기회에 선제적으로 대한국인이 기대하고 선호하는 미래사회를 실현하기위해 구체적으로 어떤 정책과 방법이 필요한지를 고민하게끔 연구였음. 특히 다양한 연령별
․ 지역별 참여자를 통해 미래사회 실현을 위한 맞춤형 정책 의제도 발굴했음
□ 2014년 주요 연구사업 계획
○ 2014년에는 한국 사회가 당면하게 될 사회
․ 경제, 기술
․ 산업 관련 미래 이슈
전반으로 연구 확대할 예정이다. 또한 과학기술정책연구원 고유의 미션과 전문성을 반영한 기술혁신의 돌파구 제시에도 주력할 예정임
○ 세부 주제로는 미래혁신전망 방법론 개발 및 적용, 한국인의 미래인식 및 사회분위기 조사(2년차), 미래신호 해석과 정책연구 연계 방안, 미래사회의 복원력 강화방안, 복잡계 과학과 혼란, 이공계대학 교육의 미래전망 및 혁신 방안, 한국기업의 미래연구 현황 분석 및 역량 제고 방안, 전자민주주의 기반의 참여적 의사결정에 관한 연구, 미래 기술혁신 패러다임 변화와 정책결정 메커니즘 개선방안, 국제협력연구를 계획 중
(출처 : 요약 12p)
Abstract
▼
We are living in the age of uncertainty. As a society develops, various complex problems happen frequently. Human race make a great effort to solve these problems by setting new rules and introducing institutions and designing functions and organizations. Yet, today's society requires a big paradigm
We are living in the age of uncertainty. As a society develops, various complex problems happen frequently. Human race make a great effort to solve these problems by setting new rules and introducing institutions and designing functions and organizations. Yet, today's society requires a big paradigm shift in our way of thinking to address these challegnes. There are several important features of today's complex society.
First, it is unstable and unpredictable. This is because innovations in technology induce increasing complexity of our environment. For example, the development of information societies, based on the large-scale diffusion and utilization of IT, leads us into a new era. On the one hand, it especially changes forms of businesses and everyday life. New technology innovation also offers new capabilities; people and organizations use these capabilities in different ways to achieve their goals. They allow for existing practices to be conducted more efficiently and effectively, too. On the other hand, boundaries of acceptable social phenomena have become unclear. These transnational accidents are very hard to control and even harder to predict.
Second, it often gives us high risk which is difficult to overcome. They are caused by nature or humans. The risk becomes extremely dangerous when natural disasters and human errors are combined. The Fukushima nuclear accident in 2011 is a classic example. When destructive tsunami covered nuclear power plants, most decision makers of TEPCO(Tokyo Electric Power Corporation) said that there was a fairly low possibility of blackout. The sequel was tragic. The accident in Fukushima was rated seven which is equivalent to the Chernobyl disaster in 1986. That one accident left a huge environmental cost for Japanese future generation.
Third, it becomes more and more critical capacity to recover its original functions quickly when a social system meet with disasters. Even we might have to reconstruct our social system more elaborate than before those serious events. Human beings successfully adapt to new crisis, coming up with effective solutions.
In these respects, decision makers must have a long term point of view to deal with uncertainty and to shape the future. At times like this uncertainty, people have no choice but to try to find out weak signals and emerging issues. As far as the role of government, it is highly important to establish a long-term policy based on those information. Foresight is one of the alternative methodology not only to cope with unknown issues and extreme situation, but also to build strategies for a desirable future.
It is the 5th year that STEPI has tackled the future challenges and become more import as the new government will start next 5 year term. The purpose of foresight research in STEPI is to draw STI(science, technology and innovation) policy implication and contribute the society and government to become more future-ready enhancing the capacity resilience.
The foresight research in STEPI consists of four subcategories. The first theme is Xevent and social resilience. The purpose of the topic is to draw policy implication and strengthen societal ability to handle with unknown future risk more effectively.
Energy Innovation System Outlook 2030 is the second theme of foresight research of STEPI. the project is about sharing and determination of foresight results to the critical energy fields.
STEPI also studied Mapping and Evaluating Forward-looking Activities in Korea This study is intended to draw up the guidelines which help potential researchers of future studies develop study themes and conduct studies by grasping the current situation and level of South Korea’s future studies and setting the standards by which the usefulness of the achievements of South Korea’s future studies are evaluated.
Finally, We tried to focus on Assessing Individuals' Perceptions and Their Adaptability on the Future in South Korea. The project consists of three studies: assessing Korean individuals' preferred images of the future; assessing social mood on the present and the future; and assessing individuals' adaptability toward the future. The first study on the preferred images of the future aims to investigate what images of the future in 2033 Koreans have in mind and to address what images of the future should be realized for a better future in South Korea.
Foresight becomes more important in the policy formulation and facilitation dialogue among the stakeholder. In that sense, the foresight research in STEPI is just to set the basic foundation for more elaborate research in coming year and expect more fruitful outcome next year.
(출처 : SUMMARY 81p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발 간 사 ... 5
- 요 약 ... 7
- 목차 ... 15
- 표목차 ... 17
- 그림목차 ... 18
- 제1장 서 론 ... 21
- 제1절 연구의 목적 및 필요성 ... 21
- 제2절 연구의 이론적, 실증적 배경 ... 23
- 제3절 연구내용 및 범위 ... 25
- 제2장 X이벤트와 복원력 ... 33
- 제1절 서론 ... 33
- 제2절 연구전략 ... 33
- 제3절 한국적 맥락에서의 6-shocks ... 36
- 제4절 6-shocks에 대한 우선적 정책 도출 ... 44
- 제5절 결 론 ... 45
- 제3장 에너지 기술혁신 미래전망 2030 ... 47
- 제1절 서론 ... 47
- 제2절 에너지 시스템 개요 ... 48
- 제3절 에너지 시스템 변화 요인 분석 ... 53
- 제4절 에너지 시스템 미래 전망 ... 54
- 제5절 결 론 ... 58
- 제4장 미래연구 평가방법론 개발 및 메타분석 ... 60
- 제1절 연구의 배경과 목표 ... 60
- 제2절 미래연구 매핑 방법론 조사 및 개발 ... 60
- 제3절 국내 미래연구 매핑 ... 63
- 제4절 미래연구 평가방법론 조사 및 개발 ... 65
- 제5절 국내 미래연구 분야별 메타평가 ... 69
- 제6절 국내 미래연구 발전의 방향성 제언 ... 71
- 제5장 한국인의 미래인식과 미래 대응력 측정 ... 72
- 제1절 연구 배경 ... 72
- 제2절 선호 미래 사회 연구 ... 74
- 제3절 사회 분위기 조사 ... 74
- 제4절 미래 대응력 조사 ... 75
- 제5절 정책적 시사점 ... 76
- 제6장 결 론 ... 77
- SUMMARY ... 81
- CONTENTS ... 85
- 끝페이지 ... 87
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.