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Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국전자통신연구원 Electronics and Telecommunications Research Institute |
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연구책임자 | 김주완 |
참여연구자 | 오광만 , 김종복 , 고현주 , 김정웅 , 강병근 , 이상준 , 권장우 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2018-07 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 | TRKO202000005364 |
과제고유번호 | 1615009448 |
사업명 | 교통물류연구 |
DB 구축일자 | 2020-05-30 |
키워드 | 보행환경정보.음향신호기.시각장애인.버스승차지원.점자블록.Walking Environment Information.Acoustic Pedestrian Signal.Visually Impaired.Bus Ride Support.Braille Blocks. |
□ 연구의 목적 및 내용
◎ 목적
○ 본 연구과제는 시각인지장애로 인한 불편한 보행환경을 개선하기 위하여, 시각장애인의 보행 및 인지특성을 고려한 맞춤형 보행편의 및 안전향상 기술을 개발하여 시각장애인에게 보편적 보행 이동권을 제공하는 기술 개발을 목적으로 함
- 1세세부는 시각인지장애에 따른 보행주변 인지기능을 지원하기 위하여 보행구간에서의 상세보행정보 및 보행 장애물정보를 제공함으로써 보다 편리하고 안전한 보행 환경을 제공하고자 함
- 2세세부에서는 시각장애인이 안전에 심각한 위험을 느끼는 신호교차로에서 시
□ 연구의 목적 및 내용
◎ 목적
○ 본 연구과제는 시각인지장애로 인한 불편한 보행환경을 개선하기 위하여, 시각장애인의 보행 및 인지특성을 고려한 맞춤형 보행편의 및 안전향상 기술을 개발하여 시각장애인에게 보편적 보행 이동권을 제공하는 기술 개발을 목적으로 함
- 1세세부는 시각인지장애에 따른 보행주변 인지기능을 지원하기 위하여 보행구간에서의 상세보행정보 및 보행 장애물정보를 제공함으로써 보다 편리하고 안전한 보행 환경을 제공하고자 함
- 2세세부에서는 시각장애인이 안전에 심각한 위험을 느끼는 신호교차로에서 시각장애인의 횡단방향에 따른 음향신호기를 선택 및 동작시킬 수 있는 기술 개발을 통한 안전한 신호교차로 횡단을 지원
- 3세세부에서는 대중교통 접근성에 대한 시각장애인을 비롯한 교통약자의 불편을 개선하기 위하여 시각장애인을 포함한 교통약자의 인지특성을 고려한 버스승차지원시스템을 개발하여, 버스이용의 편의성 제고로 버스이용률 향상을 목적으로 함
- 4세세부에서는 시각장애인용 기존 점자블록의 감지성과 시인성을 향상시키는 새로운 점자블록 규격을 개발하여, 점자블록의 활용성을 제고하고자 함
◎ 내용
○ 보행 환경정보 생성 및 안내 기술개발
- 보행환경정보 제공 선행연구 및 사례조사
- 보행환경정보 생성 기술 개발
- 보행환경정보 안내 기술 개발
- 보행환경 획득 및 처리플랫폼 개발
- 테스트베드 환경 구축 및 시스템 시험
○ 교차로 안전횡단지원 기술개발
- 교차로 안전횡단 지원 시스템 요구사항 및 선행기술 조사
- 보행신호정보제공 음향신호기 개발
- 교차로 안전횡단 사용자 단말 기술 개발
- 흰지팡이 통합형 보행신호정보제어장치 개발
- 보행신호정보제공 음향신호기 통합시제품 시험
- 테스트베드 환경 구축 및 시스템 시험
○ 버스승차지원 기술개발
- 버스승차지원 통신 기술 개발
- 버스정보제공 차량단말 기술 개발
- 버스승차지원 버스 예약 및 안내 기술 개발
- 테스트베드 환경 구축 및 시스템 시험
○ 신형점자블록 규격연구
- 국내∙외 점자블록 규격∙설치기준의 분석
- 선행연구조사 및 이용자 개선요구사항 분석
- 신형점자블록 시제품 개발
□ 연구개발성과
○ 보행 환경정보 생성 및 안내 기술
- 보행환경정보 생성 기술
- 보행환경정보 안내 기술
- 보행환경정보 획득 장치
- 보행환경정보 처리 플랫폼
○ 교차로 안전횡단지원 기술
- BLE 기반 보행신호정보제공기술
- 흰지팡이 통합형 사용자 단말제어기술
- 스마트폰 기반 사용자 단말 기술
○ 버스승차지원 기술개발
- 버스승차지원 통신 기술
- 버스정보제공 차량 단말시스템
- 버스승차지원 버스 예약 및 안내시스템
○ 신형점자블록
- 국내∙외 점자블록 규격∙설치기준의 분석 및 이용자 개선요구사항 분석
- 선행 연구 조사 및 요구사항 분석
- 신형 점자블록 시제품
□ 연구개발성과의 활용계획 (기대효과)
○ 활용계획
- 시각장애인의 보행에 있어, 사전에 훈련된 경로를 중심으로 경로이탈 없이 목적지 찾아가기 위한 보행환경정보 제공서비스로 활용
- 실수요자인 시각장애인단체 등 교통약자와 연계하여 테스트베드를 활용한 기술개발 결과 시험과 홍보를 위한 레퍼런스 사이트 구축하여 교통약자의 버스승차지원 시스템으로 활용
. 안산시, 경원여객, 장애인 단체와 공동으로 현장 테스트베드 구축 및 체험형 레퍼런스 사이트 구축
- 현재 운용되고 있는 기존 음향신호기 방식과 혼용이 가능한 기술 개발을 추진하며, 시각 장애인 연합회와 연계하여 대전시 도마네거리 교차로에 테스트베드 구축 및 운영하며, 신호교차로의 안전횡단을 지원하기 위한 사용자와 양방향 통신이 지원되는 음향신호기 서비스로 활용
. 도로교통공단 등 공인기관의 음향신호기 기능검사 실시로 기존 기술과 호환성 검증
. 상용화 및 확산 보급을 위해 시각장애인용 사용자 단말 S/W에 대한 웹접근성(MA) 인증 등 수요자 요구 수준에 부합하는 기술 개발
- 기존에 비해 감지성 및 시인성이 좋은 점자블록 규격을 개발하여, 시각장애인의 보행 환경 개선에 활용
○ 기대효과
- 일반인에 비해 현저히 낮은 시각장애인의 보행 환경 개선 및 보편적 보행 이동권 제공에 따른 복지교통 국가 실현에 기여
- 보행상세정보기술은 기존 보행지원시스템에서 요구되는 고정밀 맵 데이터 구축, 측위 인프라 구축 등의 인프라 도움 없이 수요자 스스로 맵을 생성하고 활용하는 기술로 경제성이 높음
- 시각장애인 보행편의 및 안전향상기술은 교통약자 이동편의증진법 등 국가의 복지교통국가 실현에 기여
- 교차로 횡단, 버스승차 등 시각장애인을 위한 보행 환경 및 관련 서비스 개선 효과
(출처 : 국문 요약문 3p)
□ Purpose & Contents
◎ Purpose
- The purpose of this research and development project is to improve the quality of walking environments for vulnerable pedestrians by developing IT services, enhancinginfrastructure design guidelines and evaluation methodologies, and planning, preparing, and ope
□ Purpose & Contents
◎ Purpose
- The purpose of this research and development project is to improve the quality of walking environments for vulnerable pedestrians by developing IT services, enhancinginfrastructure design guidelines and evaluation methodologies, and planning, preparing, and operating test-beds for products from the whole research body.
. Project sub-group 1 is to develop pedestrian information services through the development of data collection, processing, and provision systems by considering thewalking behavior and characteristics of vulnerable pedestrians.
. Project sub-group 2 is to support safe crossing of signal intersections through development of technology to select and operate acoustic signaling devices according to transverse direction of visually handicapped person at signalized intersectionwhere the visually impaired are at serious risk of injury.
. Project sub-group 3 is to develop a bus riding support system that considers the cognitive characteristics of vulnerable pedestrians to decrease the inconvenience of the vulnerable pedestrians including the blind who have poor access to publictransportation.
. Project sub-group 4 is to develop design guidelines for the important infrastructure elements that are needed to provide safe and convenient walking environments forvulnerable pedestrians.
◎ Contents
○ Development of walking support technology for generating and guiding pedestrians’environment information
- Requirement and related works on providing information on walking environment
- Development of technologies to create information on walking environment
- Development of information technology for walking environment
- Development of platform for acquiring and processing walking environment information
- Testbed and system testing
○ Development of technology to support crossing safely at crosswalks
- Requirements and related works of intersection safety crossing support system
- Development of acoustic signaling device providing walking signal information
- Development of user-terminal of intersection safety crossing support system
- Development of signal control device integrated with white canes
- Development of integrated system with acoustic signal
- Testbed and system testing
○ Development of bus riding support technology
- Communication technology for bus riding support
- Vehicle device technology for providing bus operation information
- Bus reservation and guidance technology to support bus rides
- Testbed and system testing
○ Development of improved braille blocks
- Analysis of braille block specifications and installation standards
- Analysis of related works and user requirements
- Development of improved braille block prototype
□ Results
○ Development of walking support technology for generating and guiding pedestrians’environment information
- Information generation technology on walking environment
- Guidance technology on walking environment
- Apparatus for obtaining walking environment information
- Platform for processing and guidance of walking environment information
- Developing technologies to create information on walking environment
○ Development of technology to support crossing safely at crosswalks
- BLE based acoustic pedestrian signal for providing and operating pedestrian signal
- A user controller integrated with a white cane
- Smartphone-based user APP for BLE based acoustic pedestrian signal
○ Development of bus riding support technology
- Communication technology for bus riding support
- Vehicle device technology for providing bus operation information
- Bus reservation and guidance technology to support bus rides
○ Development of improved braille blocks
- Analysis report of braille block specifications and installation standards
- Analysis report of related works and user requirements
- Improved braille block prototype
□ Expected Contribution
○ Plans for practical use
- Deploying walking guidance service for the visually impaired to walk safely and conveniently along pedestrian routes learned in advance.
- Deploying bus riding support system for vulnerable pedestrians in cooperation with local government
. Operate experiential testbed in cooperation with AnSan city, Geonwon bus and disabled persons organizations
- Deploying improved acoustic pedestrian system for crosswalks support of visually impaired in cooperation with local government
. Operate experiential testbed at DOMA intersection in cooperation with Daejeon city
. Verification of compatibility with existing technology by performing functional inspection of accredited institutions such as KoROAD
. Developing technology that meets the needs of customers such as MA certification
- Develop a new type of braille block standard that is better in detection and visibility compared to the existing one for improving the walking environment of thevisually impaired.
○ Expected Effects
- Contribution to the achievement of welfare transportation nation by improving the walking environment of the visually impaired, which is significantly lessuser-friendly that of sighted people
- Highly economical technology that users create and utilize themselves without maintenance costs such as building and updating map data
- Contribution to the realization of government policies such as THE MOBILITY ENHANCEMENT FOR THE MOBILITY IMPAIRED ACT
- Improvement of walking environments and related services for the visually impaired, such as crosswalks and bus rides
(출처 : SUMMARY 5p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
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연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
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